Tussenstekker met zekering tegen kortsluiting

mvdk

Golden Member

Op 23 oktober 2019 22:46:59 schreef Schuurprutser:
Misschien heb je hier iets aan...
(...)
[afbeelding]

https://www.feramotools.nl/contents/nl/p5696_prcd-scheidingstrafo-aard…

Ik denk niet dat de ts iets aan een aardlekschakelaar in de nabijheid van die schuur gaat hebben. Die gaat nooit selectief wezen t.o.v. de aardlek in de meterkast. En ik krijg niet de indruk dattie veel zin heeft in gesleutel in die meterkast.
Gewoon, dat trafo'tje ertussen, dat moet em doen.
Ik ben het wel eens dat je weer een ding introduceert wat kapot kan gaan, zou dus ook liefst voorstellen het ding niet te krap te bemeten. (warmte)

Sine

Moderator

Een scheidingstrafo zou ook mijn keuze zijn.

Maar dan wel een ringkerntje, want anders zit je met een eigen verbruik van die trafo.

Kun je niet beveiligen tegen openschroeven (zoals het gestolen lampentopic van een paar weken geleden)?

mel

Golden Member

Ik vind het een beetje raar dat een lamp voor algemeen gebruik op de woonhuis installatie is aangesloten.Ik zou m gewoon wegknippen, en tegen die bouwvereniging zeggen dat ze het maar lekker zelf moeten uitzoeken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Op 24 oktober 2019 18:44:14 schreef mel:
Ik vind het een beetje raar dat een lamp voor algemeen gebruik op de woonhuis installatie is aangesloten.Ik zou m gewoon wegknippen, en tegen die bouwvereniging zeggen dat ze het maar lekker zelf moeten uitzoeken..

Dan krijgt die lamp een eigen aansluiting, met enkele tientallen kWh verbruik jaarlijks. Dat kost ongeveer 160euro (weet ik toevallig, woon ook in zo'n situatie) en dan krijg je dat als servicekosten op je bordje.
Ik zou best dat klotelampie op mijn galerij op m'n eigen aansluiting willen hebben, is een stuk goedkoper.
Moet ie wel op een eigen aardlekautomaat in de meterkast zitten..

Kruimel

Golden Member

Da's dan 640kWh aan €0,25 per kWh, een 80W lamp, best een heftige lamp om voor je deur te hebben (of dure stroom). Desondanks vind ik een lamp voor de deur niet raar, het maakt IMHO niet uit wie er voor de stroom betaalt, uiteindelijk wordt het toch aan je doorgerekend, zij het via je eigen stroomrekening, zij het via de VVE.

@TS: misschien is dit wat voor je:

https://nl.farnell.com/productimages/standard/en_GB/2409818-40.jpg

Geen aardlekbeveiliging echter...

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 24 oktober 2019 19:10:47 (20%)

ik heb al gezien bij recent gebouwde appartementen in een bestaand pand, dat men gewoon een 300mm draadgoot door de huiskamer heeft lopen op 240cm hoog waar de algemene voeding, voeding van de buren en wat niet meer doorloopt. aftakken was nooit zo makkelijk gemaakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 24 oktober 2019 19:04:46 schreef Kruimel:
Da's dan 640kWh aan €0,25 per kWh,

Nee, nee. Ik zeg, in m'n post eerder, zo'n lampje verbruikt jaarlijks maar enkele tientallen kWh's. De rest is netbeheerders vergoeding. De situatie bij de ts is juist het meest te verkiezen. Alle andere oplossingen kosten meer.

Beste mensen bedankt voor de reacties.

Ik ga een electromonteur laten komen om de aansluting van de schuur op een aparte groep te laten uitkomen.

Op 25 oktober 2019 10:34:34 schreef eenvraag:
Beste mensen bedankt voor de reacties.

Ik ga een electromonteur laten komen om de aansluting van de schuur op een aparte groep te laten uitkomen.

Maar dan zit je nog wel met het probleem dat in het geval van actie van de desbetreffende aardlekschakelaar, er meerdere groepen worden uitgeschakeld. Tenzij je deze extra groep, een eigen aardlekschakelaar geeft.

Op 25 oktober 2019 10:47:15 schreef herbert116:
[...]
Maar dan zit je nog wel met het probleem dat in het geval van actie van de desbetreffende aardlekschakelaar, er meerdere groepen worden uitgeschakeld. Tenzij je deze extra groep, ook een eigen aardlekschakelaar geeft.

Hoe bedoel je?
Als ik de schuur een aparte groep laat geven (en dus een eigen "stop") dan kan toch nooit de stroom van de andere groepen (en stoppen) eruit klappen als er om welke reden dan ook kortsluiting ontstaat in de schuur?

