12v Gel (Multi) acculader ontwerp inspiratie gezocht

bprosman

Golden Member

Voor de modelbouw heb ik een stuk of 10 , 12V Gel Accu's , 7AH.
Die wil ik op een soort onderhoudslader zetten maar zoek wat ideeen hoe dat te doen.

1. Een intelligente(re) acculader (Velleman K8012 ?) en die met zeg 10 relais laten rouleren ?
2. 10x een klein laadcircuitje bouwen met LM317 en regelmatig inschakelen ?
3. Altijd op een LM317 achtig iets zetten ?

Of deze 10 keer bouwen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Een PB137? Ben je met een paar onderdeeltjes klaar...
Die kun je er ook continu aan laten hangen...

https://3.bp.blogspot.com/-nC9S8MK1vxs/WgcAmhoBdcI/AAAAAAAABSk/6ePOtSv_hno9DoOr4vG7Sg9zh3B-g9IQwCLcBGAs/s400/7.gif

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 28 oktober 2019 09:57:02 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Is ook een optie, wat zou een PB137 voor voordeel hebben tov zo iets ? (Behalve dat ik de LM317 in tientallen heb liggen ;) ).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Voordeel is al afgeregelde spanning en reverse current protection.
(als de ingangsspanning wegvalt gaat de chip niet kapot...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Schema 1 is waardeloos want die heeft geen enkele vorm van stroombegrenzing.

Gel (AGM?) accu's wil je niet dom met een vaste spanning laden.
Daarmee valt een PB137 eigenlijk ook al af, buiten dat die een veel te grote stroom levert voor een arm 5 of 7Ah accutje.

Er staat een heel artikel over op battery university, maar de truuk is dat je ze eerst met een stroombegrensde spanning wilt laden tot een 14.5V totdat de laadstroom inzakt (bulk laden) wat meteen het sulfateren tegengaat.
Als die lagere stroom is bereikt zak je met de laadspanning naar een 13.5V (na laden) de laadstroom zal nu blijven zakken totdat er amper nog stroom loopt (druppel- / onderhoudsladen)

Ik heb daar jaren geleden een (niet perfect) schakelingetje voor gebakken rond een L200 en een dual opamp, ik zal eens zoeken of ik die nog kan vinden, daar kun je wellicht wat ideeën uit halen.

bprosman

Golden Member

Gel (AGM?)

Geen AGM accu maar die 7Ah dingen.

L200 heeft Elektuur ook wel eens toegepast :

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 28 oktober 2019 10:36:08 (29%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Wij gebruiken voor die gesloten loodaccu's bijna altijd vaste spanning van 13.7v, zelden kapotte accu's teruggezien.
(sommigen die terugkomen zijn 15+ jaar gebruikt en werken nog steeds)

Enige nadeel: de accu wordt met 13.7v nooit 100% geladen, altijd iets minder. (maar da's wel weer goed voor de levensduur)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Koop u enkele druppelladers, voor die prijs kun je ze niet meer maken tenzij je ze absoluut zelf wilt bouwen natuurlijk.

LDmicro user.

De "standby use" spanning staat gewoon letterlijk op de accu, dan lijkt me continue laten geen probleem.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb er 2 van Aldi met LCD scherm, toen rond de 15E ben er heel tevreden over.
Ik zou toch eens kijken bij Aldi of lidl, zijn volgens mij iets betrouwbaarder.
Het voordeel van zulke laders, je moet er niet naar omzien als je ze vergeet af te koppelen want ik ken mezelf, ben het al vergeten voor ik mijn tuinhuis uit ben ;)

LDmicro user.
Arco

Special Member

De PB137 hoef je ook nooit af te koppelen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

L200 heeft Elektuur ook wel eens toegepast

Heb ik in het verleden ook gebouwd, geen goed ontwerp door de temperatuur gevoeligheid van D4 ~ D8 verloopt de uitgangsspanning.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
EricP

mét CE

Een PB137 lijkt me uitstekend geschikt. Die kun je er feitelijk onbeperkt aan laten hangen. De stroom is (volgens de datasheet) beperkt tot 2.2A. Dat is dus onder de 'max initial current' die op het plaatje wat je ons voorschotelt staat. De spanning is met 13.7V ook prima.

