PM3585 Gotek geïnstalleerd en vraag over Motorola 680X0 POD's

Hallo,

Onlangs heb ik een PM3585 gekocht die ik nu aan het 'opknappen' ben.
- Beetje schoonmaken
- 2x ROMs uitgelezen, zijn van datum 22-11-1990...toch een tijd geleden :)
- Gotek USB drive plaatsen
- Batterij vervangen, is van het type BR17335 (Panasonic), spoiler alert -> de PM3585 is millennium-proof

De diskdrive is vervangen door een USB Gotek drive met daarop de FlashFloppy firmware.
- De firmware kan hier gevonden worden: https://github.com/keirf/FlashFloppy
- Met een simpele USB -> RS232 adapter kan de HEX firmware geupload worden (er zijn meerdere mogelijkheden voor het programmeren)
- De jumper settings: JC en S0 moeten verbonden zijn
- De diskdrive voedingskabel dient verlengd te worden, de Gotek drive is minder lang dan de originele drive.

Daarna heb ik de System diskette gedigitaliseerd naar .IMG bestand via de DiskGenius software: https://www.diskgenius.com/

De laatste stap is het voorbereiden van een USB memory stick met daarop de volgende bestanden: (standaard/snel FAT(32) formatteren)
- FF.CFG (standaard, van FlashFloppy firmware)
- System .IMG bestand

Memory stick plaatsen en de Logic Analyzer is klaar voor gebruik :)

Aanvullende vragen voor het forum:
Er zijn schijnbaar uitbreidingen (POD's) om de Motorola 68000/010/020/030 te monitoren, maar ik heb er nog geen foto's van gevonden.
Het zou gaan om de Fluke / Philips PF8620/.. uitbreidingen.
Hebben jullie hier meer informatie over? (hoe ze aangesloten worden, hoe het samenwerkt met de PM3585, iemand die ze eventueel verkoopt?)

Voor de Amiga hobby zou ik hier graag mee gaan experimenteren.

Alvast bedankt.

bprosman

Golden Member

Leuk artikel. Heb ook zo'n ding staan en een Gotek in de kast liggen. Dit scheelt me weer uitzoekwerk :-)

Misschien helpt dit :
https://www.eevblog.com/forum/testgear/internals-of-a-philips-pm3580pm…

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 22 oktober 2019 22:29:46 (34%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb nog een POD liggen voor de 68020. Volgens mij voor een QFP behuizing.

Wat ik me kan herinneren (ongeveer 30 jaar geleden) was dit een slechte oplossing. De pennen van de clip vallen af en toe tussen de QFP pootjes. Vcc en Gnd zitten naast elkaar !! Als ik voor het inschakelen de weerstand tussen Vcc en Gnd vergat te meten was met soms mis. De QFP pootjes werken dan als een zekering !!

Voor de andere oplossingen heb ik nooit iets van PODS gekocht. Heb altijd IC clips of verloop sockets gebruikt.

Van mijn PM3585 is nog steeds de monitor defect (lijntrafo uitgebrand) Ik heb nog niet naar een oplossing hiervoor gezocht. Overigens heb ik de analyzer ook al jaren niet meer gebruikt.

Kees

bprosman

Golden Member

@Kees,

De externe VGA zou toch nog moeten werken ?
Ik zag dat je email niet openbaar stond, wil je m anders kwijt ? (contact eventueel via mail bericht).

Groetjes, Bram

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 23 oktober 2019 13:46:34 (54%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor de reacties!

Misschien is dat ook het beste om breakout-boards toe te passen waar de standaard bekabeling op aan wordt gesloten.

@Kees: Zo te horen heb jij een heel verleden met dit soort apparatuur, eind jaren 70/80/begin jaren 90 waren een mooie tijd qua microprocessors en bijbehorende technieken. Zelf heb ik mooie herinneringen aan de C64 & Amiga computers van die tijd, enkele jaren geleden weer begonnen met verzamelen en hobbyen :)

Hoe wordt zo een POD aangesloten op de Logic Analyzer? (via de IEEE-488 bus / het front?)
Ik geloof dat er per POD ook weer specifieke software gebruikt moet worden voor de PM3585?
Heb jij misschien toevallig een foto van de 020 POD, ik ben heel benieuwd hoe die eruit ziet.

Wat betreft de lijntrafo: ik kan kijken of ik het type nummer kan achterhalen (of van andere onderdelen van die relatief kleine print), misschien valt er nog een vervanger voor te bestellen.

En mocht er sprake zijn van verkoop dan ben ik ook geïnteresseerd.

De analyzer verkopen doe ik (nog) niet. Het apparaat aangeschaft toen het nog niet eens op de markt was (voordeel van bij dezelfde firma werken)

Met een VGA monitor is het inderdaad te gebruiken. Maar fraai is anders.

Ik heb met de 3 eigen Philips analyzers gewerkt. PM3551A, PM3570 en de PM3585. Geen foto meer van de PM3551A in actie.

@CrazyBob, PODS worden via de kables aan het front aangesloten. De GPIB bus (488) was als optie bedoeld. Geen idee of dat ooit werkelijk is gemaakt.

Ik zal een foto maken van de 68020 POD en andere sockets (als ik die tenminste nog heb. Op de foto's staat een i486 aangesloten.

Op Yahoo PM3585 gebruikers groep heb ik de nodige documentatie en software geupload.

bprosman

Golden Member

@Kees,

Is dat deze groep ?

https://groups.yahoo.com/neo/groups/Fluke_Philips_Logic_Analyzers/file…

Met een VGA monitor is het inderdaad te gebruiken. Maar fraai is anders.

Dat was mij ook opgevallen en op een ander forum heb ik daar een discussie/antwoord op gehad. Ik heb het niet getest (nog).

