Vage storing in apparatuur

of dat werkt is maar de vraag mvdk, als het rotte deel in de hoofdkast of elders zit ga je dat niet merken. ik zou zeggen om een ohmse last te nemen van 3500W oid en zien wat de spanningsval is met maar 1 groep aan. datzelfde doe je met elke fase zo. heb je 1 fase waar de spanning verder inzakt met het inschakelen van die last, dan zit daar iets niet goed. kan ook de fase zijn, zeker als je de spanningsval meet op andere fasen, een voeding die onderuit gaat betekent bij een rotte nul dat de 2 andere fasen stijgen.

de hoofdschakelaar en aardlek zijn al kanshebbers.

ik betwijfel echter of hier wat gaande is, goedkope verlichting en ouwe tlbakken die overlijden is niks aparts, ook ee oude versterker die het opgeeft niet.

als je echt een gare nul hebt, dan zie je wel de verlichting feller gaan branden als er een zware last op een andere fase aangezet wordt.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 24 oktober 2019 10:03:29 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 oktober 2019 09:49:23 schreef mvdk:
[...]
Je stuurt geen 250V door de leidingen, er gaan amperes door leidingen.

ok ok ik bedoel je kan voor zover ik zie de megger op 120 volt 250 volt 500 volt 1000 volt zetten. je kan een DC spanning op een leiding zetten.

[...]

Doe dat nou eens. Zo simpel. Geen meter nodig, alleen maar even bij alle nulverbindingen kijken of er niets rookt.
Het is echt belangrijk bij deze test dat er maar van 1 (één) fase de groepschakelaar en de smeltpatroon (zekering) erin zit. De rest draai je eruit.

Edit: als die kabel naar de loods van een installatie komt waar óók al wat belasting zit, en het probleem zit in het netbeheerdersgedeelte, tsja...
Maar dan zouden er óók klachten van anderen moeten komen, toch?

En een uitgefikt klemmenblok van een meter, dat ruik je, echt.[/quote]

Ik ga er zeker een kachel op zetten maar een aantal dozen zitten op 5 meter hoog daar heb ik een steiger bij nodig . Dus ik ben beperkt in mijn middelen.

Het ging mij meer om wijzer te worden betreft welke meter gebruik je bij deze storing. Ik doe dit project ook om van te leren.

Op 24 oktober 2019 10:10:59 schreef Salem:
[...]

ok ok ik bedoel je kan voor zover ik zie de megger op 120 volt 250 volt 500 volt 1000 volt zetten. je kan een DC spanning op een leiding zetten.

[...]

Doe dat nou eens. Zo simpel. Geen meter nodig, alleen maar even bij alle nulverbindingen kijken of er niets rookt.
Het is echt belangrijk bij deze test dat er maar van 1 (één) fase de groepschakelaar en de smeltpatroon (zekering) erin zit. De rest draai je eruit.

Edit: als die kabel naar de loods van een installatie komt waar óók al wat belasting zit, en het probleem zit in het netbeheerdersgedeelte, tsja...
Maar dan zouden er óók klachten van anderen moeten komen, toch?

En een uitgefikt klemmenblok van een meter, dat ruik je, echt.[/quote]

Ik ga er zeker een kachel op zetten maar een aantal dozen zitten op 5 meter hoog daar heb ik een steiger bij nodig . Dus ik ben beperkt in mijn middelen.

Het ging mij meer om wijzer te worden betreft welke meter gebruik je bij deze storing. Ik doe dit project ook om van te leren.

HVinduction

Honourable Member

Die oude aardlekschakelaar van Siemens kan ook best versleten zijn door het schakelen en beveiligen waardoor de nul niet meer goed geleid, echter kan de meter of hoofdaansluiting ook een slecht contact hebben.
Ik zie ook op een van de foto's een schroefautomaat op de kast liggen, gebruik die a.u.b. niet, die kunnen niet tegen de hogere kortsluitstromen en kunnen een beste steekvlam produceren en de hoofdzekering laten aanspreken, ervaring.
Verder heb ik zelf ook al wel 5 jaar of zelfs langer een TL-armatuur van de bouwmarkt, en die heeft goede filters, de juiste condensators en een deugdelijke aarding en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Het mooiste is een warmtebeeldcamera en een lage (parallel)weerstand (kachel of een paar bouwlampen) om de installatie mee te belasten, dan weet je direct of er iets losligt.

