AEG warmtepompdroger met foutcode

Hallo, sinds een jaar of 5 hebben wij een AEG warmtepompdroger, type lavatherm 76385AH1.
Eerlijk gezegd nooit echt tevreden geweest, programma's duren erg lang (soms wel 6 uur) en was is niet altijd even droog. Nog in de garantie is er een monteur langsgeweest die verder niets kon vinden.
2 jaar geleden al eens de foutcode E60 gehad, na verder onderzoek bleek dit code E63 te zijn. Machine toen opengemaakt en overal schoongemaakt, kwamen echt flinke stofplukken uit. Nu heb ik weer dezelfde E63 code.
Wederom de machine opengeschroefd en schoongemaakt maar helaas helpt dit niet.
Kan nu de droger aanzetten en na een uur stopt hij met de foutcode E63.
Na aan en uitzetten werkt hij weer voor ongeveer een uur.
Wie weet de oplossing voor dit probleem? En is dit zelf te verhelpen, ben wel aardig technisch onderlegd. Of wie weet een goede witgoed monteur in de regio Utrecht/Houten.
Is het nog wel rendabel om de machine te repareren of kan k beter een nieuwe aanschaffen.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

als de droger wel warm word is er voldonde kpudemiddel in de warmte pomp aanwezig
veel voorkomende storing bij aircos en warmtepompen zijn hogedruk storingen en meestal is dat te weinig luchtflow over de condensor
ik denk dat de ventilator niet ingeschakeld word
dit is vaak gestuurd door en temperatuur of druk sensor
ik denk dat er een sensor afwijkt van zijn waarden en ikzelf vermoed dat dat een ntc sensor is in de buur van de condensor meet deze eens door vaak ik dat een nikkel 1000 sensor

De droger wordt inderdaad wel warm. De ventilator waar je het over hebt, is dat de ventilator die rechts onder aan de voorzijde zit? Zit voor de leidingen van het koudemiddel. De ventilator draait niet zwaar maar nog niet gekeken of hij draait als de machine staat te drogen. Verder waar zit de ntc weerstand precies? Is er hier een weerstandswaarde voor opgegeven bij bv 20 graden?

Enigste goede oplossing is een gehele demontage van de warmte wisselaar ( condensor/ verdamper) en goed doorspoelen van de van de verdamper/ condensor evt met hogedruk reiniger. Dit is een nagenoeg complete verstopping van de condensor/ verdamper. Helaas is AEG niet echt een lekker product op de markt met deze drogers. Filters schoon houden is een erg belangrijke issue van deze drogers,anders IDD droogtijden van 6 uur!

vergeten

Golden Member

Op 20 oktober 2019 11:36:23 schreef Prapra:
2 jaar geleden al eens de foutcode E60 gehad, na verder onderzoek bleek dit code E63 te zijn.

Verklaar dat eens wat nader, in principe is een code een nummer, dat veranderd niet na onderzoek.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Kan ik de verdamper/condensor ook met perslucht doorblazen of is dit niet afdoende?
Wat ik verder bedoelde met de code E60 wordt E63 is als volgt.
De E60 code verschijnt op de display maar is een algemene code, door middel van 2 knoppen tegelijk voor 5 seconden indrukken komt de specifieke code en dat is dus E63. Er staat op internet welke knoppen je tegelijk moet indrukken(werkwijze) voor het specifiek uitlezen van de droger.

vergeten

Golden Member

Ah zo zit dat dus, bedankt.

Hogedrukspuit(water) is heel veel beter dan perslucht, lucht dat heeft geen massa tov water en blaast dus ook bijna geen vuil weg.

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 21 oktober 2019 13:17:03 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Mmh zie me niet op zolder met de hoge druk spuit aan de gang gaan!!! Zal binnenkort de droger de tuin in slepen, zal laten weten hoe het is afgelopen....

Perslucht gaat niet, te aangekoekt. Daarnaast moet echt uit elkaar, want vanaf voorkant blaas je alles verderop nog dichter en dus nog meer problemen. PS: Let op de leidingen!!! Is aluminum legering inwendig dus snel geknakt en lek!!