Wat ik wil is dat als de schuur een eigen groep heeft bij kortsluiting in de schuur de switch van de groep van de schuur in de meterkast omlaag springt maar alle overige ongemoeid laat.

Op 25 oktober 2019 10:54:48 schreef eenvraag:
[...]

Hoe bedoel je?
Als ik de schuur een aparte groep laat geven (en dus een eigen "stop") dan kan toch nooit de stroom van de andere groepen (en stoppen) eruit klappen als er om welke reden dan ook kortsluiting ontstaat in de schuur?

Wat ik wil is dat als de schuur een eigen groep heeft bij kortsluiting in de schuur de switch van de groep van de schuur in de meterkast omlaag springt maar alle overige ongemoeid laat.

Als jij een groep laat bijplaatsen, dan zal de installateur dat doen (mits het past). Bij een aardlek springt de (bestaande) aardlek, en is je schuur, incl alle andere groepen op die aardlek, spanningsloos.

Je zal de opdracht duidelijk moeten benoemen. Jij wilt niet alleen een extra groep, maar ook een extra aardlek (of een combi: een alamat)

Dan pas is je schuur een apart eiland

Je moet, met jouw omschrijving, geluk hebben met de installateur dat ie snapt wat jij bedoelt, of gewoon doet wat jij vraagt (wat niet overeenkomt met je doel)

Maar ik blijf van mening dat de lamp vervangen door een laagspanningsvariant met een trafo een stuk goedkoper en praktischer is.
(even los van de discussie met de woningbouw)

Op 25 oktober 2019 11:02:59 schreef DJSmiley:
[...]

Als jij een groep laat bijplaatsen, dan zal de installateur dat doen (mits het past). Bij een aardlek springt de (bestaande) aardlek, en is je schuur, incl alle andere groepen op die aardlek, spanningsloos.

Je zal de opdracht duidelijk moeten benoemen. Jij wilt niet alleen een extra groep, maar ook een extra aardlek (of een combi: een alamat)

Dan pas is je schuur een apart eiland

Je moet, met jouw omschrijving, geluk hebben met de installateur dat ie snapt wat jij bedoelt, of gewoon doet wat jij vraagt (wat niet overeenkomt met je doel)

Maar ik blijf van mening dat de lamp vervangen door een laagspanningsvariant met een trafo een stuk goedkoper en praktischer is.
(even los van de discussie met de woningbouw)

Oke, dan is mijn kennis van electro nog slechter dan gedacht :D
Ik dacht namelijk dat een aparte groep (dus met eigen switch die "springt" bij kortsluiting of handmatig) de boel al zou scheiden van al de overige electra.

Als ik bijvoorbeeld in de douche kortsluiting maak met water dan slaat de stroom eraf voor de groep van de douche maar heb ik in de woonkamer nog steeds gewoon stroom hoor omdat dat op een andere groep zit.
De hoofdschakelaar (dat alles compleet uitschakeld) klapt er dan niet uit.

Op 25 oktober 2019 11:15:47 schreef eenvraag:
[...]

Als ik bijvoorbeeld in de douche kortsluiting maak met water dan slaat de stroom eraf voor de groep van de douche maar heb ik in de woonkamer nog steeds gewoon stroom hoor omdat dat op een andere groep zit.
De hoofdschakelaar (dat alles compleet uitschakeld) klapt er dan niet uit.

Die installatie zou ik graag eens zien. In de douche kortsluiting maken? Rekenen op de groep, differentieel gaat er niet uit? :?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 25 oktober 2019 12:12:04 schreef 60204:
[...]

Die installatie zou ik graag eens zien. In de douche kortsluiting maken? Rekenen op de groep, differentieel gaat er niet uit? :?

Ik bedoelde dus moedwillig een glas water gooien in het stopcontact in de douche.

Op 25 oktober 2019 10:54:48 schreef eenvraag:
[...]
Hoe bedoel je?

Bespreek dit maar met je elektromonteur; die kan het je wel uitleggen.

Op 25 oktober 2019 12:29:31 schreef eenvraag:
[...]

Ik bedoelde dus moedwillig een glas water gooien in het stopcontact in de douche.

Daar zou ik dus meer belang aan hechten dan aan een emmer water over de lamp in de brandgang! :'(

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
bprosman

Golden Member

Zo moet het dus niet......

Waarom zitten die aansluitingen dan wel op die steek ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 oktober 2019 23:04:47 schreef SunRayes:
Even een grapje tussendoor.
Hier een screenshot van een filmpje die ik van een zzp-er kreeg. Hij was aan het werk bij een evenement in Senegal.