Op 24 oktober 2019 10:00:41 schreef testman:
of dat werkt is maar de vraag mvdk, als het rotte deel in de hoofdkast of elders zit ga je dat niet merken. ik zou zeggen om een ohmse last te nemen van 3500W oid en zien wat de spanningsval is met maar 1 groep aan. datzelfde doe je met elke fase zo. heb je 1 fase waar de spanning verder inzakt met het inschakelen van die last, dan zit daar iets niet goed. kan ook de fase zijn, zeker als je de spanningsval meet op andere fasen, een voeding die onderuit gaat betekent bij een rotte nul dat de 2 andere fasen stijgen.

de hoofdschakelaar en aardlek zijn al kanshebbers.

ik betwijfel echter of hier wat gaande is, goedkope verlichting en ouwe tlbakken die overlijden is niks aparts, ook ee oude versterker die het opgeeft niet.

als je echt een gare nul hebt, dan zie je wel de verlichting feller gaan branden als er een zware last op een andere fase aangezet wordt.

Het zijn nieuwe TL bakken met oude VSA techniek , die gaan in 3 maanden brommen de EVSA zijn net zou oud maar die ploften al eerder.

Ik moet als het aan de goedkope meuk ligt de heren uit leggen om betere kwaliteit te kopen.

Op 24 oktober 2019 10:14:21 schreef HVinduction:
Die oude aardlekschakelaar van Siemens kan ook best versleten zijn door het schakelen en beveiligen waardoor de nul niet meer goed geleid, echter kan de meter of hoofdaansluiting ook een slecht contact hebben.
Ik zie ook op een van de foto's een schroefautomaat op de kast liggen, gebruik die a.u.b. niet, die kunnen niet tegen de hogere kortsluitstromen en kunnen een beste steekvlam produceren en de hoofdzekering laten aanspreken, ervaring.
Verder heb ik zelf ook al wel 5 jaar of zelfs langer een TL-armatuur van de bouwmarkt, en die heeft goede filters, de juiste condensators en een deugdelijke aarding en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Het mooiste is een warmtebeeldcamera en een lage (parallel)weerstand (kachel of een paar bouwlampen) om de installatie mee te belasten, dan weet je direct of er iets losligt.

Dank voor de tip , ik neem dit zeker mee in het onderzoek .

als je netspanning te hoog is met een tlbak met een vsa, nekt de buis veel sneller als de vsa. brommen zegt overigens niks, dat doen dunne blikken bakken met smoorspoel nu eenmaal. de blindstroom condensator aan boord helpt daar niet echt bij..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 oktober 2019 10:18:06 schreef Salem:
[...]

Dank voor de tip , ik neem dit zeker mee in het onderzoek , de lasmeneer gebruikt een schroef automaat dat klopt .

benleentje

Golden Member

ok ok ik bedoel je kan voor zover ik zie de megger op 120 volt 250 volt 500 volt 1000 volt zetten. je kan een DC spanning op een leiding zetten.

Voor jouw probleem heb je geen megger nodig dat is enkel als de aardlek er regelmatig uitgaat.

Het belangrijkste is dat je op alle 5 de groepen even de 3500W test doet. Het natuurlijk niet precies 3500W te zijn als je maar 2000W kan vinden is het ook goed maar hoe hoger hoe beter.

Ik ga er zeker een kachel op zetten maar een aantal dozen zitten op 5 meter hoog daar heb ik een steiger bij nodig . Dus ik ben beperkt in mijn middelen.

Je hoeft ook niet elk stopcontact te doen als je maar eerst even alle 5 de groepen test op een punt zo ver mogelijk van de groepenkast. Daar test je al het meeste mee. Als er dan uit een bepaalde test een fout naar voren komt dan kan je verder daarop concentreren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 oktober 2019 14:40:11 schreef benleentje:
[...]
Voor jouw probleem heb je geen megger nodig dat is enkel als de aardlek er regelmatig uitgaat.

Het belangrijkste is dat je op alle 5 de groepen even de 3500W test doet. Het natuurlijk niet precies 3500W te zijn als je maar 2000W kan vinden is het ook goed maar hoe hoger hoe beter.

[...]Je hoeft ook niet elk stopcontact te doen als je maar eerst even alle 5 de groepen test op een punt zo ver mogelijk van de groepenkast. Daar test je al het meeste mee. Als er dan uit een bepaalde test een fout naar voren komt dan kan je verder daarop concentreren.

