(BSH?) microgolfovens: 900W is eigenlijk 600W

Op 28 oktober 2019 13:49:27 schreef grotedikken:

dat verhaaltje wat je afsteekt in het door jouw aangehaalde topic van 4 jaar geleden komt niet overeen met wat je hier vertelt.
Je maakt geen gewag van het overdreven opgenomen vermogen en komt tot de conclusie dat de oven min of meer normaal werkt. (800W)
Dus zal het 4 jaar verder wel niks anders zijn dan sleet op de buis.

Een melkflesje warmen tot 370 C met 800W lukt wel binnen 2 minuten. Het afknijpen van vermogen wordt dus niet gezien. Ir of niet. Dat maakt niet uit. Ook 1l water opwarmen van 190 C tot 370 C lukt binnen 2 minuten.
Blijft natuurlijk de vraag: Is dat ding van subsonik vanaf begin af aan kapot of verkoopt BSH rommel?
kapot = werkt niet volgens specificatie.

@GD,
wat betekent JCKMA? Ik ben niet van de facebookgeneratie.

Op 28 oktober 2019 21:49:42 schreef ohm pi:

@GD,
wat betekent JCKMA? Ik ben niet van de facebookgeneratie.

Dat is al van de generatie honderden jaren voordat facebook het levenslicht zag....

Ach, ik ben maar een EBL en ken geen Vlaamse afkortingen uit de Gouden Eeuw.

Anoniem

Ohmpi, nogal wiedes dat je het niet begrijpt ik heb een spellingsfout gemaakt. het moest YCKMA zijn ipv JCKMA.
Het is een Engelse afkorting en betekent zoiets als :...beste.., je bent niet te overtuigen, ik hou er maar mee op. :-)

Ik wilde eigenlijk het volgende zeggen:
Beste Subsonic.
Je dacht de fraude van de eeuw ontdekt te hebben, en je metingen op je eigen oventje leken dat te bevestigen.
Helaas lijkt het er steeds meer op dat je oven gewoon versleten is of dat de koeling belemmerd is en dat een correct werkende maggie helemaal niet al na 2 minuten op een lager vermogen gaat werken.
Door samenloop van omstandigheden en foute conclusies lijk je gewoon jezelf opgedraaid te hebben en is er helemaal geen sprake van ovens die hun specs niet halen en veel trager werken dan verwacht.
Er zijn nog geen resultaten bekend van andere COers die het tegendeel aantonen.

Ik begrijp dat deze mogelijke miskleun je frustreert maar daarvoor hoef je nog niet zo arrogant uit te vliegen.
Om je niet verder te vernederen zal ik niet meer in je topic posten als dat je wens is.

Dàt wilde ik zeggen, maar gezien de heftige reactie van subsonic leek een simpel YCKMA evengoed gepast.

Hensz

Golden Member

Het staat gewoon in de folder dat deze magnetron dat zo doet! Geen obstructie of slijtage dus.
Als je geen zin hebt om het hele topic te lezen, lees dan i.i.g. de startpost!

Don't Panic!
Anoniem

Hé, spuit elf geeft ook water. :-) Lees zelf liever eerst de startpost. Er staat: na enige tijd , dat is iets anders dan 2 minuten.
Dat is gewoon een bescherming tegen oververhitting bij intensief gebruik en de tijd die nodig is om in die modus over te gaan zal van meerdere factoren afhangen.
Als dat al na 2 minuten zou gebeuren zou het apparaat niet goed werken, zouden de in de handleiding opgegeven opwarmtijden niet kloppen en dat kan nooit de bedoeling van de fabrikant zijn. Net omdat een magnetronoven vaak gebruikt wordt voor korte opwarmtijden zoals een kom soep.
Als ik 1 kom soep opwarm in 2.5 minuten verwacht ik dat de tijd voor 2 koppen 5 minuten bedraagt.

Je hoeft geen ingenieur te zijn om te snappen dat een oven die al na 2 minuten oververhit is en in beveiligingsmode gaat niet normaal functioneert.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 29 oktober 2019 17:27:23 (10%)

Hensz

Golden Member

Op 29 oktober 2019 15:35:55 schreef grotedikken:
Er staat: na enige tijd , dat is iets anders dan 2 minuten.

