Vage storing in apparatuur

Beste mensen

Wellicht kan iemand een antwoord geven op een vraagstelling waar ik al een tijdje mee rondloop en ook de nodige google acties al op heb verricht.

Het volgende:

Wij hebben een hobby loods voor het sleutelen aan auto en motor, daar komen 3 fasen binnen
en een nul leiding . Iedere groep heeft zo zijn eigen fase gekregen. 5 groepen totaal [1 en 2 hebben hun eigen fase ]
Het is een hele oude kast met nog draai stoppen . groep 3 is weer gesplitst in groep 4 en 5

Nu is er iemand die last op groep 2 met een 230 volt MIG inverter en sinds die tijd zijn er op groep 4
TL bakken de VSA's doorgebrand . En er begint een radio gek te doen waaruit lijkt of de voeding condensator stuk aan het gaan is .
Dus ik met mijn beetje verstand van zaken zegt dat kan piek spanning zijn of harmonischen. De las meneer zegt maar ik heb de groep 2 gescheiden van de rest.
Toen ben ik uit nieuwsgierigheid gaan zoeken en denken en beredeneren.

Tot zover ben ik wijzer geworden dat oneven harmonischen over de NUL kunnen lopen
maar de NUL van alle groepen zitten weer op 1 rail samen. Dus ik dacht kan de harmonische de rest van de groepen aantasten. Of gaan ze direct retour naar het sterpunt van het trafo huisje ?

Als het piekspanning is , kan deze piek doorlopen naar de andere groepen ?

Als het asymmetrische belasting is , dan zou het net dan uit balans raken maar is dat buiten de deur of ook inpandig?

Je ziet ik kom er niet uit en ik begrijp tot een bepaalde hoogte hoe elektra werkt. En ik ben leergierig over hoe dat met zit met harmonischen en de THD op een net, het liefst zou ik een meter willen kopen om het te meten maar dat gaat voor de hobby boven mijn petje.

Zou iemand alsjeblieft willen helpen wat er theoretisch aan de hand kan zijn , want mijn acculader van 100 euro staat ook op dat net
en nu durf ik hem niet meer in te pluggen omdat ik bang ben dat alles stuk gaat met de komst van de las apparatuur .

Ik zat ook te denken aan een netguard om mijn accu lader te beveiligen maar dan lees ik weer dat dit wel helpt tegen bliksem
en pieken maar niet tegen harmonischen.

Dus in het kort wat ik mij afvraag is :

1. Kan een net storing tussen groepen reizen ondanks dat de groepen fase gescheiden zijn.
2. Werkt een netguard afdoende om een piekspanning op te vangen van een inverter
3. Bestaan er betaalbare meters om hobbymatig een netvervuiling mee in beeld te krijgen [voor thuis en de loods]

Klinkt eerder naar een losse of doorgebrande nul in de kast. zo spoedig mogelijk nazien en meten voor er meer kapot gaat of er brand ontstaat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje

Golden Member

1. ja dat kan vooral als de nul ergens niet goed contact maakt.
2. Voor een inverter wel maar als de nul ergens los hangt helpt niets.
3. Ik denk dat net vervuiling geen probleem is want dat zou je dat op de radio wel horen door de boxen

Ik zou gewoon eerst mee een duspel of multimeter eens op elke groep de spanning meten. En dan liefst 3 meting
1ste tussen fase en nul
2de tussen fase en aarde
3de tussen nul en aarde

Voor die laatste ben ik erg nieuwsgierig naar.

Als het asymmetrische belasting is , dan zou het net dan uit balans raken maar is dat buiten de deur of ook inpandig?

Asymmetrische belasting maakt niets uit omdat de nul normaal gewoon echt nul is. Maar als de nul niet goed contact maakt in combinatie met een scheve belasting dan trekt de nu; dus ook scheef.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zal een fotootje erbij doen dan hebben jullie een beeld van deze prehistorische kast.

Ik ga morgen met de duspol aan de gang .

Ik neem aan dat ik bij de wand-contactdozen moet beginnen met meten?
En dan naar de kast toewerken.