Helder , geen megger dus. Dat was even mijn twijfel. Ik ga morgen of vanavond nog even met de kachels aan de slag. En dan meten of de spanning instort. Of dat er verdeeldoosjes gaan roken . Heel blij met deze info. Ik post morgen weer de resultaten.

Op 24 oktober 2019 14:40:11 schreef benleentje:
[...]
Voor jouw probleem heb je geen megger nodig dat is enkel als de aardlek er regelmatig uitgaat.

.

Ik twijfel ook wel een beetje aan die aardlek trouwens. Ik heb een eurotester daar kan ik een 30 mA lekstroom mee nabootsten .

Maarrrr op de aardlek staat 50mA dat was denk ik vroeger de waarde. Denk ik.

Als ik op de knop druk dan gaat hij er wel uit maar is dat een testspanning , ik heb het idee dat oude aardlekschakelaars zoals die op de foto een soort mechaniek hebben en niet zoals de moderne een stroompje opwekken om de installatie af te laten vallen.

Hoe kan ik nu testen of deze aardlek nog werkt ? Mijn euro tester schiet hierin tekort helaas .

benleentje

Golden Member

Als ik op de knop druk dan gaat hij er wel uit maar is dat een testspanning

Dan werkt de aardlek gewoon. De test knop zorgt voor een kleine lekstroom die groot genoeg is om een goede aardlek te laten trippen. Zou de aardlek slecht zijn dat tript het niet en dus ook niet bij een echte lekstroom.
Er is ook een andere manier om de aardlek te testen en dat is met een duspol met aardlek test functie. Je gaat dan naar een willekeurig stopcontact en met tegenover de aarde op wel aansluiting de fase zit. Als je op fase en aarde zit dan druk je de drukknoppen van de duspol in. Dit zorgt voor een stroom van de fase naar de aarde waarop de aardlek zou moeten reageren

Maar ik snap niet waarom je over de aardlek nadenkt die heeft er totaal niets mee te maken met de problemen die je omschrijft. Als je wilt weten of je slechte bekabeling hebt dan test je dat met een paar groter verbruikers zoals ik al eerder omschreven hebt.
Wil je weten of er spanningspieken optreden dan zal je een spanningslogger moeten hebben die continu de spanning in de gaten hout en de minimale en maximale spanningen bijhoud.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 oktober 2019 15:36:19 schreef benleentje:
[...]Dan werkt de aardlek gewoon. De test knop zorgt voor een kleine lekstroom die groot genoeg is om een goede aardlek te laten trippen. Zou de aardlek slecht zijn dat tript het niet en dus ook niet bij een echte lekstroom.
Er is ook een andere manier om de aardlek te testen en dat is met een duspol met aardlek test functie. Je gaat dan naar een willekeurig stopcontact en met tegenover de aarde op wel aansluiting de fase zit. Als je op fase en aarde zit dan druk je de drukknoppen van de duspol in. Dit zorgt voor een stroom van de fase naar de aarde waarop de aardlek zou moeten reageren

Maar ik snap niet waarom je over de aardlek nadenkt die heeft er totaal niets mee te maken met de problemen die je omschrijft. Als je wilt weten of je slechte bekabeling hebt dan test je dat met een paar groter verbruikers zoals ik al eerder omschreven hebt.
Wil je weten of er spanningspieken optreden dan zal je een spanningslogger moeten hebben die continu de spanning in de gaten hout en de minimale en maximale spanningen bijhoud.

Helder ! ik dacht op een zijspoor na over de aardlek omdat het zo'n oud ding was. En ik ging twijfelen of die nog goed was, om te voorkomen dat er straks een medehuurder aan zijn machine hangt dus veiligheid . Die laat ik nu met rust want ik ben overtuigd dat die goed is.

Kachels eraan en meten is de volgende stap en anders een logger eraan .

benleentje

Golden Member

Precies dat zijn voor nu even de belangrijkste stappen om een slechte nul op te sporen of uit te sluiten.
IK wil ook graag zou als eerder omschreef dus met opgegeven belasting en de gemeten spanningen met en zonder die belasting en de geschatte lengte van de kabel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 oktober 2019 16:21:20 schreef benleentje:
Precies dat zijn voor nu even de belangrijkste stappen om een slechte nul op te sporen of uit te sluiten.
IK wil ook graag zou als eerder omschreef dus met opgegeven belasting en de gemeten spanningen met en zonder die belasting en de geschatte lengte van de kabel.

