Slimme meters en energieverbruiksmanagers

3000 m3 per jaar is nogal wat. Wij zitten dit jaar op koers voor ergens tussen de 800-900 m3. Oude boerderij in het buiten gebied. Ben volop aan het isoleren de laatste jaren maar stook ook streng. Standaard temperatuur is hier 19 gr. Als je de cv een graad lager zet scheelt dat heel veel.
Maar een monitor is altijd leuk natuurlijk!
Zelf gebruiken wij een raspberry met domoticz. Gaat prima.

Tidak Ada

Golden Member

Op internet en met name in de "Volksrepubliek" kun je diverse inbouw energiemeters vinden, zelfs voor DIN-railmontage.
Kosten nog geen twee tientjes....
Ook Ali en Banggood kunnen je er aan helpen!
Alleen niet voor gasverbruik.

Verbruik hangt ook vaak samen met je sociale status. Als je gepensioneerd bent zal je toch minstens 8 uur meer op volle toeren stoken. Ouder worden en stil zitten (elektronicasoldeerwerk en PC) verhogen je warmte behoefte.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 29 oktober 2019 22:00:22 schreef Tidak Ada:
Ouder worden en stil zitten (elektronicasoldeerwerk en PC) verhogen je warmte behoefte.

Met persoonlijke isolatie kun je ook nog wat besparing bereiken.

een dikke trui, en in de zon zitten scheelt ook idd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Obesitas is niet echt gezond >:)
Isolatie zal het verouderingsproces echter niet compenseren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

3000m3 verbruik is erg veel. @R-Tronic het kan zeker lonen om je eens te verdiepen in de werking van je installatie, mogelijk loop je tegen fouten in de configuratie aan (aanvoer-/retour van radiator omgewisseld bijv.). En ook het 'waterzijdig inregelen' wat Kilian aanhaalde kan erg de moeite lonen. Het is een simpel klusje (zorgen dat elke radiator genoeg, maar niet teveel flow krijgt) maar loont wel. Heb het bij m'n ouders gedaan en dat leverde een besparing van 20% op (met hun verbruik toch een slordige €250). En gas wordt alleen maar duurder...

Heb er op Tweakers een topic over lopen wat ik op een toegankelijke manier heb geprobeerd te schrijven: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229

Al moet ik ook eerlijk zeggen dat bij 3000m3 isolatie (of eigenlijk het gebrek daaraan) ook een grote rol speelt.

Om toch nog een beetje ontopic te blijven, ik houd met https://energiemanageronline.nl/ mijn meterstanden bij (handmatig). Die site kun je namelijk ook de stand van je watermeter invullen en de bruto productie van je zonnepanelen (heb ik), waarmee hij dan zelf gaat rekenen wat je nog bruto verbruik is e.d. Vind dat handiger (meer detail) dan zo'n geautomatiseerde uitlezing die sites aanbieden.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op woensdag 30 oktober 2019 07:51:47 (19%)

Op 28 oktober 2019 21:00:56 schreef flipflop:
[...]
Oh wacht, dat is de truuk. Ze lezen eens per dag de meter uit, en delen dan het verbruik van die dag door 24. Dan heb je het verbruik per uur :-) Zo deed Qurrent dat ook bij ons. Wat je echt wilt (als je zo'n monitor hebt) is het momentaan verbruik zien. Dus staat de oven aan, dan staat de meter op 2500W, en 'snachts staat ie op 100W. Zoiets. Anders heb je nog totaal geen idee waar je kosten zitten.

Nee het is iets slimmer. Ik denk dat ze dus vanwege telecomkosten (of een deal dat ze het goedkoop offpeak krijgen) één transactie per dag versturen die wel 24 losse waardes per uur bevat.

Ik zie dus perfect wanneer de CV aangaat, 's zomers zie je heel goed hoelang iemand doucht of thuis is (kleine plukjes gas voor warm tapwater). Ook je nachtverbruik etc.

De vraag is natuurlijk: moet je €100 aan hardware installeren of €5 per maand aan Toon betalen om erachter te komen dat een nieuwe koelkast van €500 je 2 tientjes bespaart per jasr.. minus het sluipverbruik van je monitordoosje/server

evelo

Golden Member

Er wordt tegenwoordig zodanig veel show verkocht rond allerlei apps, displays, metertjes,... Dat veel mensen niet meer weten hoe het verwarmen van hun huis eigenlijk werkt, en eigenlijk interesseert het veel mensen ook niet.

Eigenlijk is energie gewoon heel goedkoop de laatste jaren.
Ik betaal 28€/maand voor warm water en een warm huis.

Een gemiddeld internetabbo kost meer.

@R-Tronic wellicht heb je waarschijnlijk al een energieverbruiksmanager aangeschaft. Maar misschien is de energieverbruiksmanager (SEM-1000) van Qubidia wat je zoekt. Dit apparaat registreert realtime elektriciteit en gas. En heeft een tool om het vermogen van alle apparaten te bepalen.

Als eerste bericht lijkt dit erg op reclame, dus wil je wat meer over het ding uitleggen?

In de meterkast? Van daaruit 'herkent' hij alle verbruikers? Of per verbruiker er ééntje nodig?

Klinkt interessant maar vind de omschrijving nogal karig.