onderbreken wikkeling trafo.

Ik heb een gitaarversterker met voorversterker en eindversterker. Nu gebruik ik vaak de voorversterker gekoppeld aan bijv een mixer.
Is het een probleem om met een schakelaar de eindtrap uit te zetten?
De wikkelingen zitten allemaal op 1 trafo. Ofwel heeft dat invloed op elkaar?
Het lijkt me niet. Maar voor de zekerheid gevraagd.
Alvast dank
pietro

vergeten

Golden Member

Merk typnr(s) (schema)een eerste vereiste voor je vraag op dit forum!.

Het lijkt mij te kunnen maar hangt er wel vanaf hoe de voorversterker gevoed wordt, dat kan deels uit de eindversterker wikkeling zijn.
Zonder schema, waaruit blijkt hoe de voeding in elkaar steekt, kan er weinig over gezegd worden er moet misschien wel dubbelpolig geschakeld worden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 28 oktober 2019 11:15:27 schreef pietrog:
Ik heb een gitaarversterker met voorversterker en eindversterker. Nu gebruik ik vaak de voorversterker gekoppeld aan bijv een mixer. [...]
pietro

Gebruik je de Effect Send als ingangssignaal voor de mixer?
Als je niks in de Effects Return prikt, hoor je toch niets uit de eindverterker? Dat deze "aan" staat maakt toch niet uit? Of is het een dikke EL34 of 6L6 eindtrap die in rust tientallen Watts staat te verstoken?

Maar zoals anderen al zeggen: type van je versterker helpt.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als het inderdaad een buizenversterker is, is het eenvoudigst: gewoon de gloeispanning afschakelen van de buizen die je niet wilt gebruiken.
Je bespaart dan vanzelf ook op de hoogspanning.

Houd er wel rekening mee dat de hoogspanning door de mindere belasting wel zal stijgen. Als die ook voor de voorversterker gebruikt wordt, moet die daar wel goed mee om kunnen gaan.

--
Als de gloeispanning wél aan blijft en je alleen hoogspanning wilt schakelen:
Van pentodes nooit de anodespanning wegnemen terwijl de schermroosterspanning er nog is! Als je dat zou doen, zou het schermrooster roodgloeiend komen te staan en waarschijnlijk sneuvelen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het is een transistor versterker met 1 buis in de preamp.
Ik wil de send tussen pre amp en eindtrap gebruiken.
En de eindtrap uitzetten ivm zonde van de energie.
marshall valvestate

Ik heb weinig ervaring met versterkers, maar...

Het ZOU kunnen dat een actieve terugkoppeling in de eind-trap de ingangsimpedantie van de eindtrap hoog houdt. Als je de eindtrap uitzet, dan kan het zijn dat de belasting van de voorversterker ineens oploopt tot het punt dat ie 't niet trekt. Als het een ohmse belasting zou zijn, dan is het tot daar aan toe. Maar ik verwacht een basis van een transistor als ingang van de eindtrap. Zou de voeding van de eindtrap wegvallen en de emitter aan de ground komen te hangen, dan gaat ie bijvoorbeeld clippen bij 0.6V...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi pietrog,

Zowel Frederick E. Terman als ook rew geven aan wat de problemen kunnen zijn bij het "afschakelen" van de eindversterker.
Zonder schema en type nummers ook al aangegeven is hierop weinig zinnigs te zeggen.

Mijn vraag is deze, waarom wil je dit?
Energie bezuiniging?
Zover ik heb begrepen heeft deze versterker alleen een buisje aan de ingang en zal de rest waarschijnlijk me transistoren zijn uitgevoerd.
Het "uitschakelen" van de eindversterker zal dan weinig winst opleveren vooral niet als de versterker met een klassieke transformator is uitgevoerd.

Dus... waarom :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Het is weer een hele bijzondere versterker, het is er één zonder typenummer.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Die Valvestates zijn gewoon transistoramps met een buisje als preamp voor het drive kanaal; niks spannends.
Als ik het wel heb, hebben de meeste modellen zelfs zo'n TDAXXXX als eindversterker.

M.i. heeft het nauwelijks (energie-) nut om de eindversterker actief uit te zetten bij geen gebruik. Het is allemaal klasse B (of AB), en de rust-vermogens zullen laag zijn.

Wil je het per-se wel, dan moet je met een typenr. komen zodat we kunnen kijken of we wat kunnen voorstellen...Maar nogmaals, veel zin lijkt me dit niet hebben.

YMMV

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

marshall 8280. idd allemaal transistors met 1 buis voor drive.
http://schematicheaven.net/marshallamps/stereochorusrev_2x80w_8280.pdf
2e blz is eindtrap.
Dus als een eindtrap geen signaal krijgt verbruikt ie niets?

Dat is niet altijd zo. Je kunt het simpelweg voelen, als de eindtrap warm is na eventjes aan staan, verbruikt hij stroom.

RAAF12

Golden Member

En zien aan de gloeidraad in de buis. Meten kan ook met een stroommeter in serie met de 230V. De endamp zal amper stroom gebruiken in rust.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 8 november 2019 23:24:54 (20%)

Ik heb een tweede reden om toch een schakelaar toe te voegen:
Ik moet nu altijd de speakers aan de eindversterker hangen.
Ik wil ook proberen hoe het geluid is als deze preamp aan een andere eindversterker [buizen] hangt.
Volstaat het om met een schakelaar de beide zijden van de symmetrische voeding te onderbreken en de 0 draad te houden zoals t nu is? Voor de gelijkrichting?
En is dit zeker weten geen probleem voor de andere wikkelingen van de trafo?
alvast dank.

Sine

Moderator

De eindtrap staat helemaal op zich, dus dat kan prima.

Een schakelaar in beide rode draden is prima inderdaad.

Waarom moet je nu de speakers aan de versterker hangen?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

dank Sine.
De vraag is voor de zekerheid. Opdat ik de trafo niet sloop.

Hunter volgens mij mag je een eindtrap niet aanzetten zonder speakers er aan gekoppeld.

Dat is bij transistorversterkers geen enkel probleem.

Damn the torpedoes, full speed ahead!