Mogelijke methodes om zowel 12V als 24V van een accupakket af te nemen

Op 24 oktober 2019 13:41:37 schreef RES:
Wat je tegenwoordig meer en meer ziet is een supercap bank als vervanger startaccu in vrachtwagens (zware dieselmotoren), auto's, schepen, etc.

Als je start op 24V (waardoor de stroom kortstondig piekt) zou je naar kleinere (of enkele) 12V accu's kunnen, door twee supercap banken naast de 12V accu te plaatsen (constant in opgeladen toestand) Je zou via een stroomrelais bij het starten de twee supercap banken in serie kunnen omschakelen zodat je (kort) 24V-300A beschikbaar hebt. (of dus kleinere accu's 2x12V) Eenmaal gestart, het relais weer terug laten schakelen (automatisch tijdrelais, nadat dynamo stroom begint te leveren) ?

Supercaps lijken me functioneel een interessant idee, want dat zou ook best wat gewicht kunnen besparen en wellicht betere koudstart prestaties geven. Alleen het klinkt wel duurder dan accu's. Enig idee wat voor cap je nodig zou hebben? 50F bij 28V ofzo om een paar seconden te starten? Wordt wel wat off-topic dit, maar ja

Op 24 oktober 2019 14:23:36 schreef maartenbakker:
Als ik het goed begrijp moet het gaan om een betrouwbare oplossing voor serieproductie. Dan wil je zo min mogelijk dure onderdelen gebruiken.

Starten op 2 supercaps in serie klinkt technisch als een mooie oplossing om met een 12V boordnet te kunnen volstaan, maar of het goedkoper is dan een converter?

Zou in elk geval wel als eerste proberen om of alles op 12V of alles op 24V te krijgen. Als dat niet lukt kom je toch weer op een schakelende converter uit. Bij zo min mogelijk spullen op 12V kan die misschien relatief licht uitgevoerd worden.

Ja prijs heeft helaas ongeveer de meeste prioriteit, en ik denk dat een supercap oplossing duurder wordt. Alles op 1 spanning krijgen is helaas niet mogelijk vanwege certificering. Het lijkt erop dat een converter de way to go is, en dat ie alleen anders aangesloten en misschien iets kleiner of anders kan om kosten te besparen.

Inderdaad gewoon laten zitten. Niks veranderen, alle andere opties zijn duurder of werken niet.
Wat heb je nu voor converter (uitgangs stroom)?
Ik zie al converters van 12V 50A output voor minder dan $40,= op ali staan.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 28 oktober 2019 00:33:11 (19%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

Extra Accu een optie, die kan je vanuit 24V rustig laden, maar hij kan zelf wel lekkere (piek)stromen leveren. De lader moet natuurlijk wel de totaal gemidddeld afgenomen stroom bij kunnen jouden.

En die 24V kunnen mischien een stuk kleiner ? als er alleen maar een paar modules/relais op draaien.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 27 oktober 2019 20:08:09 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 27 oktober 2019 19:53:42 schreef henri62:
Inderdaad gewoon laten zitten. Niks veranderen, alle andere opties zijn duurder of werken niet.
Wat heb je nu voor converter (uitgangs stroom)?
Ik zie al converters van 12V 50A output voor minder dan $40,= op ali staan.

Excuus voor de vertraagde reactie, ik had de griep stevig te pakken de laatste paar dagen.

Anyway, wij gebruiken nu een Surepower 21030C10. Die is vrij prijzig dus dat zou goedkoper kunnen, maar ik weet niet met welke reden deze gekozen is. (die kennis is niet meer beschikbaar) EMC is voor ons belangrijk, maar het is voor mij niet heel transparant of/hoe de huidige converter daar nu in uitblinkt, en dat een goedkoper alternatief dus veel slechter zou scoren.

Een goedkope ali converter is om heel veel redenen een slecht idee.

Grote kans dat het EMC-technisch een drama is, evenals bouwkwaliteit en daarmee levensduur.
Ja het zijn vaak kopieën van kwaliteitsvoedingen, maar dan wel maximaal bespaart op alle mogelijke vlakken.

Voor een bedrijfskritisch systeem (afgezien van het feit dat je ze niet eens zou mogen gebruiken zonder keuring) niet aan te raden.

Op 31 oktober 2019 18:00:10 schreef timberleek:
Een goedkope ali converter is om heel veel redenen een slecht idee.

Grote kans dat het EMC-technisch een drama is, evenals bouwkwaliteit en daarmee levensduur.
Ja het zijn vaak kopieën van kwaliteitsvoedingen, maar dan wel maximaal bespaart op alle mogelijke vlakken.

Voor een bedrijfskritisch systeem (afgezien van het feit dat je ze niet eens zou mogen gebruiken zonder keuring) niet aan te raden.

Ali is bij voorbaat geen optie, om de redenen die jij aangeeft maar ook om leverzekerheid, garantie en tal van andere redenen. Wat wel leuk is, is dat ze ook OEM dumps verkopen van bekende fabrikanten, bijvoorbeeld AMP connectors. Voor productie nog steeds niet bruikbaar, maar wel voor bijv. R&D, en de prijs scheelt best veel.

Anoniem

Je probleem zal geen alleenstaand geval zijn . Misschien eens zoeken welke oplossingen er al gewoon bestaan alvorens het buskruit opnieuw uit te willen vinden.

Aftakken van een accu, is altijd nefast voor de levensduur.
Als het over een autoradiootje gaat in een truck, zal het nog redelijk meevallen, maar als je spreekt over 30A.....
Er ontstaat een onevenwicht doordat de onderste batterij meer leeggetrokken wordt dan de bovenste.

Na een tijdje raakt de onderste steeds leger terwijl de bovenste overladen wordt. In minder dan een jaar is je accu-set rijp voor het schroot.

Maar ik meen begrepen te hebben dat dit geen eenmalig probleem is dat moet opgelost worden, maar een bedrijfszeker ontwerp dat moet gecertifieerd en in productie genomen worden.
Dat lijken me geen taken voor een experimenterende technieker of een stagiair.

Ik snap ook niet goed waarom je je in dit kader zorgen maakt over het aspect EMC. IS er een probleem, moet de EM compatibiliteit aangetoond worden voor de certificering of heb je dat woord gewoon ergens horen vallen en wil je het meteen maar implementeren in je ontwerp? Ook dat is een uiterst gespecialiseerd domein .Een serieuze fabrikant heeft voor al die aspecten aparte specialisten of huurt er zonodig één in.