Siemens magtron oven maakt aardlek sluiting

Ik heb hier een Siemens magnetron oven E nr: CM633GBS1/05 die bij het opstarten van een programma in aardlek sluiting maakt. Dus als ik de oven op magnetron stand zet en aandruk aardleksluiting. Zo ook bij oven- of grill stand. Als er dan aardlek sluiting optreedt heb ik nog wel rest spanning zoals de interieur verlichting flitst nog 2 a 3 keer als een bliksem. Ook blijft de verlichting van het display nog een aantal seconden branden om dan te doven. Dus de eclo's op de voeding zit nog restspanning. Aangezien de voeding onderdeel uitmaakt van de stuurmodule vermoed ik dat op deze module de sluiting zit. Wat is jullie idee???

mel

Golden Member

Waarschijnlijk is de buis stuk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Of misschien een isolatie probleem in de voedingstrafo. In beide gevallen zou ik hem wegmikken en een andere aanschaffen. De buis en de trafo zijn ongeveer de magnetronoven. En beide onderdelen zijn levensgevaarlijk om aan te klussen.

Als techneut klus ik zelf nooit aan magnetrons omdat het gevaarlijk is en omdat een nieuwe erg weinig kost.

Zit geen travo in maar een inverter bord en de aansluitconnectoren van de buis meten geen contact met de buitenkant van de buis dus ik denk dat die goed is. Bovendien soms doet die het wel even.

mel

Golden Member

Heb je de buis gemeten met een multimeter?Dan kan er best een vautje zijn... Die dingen werken op een hoge spanning...
Is trouwens de gloeidraad nog heel? Die kan je wel meten.
Travestieten passen er niet in.. :P Dus logisch dat die er niet inzit.. :9

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 17 oktober 2019 09:58:41 (17%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als de combi bij het inschakelen van zowel de magnetron of de oven de aardlekschakelaar aanspreekt dan zit het defect aan het begin van de 230 volt kant. Op de 230 volt aansluitprint willen soldeerverbindingen nog wel eens losraken en veroorzaken vonkvorming zodra er een hoog vermogen wordt gevraagd met als gevolg dat de aardlekschakelaar aangesproken wordt. Normaliter schakelt bij een totale sluiting de zekeringsautomaat van de betreffende groep af en niet de aardlekschakelaar. Volgens het E nr betreft het een inbouw combi die nog steeds verkocht wordt en zeker niet de goedkoopste is dus zeker de moeite waard om te herstellen.

Op 17 oktober 2019 08:51:59 schreef Ex-fietser:
Of misschien een isolatie probleem in de voedingstrafo. In beide gevallen zou ik hem wegmikken en een andere aanschaffen. De buis en de trafo zijn ongeveer de magnetronoven. En beide onderdelen zijn levensgevaarlijk om aan te klussen.

Als techneut klus ik zelf nooit aan magnetrons omdat het gevaarlijk is en omdat een nieuwe erg weinig kost.

OP spreekt over een nieuw model. Dat is een toestel die catalogus 1000 eu kost en amper paar jaar oud is, kun je helemaal niet zomaar wegsmijten :)

Als je me zegt dat rpobleem op micro en op oven is verdenk ik deurschakelaars of vermogenprint? Zijn deurscchakelaars niet zwart gebrand?
de beentjes/klemmen van de schakelaars.
* meet ook eens alle 3 verwarmingselementen uit met een multimeter op stroomverlies zoals smd zegt

Ik vermoed een aardlek in een verwarmingselement.

Als er een aardlek in het verwarmingselement zou zijn dan zal het magnetrongedeelte wel functioneren maar in dit geval wordt de aardlekschakelaar bij alle functies aangesproken. De combi oven is nu niet zo'n oven die je onder de arm pakt en bij de buren uit test maar wel een optie omdat het ook de aardlekschakelaar zelf kan zijn.

stekker eens omdraaien, er zit een aarde/nul sluiting in, pas als er vermogen gaat lopen valt de aardlek uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Haal element maar los, 1 power relais komt in en dus 1 kant van element word aangeschakeld.

vergeten

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 18 oktober 2019 22:09:05 (99%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Netfilter!

Daar zitten 2 condensatoren in, een van de fase en een vanaf de nul naar randaarde.

Voor een test mag je het netfilter er tussenuit halen gaat het dan goed, dan heb je het gevonden, en kan je de netfilter condensatoren verder gaat meten.
(wel na reparatie het filter weer terugplaatsen natuurlijk)

Op 17 oktober 2019 18:31:38 schreef Multivibbbbrator:

Als je me zegt dat probleem op micro en op oven is verdenk ik deurschakelaars of vermogenprint? Zijn deurschakelaars niet zwart gebrand?

Deurschakelaars laten niet de aardlek afgaan bij het starten van een programma, die onderbreken de hoofdstroom of maken volle sluiting zodat de netzekering in de magnetron behuizing eruit klapt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Maar een netfilter moet toch ook dan zorgen dat de aardlek er uitgaat als je de stekker er in doet?? dat gebeurt er niet...

Ik heb de combi al getest in 2 verschillende huizen. Allebei hetzelfde aardlek eruit.

heb recent bij een BSH oven gehad dat die ook steeds de aardlek deed trippen met inschakelen, leek op een element gaar, maar bij onderzoek had die een vrij zeldzaam geval van verbrand relais waar de contacten in dat relais tegen de spoel waren gesmolten en dus de aardlek deden trippen zodra dat relais inkwam.

onderaan in het midden was dat relais dus de oorzaak..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 19 oktober 2019 23:28:37 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Trek voedingen van alle elementen los en start oven eens op. Goede kans dat magnetronoven dan wel werkt.

Verwarmingselementen zijn goed. Magnetron is goed. Ik verdenk de stuurprint. positie 0420 Zie pdf file tekening.

Verwarmingselementen zijn goed.Magnetron is goed. Ik verdenk de stuurprint positie 0420. Er zit helaas niet zo'n uitgefikt relais op.

[Bericht gewijzigd door mizko73 op dinsdag 22 oktober 2019 10:59:43 (33%)

Hoi Ronny530 de deurschakelaars zijn goed. Ik heb nu op het begin van de voedings-/ aanstuurprint de connector voor het aansluitsnoer opnieuw gesoldeerd. Ik wacht nu resultaat af.

[Bericht gewijzigd door mizko73 op dinsdag 22 oktober 2019 11:28:28 (90%)

Tot dusver doet de oven magnetron het weer prima. Geen aardlek storing meer gehad

In zekere zin lag het toch aan slechte soldeerverbindingen aan de 230 volt zijde. Kleine oorzaak groot gevolg en soms wordt er overheen gekeken omdat men er in eerste instantie niet van uit gaat.