Enig nadeel: het ding staat te dissiperen. Door de ingangsspanning handig te kiezen, zal dat wel mee vallen. Aan het einde van de rit is de stroom ongeveer 0, dan houd je alleen de quiescent current over. Met 8mA max is dat ook niet echt schokkend.

Je LM317 schemaatje kan natuurlijk ook. Doet ongeveer hetzelfde. Meestal... Vergeet de diode over in en uit van de 317 niet - anders kan er eentje gaan hemelen als meerdere 'laders' dezelfde voeding delen en de spanning gaat eraf. Nadeel is dan ook meteen dat je uit een 'volle' accu een 'lege' accu kunt gaan laden...

[Bericht gewijzigd door EricP op maandag 28 oktober 2019 11:47:21 (23%)

Hier staat nog een leuk schakelingetje. Moet wel aangepast worden naar 13.7 V. LM317 met stroombegrenzing en druppellaadfunctie.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/49257

Turbokeu

Golden Member

Op 28 oktober 2019 11:43:09 schreef Roland van Leusden:
[...]

Heb ik in het verleden ook gebouwd, geen goed ontwerp door de temperatuur gevoeligheid van D4 ~ D8 verloopt de uitgangsspanning.

Die L200 Elektuurlader heb ik vele jaren lang toegepast als continue druppellader op de accu (12V-20Ah) van mijn Harley.
Deze accu heeft het toch 11 jaar uitgehouden.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

idd, die elektuur lader is juist gemaakt op temperatuur gestuurde eindspanning, dat doen die dioden nu juist. ik heb die lader ook al jaren ( kwam uit een 1997 blad meen ik ) en dat ding houd hier een 70Ah aan accu's op peil. ringkerntrafo eraan gehangen en trekt <1W stby stroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Gevonden, ontwerpje van 10 jaar geleden alweer.

RV1 wordt ingesteld op 13.5V, U2A zorgt voor via Q1 voor extra spanning tijdens het bulk laden (14.5V meen ik), U2B is enkel voor de indicatie bulk/druppel laden.

D2 = bulkladen (rood)
D4 = onderhoudsladen (geel)
D3 = druppelladen / vol (groen)

vraagje voor bprosman:
enig idee uit welke Elektuur die acculader met L200 komt?
ik zoek me rot in de jaargangen en vind het niet als dusdanig,
vriendelijke groeten,
Walraven
mail to: *knip*

Zet nooit je mail plaintext in een post, maak hem zichtbaar via je profiel dan staat hij spambot veilig.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 3 november 2020 10:36:35 (20%)

die komt uit de mei editie van elektuur 1999.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Heb dat artikel ooit gratis gedownload van de Elektorwebsite (PDF 2MB).

Indien geïnteresseerd?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
bprosman

Golden Member

Denk niet dat de Elektuur wakker gaat liggen van 1 artikeltje.
Anders hoor ik het wel :

lader voor gesloten loodaccu's.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 28 oktober 2019 20:07:29 schreef Sine:
Gevonden, ontwerpje van 10 jaar geleden alweer.

[bijlage]

RV1 wordt ingesteld op 13.5V, U2A zorgt voor via Q1 voor extra spanning tijdens het bulk laden (14.5V meen ik), U2B is enkel voor de indicatie bulk/druppel laden.

D2 = bulkladen (rood)
D4 = onderhoudsladen (geel)
D3 = druppelladen / vol (groen)

[bijlage][bijlage]

Voor de "Oude koe award"
@Sine, wat voor trafo gebruik je ? Iets van een volt of 15..17 ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.