Een paar vragen Over leds

Hallo,

I moet voor een project op school een paar fotos maken in een buis dus op zoon 2 tot 4 cm afstand. nu heb ik vernomen dat ik hooge CRI leds nodig heb om zo dicht bij zonlicht te komen.

maar nus is mijn vraag als ik ze niet op volle kracht gebruik zeg 20% max (want anders word me foto overbelicht) heeft dat dan invloed op de cri value?

Arco

Special Member

CRI wordt meestal bij de nominale stroom opgegeven. Bij andere stromen zal die anders zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een schoolvraag? Dan gaan we de oplossing niet op een dienblad aanbieden.

Welke mogelijkheden zijn er allemaal om je belichting van een foto te beïnvloeden? Bij een goed toestel zijn dat 3 factoren.

  1. AV
  2. TV
  3. ISO

Je mag uitzoeken hoe die samenwerken en hoe die voor jou belangrijk zijn of net niet.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 1 november 2019 16:07:40 schreef Arco:
CRI wordt meestal bij de nominale stroom opgegeven. Bij andere stromen zal die anders zijn...

thanks dacht ik al, dus ik moet een led zoeken die niet zo vel zijn zo dat ze op normale spanning kunnen werken?

Op 1 november 2019 16:12:26 schreef buckfast_beekeeper:
Een schoolvraag? Dan gaan we de oplossing niet op een dienblad aanbieden.

Welke mogelijkheden zijn er allemaal om je belichting van een foto te beïnvloeden? Bij een goed toestel zijn dat 3 factoren.

  1. AV
  2. TV
  3. ISO

Je mag uitzoeken hoe die samenwerken en hoe die voor jou belangrijk zijn of net niet.

Het is niet zoon type school vraag, ik ben op school een speciale machine aan het ontwikkelen die ik kan gebruiken om onderzoek mee te doen maar ik moet me belichting goed regelen zodat de foto het mooist er uit komen. in de bijlage zie je een beetje hoe het er uit ziet. maar wel bedankt voor je tips ik zal er verder over na lezen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Denk ook aan je witbalans. De kleurtemperatuur van je leds is daar belangrijk bij.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als kleurtemperatuur en CRI goed zijn, maar er is alleen te veel licht, dan kun je misschien de leds filteren (met grijs glas bijvoorbeeld), diafragmeren, of eenvoudig verder weg zetten. Dan kan de stroom hetzelfde blijven, zodat je niet de nadelen van stroomvermindering hebt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

dus ik moet een led zoeken die niet zo vel zijn zo dat ze op normale spanning kunnen werken

Les NUL als het over leds gaat, en de aansturing derzelve:
Er bestaat geen "normale" spanning. Leds worden met stroom aangestuurd. Dat was ook al te lezen in eerdere reacties, maar het leek me nuttig het nog eens heel duidelijk te stellen.

Dit moet je echt grondig doorhebben, anders komt er niks van. Leds geven meer licht naargelang er meer stroom doorheen gaat. De spanning zoeken ze zelf wel uit, als ze tenminste de kans krijgen. En wordt er teveel stroom doorheen gestuurd, dan gaan ze stuk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 1 november 2019 16:39:09 schreef Precious roy:
...dus ik moet een led zoeken die niet zo vel zijn zo dat ze op normale spanning kunnen werken?...

"niet zo fel zijn", vel zit op je neus.
Dimmen kan zoals FET al zegt, of pak anders een stukje plexiglas wat je met schuurpapier mat maakt. Wordt het gelijk wat meer diffuus van (maar geen idee of dat voor jouw toepassing uitmaakt, opdracht klinkt nogal vaag).

@BFM hieronder: hoeweetiedat? Zelf in de hande had? :-)
Ik zou het niet als enige in een reply zetten, maar op deze manier moet het kunnen. Sterker, het moet. Niet alles maar accepteren, daar komt ellende van.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 3 november 2019 12:55:21 (13%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Foei foei foei, @flipflop, vitten over tikvautjes wordt hier door sommigen streng afgekeurd! Je riskeert nogal wat!! Ask me how I know!!!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Behalve bij een paar fancy dimbare LED-lampen die daar specifiek voor ontworpen zijn, is de kleurtemperatuur en de CRI van een LED onafhankelijk van de stroom: in tegenstelling tot bij een gloei- of halogeenlamp is het spectrum onafhankelijk van de stroom.

Groeten,
Dirk