Volgens jou. Enige tijd kan wat mij betreft in dit geval best 2 minuten zijn. Alles is relatief, een magnetron gebruik je normaliter maar kort, dan is 'enige tijd' dus ook korter dan als je het over bijv. een voetbalwedstrijd hebt of de tijd die nodig is om een huis te bouwen.

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

In de handleiding komt inderdaad een voorbeeld voor om 900W gedurende 6 minuten te gebruiken.

Je zou verwachten dat hij het wel 6 minuten blijft doen, dus er kan wel degelijk een defect zijn als hij maar 2 minuten 900W produceert. Uit de specificaties is dat onduidelijk, dus die 6 minuten is ook maar een strohalm om je aan vast te grijpen als er nog sprake is van garantie of coulance. Dat zal inmiddels wel een beetje voorbij zijn, dus kun je hooguit eens kijken of er voordehandliggende problemen zijn zoals dichtgestofte koellichamen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 oktober 2019 15:21:38 schreef grotedikken:
Ohmpi, nogal wiedes dat je het niet begrijpt ik heb een spellingsfout gemaakt. het moest YCKMA zijn ipv JCKMA.

Duidelijk! Google kwam met plaatjes van blote juffrouwen toen ik zocht op JCKMA.

Op 29 oktober 2019 18:53:23 schreef maartenbakker:
In de handleiding komt inderdaad een voorbeeld voor om 900W gedurende 6 minuten te gebruiken.

Wat is de aanvangstemperatuur? Wat is de eindtemperatuur? Voor mij zijn er nog te veel onzekere variabelen om het RF-vermogen te berekenen. Het recept (verwarmingstijdsduur) zou toch wel binnen zekere marges moeten kloppen. Na 11 jaar is de coulance wel voorbij.
Ik zie nu
1 kom soep op 900W kost 2 à 3 minuten
4 kommen soep op 900W kost 5 à 6 minuten.
Lijkt erop dat afknijpen van vermogen naar 600W van de Neff-oven niet normaal is en een veiligheidsingreep van BSH is.

Op 29 oktober 2019 19:38:58 schreef ohm pi:
[...]Duidelijk! Google kwam met plaatjes van blote juffrouwen toen ik zocht op JCKMA.

Weet je wel zeker dat je verkeerd zat?
Misschien gebruikten die juffrouwen bedoelde uitdrukking ook wel....

Anoniem

Op 29 oktober 2019 18:12:46 schreef Hensz:
[...]
Volgens jou. Enige tijd kan wat mij betreft in dit geval best 2 minuten zijn. Alles is relatief, een magnetron gebruik je normaliter maar kort, dan is 'enige tijd' dus ook korter dan als je het over bijv. een voetbalwedstrijd hebt of de tijd die nodig is om een huis te bouwen.

Onzin. Ik gebruik mijn maggie bijna altijd langer dan 2 minuten.
5 minuten voor twee koppen soep. 7 minuten voor 3 aardappelen
3 minuten voor een kop heet water.
4 minuten voor een warme gelpad voor in de winter.
10 minuten voor en grote kom spaghettiesaus. Daar zijn die apparaten op berekend.
Het zou mooi zijn als mijn waterverwarmer op gas na 2 minuten op halve kracht zou draaien.Dan had ik al vele koude douches gehad.
Tot bewijs van tegendeel blijf ik bij mijn overtuiging dat Subsonic naar spijkers op laag water aan het zoeken is.

Anoniem

Op 29 oktober 2019 19:38:58 schreef ohm pi:
[...]Duidelijk! Google kwam met plaatjes van blote juffrouwen toen ik zocht op JCKMA.[...]W

Sommigen krijgen altijd blote vrouwen op hun scherm ongeacht waar ze naar zoeken. Zou google je zoekgeschiedenis bijhouden en op basis daarvan een voorselectie maken ? :-)

joopv

Golden Member

Op welke manier en met welke apparatuur wordt dat opgenomen vermogen precies gemeten?

Want het goed meten van het vermogen van een switched-mode device zoals een dikke voeding of in dit geval een inverter-based magnetron is niet triviaal.

