Storing (EMC maatregelen)

Ha KlaasZ,

Als je het over laagfrequent gaat frequentie < 1 MHz dan kan dat en zeker als de fabrikant dat aangeef.
Je onderdrukt lage frequenties en voorkomt brommen :)
Het nadeel is dat je voor hoge frequenties geen afscherming heb :(

Onder het kopje EMC wat alleen de wederzijdse gevoeligheid betekend vallen twee categorieën EMI en RFI de eerste is capacitieve koppeling de tweede radio koppeling.
Een ander veld wat je soms kan tegen komen is statisch maar zolang je niet met je kabels heen en weer gaat lopen heb je daar niets mee vandoen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Hoi Electron920,

EMC betekent helemaal niet wederzijdse gevoeligheid.

EMC is een toestand van wederzijdse verdraagzaamheid. toestellen zijn EMC compatibel als ze elkaars goede werking niet verstoren door EM verschijnselen. Dat is de eenvoudigste en complete uitleg. Meer is er niet.

EMI betekent ook niet capacitieve koppeling en RFI betekent niet radiokoppeling.
Eigenlijk zij het twee bijna gelijke begrippen die door elkaar gebruikt worden.
Al is EMI iets ruimer dan RFI.

EMI betekent electromagnetic interference. Het is dus het verstoren van een apparaat door elektromagnetische verchijnselen. Dat is in hoofdzaak radio interference of RFI, maar daarnaast zijn er ook EMI verschijnselen die niet radiofrequent zijn.

RFI heeft ook niet direct iets te maken met koppeling door een radioveld. De radiofrequenties kunnen een apparaat ook verstoren via transport langs de bekabeling zonder dat er sprake is van straling of velden..
Eigenlijk zijn EMI en RFI verouderde begrippen uit het radiowereldje die niet zo vaak meer gehanteerd worden omdat ze niet sluitend zijn en niet erg meer passen in de hedendaagse terminologie van EMC gedrag van apparaten dat veel meer omvattend is..

Op 24 oktober 2019 19:19:32 schreef KlaasZ:
Nee, ik ben niet in de war. Als fabrikanten voorschrijven dat een afscherming maar aan 1 kant geaard mag worden zullen ze daar wel een reden voor hebben. De enige reden die ik kan verzinnen is dat de aardes op beide punten niet hard met elkaar zijn verbonden waardoor er mogelijk vereffeningsstromen door de afscherming kunnen gaan lopen.

De afscherming van signaalkabel niet tweezijdig aarden heeft inderdaad tot doel geen kring voor aardstromen te creëren. En om even bij het voorbeeld van de VFD te blijven, de afscherming van de motorkabels, de bron derhalve van stoorsignalen, wordt wel tweezijdig geaard maar die voor het referentie signaal, een eventuele antenne voor ontvangst van die stoorsignalen, niet.
Nee, je bent niet "in de war" maar door te suggereren dat signaalkabels, ook tweezijdig geaard kunnen zijn, kreeg ik even de indruk dat je wat dat betreft, deze signaalkabel verwart/verwisselt met de hoofdstroomkabels.
Ik heb heel wat installaties gezien, wereldwijd, maar ben nog nooit een fabrikant tegengekomen die voorschreef de afscherming van de signaalkabels voor zijn regelaar, tweezijdig te aarden. Integendeel.

Misschien is het voor ons allemaal nuttig om eerst die artikelen te lezen waar Blackdog dit topic mee begon. ;-)

vergeten

Golden Member

Op 24 oktober 2019 00:06:25 schreef KlaasZ:
Begrijp je wel wat die dubbelzijdig geaarde afscherming doet?

Jawel hoor!
Alleen niet wat jij ervan verwacht of eraan toedeeld! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 25 oktober 2019 11:49:01 schreef KlaasZ:
Misschien is het voor ons allemaal nuttig om eerst die artikelen te lezen waar Blackdog dit topic mee begon. ;-)

Er is al zoveel over deze thematiek geschreven. Zoals al eerder werd gememoreerd, bibliotheken vol. Werpen genoemde artikelen dan een geheel nieuw licht op de EMI en EMC problemen?

Op 25 oktober 2019 12:56:41 schreef vergeten:
Alleen niet wat jij ervan verwacht of eraan toedeeld! :)

Hoe kan je nou weten wat ik er van verwacht? Ik heb nog niet eens uitgelegd hoe het werkt. Kennelijk is niemand daar nieuwsgierig naar.