Nu heb ik wel gezien dat de nulleiding erg dun is van de lasgroep 2

Wellicht heeft dat nog invloed. Ook vertelde de lasser dat hij niet op vol vermogen kon lassen omdat het apparaat max 25 A trek , dus volgens mij stelt hij hem net voor het springen van de zekering. Maarja dat moet niet uitmaken.

Morgen maar eens meten dan ga ik het hier posten.

Tnx

waren die tlbakken die stuk waren met een EVSA of een VSA? in geval 2, dan heeft het niet met lassen te maken.

die kast zal uit de 70's zijn nog, nogal een ouwe frikandelkast. aardlek voor de hoofdschakelaar ook, apart..

de nul en de fasen lijken wel 2,5mm2 te zijn. dat zou 4 of 6mm2 moeten zijn. de foto is echter wazig, dus goed is dat niet te zien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zie ik daar op de foto linksonder een blauwe en bruine draad op de zelfde rail zitten?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Als ik het goed heb zijn het VSA's maar ik ga morgen een foto van de print maken .

De NUL en de Fase zitten niet op dezelfde rail dat lijkt zo , ik heb een foto erbij gedaan van de linker zijde . Dat is de 400 volt kast.

Die wordt nog niet gebruikt maar wel aangesloten.

Als er punten zijn die echt niet kunnen dan hoor ik die ook graag want wij huren het pand en kunnen enkel goed onderbouwd punten opvoeren om de verhuurder te vragen zijn kast te updaten.

Tot nu toe mochten wij zelf een paar groepen erbij maken en de hele binnen installatie is door iemand van ons voorzien van nieuwe kabels .

En volgens mij zijn ze te dun maar ik ga morgen de ader dikte meten .

Op 22 oktober 2019 19:17:05 schreef 60204:
Zie ik daar op de foto linksonder een blauwe en bruine draad op de zelfde rail zitten?

Daar lijkt het wel op maar is gezichtsbedrog. Het stukje nul-rail ligt wat dieper, precies onder de aansluiting van de smeltpatroonhouder.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo te horen heb je ergens een losliggende Nul.
Heeft allemaal NIETS met harmonischen te maken.
De losliggende nul hoeft niet los te liggen in de verdeelkast die je op de prent laat zien, kan ook in de kabel er naar toe liggen of in de aansluiting van deze kabel met beveiliging in je hoofd-meterkast, in het woonhuis.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ok ik heb net wat metingen verricht zowel met de duspol als de multimeter.

Tot nu toe meet ik met de multimeter.

Loods op de eindpunten:

Meting
Fase nul 230v
Fase aarde 230v
Nul aarde 0.2 volt onbelast
Nul aarde 8xTL aan 0.5 vol
Nul aarde 8xTL en compressor aan 2.4 volt

Is dat veel / weinig

Ook post ik nog 2 fotos

1. Van de nul in de kast die heeft een verdacht plekje .

2. Van de VSA die 3 maanden oud is en nu 4 bakken stuk

Ook hoor ik een TL bak brommen ook 3 maanden oud.

De leidingen zijn nieuw getrokken met 2.5 kwadraat draad.

Geen harmonischen dus lees ik net van toeternietoe dus ik moet in de nul gaan zoeken ?

Hoe doe ik dat ik heb enkel een duspol een mulimeter en een voltstick .

Nu denk ik plots aan een megger . Die heb ik niet meer maar ik ken het principe .

Wie heeft raad ?

Meet de spanning eens in de TL bak. Misschien staat die nu tussen 2 fasen ipv fase en nul door een foutje bij het vervangen van de bedrading.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 23 oktober 2019 16:13:43 schreef Roland van Leusden:
Meet de spanning eens in de TL bak. Misschien staat die nu tussen 2 fasen ipv fase en nul door een foutje bij het vervangen van de bedrading.

Het probleem is dat deze bak defect is , bij het puntje van mijn vinger zitten 2 condensatoren die zijn geklapt . Ofwel ze staan bol en er komt een vettige substantie uit.

Alle 4 de bakken hebben dat en het is wachten op de volgende 2

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je ook in huis gekeken?
Alle verbindingen nagelopen?
Zitten er lassen/lasdozen in de voedingskabel?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Op 23 oktober 2019 16:17:36 schreef Salem:
(...)
Het probleem is dat deze bak defect is...
(...)

Nah, ja. Dan haal je de aansluiting los, en dan meet je eraan.