[bijlage]

Zo moet het dus niet...... 8)7

Hoef je niet voor naar senegal hoor. Tijdens een verbouwing in NL uitgevoerd door Poolse bouwvakkers was de boormachine om te roeren op een soortgelijke manier aangesloten :)

Op 25 oktober 2019 11:15:47 schreef eenvraag:
[...]

Oke, dan is mijn kennis van electro nog slechter dan gedacht :D
Ik dacht namelijk dat een aparte groep (dus met eigen switch die "springt" bij kortsluiting of handmatig) de boel al zou scheiden van al de overige electra.

Als ik bijvoorbeeld in de douche kortsluiting maak met water dan slaat de stroom eraf voor de groep van de douche maar heb ik in de woonkamer nog steeds gewoon stroom hoor omdat dat op een andere groep zit.
De hoofdschakelaar (dat alles compleet uitschakeld) klapt er dan niet uit.

er zijn 2 verschillende soorten "groepen" in de meterkast.

Een "echte" groep is een overstroombeveiliging (vaak een 16A automaat of draaistop bij een oude installatie). Daarnaast heb je een of meerdere aardlekschakelaars (als het goed is).

Beide schakelen stroom af, maar om hele andere reden.

Als je een stuk metaal in het stopcontact drukt tussen de fase en de nul, dan gaat er een grote stroom lopen >>16A en slaat de "groep" eruit. Daar heb jij er 4 van. Als dat gebeurd is de rest van de woning inderdaad nog aan. (we vergeten schakelsnelheid, selectiviteit en daarmee de hoofdzekeringen even).

De aardlek kijkt enkel naar het verschil tussen de fase en de nul. In theorie komt alle stroom die door de fasedraad gaat weer netjes terug via de nul. Maar stel dat er een apparaat stuk is, waardoor de fase verbindt met de metalen behuizing, dan kun je een lelijke optater krijgen als je de behuizing aanraakt. Als dit gebeurt loopt er stroom door de fase, door jouw heen, niet terug door de nul. De aardlek detecteert dit verschil, en gooit de hele boel uit bij maximaal 30mA verschil. Bij geaarde apparaten hoef je het apparaat niet eens vast te pakken. Als er een lek komt naar de kast, kan dat lek meteen wegvloeien via de "aardedraad" waardoor de aardlek er direct uit gaat.

Die aardlek beveiligd meestal echter meerdere groepen (maximaal 4 per aardlek). Dus als je een aardlek in de badkamer krijgt, kan het prima zijn dat de woonkamer enzo ook donker is.

Voor de toevoeging van een extra groep in de meterkast:
Dat is enkel voor overstroom. Bij een aardlek gaat de boel nog steeds op zwart als er een gedeelde aardlekschakelaar gebruikt wordt. Alternatief is om een "alamat" te plaatsen (combinatie van overstroom en aardlekbeveiliging). Dan is het helemaal apart van de rest van het huis (afgezien van de hoofdzekeringen natuurlijk).

Maar je had het erover dat je een stekker-kastje zocht. Betekent dat dat de lamp met een normale stekker aangesloten is?
Dan kun je ook gewoon een "verwijderbare" beveiliging maken.
Een leeg kastje + 6A stop/aardlekautomaat met een stekker en contrastekker aan weerszijden.
https://www.elektramat.nl/mini-2-t-eat-instkast-opbip30-1x2te/
https://www.elektramat.nl/aardlekautomaat-b-6a-30ma-1p-n-1039834/
Prik je zo tussen het stopcontact en de lamp. Kun je het ook zo weer verwijderen als dat nodig is.
*als je met ALS wil, moet je eigenlijk een 6A/10mA versie hebben.

Maar denk dat het "niks doen tenzij je problemen krijgt"-advies misschien wel het meest handig is.

Arco

Special Member

Zou een scheerstopkontakt niet werken met zo'n relatief klein lampje?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik me niet vergis worden deze toch ook gewoon gevoed over een scheidingstransformator? Zoals hierboven al meermaals geopperd is.
Ik denk dat het laatste advies van @timberleek het interessantste is.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 25 oktober 2019 12:29:31 schreef eenvraag:
Ik bedoelde dus moedwillig een glas water gooien in het stopcontact in de douche.

Dat veroorzaakt niet genoeg kortsluiting om de automaat te laten uitschakelen. Misschien wel genoeg aardlekstroom om de aardlekschakelaar te laten uitschakelen.

Er wordt vaak gedacht dat water een goede geleider is, maar dat valt tegen. Water geleidt elektrische stroom dankzij de in het water opgeloste stoffen. Gedestilleerd water is juist een vrij goede isolator.