Vraagie over me versterker

Op 27 november 2002 17:32:06 schreef roy_hoeks:
mmh jah ik heb niet alle posts aandachtig doorgelezen, maar effe een antwoord op de vraag:

Ja het kan maar ik persoonlijk houd me altijd aan de "vuistregel": vermogen van de amp --> 1,5 tot 2x het rms vermogen van de speaker. het kan dus wel maar vind het een beetje dom. ikzelf zit in de PA bisness en op mijn subs bijv (speaker: b&c 18pzb700) van 700W rms @8ohm zet ik toch al gauw een overbrugde jbl mpx1200 achter. (per 2) dus ong 1500W @8ohm per speaker. kunnen ze goed hebben, op deze manier kun je het optimale uit je speakers halen. verder als je een te lichte amp te hard laat werken gaat hij clippen. hierbij geeft hij als het ware een quantiteit aan power ipv qualiteit. dus gaat hij meer power leveren maar bij een lager percentage muzieksignaal. het overige word dan gebruikt om de spoel op te warmen....dus kan je spoel doorbranden.

Verder of je ze parralel kunt aansluiten moet je effe bekijken. kan je amp 4ohm aan dan is dit geen probleem (meeste kunne dat wel) maar als hij maar 8ohm aan kan zou ik het niet doen. sommige amps (pa meestal) kunnen zelfs 2ohm aan.

idd klippen geeft soms dc af
byby spoel
daarom ik heb mijn versterker 2*200 rms in 8 ohm aangesloten op boxen die wel wat loechter zijn
zolang je oplet wat je doet gaat dit geen probs geven

My Tube is bigger then yours
High met Henk

Special Member

Op 27 november 2002 19:42:10 schreef beertje_01:

[...]

idd klippen geeft soms dc af
byby spoel
daarom ik heb mijn versterker 2*200 rms in 8 ohm aangesloten op boxen die wel wat loechter zijn
zolang je oplet wat je doet gaat dit geen probs geven

Hmm ik heb aan mijn 100W @ 8 ohm ook een Amp hangen die veel meer aan kan. (Rond de 150 W RMS in ieder geval.)
Maare, let dan wel op je geluid, als je idd gaat draaien en je staat achter je spekeakers kun je soms niet horne vervormen.
Dit houd dus in dat je je speakers langzaam maar zeker aan het opblazen bent zonder dat je het hoeft te horen.
Als je dan ineens een conus ziet rondvliegen of ineens een vlammetje ziet ontstaan in je conus weet je dat je te ver bent gegaan.
Met andere woorden: Blijf altijd luisteren of je geluid wel zuiver is, als het begint te vervormen, Stoppen, want je amp zal meer aan kunnen.
Het zelfde geld eigenlijk ook met lichtere amps' want die hoor je dan weer clippen.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???