Goed ik ben net terug van het meten hieronder de resultaten .

Kabel lengte is 25 meter

Ik heb zowel op de fase gemeten als tussen de fases.

Ik heb gemeten met verschillende lasten je ziet steeds een meting zonder last en een meting erachter met de last .

Last test kachel 2000W en waterkoker 2200W
onbelast / belast
Groep 1 233v / 223v
Groep 2 230v 221v
Groep 3 234v 223v
Groep 4 234v 220 v
Groep 5 niet toegangkelijk

een extra belasting op groep 4

Groep 4 water koker / kachel / koffie apparaat / compressor totaal
6200 watt

onbelast / belast
237v 216v

De zekering gaat er niet uit hoe lang ik ook wacht

Hieronder heb ik tussen de fasen gemeten

Groep last / groep meet

Groep 1 233v groep 2 235v
Groep 2 234v groep 1 235v
Groep 3 234v groep 1 236v
Groep 4 235v groep 1 236v

Ik hoor graag of dit normale waardes zijn.

Nu zijn er lineaire belastingen gebruikt , nu moet ik nog een keer met de lasmeneer afspreken om de inductieve belasting te meten.

Het las apparaat is een ; HBM 200 CI Synergic Mig Lasinverter met Digitaal Display en IGBT Technologie

Inverters staan er toch om bekend om pieken te geven ? En kom ik weer op de vraag is dat een stroom piek die naar een andere groep kan reizen ? Wetende dat er geen losse NUL is en de fases niet inzakken.

[Bericht gewijzigd door Salem op vrijdag 25 oktober 2019 12:48:26 (16%)

benleentje

Golden Member

Om te beginnen ben je de belangrijkste meting vergeten en dat is tussen nul en aarde meten. Want als de nul zou verschuiven tijdens een van de testen dan zou dat een grotere waarde opleveren.
Toch kan ik eigenlijk wel concluderen dat er geen nul verschuiving plaats vind omdat de spanning op alle groepen vrij constant blijft en overal evenveel inzakt. Dat de nul niet verschuift blijkt ook uit de kruis meting over de verschillende fasen en groepen.

Ook het inzakken van de spanning is niet heel vreemd maar lijkt mij met 25 meter kabel toch wat aan de hoge kant maar niet extreem.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ofwel heb ik het volkomen fout gelezen, maar zie ik nu "tussen de fasen gemeten"? Gaat het hier over een 3*230V net?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
benleentje

Golden Member

Hij bedoelt 1 fase belast met 4200 watt en dan meten op een andere fase en nul om te kijken of dat effect heeft. IK zie daar geen effecten dus een losliggende nul kunnen we uitsluiten.

Echter bij kabel berekeningen ga je er vanuit dat bij volle belasting de spanning 5% mag inzakken aan het einde van de kabelen bij lange lengtes. 5% van 230V is 11,5V maar 25 meter is niet lang. Ik vind dan dat als de spanning toch 5% inzakt niet dat het gevaarlijk of raar is maar ik had toch iets minder verwacht. Het kan zijn dat je redelijk ver van de wijktransformator zit en dat over de lengte (meer als de 25meter) er een spanningsval is. Dat zou je kunnen controleren door op het einde van groep 4 die belastingen te zetten en dan daar een meting doen maar ook een meting in de groepenkast op verschillende plaatsen, dus eerst waar de kabel binnen komt dan onderin de aardlek, boven in de aardlek voor de zekeringhouder en achter de zekeringhouder.

Daarna alle draden stevig aandraaien en nog een keer meten.

Maar ik moet ook toegeven dat ik er nooit eerder echt naar gemeten hebt ik zal maandag op het werk eens meten bij mijn aan mijn 15kW kachel die op subkast zit met 20 meter kabel en die weer op 80 meter afstand van de hoofd groepenkast zit.

