Simpele Antenne Analyzer

rob007

Yarr, Matey!

Omdat ik zelf ook simpel ben ;) ik hou van simpele schema’s,
MAAR dan nog…… |:(
Ik dacht iets leuks gevonden te hebben, MAAR er blijkt een foutje in te zitten?
En het nare is ik begrijp niet wat er bedoelt word!
Zou een van jullie misschien….
Bij deze link staat onder aan een commentaar die zegt er zit een fout in het schema :
https://www.nutsvolts.com/magazine/article/a_low_cost_rf_impedance_ana…
hier onder het vertaalde commentaar:
Jind?ich Vavruška • een jaar geleden
Hallo, het is stom van me om commentaar te geven op een artikel dat tien jaar geleden is geschreven, maar er is een fout in figuur 6 die iemand kan verwarren.
Het is duidelijk uit het schema dat de verbinding tussen Rm en Z het referentiepunt is van alle spanningsmetingen.
Daarom moet de nul (gemeenschappelijke) aansluiting van de DVM, evenals de respectieve aansluitingen van R4 en C5,
worden aangesloten op het genoemde referentiepunt (verbinding tussen Rm en Z), niet op de aarde, zoals aangegeven in het schema.
Met andere woorden, de DVM "aarde" mag niet worden verbonden met de RF-aarde van de brug.
.
MAAR…. Ik snap er geen…….. van,
Help?
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

In zo'n brug meet je de balans ik moet het artikel nog lezen maar zijn opmerking is duidelijk.
Dat is een foutje kan een ieder gebeuren :+ denk maar aan een standaard brug van Wheatstone.
Ik zal vanavond het artikel lezen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Rob, dit is helemaal geen simpele antenne analyzer. Hij is net even ingewikkeld als alle andere, maar het verschil is dat je de referentieweerstanden, het RF signaal, de metende elementen, en het hersenwerk met al de redelijk ingewikkelde wiskunde door jou geleverd moeten worden!

Als je het hele gedoe niet helemaal wil doorgronden, ga je het niet aan de gang krijgen. Als je het wel wil doorgronden, dan is het een goede optie.

Ik denk dat dit toestelletje een beter uitgangspunt is:

https://nl.aliexpress.com/item/33051938345.html?src=google&src=goo…

Suffering from wiseass oneliner blackout

Die VNA kwam in een ander topic onlangs nog langs hier. Ik denk in het "koopjes" topic. En die was goedkoper.

[edit] hier:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142447/last
Die is $29,-

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 27 oktober 2019 17:01:12 (28%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob007

Yarr, Matey!

Op 27 oktober 2019 17:33:12 schreef rob007:
Ik zag hem voor 15$ staan, en het zal wel aan mij liggen maar kan er nog niet opgewonden van raken!
Zie allerlei gekleurde lijntjes op en neer dansen maar begrijp er niets van:
https://www.ebay.com/itm/50KHz-900MHz-Vector-Network-Analyzer-MF-HF-VH…

VrGr Rob.

https://www.ebay.com/itm/NanoVNA-Vector-Network-Analyzer-HF-VHF-UHF-An…

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 27 oktober 2019 17:36:31 (32%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Pas op met te goedkoop, ze zijn niet allemaal gelijk.
Zo'n VNA meet de SWR over een reeks van frequenties, en als je dat uitzet in een grafiek krijg je een lijn. Zo kun je makkelijk zien of je resonantiepiek op de juiste plek zit, of bv 10MHz te hoog.
De andere grafiek is de Smith chart, maar daar zal ik maar niet over beginnen :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Rob,
even verder lezen onder de comentaar. Daar staat de uitleg waarom er toch geen fout in het schema zit.

Wil je betrouwbaar aan de impedantie van een antenne meten dan kan je beter kijken naar een MFJ analyzer of nog beter een gebruikte Anritsu Sitemaster of JDSU antenna analyzer.

This is the world we know best, the world of madness

Ha rob007,

Ik heb het artikel gisteren doorgelezen maar..... ik zie niets nieuws het is een brug met een detector :P
Ik denk voor jou experimenten in het AM gebied dat is bijna laagfrequent goed bruikbaar.
En niet onbelangrijk omdat het een autotester is de detector zit er in omzeil je een moeilijke trafo om de symmetrisch uitgang van de brug om te zetten naar een coaxiale hoogfrequent uitgang.
Daarom is de gegeven tekst met daarin de ontdekte fout niet terecht en is later gecorrigeerd.
Door nu de op verschillende benen van de brug te meten en de spanningen vectorieel te verwerken kunnen de schijnbare weerstanden |Z| verwerkt worden.
Dit is wat een VNA doet inclusief het omrekenen naar het reële en imaginaire deel..... maar nu zal je het met de hand moeten doen de auteur heeft wel een programma geschreven om het rekenen te versimpelen :P
Ik gebruik dit ook i.s.m. de geluidskaart er is dan wel iets meer voor nodig om de DC spanningen geschikt te maken voor audio.
Door middel van een VFC zet ik de gemeten spanningen om naar een audio frequentie.
Als software maak ik gebruik van DAQARTA (Data AcQuisition And Real-Time Analysis) software de kracht van deze software is dat je een macro kan schrijven en de X,Y assen zelf een naam kan geven.