Excuses als dit al besproken is, ik heb weinig zin om het hele topic incl. scheldpartijen door te nemen.

Anoniem

Dat je bij een inverter mogelijk een verkeerde meting doet met een el-cheapo wattmetertje is een bijkomend argument dat hier voorbarige conclusies getrokken zijn. Maar het verandert niks aan de zaak.

Een magnetronbuis wordt gevoed met dc. Dus maakt het weinig uit of de HS bekomen wordt met een 50 Hz transfo of een inverter.

Ik blijf het onzin vinden dat een oven al na 2 minuten in oververhittingsbeveiliging zou gaan.

Ik denk ook dat de kans dat Subsonic zich om niets zorgen maakt groter is, dan dat een fabrikant al meer dan 11 jaar aan een fout ontwerp vasthoudt. Want de overdreven opwarmtijden van de gerechten zou anderen ook al opgevallen zijn. En niet in het minst de ontwerpers zelf.

Gezien mijn twee ovens van verschillend merk dit fenomeen niet vertonen zal het wel geen algemeen voorkomend feit zijn.

De aan dit topic deelnemende techneuten zouden toch zonder veel inspanning eens hun eigen oven kunnen meten en de bevindingen posten? Inverter of niet, je moet toch duidelijk zien met een wattmetertje als het vermogen na 2 minuten vanzelf terugschakelt of niet.
En misschien wordt dat zelfs gewoon op het display aangegeven.

maartenbakker

Golden Member

UKMPK is denk ik een iets Vlaamsere versie... Maar los daarvan... Er staat in de gebruiksaanwijzing dat hij het vermogen reduceert na bepaalde tijd. Bedoelt men daarmee dat je maar een half uur op 900W kan zoal er ook instaat, bedoelt men dat dat gebeurt tussen de 6 minuten van het langste voorbeeld en een half uur, of dat het al eerder gebeurt dan 6 minuten?

Dan hebben we het niet over magnetrons in het algemeen maar over dit merk en type en eventueel andere types met een ambigue disclaimer in de dfu.

Ik gok puur op basis van die gebruiksaanwijzing dat de begrenzing op basis van temperatuur gaat en onder normale omstandigheden ergens tussen 6 minuten en een half uur intreedt.

In dat geval zou je toch naar het mankement op zoek moeten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 oktober 2019 11:40:54 schreef grotedikken:
De aan dit topic deelnemende techneuten zouden toch zonder veel inspanning eens hun eigen oven kunnen meten en de bevindingen posten? Inverter of niet, je moet toch duidelijk zien met een wattmetertje als het vermogen na 2 minuten vanzelf terugschakelt of niet.

Wie van de lezertjes heeft een BSH invertermagnetron?
En wie uit die groep wil vermogensmetingen verrichten?

Anoniem

En als Sub nu eens de vraag duidelijk geformuleerd naar de fabrikant zou sturen. Die gaat er toch met zekerheid kunnen klaarheid in scheppen.
Mijn ervaring is dat ze zeker de moeite doen om te antwoorden.
Vooral als je erbij schrijft anders de vraag aan de consumentenorganisatie te zullen stellen.

joopv

Golden Member

Ik dacht eigenlijk dat de letters BSH voor BullSHit stonden. Maar blijkbaar is het een bestaand merk?

Niet echt een bestaand merk, maar een verzameling van merken waarvan hun produkten uit dezelfde fabriek komen. Zie https://www.bsh-group.com/nl/

maartenbakker

Golden Member

Op 30 oktober 2019 22:38:15 schreef joopv:
Ik dacht eigenlijk dat de letters BSH voor BullSHit stonden. Maar blijkbaar is het een bestaand merk?

Bull Shit Homeapplicances, ook wel Bosch Siemens Hausgeraete. Bestaat al een jaar of 40 a 50 en was vroeger gemiddeld beter dan nu.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 31 oktober 2019 04:45:29 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

:)

Op 30 oktober 2019 19:54:48 schreef ohm pi:
[...]Wie van de lezertjes heeft een BSH invertermagnetron?
En wie uit die groep wil vermogensmetingen verrichten?

Waarom richt je je specifiek tot de kleuterafdeling van dit forum?