Stroombegrenzing opstarten zeer zware versterker

maartenbakker

Golden Member

Bij 230V gaat dat dus mis en ook bij 220V houdt de levensduur niet over...

Maar opzich is de keus voor 100V wel logisch. 160V elco's zijn veel groter en de benodigde waardes zullen lastig zijn. Er zullen dan customelco's in moeten, en dat is duurder en reparateurs zullen veel nieuwe lelijke woorden bijleren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Terug ff naar de vraag van TS
Lees hier in de bib net ff in Elektuur nov/dec 2019 (Ja ben al 20j geen abonnee meer)
Hun project "Softstart voor versterkers" komt als geroepen :)
Op het eind van het artikel blijf ik echter bij mn eerste gedacht en dat van Paul Welther:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/ins...aging.h…

LDmicro user.

Effe googlen levert deze link op.
Daar is een 20D-20 NTC op te zien.

Eerste googleopdracht heeft het vervolgens over een 5A NTC, maar ik google nog even verder.

EDIT: Het lijkt er vooral op dat de 40A slaat op de contactrating van het relais. Dus als dat inderdaad de NTC overbrugd, is (A) de NTC altijd paraat (= afgekoeld) en (B) de 5A van de NTC wel voldoende.

Ik heb ooit zelf simpel wat weerstanden in de primaire 230V~ voedingslijn gezet en een relais laten bedienen door de secundaire DC-elco spanning. Meestal ging dat prima, maar soms stond ie te denderen volgens mij...
Bij deze schakeling lijkt er domweg een tijdvertraging in het aantrekken van het relais te zitten, of mis ik iets?

Dat is een 20 ohm NTC waardoor je max 16A inrush current kunt hebben, dus goed voor elke 16A zekering.

Die NTC wordt na korte tijd overbrugd door het relais, deze module moet dus na de schakelaar van het toestel staan.
Die 5A is maar bij continue gebruik, maw zonder relais.

Het voordeel van zo'n schakeling is dat de NTC terug afkoelt zodat je het toestel 2x na elkaar mag inschakelen.

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Dat is een 20 ohm NTC waardoor je max 16A inrush current kunt hebben, dus goed voor elke 16A zekering.

Een B-automaat moet een piekstroom van 3xIn dus 48A doorstaan. Om de stroom op 16A te houden lijkt me wel erg laag en is ook niet nodig.

@maus0611 ik zie dat je veel bedenkingen hebt maar ik zie verder geen probleem waarom je er niet gewoon 1 probeert. Er kan het volgende gebeuren en zelfs als het ding te warm word of dat er na jaren teveel stof opkomt dan gaat het ding stuk en dat is als het ding juist gemonteerd word geen probleem.

Een teveel aan luchtstroom moet ook wel op te lossen zijn monteer het ding dan in soort van koker van bv alluminium dan ben je gelijk ook zeer goed beschermt tegen als het ding te warm word zodat het verder niets anders kan beschadigen.

Dat je ventilatoren wat langzamer zouden draaien door de spanningval lijkt me ook zeer klein en eigenlijk moet je de NTC ook enkel en alleen voor de grote transformator gebruiken. Of komt alles uit 1 trafo?

Die dingen van conrad ed lijk me niet werkbaar omdat die niet specifiek bedoelt zijn voor een 1 bepaald apparaat, terwijl er eigenlijk per apparaat een goede berekening moet worden gemaakt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 oktober 2019 17:31:57 schreef benleentje:
[...]Een B-automaat moet een piekstroom van 3xIn dus 48A doorstaan. Om de stroom op 16A te houden lijkt me wel erg laag en is ook niet nodig.

Weet ik, die 16A begrenzing is maar zeer kort, daarna neem je zoveel stroom als je maar wilt en voor de prijs moet je het niet laten, een bestelling bij Conrad van enkel een NTC zal al meer kosten.
't Is maar hoe je het bekijkt natuurlijk ;)

LDmicro user.

Ik heb de witte Renkforge van Conrad besteld, en die blijkt prima te werken. Hier zit een NTC in volgens de manual. De versterker start op zonder bonk uit de trafo.

Dank ieder voor de input :)

Ik ben niet zo'n held in het netjes bouwen van dingen, en dit moet wel veilig gebeuren. Vandaar dat mijn keuze even viel voor deze optie, en het blijkt te werken.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 16 oktober 2019 19:39:30 (30%)

Hensz

Golden Member

Laat Elektuur nu net met een (gratis) artikel komen dat precies dit probleem ook aanpakt: https://www.elektormagazine.nl/articles/softstartvoorversterkers

Don't Panic!