Wat je ook kan doen is zo`n pot met water aan je compressor maken dan spuit je water samen met lucht met geweld door de condensor / verdamper...

Dat werkt aardig en geeft minder zooi dan echt de hogedruk reiniger.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

De leden zijn te smal, gaat niet Chefke. uit elkaar is enigste optie anders herhaalt dit erg snel weer met slijtage van de compressor als gevolg.

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 22 oktober 2019 19:04:29 (36%)

bij airco's wordt het met actief schuim gedaan, dan kan het zonder hogedruk schoongemaakt worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar dat is ultra fijn stof gemengd met allerlei bacterien. Is erg mooi schuim voor.

Help, hij doet het nog niet goed!!! Afgelopen week droger naar beneden gehaald en compleet uit elkaar geschroefd. Ik heb alles goed schoongemaakt, de verdamper/condensor (warmtewisselaar) ook doorgespoten met de hoge druk spuit. Vond zelf dat hij niet zo heel vies was. Nu na het testen doet hij exact hetzelfde. Droger aan en draait ongeveer voor 1 uur en stopt ermee. Foutcode display E60, na verder uitlezen dmv 2 knoppen voor 5 sec ingedrukt houden geeft hij E63. Droger wordt warm, als hij is gestopt met de foutcode zet ik hem uit en aan, en dan werkt hij weer voor ongeveer 1 uur. De was wordt dus wel droog alleen zo lastig dat je hem meerdere keren moet aanzetten.
Misschien toch een warmte probleem, te heet?
Wie kan mij vertellen wat ik nog meer kan controleren.

dacht iets te lezen mbt ntc sensor die dan gaar was.

Maar dat is ultra fijn stof gemengd met allerlei bacterien. Is erg mooi schuim voor.

normaal wel, maar je hebt ook airco's bij bedrijven die geen 5 jaar halen, condensor en verdamper niet meer schoon te krijgen door het vuile stof aldaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok en waar zit de ntc sensor precies en hoe ziet deze eruit. Kan je hem ook doormeten, welke waarde....
Stel dat deze stuk is waar kan je er een kopen?

zoek maar eens op die e63 klacht en je droger type.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Had ik al gedaan maar er staat helaas geen eenduidig antwoord. De ene zegt dat de ntc weerstand stuk is, de andere zegt de thermostaat en weer een andere zegt de printplaat. Heb weinig zin om deze alle 3 te vervangen.

Het grootste probleem is dat de Delta T niet voldoende is. Uiteraard kan de NTC een probleem zijn, is ook dan de meest voor de hand liggende. Had je warmte wisselaar echt uit de bak gehaald en toen schoongespoten of van voor naar achteren uitgespoten??. NTC zit 1 aan de leiding van koelsysteem ( Sommige modellen 2) en andere in de voorkant luchtpijp onder deur.

Wat is delta T? Enne zie de foto voor hoever ik hem uit elkaar heb geschroefd. Verder nog iemand tips?

E63 is een moeilijke want kan aan vanalles liggen.
Heeft dit model een beveilingsthermostaat op de compressor, zoja kan die zijn, kun je meten nadat de droogkast in foutcode gaat.
Anders verdenk ik die sensoren waar men hier van spreekt.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op dinsdag 29 oktober 2019 21:27:23 (63%)

De ventilator aan de voorzijde moet ook gaan draaien, dus niet die witte op de motor, maar als het goed is zit er nog een in het front.

Ik kom na zoeken alleen maar uit op foutmeldingen van overhitte compressors. Bij mijn Miele gaat die fan na een tijdje ook werken, in principe kan de unit zijn warmte niet kwijt omdat het rondgeblazen word in een 'gesloten' tunnel van luchtcirculatie.

Of hier nog iets zinnigs:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137909

vreemd,de compressor word juist gekoeld door de koelgas wat er doorheen gaat , dus kan fan zijn of doorstroming van lucht door systeem.Er moet iets blokkeren in de luchtstroom om dit aan de hand te hebben.Compressoren gaan weinig stuk...