Maar wat Toet vraagt, is óók niet zo moeilijk. Hij, en anderen, hebben het over de mogelijkheid van een losliggende nul. Dan draai je even alle stoppen uit de kast, behalve ééntje, liefst één waarop een of meerdere stopcontacten zitten. Daar zet je dan even een last van 3500Watt op, een paar kacheltjes ofzo. Kijken wat er gebeurt.

benleentje

Golden Member

Ok ik heb net wat metingen verricht zowel met de duspol als de multimeter.

Deze metingen zijn ok. Niks verdachts te zien.
IS de meting op elke groep hetzelfde?

Nul aarde 8xTL en compressor aan 2.4 volt

Ook dit is niet erg vreemd, maar ook lastig van afstand te beoordelen. Omdat de lengte van kabel en de totale stroom door de kabel invloed hierop hebben. Als de compressor ze ca 50 meter van groepenkast afstaat of dat deze er naast staat.

JE zou ook even kunnen meten tijdens het lassen op groep 2 om te zien hoeveel daar de spanning daalt tijden het lassen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 23 oktober 2019 17:31:45 (55%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 23 oktober 2019 16:45:44 schreef mvdk:
[...]
Nah, ja. Dan haal je de aansluiting los, en dan meet je eraan.

Maar wat Toet vraagt, is óók niet zo moeilijk. Hij, en anderen, hebben het over de mogelijkheid van een losliggende nul. Dan draai je even alle stoppen uit de kast, behalve ééntje, liefst één waarop een of meerdere stopcontacten zitten. Daar zet je dan even een last van 3500Watt op, een paar kacheltjes ofzo. Kijken wat er gebeurt.

Goed idee ga ik zeker proberen ! thx

Op 23 oktober 2019 17:25:13 schreef benleentje:
[...]Deze metingen zijn ok. Niks verdachts te zien.
IS de meting op elke groep hetzelfde?

[...]Ook dit is niet erg vreemd, maar ook lastig van afstand te beoordelen. Omdat de lengte van kabel en de totale stroom door de kabel invloed hierop hebben. Als de compressor ze ca 50 meter van groepenkast afstaat of dat deze er naast staat.

JE zou ook even kunnen meten tijdens het lassen op groep 2 om te zien hoeveel daar de spanning daalt tijden het lassen.

klopt de metingen zijn op alle groepen hetzelfde.

De lengte van de kabel is plusmin 15 meter tot het lasapparaat en 20 meter tot de compressor.

Maar vandaag hoorde ik ook al een TL armatuur zoemen met nog oude starters erin , wellicht een voorbode dat er weer iets stuk gaat ? We zullen het zien.

Ik vraag mij nog af hoe die condensatoren geknapt zijn , er zitten MOV's op de print dus die zouden spannings pieken af moeten voeren.
Of komt hier nu de slechte kwaliteit van het armatuur kijken?

Komende week ga ik meten met een goede kachel erop . Kijken of die spanning tussen de nul en de aarde oploopt .

Op een moment zal de aardlek toch aangesproken moeten worden ? of zie ik dat verkeerd.

Zijn die TL bakken en de radio even oud als de groepenkast?

Gr.

Erik

benleentje

Golden Member

klopt de metingen zijn op alle groepen hetzelfde.

Je hebt toch niet op elke groep een compressor staan? Ik denk dat je op elke groep ook maar eens een zware belasting moet zetten en dan meten. En dan ook even van elke meting hoe lang de kabels is tot het stop contact en hoe veel vermogen de belasting is.

er zitten MOV's op de print dus die zouden spannings pieken af moeten voeren.

Niet afvoeren maar gewoon domweg kortsluiten zodra de spanning te hoog word, werk alleen met een zekering want anders brand de mov gewoon door. Maar als er geen defecte mov zijn dan is een te hoge spanning door een losse nul niet echt waarschijnlijk.

Op een moment zal de aardlek toch aangesproken moeten worden ? of zie ik dat verkeerd.

Een aardlek reageert alleen op een lekstroom niet op een te hoge spanning. Echter in apparatuur kan als er te hoge spanning is daar wel defecten optreden die dan de aardlek kunnen doen afslaan en dan alleen in geaarde apparatuur.

