Slimme meters en energieverbruiksmanagers

Vandaag heeft Enexis bij mij hun slimme meters geplaatst en deze worden eens in de 2 maanden door hen uitgelezen. Ik las op internet dat je zelf ook een verbruiksmanager kunt aanschaffen die je zo kunt "inpluggen" en je vervolgens je dagelijkse verbruik al dan niet real-time kunt bekijken.

Googlen op energieverbruiksmanagers opent een oerwoud aan opties die allemaal "de beste" zijn dus mijn argwaan is alweer gewekt.

Heeft iemand van CO al zo'n manager in gebruik en welke zou ik het best kiezen? Het liefst 2 in 1 zodat het gasverbruik ook gemeten word.

PS: Opmerkingen als "big brother is watching you" en dergelijke hoef je niet te posten:)

Bvd voor de hulp met kiezen!

ik weet niet of je een meter gekoppelde oplossing zoekt? Ik heb gekozen voor de DSMR logger van Willem Aandewiel. Hardware technisch eenvouding, maar programmeren van de esp was destijds in mijn ogen slecht omschreven. Nu met versie vier is er volgens mij veel verbeterd.
De dsmr logger werkt nl op poortspanning van je meter.

https://willem.aandewiel.nl/index.php/2019/04/09/dsmr-logger-v4-slimme…

werkt hier alweer bijna een jaar probleemloos. gebaseerd op de esp serie dus je meld hem aan in je netwerk en vervolgens kun je erop inloggen en je gegevens bekijken.

Andere optie is usb naar serial converter en die op een rpi met domoticz oid. Ik vond dat nogal overkill.

edit: of je je gasmeter ook in eenkeer uit kunt lezen is afhankelijk of deze aan je slimme electrameter is gekoppeld. Of je moet hem hardwarematig uitlezen.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op maandag 28 oktober 2019 16:22:31 (10%)

Met vriendelijke groet, Rob

Domoticz overkill? Waarom? Goedkoper kun je het niet krijgen en het biedt je nog een heel scala aan extra leuke opties.
Ik heb dat dus. Bij de meter hebt ik (nu nog) een RPi die de meter uitleest en de waardes naar een tweede RPi met Domoticz stuurt. Die eerste zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn, want je kunt Domoticz ook bij de meter zetten en het rechtstreeks verbinden. Of een simpeler ESP12 bij de meter. Dat laatste ben ik nog van plan.
Domoticz heeft een webserver zodat je via je browser op je PC kunt uitlezen. Of tablet, kan ook natuurlijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

PS: Opmerkingen als "big brother is watching you" en dergelijke hoef je niet te posten:)

Gelukkig :-)

Zelf lees ik m uit met een RPi op de poort van de meter.
Niet echt een "Verbruiksmanager" maar krijg wel inzicht.
Gasmeter is bij mij (draadloos) gekoppeld aan de energiemeter

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jeever

Golden Member

Ik zit al jaren bij 'Slimme meter uitlezen'.

https://www.slimmemeteruitlezen.nl/hoe-werkt-het/

Kost weliswaar € 20,00 per jaar, maar ik kan van uur tot uur en van dag tot dag mijn gas- en elektriciteitsverbruik en de teruglevering van mijn zonnepanelen volgen:

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Ik zoek eigenlijk wel een kant en klare oplossing. Mag een app zijn maar mag ook een schermpje aan de muur worden.

Ik had op een website veel goede recensies gelezen over Plugwise...
https://www.plugwise.com/nl_NL/products/smile-p1

Kost dan eenmalig 99 euro.

Mijn gasmeter is gekoppeld aan de electriciteitsmeter dus zou ze beide kunnen uitlezen met die Plugwise als ik het goed heb.

@Jeever, dan komen mijn gegevens dus ook bij een 3de partij terecht? Daar heb ik dan wel weer iets op tegen... Trouwens, in je plaatje staat een adres. Is dat een voorbeeld adres of je eigen? Misschien wil je dat verwijderen?

Het hele Raspberry verhaal heb ik nog geen kaas van gegeten eigenlijk.

Kijk eens bij www.cemm.nl
Eenmalige aanschaf, geen abonnementskosten.
Wel een adequat reagerende helpdesk en programma updates.