De zekering gaat er niet uit hoe lang ik ook wacht

Ook dat is heel normaal. Maar toch heb je niet lang genoeg gewacht. 6200W is 26A en dat is 26A/16A een overbelasting van 1,6x en als ik de grafiek goed lees dat duurt maximaal 1000S voordat de zekering dan kapot gaat dus een kwartier geduld hebben. Daaraan kan je dan ook het verschil zien in een overbelasting en een kortsluiting. Bij een kortsluiting kan de stroom echter enorm hoog worden en op een 16A groep kan dat soms zelfs tot bijna 1000A zijn. Bij ons op het werk hebben we zelf 100kA direct achter de eerste hoofdzekering.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 25 oktober 2019 17:33:38 schreef 60204:
Ofwel heb ik het volkomen fout gelezen, maar zie ik nu "tussen de fasen gemeten"? Gaat het hier over een 3*230V net?

Klopt het is een 3x230 net .

Op 25 oktober 2019 17:28:12 schreef benleentje:
Om te beginnen ben je de belangrijkste meting vergeten en dat is tussen nul en aarde meten. Want als de nul zou verschuiven tijdens een van de testen dan zou dat een grotere waarde opleveren.
Toch kan ik eigenlijk wel concluderen dat er geen nul verschuiving plaats vind omdat de spanning op alle groepen vrij constant blijft en overal evenveel inzakt. Dat de nul niet verschuift blijkt ook uit de kruis meting over de verschillende fasen en groepen.

Ook het inzakken van de spanning is niet heel vreemd maar lijkt mij met 25 meter kabel toch wat aan de hoge kant maar niet extreem.

Ik had al het vermoeden dat ik iets was vergeten , Maandag ga ik tussen de NUL en de aarde meten.

Op 25 oktober 2019 17:33:38 schreef 60204:
Ofwel heb ik het volkomen fout gelezen, maar zie ik nu "tussen de fasen gemeten"? Gaat het hier over een 3*230V net?

Ik bedoel eigenlijk het verschil tussen 2 fasen .

Dus eerste de meter op groep 1 [fase 1]belast
daarna de meter op groep 2 [fase 2] onbelast

Om te zien of er iets instort of piekt . Dat had ik begrepen uit het verhaal dacht ik.

Hieronder de aanvullende gegevens die ik was vergeten.

Aarde / nul meting
onbelast / belast

groep 1 0,5v / 5,5 v
groep 2 0,3v / 5,6 v
groep 3 0,3v / 4,7 v
groep 4 0,3v / 4 v

totale belasting tijdens de meting is 3751 watt kabel lengte ongeveer 25 meter .

een aarde nul meting zegt niet zoveel, dat is stelsel afhankelijk. een TN stelsel heeft de aarde hard aan nul hangen, dat spanningsverschil is dan over de aders gemeten. bij een TT stelsel heb je een zwevende aarde, waar je lekstomen oa bepalend zijn voor verschillende spanningen tussen aarde/nul, ook de aardingsweerstand.

de metingen met een last op een andere fase zeggen al genoeg, overal gelijke spanningsval, ofwel de spanningsval over de kabels heen. niks aan de hand dus, de brakke tlbakken liggen aan de basis van de uitval van die dingen. als andere toestellen die overleden zijn ook goedkope rommel zijn is het hiermee wel klaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 oktober 2019 17:24:19 schreef testman:
een aarde nul meting zegt niet zoveel, dat is stelsel afhankelijk. een TN stelsel heeft de aarde hard aan nul hangen, dat spanningsverschil is dan over de aders gemeten. bij een TT stelsel heb je een zwevende aarde, waar je lekstomen oa bepalend zijn voor verschillende spanningen tussen aarde/nul, ook de aardingsweerstand.

de metingen met een last op een andere fase zeggen al genoeg, overal gelijke spanningsval, ofwel de spanningsval over de kabels heen. niks aan de hand dus, de brakke tlbakken liggen aan de basis van de uitval van die dingen. als andere toestellen die overleden zijn ook goedkope rommel zijn is het hiermee wel klaar..

Benleentje noemde het de belangrijkste meting .... zie post hiervoor .
Maar als dit dus niet oplevert dan houd het op.

De andere apparaten waren nieuw , ik heb nu een lijstje van 10 stuks apparaten zowel oud als nieuw die het hebben opgegeven.

Dus op zoek naar een meetmeneer die dieper in het systeem kan kijken .

bedankt voor het meedenken allemaal .

Op 25 oktober 2019 17:28:12 schreef benleentje:
Om te beginnen ben je de belangrijkste meting vergeten en dat is tussen nul en aarde meten. Want als de nul zou verschuiven tijdens een van de testen dan zou dat een grotere waarde opleveren.

Dus