Een andere mogelijk is welke @Bert_mc aangeef maar zo'n VNA aflezen is ook nog best wel een dingetje :o
In samenwerking met je SDR en een sweep generator kan je interessante metingen doen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Was even druk hier zodoende een beetje laat reactie.
Ik koop deze niet Flipflop, wat Blackfin zegt ik zou dan voor MFJ gaan denk ik.
En ja gelezen inderdaad eross.
Hallo Henk eerlijk gezegd had ik zitten kijken naar deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=C6YxD72sX_Y&t=6s
maar dat word later toch een wat moeilijker verhaal,
1 omdat de diodes niet in een vlakke lijn presteren.
En 2 je ziet nergens hoe alles verbonden zit.
(heb ik het voornamelijk over dat zwarte schermpje)
Maar goed dan hebben we het weer over een HEEL andere analyzer en word het toch weer te veel gedoe.
Geef mij maar iets waar je een oscillator over de band draait en een gewoon metertje waar je mee ziet of de staande golf goed is.
En al is het simpel een potmeter met een schaal waar ergens 50oHm op staat.
Deze brug als ik het niet mis heb staat vast op 50oHm ( ook goed! )
Ik moet dacht ik alleen die AD9850/Arduino over de band laten lopen.
ik heb zo’n setje AD9850/Arduino VFO gemaakt en werkte leuk moet ik zeggen!
( voor de twijfelaars gewoon doen, werkt leuk! )
https://www.youtube.com/results?search_query=arduino+ad9850+vfo

tot zo ver weer heel even (moet weer weg!)
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Rob

naar aanleiding van dit topic, heb ik een NanoVNAatje aangeschaft. En ik moet zeggen... Als je op zoek bent naar een eenvoudige Antenne Analysator, moet je gewoon dit ding kopen. Kost minder dan 40 Euro en ik moet zeggen dat ik echt achterovergeslagen ben van hoe goed het is.

Nauwkeurigheid en zo heb ik nog niet bepaald, maar het gaat voor jou (en quasi iedereen!) gegarandeerd geknoei met een meetbrug vér overstijgen.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ik heb er ook even mee gespeeld, voor het geld is het zeker geen miskoop maar het blijft natuurlijk meer een speeltje dan een serieus meetinstrument. Leuk voor kennismaking met VNA/impedantie analyzers. Het gebrek aan dynamisch bereik maakt het echter geen goed instrument voor nauwkeurig meten aan filters. Kan ook niet voor dat geld natuurlijk.

This is the world we know best, the world of madness

Nee uiteraard niet. Maar zelfs met, zeg maar 30dB dynamisch bereik, kan je al veel dingen zien die je anders niet ziet. Stopbandverzwakking enzoverder kan je niet zinvol meten, maar weten of je antenne resoneert op de frequentie in kwestie is toch al een openbaring.

Vergeleken met dit "dom" ding, welke letterlijk TIEN keer zo veel kost, vind ik dit klein VNAtje echt gewoon geweldig.

Ik heb al jaren een DG8SAQ VNA, en dat is zogezegd ook een "compromis" toestel, maar de features, flexibiliteit, het gebruiksgemak compenseren grotendeels voor de beperkingen. Dit ding durf ik echt wel een meetinstrument noemen.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/47851/forum-post

Suffering from wiseass oneliner blackout
rob007

Yarr, Matey!

Nou, nou hebben jullie nou je zin? ;)
Mijn vrouw stond er bij te kijken en die zag de prijs van 16$ staan:
https://www.ebay.com/itm/NanoVNA-Vector-Network-Analyzer-HF-VHF-UHF-An…
die zegt waar zit je nu over te twijfelen? Koop dat pest ding! En als het niks is gooi je hem weg! :S
Afijn , hij is nu besteld mijn vrouw betaald! :)
Zij is daar erg makkelijk in, ik zelf hou er altijd de rem op.
Nu maar kijken wat het gaat doen dan, we zien wel…

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 1 november 2019 18:52:55 schreef rob007:
...Koop dat pest ding! En als het niks is gooi je hem weg!

De consumptiemaatschappij ten voeten uit. Jammer.

Ik vraag me wel af wat er aan deze nou zo anders is dan die van een 10-tje duurder. Ik dacht even accu, maar dat is het niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 1 november 2019 18:52:55 schreef rob007:
Nou, nou hebben jullie nou je zin? ;)

:)

Je zal zien dat de meetbrug die je hierboven aanhaalde, ook gewoon in deze VNA zit:

Mijn vrouw stond er bij te kijken en die zag de prijs van 16$ staan:

Da's echt wel extreem goedkoop. Dat is ofwel een scam ofwel een fout. Ik heb er nog een tweede exemplaar besteld. Of een beginnende eBay verkoper met slechts 40 ratings.