Op 28 oktober 2019 17:04:07 schreef Jeever:
...maar ik kan van uur tot uur

Dat van uur-tot-uur staat niet in de uitleg. Die 3e partij gaat blijkbaar jouw meter uitlezen en dat doet ie dagelijks. Kun jij zien wat je verbruik bv tussen 2 en 3pm vanmiddag was?

@TS, Domoticz vergt wel wat "hobbyisme". Regematig backups maken, image van je SD kaart bewaren, instellingen doen. Dat is voor mij een voordeel, want het is een stukje hobby, maar als je dat niet ziet zitten, niet doen. Ik heb er overigens ook nog een hele serie sensoren aanhangen om de temp buiten, lichtintensiteit, luchtdruk etc te meten, en schakelaars om de verlichting te schakelen. Da's voor mij een toegevoegde waarde.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 28 oktober 2019 16:05:30 schreef R-Tronic:
Vandaag heeft Enexis bij mij hun slimme meters geplaatst ...

Wat grappig: bij mij vanmiddag ook. De monteur was een half uur binnen, waarvan hij een kwartier gewerkt heeft en een kwartier bezig is geweest met administratie en het maken van foto's met zijn iPad, waarmee hij elke stap vastlegde. Ik stond ervan te kijken. Zeker toen hij de aansluitingen van de aansluitdraden op de elektriciteitsmeter met een accuschroefboormachine vastzette. Ik heb maar geen vragen over aanhaalmomenten gesteld. Mischien was die wel gecalibreerd.

Of ik een display wil ben ik nog niet uit. Vooralsnog zie ik voor mijzelf het nut er niet van in, maar hoor graag waar je op uitkomt.

Via je eigen energieleverancier en diverse derde partijen kan je de volgende dag per uur bekijken zonder hardware.

P1 poort: een ESP8266 (nodemcu €5) kan het met een simpel 4 draadstelefoonkabeltje en 1 weerstand geloof ik. Zeg €15 hardware en programmeren via de gratis Arduino software vond ik echt extreem goed en simpel opgezet. Daarna stuur je de data naar Domoticz of een grafiekjestool oid.

Youless is een bekende kant & klaar oplossing die pretendeert 'open' te zijn. Je wil waarschijnlijk zelf lekker met die data kunnen spelen en niet X per maand betalen voor een paar slechte grafieken.

Gas is ook via dezelfde P1 poort, maar vaak per uur.

Op 28 oktober 2019 20:41:53 schreef K7Jz:
Via je eigen energieleverancier en diverse derde partijen kan je de volgende dag per uur bekijken zonder hardware.

Oh wacht, dat is de truuk. Ze lezen eens per dag de meter uit, en delen dan het verbruik van die dag door 24. Dan heb je het verbruik per uur :-) Zo deed Qurrent dat ook bij ons. Wat je echt wilt (als je zo'n monitor hebt) is het momentaan verbruik zien. Dus staat de oven aan, dan staat de meter op 2500W, en 'snachts staat ie op 100W. Zoiets. Anders heb je nog totaal geen idee waar je kosten zitten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jeever

Golden Member

Op 28 oktober 2019 20:11:33 schreef flipflop:
[...]
Dat van uur-tot-uur staat niet in de uitleg. Die 3e partij gaat blijkbaar jouw meter uitlezen en dat doet ie dagelijks. Kun jij zien wat je verbruik bv tussen 2 en 3pm vanmiddag was?

Ja, geen probleem. Hieronder bijvoorbeeld de grafiek van mijn verbruik van gisteren.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Jeever

Golden Member

Op 28 oktober 2019 19:09:32 schreef R-Tronic:
@Jeever, dan komen mijn gegevens dus ook bij een 3de partij terecht? Daar heb ik dan wel weer iets op tegen... Trouwens, in je plaatje staat een adres. Is dat een voorbeeld adres of je eigen? Misschien wil je dat verwijderen?

