Storing in Blerick

mel

Golden Member

Gisteren was er een elektriciteitsstoring hier in Blerick..er waren meerdere wijken platgegaan.
Dus ik enexis gebeld,Mobiel, want de vaste lijn deed het natuurlijk ook niet... Die hadden geen idee wat de oorzaak was.
De storing begong om 15.15 uur en duurde tot 17 uur.
Ik vraag me af hoe dat kan gebeuren.. Zal wel geen kwestie zijn geweest van "ff"zekeringen steken, denk ik..
De laagspanning was er van 5000 huizen echt helemaal af.
Ik dacht dat de voeding redundant was? Of is dat alleen met hoogspanning?
Ik vraag me toch af wat de oorzaak geweest was, de storing duurde bijna 2 uur...
Wijktrafo lijkt me sterk, want er staan in dat gebied wel 10 trafo's...
Nu zie je maar weer hoe afhankelijk we zijn van elektriciteit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

https://venlo.nieuws.nl/gemeente/62469/stroomstoring-in-grote-delen-va…

er is blijkbaar een kabel geraakt met graafwerken..

10KV verbindingen zijn idd redundant aangelegd, trafo's zitten in een ringlus. men kan op 2 trafo's het kapotte deel van de kabel afschakelen en de ring dan andersom gebruiken. dat vergt echter wat tekening lees werk, trafo's omschakelen en natuurlijk volk wat vrij moet zijn daarvoor. 2 uur werk kan best eens alleen dat zijn geweest.

tijd terug lag de voeding er hier ook uit, tegen middernacht ging de boel plat, maar de manier hoe dat ging zei me al dat het langer ging duren, het licht knipperde een aantal keren voor het uitviel, er stond dus iets weg te fikken in de 10KV leek het. dat bleek de volgende dag ook zo te zijn, verbinding op een onderstation was uitgefikt waardoor een hele ringlus was uitgevallen. toch in een uur of 3 was het weer opgelost.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 22 oktober 2019 08:52:57 (74%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 22 oktober 2019 08:32:37 schreef testman:
https://venlo.nieuws.nl/gemeente/62469/stroomstoring-in-grote-delen-va…

er is blijkbaar een kabel geraakt met graafwerken..

Ja ok, maar ligt dan gelijk een half stadsdeel plat?Ik neem aan dat het naar een wijktrafo gaat...en Die zal toch wel gezekerd zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

die 10KV ringlussen zijn niet heel groot, die worden weer gevoed uit een onderstation welke met 25KV of 100KV gevoed wordt. als de kabel naar dat onderstation is geraakt dan valt alles achter dat onderstation dus uit, meerdere 10KV ringlussen vaak.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Onderstation staat daar niet in de buurt..Ik denk idd dat er een 10 kV kabel geraakt is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Ik moest wel ff grinniken toen ik het artikel las: in de lijst met tips voor een stroomstoring staat ook de tekst: "Gasstoring? Gebruik een elektrische kachel"...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

Ik denk dat je meer hebt aan een kaars :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik woon in Blerick.
De storing was ontstaan in de jacob van lennepstraat.
Daar stond vroeger een school, en daar vinden nu graafwerkzaamheden plaats. Ook zag ik dat ze daar een klein transformatorhuisje (ding is 5 m3 groot) hebben geplaatst langs een enorm gemetseld transformatorhuis wat er nog staat.
Denk dat ze daar die kabel hebben geraakt.

Bij dit soort storingen is het bijna altijd iemand die een kabel raakt met graven.

Een buitenwijk ver van deze plek vandaan (daar was ik..) zat ook zonder stroom. Dus de geraakte kabel moet een 10kV zijn geweest.

Was trouwens maar een klein deel van Blerick dat zonder stroom zat.

Er ist wieder da...
mel

Golden Member

Op 23 oktober 2019 19:06:53 schreef hobby-ist:
Ik woon in Blerick.
De storing was ontstaan in de jacob van lennepstraat.
Daar stond vroeger een school, en daar vinden nu graafwerkzaamheden plaats. Ook zag ik dat ze daar een klein transformatorhuisje (ding is 5 m3 groot) hebben geplaatst langs een enorm gemetseld transformatorhuis wat er nog staat.
Denk dat ze daar die kabel hebben geraakt.

Bij dit soort storingen is het bijna altijd iemand die een kabel raakt met graven.

Een buitenwijk ver van deze plek vandaan (daar was ik..) zat ook zonder stroom. Dus de geraakte kabel moet een 10kV zijn geweest.

Was trouwens maar een klein deel van Blerick dat zonder stroom zat.

En ook hout-Blerick en Boekend..
Maar ik denk ook dat het een 10 kV kabel geweest moet zijn.Ik had (in de Vossener ) om 5 uur weer spanning..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dit ding dus.

https://goo.gl/maps/xtvH2Y2d19i9Qn9CA

er lijken 2 trafo's te staan, aan de doppen op dak te zien, die zitten meestal direct boven de trafo. kan zijn dat de kleine trafo bedoeld is voor bouwstroom en ook wijkvoeding, dat men op dat grote veld gaat bouwen. immers is die school al 11 jaar geleden afgebroken.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 24 oktober 2019 10:16:21 (72%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Kan ook zijn dat ze een verkeerde kabel geknipt hebben... |:(