Have a look at the schematic on page 3-31. I think connector X103 in the bottom right corner is the MVGA connector.

It's wired rather strangely!

It seems that pin 2 (== VGA green) is the 4-level monochrome video signal (labelled VD2). But for some reason, pin 1 (==VGA red) and pin 3 (==VGA blue) are a 2-bit digital versions of the video signal (labelled PX1 and PX2). Which is why you see awful colours.

I think you could just get it looking better with just a custom cable. You want to use pin 2 on the logic analyzer (VD2) to drive pins 1-3 (R,G,B) on the external VGA monitor. You should then get a nice 4-level gray scale.

Also, X104 can be used to invert the display. See section 4.3.

Overigens begrijp ik dat de Yahoo groepen ophouden te bestaan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja, klopt dat is de groep.
Jaren terug begon opeens iedereen om de software van de analyzer te vragen. Zo kwam ik ook bij die groep. Nu al weer jaren niets mee gedaan. De meeste vragen kwamen toen uit de US. Veel apparaten zijn in Silicon Valley verkocht.

Met die jumper skun je het inderdaad anders instellen maar daar wordt het alleen minder slecht van.
Ik heb ook gekeken naar LCD en aanpassen van de firmware. Kost allemaal erg veel tijd.

[Bericht gewijzigd door K C op donderdag 24 oktober 2019 13:17:50 (27%)

bprosman

Golden Member

Die Custom kabel heb je ook geprobeerd ?
Zijn er trouwens meer disassemblers dan die 68002 en 68HC11 ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 24 oktober 2019 14:47:25 (44%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hier staan wat foto's van de processor aansluitingen die ik nog heb liggen.
Disassemblers waren er voor veel processoren, maar ik gebruikte ze weinig. Met de 8085 is dat nog te doen maar door de pre-fetch van de 68k en i486 waren de diassemblers meer een last. Bij iedere half gelezen instructie gaat zo'n disassembler de mist in. Dat was dus ongeveer na iedere 1 a 2 (conditional) jumps.

Welke 68020 behuizing heb je nodig ?

Die actie foto's zijn helemaal top !!
Erg mooi om te zien :)

De 68020/030 die ik zelf heb zijn van het type RC en RP (met pennen aan onderzijde), bijv. 68020RC16 / 68030RP33
Van de 68000/010 heb ik de DIP variant (rechthoekig) en de Quad Plastic (vierkant)

Ik ben al erg geholpen met deze foto's, ik dacht steeds dat de PODs aanvullende complexe hardware was. Dit meen ik bij andere Logic Analyzer modellen gezien te hebben.
Maar met breakout boards ga ik al een heel eind komen.

Heren, bedankt voor de info !

bprosman

Golden Member

Ben ooit een dag of 2 gaan zitten om breakout boards te maken voor DIL-8 t/m DIL-40 met de connector links en rechts.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Kijk eens aan, mooi compact gemaakt!
Wat voor een CAD programma gebruik jij?

Vroeger heb ik Orcad en Eagle gebruikt, een paar jaar geleden nog het een en ander gemaakt met KiCAD.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Leuk nog meer mensen met een PM3585 die dingen zijn op marktplaats toch sneller weg dan gedacht. Ik heb ook al een gotek klaar liggen voor deze machine. Ik heb de accu besteld maar was het lastig om de print er uit te vissen ?
Wel luxe hoor een IEEE interface ik heb de 'armeluis' versie zonder de interface. Eventueel heb ik nog een boekje dubbel de 'Service Manual' hoewel dit een misleidende naam is want er is geen schema in te zien ;-(.

@TimoHartong; Ik zie nu pas je reactie, het valt reuze mee om de PM3585 te demonteren.
Het zijn alleen veel schroeven wat hij is gebouwd als een tank, zie bijgevoegde foto's.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb het boekje dubbel dus CrazyBob mag hem wel hebben ( tegen verzendkosten ). Ben jij de beheerder van de website retrocomputing

bprosman

Golden Member

Ben jij de beheerder van de website retrocomputing

Guilty.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

O leuk ben zaterdag nog bezig geweest aan een Acorn Atom bij een goede vriend van mij. Helaas kwam er rook uit mijn Tektronix 2445 ( denk die vervelende X2 condensatoren )

bprosman: Mooie site, veel interessante projecten :-)
Vooral het RetroSys2019 project met de verschillende componenten.

TimoHartong: Ach kijk eens aan, de Service Manual neem ik graag over :-)
Jouw e-mail adres is niet zichtbaar, zou jij mij a.u.b. een e-mail kunnen sturen naar het adres in mijn profiel. Dan regelen wij het qua betaling en adresgegevens.

Alvast bedankt!

Ik was geinspireerd om de gotek die al een hele tijd klaar lag te installeren. Ik heb wel een pootje van de gotek geknipt zodat ik de orginele kabel kon gebruiken. Hoewel niet ideaal kon ik de voeding direct verbinden. Maar zit wel heel strak

https://www.timohartong.riscos.fr/PM3585/Gotek%20Modificatie.jpg

En hier in werking:
https://www.timohartong.riscos.fr/PM3585/Action.jpg

Hier zijn de images voor de gotek
https://www.timohartong.riscos.fr/PM3585/System_Disk_2_01_Disassblers.…
https://www.timohartong.riscos.fr/PM3585/System_Disk_2_01_Utils.img

Ziet er goed uit!

PS: zelf heb ik het stukje opvulsel uit de floppy connector gehaald zodat de pin niet van de Gotek drive afgeknipt hoefde te worden.

Het opvulsel weghalen was inderdaad een nog beter idee geweest ;-). Maar die handige kleine USB sticks zijn in bestelling dus binnenkort wordt het nog beter. Nu operatie batterij nog ;-(.