Dat is mijn adres en waarom zou ik dat verwijderen? Is dat een geheim? Wie Googelt op Verstraten Landgraaf vindt al mijn gegevens tot en met een foto van mijn huis.
Trouwens, iedereen die een slimme meter laat plaatsen weet dat bepaalde gegevens door derden worden gedeeld.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Wezen stappen en daarna om 3 uur 's nachts de frietpan aangegooid om een frikandel te bakken? :+

Tidak Ada

Golden Member

Overdag zeer laag verbruik tussen 07:00 en 18:00: Zit ie nu in het duister te rillen of is-tie niet thuis? Van 17 juni tot 5 juli bijna geen verbruik: Vast op vakantie: "Leve het Gilde"....

Jouw keus :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 oktober 2019 21:59:21 schreef Jeever:
[...]Trouwens, iedereen die een slimme meter laat plaatsen weet dat bepaalde gegevens door derden worden gedeeld.

Door wie dan (buiten de elektriciteitmaatschappij en wellicht de netbeheerder)? Ik heb de 'slimme meter' tot nu toe buiten de deur kunnen houden. Met name vanwege het terugloopkarakter van mijn Ferrarismeter, maar mijn meter hoeft voor mij ook niet zo nodig met de buitenwereld te communiceren (zie ook opmerking Tidak hierboven)

En hoewel iedereen natuurlijk zelf die beslissing moet maken, ga ik, als rechtgeaarde zunige 'Ollander, geen geld UITGEVEN om te zien hoeveel geld ik BESPAAR met mijn fikse verzameling zonnepanelen... Dat weiger ik pertinent. Een éénmalige aanschaf kan ik naar mezelf wel verantwoorden, maar een abonnement à la TOON vind ik persoonlijk van de zotte. Tot de slimme meter verplicht wordt, werkt een potloodje en een schrift eens per paar dagen/weken ook prima (gasverbruik, dag- en nachtmeter en netto paneelopbrengst).

Hoewel het wel een uitkomst zou zijn geweest in 2016: we zijn van begin oktober tot half december weg geweest en desondanks het hoogste gas-jaarverbruik ooit gerealiseerd (koken, douchen (heet water) en CV zit op gas, allen niet gebruikt gedurende bijna 3 maanden...)

bprosman

Golden Member

Trouwens, iedereen die een slimme meter laat plaatsen weet dat bepaalde gegevens door derden worden gedeeld.

Hoeft niet , het “slimme deel” ofwel doorgeven van gegevens kun je nog steeds uit laten schakelen, maar dan komen we toch op de privacy discussie ?

@Tidak , misschien naieve vraag maar hoe kunnen die inbrekers zich abboneren op jouw gegevens? Overigens voor inbrekers zijn de “ouderwetse” methoden nog steeds veel effectiever, zoals auto voor de deur, post op de mat, draadje aan de deur plakken, vuilnisbak die niet vol raakt

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik maak gebruik van de beeclear gas en elektra.
Via webbrowser uit te lezen. Per fase levering en teruglevering , ook grafieken etc gas is per uur.
Als gebruiker ben ik er tevreden over.

Op 28 oktober 2019 23:05:35 schreef fikkie:
Ik maak gebruik van de beeclear gas en elektra.
Via webbrowser uit te lezen. Per fase levering en teruglevering , ook grafieken etc gas is per uur.
Als gebruiker ben ik er tevreden over.

Gebruik hem al 3 jaar en zeer tevreden .
draadloos en via kabel mogelijk

gas per uur/week/maand/jaar/jaren , evenals Electra

https://www.beeclear.nl/

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik vind de benaming energieverbruiksMANAGER nogal pretentieus. Het is niet meer dan een dashboard, of, zo je wilt, een management informatiesysteem. De energieverbruiksmanager ben en blijf je zelf. Ik zie voor mij het nut er niet van in, behalve dat het een leuke gadget kan zijn.

@ Killian, je hebt gelijk maar zo kan iedereen direct in de titel lezen waar het over gaat. Het is inderdaad een monitor eigenlijk. Maar mijn bedoeling is eigenlijk om inzicht te krijgen in ons verbruik zodat ik kan zien wat ons sluipverbruik is 's nachts en wanneer we niet thuis zijn. Ik heb jaarlijks een gasrekening waar je bang van wordt en ik wil toch eens zien waar dat nou in zit...

Nu heeft een vrijstaand huis altijd wel wat meer gasverbruik maar 3000+ m3 per jaar met 2 personen is wat overdreven dacht ik.