Ik heb de mijne $60 betaald, en dat is het méér dan waard.

Koop dat pest ding! En als het niks is gooi je hem weg! :S

Dat zou zonde zijn. Het is wel iets. Je moet wel een beetje tijd investeren in het ding.

Afijn , hij is nu besteld mijn vrouw betaald! :)
Zij is daar erg makkelijk in, ik zelf hou er altijd de rem op.

Nou, de aderlating van 15 Euro zal je wel overleven :)

Nu maar kijken wat het gaat doen dan, we zien wel…

Als we hem gaan krijgen is nog maar de vraag, maar als het ding in de bus valt en we niet opgelicht worden zitten we goed. Het ding werkt, dat staat vast.

Lees wel even dit door:
http://nanovna.com/

Suffering from wiseass oneliner blackout
Ben G.

Golden Member

Nou, voor 15,99 kon ik het ook niet laten ...
En er is "eBay Money Back Guarantee"

rob007 bedankt voor de tip :)

rob007

Yarr, Matey!

HOO HOoww Flipflop dit zij mijn vrouw he, Mij zal je dit niet horen zeggen hoor!
En ook voor Bert dat is ook stoere praat van mijn vrouw –
( alhoewel, als het aan haar licht word heel mijn hokje MET INHOUD weg gegooid! )
Is er geen video om omgang te leren? ( zal zelf ook ff zoeken! )
Ben G. ik wens je er HEEL VEEL succes mee! En ja als jij er succes mee hebt…… ik hoop ik ook?
We gaan er op wachten: Geschatte leveringsdatum ma, 18 nov - do, 28 nov

Vriendelijke groeten weer allemaal!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

Voor $15.99 kon ik hem ook niet laten liggen, we zullen het zien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 november 2019 00:44:13 schreef rob007:( alhoewel, als het aan haar licht word heel mijn hokje MET INHOUD weg gegooid! )

Met jou erin, zeker? :)

We gaan er op wachten: Geschatte leveringsdatum ma, 18 nov - do, 28 nov

Zeg... krijg jij een voorkeursbehandeling? Hier kan het tot 2020 duren.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Een beetje off-topic, maar op deze pagina staan wat antennes waar een analyser geen kwaad kan :)

http://www.wrightsaerials.tv/roguesgallery/images/022.jpg

rob007

Yarr, Matey!

Zou best kunnen Bert, dat ze me met al die rommel er uit gooit… LOL
En ja ik doe aan Chinese vriendjes politiek!
MAAR heb hem nog niet binnen.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

HEEjjjj helaas deze keer ben ik de Joker!
Deze keer ben ik een keertje afgelegd.
de verkoper is verdwenen en ik ben mijn geld kwijt,
pakje zal ook niet meer aankomen ben ik bang.
Tjah das het risico als je bij eBay koopt natuurlijk,
FF huilen en weer doorgaan met kopen.
(HEEL nuchter uiteraard, Das peg geld weg!)
In de hoop dat jullie dit niet hebben, succes mensen!
;)
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
RAAF12

Golden Member

Een zaak aanmaken dan krijg je het geld terug. Kan even duren....
Met Paypal betalen vergoeden ze zelfs de terugzendkosten indien defect.

Ik heb een keer een luchtmassameter gekocht via ebay in de UK, dat ding was goedkoop en een nepper terwijl er een origineel fabrieksnummer in de ad stond. Terugsturen en geld terug (zonder vrachtkosten) wilden ze alleen als ik een goede recensie schreef. Jaja, me rug op. :-(

Gewoon een nieuwe kopen waar goeie recensie's staan. Of even hier vragen wat een goede seller is. Ik koop niet zo vaak bij Ali, Banggood ect maar tot nu toe ging het prima.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 22 december 2019 14:16:10 (17%)

Bapaktus

Special Member

Misschien mosterd ná de maaltijd.

@ Rob007 "Omdat ik zelf ook simpel ben ;) ik hou van simpele schema’s,"

Veel jaren geleden (omstreeks 1970) heb ik dit ontwerp óók gebouwd. En gebruikt op 137 en 144 MHz. Ik had toen nog niet de beschikking over mijn latere HP-apparatuur waarmee ik direct via het getoonde Smith diagram mijn ontworpen 137 MHz antenne impedanties kon aflezen.
Ik heb die schakeling met alle aanbevelingen nagebouwd en er veel plezier van gehad.
Maar zo'n (mini)VNA is natuurlijk veel makkelijker.
NB: Die schakeling stond beschreven in QST june 1966.
Later heeft Peter Dodd G3LDO in 1996 deze methode in het RSGB boekje "The Antenna Experimenter's Guide" beschreven.
Zie hieronder.
ruud exPA0ROJ