4 kapotte TL armaturen zeggen nog niets over de installatie zelf kan ook enkel in dat deel geweest zijn of zelfs gewoon toeval.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als er toestellen sneuvelen zou ik idd ook een slechte N vermoeden.
Is de aarding in orde?
Even een vraagje aan de CO's, ik heb al meermaals op het forum gelezen dat de randaarde van wcd's vroeger ook dikwijls aan de N werd aangesloten. Zou de filter van een elektronische laspost hierdoor vreemde fenomenen kunnen veroorzaken?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

het probleem is de waardeloze baseline EVSA, bouwmarkt tlbakken zijn de grootste troep die er is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb geen idee of de aarde goed is , die meters heb ik niet. Maar stel dat deze ok is. Dan zou ik wel graag de leidingen willen testen op weerstand.

Even voor mijn beeld helder te maken , gebruik je daar een isolatie weerstandmeter voor ? [megger] of is dat enkel om de veiligheid betreft de isolatie te garanderen.

Wat ik op internet ziet aan meters , dan kunnen die ook de kwaliteit van de fase en de nul meten. Door er bvb 250 volt door te sturen en dan de weerstand uit te lezen.

Zou dit apparaat voor mij handig zijn om aan te schaffen ? Of heb ik iets anders nodig , even los van jullie tip om er wat kachels aan te hangen. Ben ik nu even benieuwd of een megger uitkomst bied.

Ik heb hem ooit in mijn bus gehad om tools mee te beoordelen maar dan ging het echt enkel om isolatie fouten op te sporen van machine's

En als je er mee aan een groep meer moet de hoofdschakelaar uit maar de stop erin. Dan meten op de groep of het laatste stopcontact . Of zie ik iets over het hoofd?

Op 23 oktober 2019 21:56:14 schreef testman:
het probleem is de waardeloze baseline EVSA, bouwmarkt tlbakken zijn de grootste troep die er is.

Dat ben ik met je eens maar de afgelopen maanden gaan er meer en meer apparaten stuk , een radio versterker / een VSA TL gaat nu brommen en die is maar 3 maanden oud. De condensator van een bankslijper is stuk . Dus ik moet blijven zoeken voor alles in rook opgaat .

De EVSA armaturen zijn nu vervangen voor LED 35 watt , dus ik ben benieuwd hoe lang die het volhouden.

als die ledbakken ook van de bouwmarkt komen is het ook zo gedaan ermee. de drivers kunnen niet tegen stroompieken en te snel aan/uit/aan schakelen en het is ook gedaan ermee.

je zou moeten meten wat de andere fasen doen als die lasser bezig is. dat kun je met een dmm gewoon meten. de spanning mag niet stijgen als hij last, op de andere fasen.

als dat wel zo is, uitzoeken waar die spanningsval zit, alles wat de hoofdnul voert in die kast kan de reden zijn. maar het kan ook in de hoofdkast of bij de netbeheerder fout gaan in een kabelmof bijv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 24 oktober 2019 08:24:10 schreef Salem:
Wat ik op internet ziet aan meters , dan kunnen die ook de kwaliteit van de fase en de nul meten. Door er bvb 250 volt door te sturen en dan de weerstand uit te lezen.

Je stuurt geen 250V door de leidingen, er gaan amperes door leidingen.
Maar dan moet er geen onderbreking inzitten.

Op 23 oktober 2019 16:45:44 schreef mvdk:
(...)
Dan draai je even alle stoppen uit de kast, behalve ééntje, liefst één waarop een of meerdere stopcontacten zitten. Daar zet je dan even een last van 3500Watt op, een paar kacheltjes ofzo. Kijken wat er gebeurt.
(...)

Doe dat nou eens. Zo simpel. Geen meter nodig, alleen maar even bij alle nulverbindingen kijken of er niets rookt.
Het is echt belangrijk bij deze test dat er maar van 1 (één) fase de groepschakelaar en de smeltpatroon (zekering) erin zit. De rest draai je eruit.

Edit: als die kabel naar de loods van een installatie komt waar óók al wat belasting zit, en het probleem zit in het netbeheerdersgedeelte, tsja...
Maar dan zouden er óók klachten van anderen moeten komen, toch?

En een uitgefikt klemmenblok van een meter, dat ruik je, echt.