Ook staan er best veel apparaten stand-by waarvan ik nu het sluipverbruik niet weet dus kan ik een en ander gaan uitsluiten hopelijk. Dan is het wel handig dat je per uur of real-time kunt zien wat je verbruik is.

Op 29 oktober 2019 08:31:37 schreef R-Tronic:
Nu heeft een vrijstaand huis altijd wel wat meer gasverbruik maar 3000+ m3 per jaar met 2 personen is wat overdreven dacht ik.

Gasverbruik heeft weinig te maken met aantal personen. Het wordt vooral bepaald door het soort woning en het stookgedrag.
Het meeste warmteverlies heb je door de ramen, ook bij dubbel glas, en door het dak. Verder is de temperatuur in de woonkamer belangrijk. Warmer dan 20 graden is niet nodig. En in kamers waar je zelden komt de radiator dichtdraaien.

KlaasZ,

Dat doet ook wel veel inderdaad. We hebben inmiddels de hele bovenverdieping alles kunststof kozijn met isolatieglas en de benedenverdieping bijna alles hr++ glas. Alleen een paar grote nog die zijn lek en daar zal nog veel warmte ontsnappen. Warmer dan 20,5 zetten we de verwarming nooit. Ketel staat op Eco modus voor warm water en een uur voor t slapen gaan zetten we stand al lager.
Ook vaak de open haard aan met koude dagen dus dan gaat de ketel gewoon uit. Maar we gaan het zien met zo'n monitor. Ik heb een aantal goede opties gelezen hier en zal er eens voor gaan zitten dit aankomend weekend.

@R-Tronic: Het is terecht dat je de term energieverbruiksmanager gebruikt, want onder die naam worden ze verkocht.

3000m3+ aan gas is bovengemiddeld voor een vrijstaande woning, maar zegt eigenlijk niks. Grootte, bouwjaar, mate van isolatie, locatie (open veld/bebouwde omgeving) en strenge/zachte winter spelen allemaal een rol. Er zijn op internet tips voor gasbesparing te vinden. Afhankelijk van je eigen situatie kun je daaruit kiezen.

Ik heb een goed geisoleerde woning in bebouwde omgeving. Ik heb daar nog wat leidingisolatie toegepast op plekken waar dat nuttig is en thermostatische radiatorkranen geplaatst in de ruimtes buiten de woonkamer, waar de kamerthermostaat hangt. Dat is nu een paar jaar geleden en ik denk dat het zo'n 10% scheelt. Het is gewoon lastig vast te stellen, omdat de ene winter de andere niet is en ik moet dus echt over een langere periode kijken om conclusies te kunnen trekken. Mogelijk ga ik me deze winter nog wat verdiepen in het waterzijdig optimaliseren van de cv-installatie, dus het optimaliseren van de flow door de radiatoren.

Het elektriciteitsverbruik heb ik teruggebracht door toepassing van led-lampen en het plaatsen van een tijdschakelaar voor de pomp van de vloerverwarming. In plaats van 24/7 draait die nu 30% minder in het stookseizoen en maar 5 minuten per dag in de zomer. Dat zie je terug. Apparaten vervangen door zuinigere doe ik pas als ze echt op zijn. Sluipverbruik ga ik tegen door apparatuur echt uit te zetten als ik ze niet nodig heb.

Ik heb ooit zo'n energieverbruiksmeter van de bouwmarkt gekregen waarmee je het energieverbruik van een apparaat kunt meten. Leuk als Spielerei in het begin, maar ik doe er al jaren niks meer mee. Voor mij is het vooral een kwestie van gezond verstand gebruiken.

Ik denk dat 3000 kuub gas per jaar voor een vrijstaande woning niet extreem is.
Ik heb zojuist van het energiebedrijf mijn energierappoort over september gekregen. Daarin wordt mijn verbruik vergeleken met het gemiddelde van diverse woningtypen.

Mijn gasverbruik over september was 12 kuub. (tussenwoning). Het gemiddelde voor tussenwoningen is 28, terwijl het gemiddelde voor vrijstaande woningen 50 is.
Mijn jaarverbruik ligt rond de 1800 kuub.

De conclusie uit de vergelijking kan zijn dat ik heel zuinig stook, of dat anderen er een potje van maken.