Op 24 oktober 2019 13:41:37 schreef RES:
Wat je tegenwoordig meer en meer ziet is een supercap bank als vervanger startaccu in vrachtwagens (zware dieselmotoren), auto's, schepen, etc.Als je start op 24V (waardoor de stroom kortstondig piekt) zou je naar kleinere (of enkele) 12V accu's kunnen, door twee supercap banken naast de 12V accu te plaatsen (constant in opgeladen toestand) Je zou via een stroomrelais bij het starten de twee supercap banken in serie kunnen omschakelen zodat je (kort) 24V-300A beschikbaar hebt. (of dus kleinere accu's 2x12V) Eenmaal gestart, het relais weer terug laten schakelen (automatisch tijdrelais, nadat dynamo stroom begint te leveren) ?
Supercaps lijken me functioneel een interessant idee, want dat zou ook best wat gewicht kunnen besparen en wellicht betere koudstart prestaties geven. Alleen het klinkt wel duurder dan accu's. Enig idee wat voor cap je nodig zou hebben? 50F bij 28V ofzo om een paar seconden te starten? Wordt wel wat off-topic dit, maar ja
Op 24 oktober 2019 14:23:36 schreef maartenbakker:
Als ik het goed begrijp moet het gaan om een betrouwbare oplossing voor serieproductie. Dan wil je zo min mogelijk dure onderdelen gebruiken.Starten op 2 supercaps in serie klinkt technisch als een mooie oplossing om met een 12V boordnet te kunnen volstaan, maar of het goedkoper is dan een converter?
Zou in elk geval wel als eerste proberen om of alles op 12V of alles op 24V te krijgen. Als dat niet lukt kom je toch weer op een schakelende converter uit. Bij zo min mogelijk spullen op 12V kan die misschien relatief licht uitgevoerd worden.
Ja prijs heeft helaas ongeveer de meeste prioriteit, en ik denk dat een supercap oplossing duurder wordt. Alles op 1 spanning krijgen is helaas niet mogelijk vanwege certificering. Het lijkt erop dat een converter de way to go is, en dat ie alleen anders aangesloten en misschien iets kleiner of anders kan om kosten te besparen.