Zwaardere accu?

Beste mensen,

Ik heb een Hyundai i10, zo'n klein gebakje en daar zit een Android head unit in.
Nu heb ik regelmatig dat deze opnieuw opstart als ik de auto start. De oorzaak is dat de voltage in de constante voeding dusdanig dropt tijdens starten.
Nu heeft deze auto al een kleine accu en is 4 jaar oud. Het oogje op de accu is nog groen maar ik weet niet of dat wat zegt over de capaciteit.
Zou ik een accu kunnen plaatsen met iets meer capaciteit? Of iets kunnen doen met een condensator oid? Om die voltage drop tegen te gaan.

Grt Ruben

als dit niet was de eerste 3 jaar, dan is de interne weerstand van de accu aan het toenemen, waardoor met starten de accuspanning te laag wordt voor het display.

een zwaardere accu gaat bij moderne auto's niet zomaar meer, de capaciteit zit in het systeem, de canbus dynamo bepaalt de laadstroom, meer als wat er af fabriek inzat gaat niet. je moet dus eerst weten in hoeverre die auto dat ook doet, zit er een conventionele dynamo in zonder canbus dan kan een maatje grotere accu ook wel. als het maar past in het vak waar de accu zit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zit geen canbus in, dat scheelt al.
Ik kan ook niet met zekerheid zeggen of een nwe identieke accu uitkomst bied gezien de radio er net een jaar inzit.

Wanneer je accuspanning na 4 jaar, bij het starten dusdanig in elkaar zakt dat andere apparatuur daar hinder van ondervindt, mag je gevoeglijk aannemen dat de accu zijn beste tijd wel heeft gehad. Een grotere accu is dan niet perse nodig; gewoon een nieuwe zal dat euvel ook wel verhelpen. Ik bedoel, groter hoeft niet altijd beter te zijn, tenzij dit type auto een bekend probleem heeft betreffende een onder-gedimensioneerde accu.

Arco

Special Member

Schakelt die spanning niet gewoon af tijdens starten? (da's vrij gebruikelijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je contstante spanning die uitschakelt?
Nee doet geen enkele auto,je schakelspanning vanaf je contactslot, die wel ja... Das ook geen probleem, dan gaat de radio in sleepmode.

Arco

Special Member

Veel auto's schakelen irrelevante apparatuur uit met starten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat klopt, maar geen systemen die juist afhankelijk zijn van een vaste voeding zoals de radio voor z'n geheugen.

daar zou ik niet zo zeker van zijn, een radio heeft 10 seconden of meer geheugen zonder spanning, dat is genoeg om te starten doorgaans. als de lichten via de continu gaan niet zeldzaam dat alles afschakelt met starten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok heb ik nog niet meegemaakt, maar staat los van mijn issue. Ik heb een voltage drop waar de radio soms moeite mee heeft.
Ik ga sowieso de accu vervangen vanwege de leeftijd en eens zien of dat helpt.
Mocht dat niet lukken zou ik nog een condensator en diode tussen de constante zetten om die enkele seconde te overbruggen.

Accu vervangen zal niks helpen denk ik. Elke accu zal dippen bij het starten.
Is het wel een standaard radio die erin zit? Kan me bijna niet voorstellen dat zo'n oude i20 i10 (zonder CAN bus) een Android radio heeft. Misschien kun je wat proberen met een dikke elco op die constante draad, met diode ervoor. Hoe weet je dat het komt door een dip op de constante draad?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

i10 staat er Zie https://www.google.com/search?q=i10+android&oq=i10+android&aqs… voor het Android systeem.

4 jaar is nog niet erg oud voor een accu. Maar je kan hem laten testen of gewoon vervangen door hetzelfde type. Grotere accu's passen vaak niet of ze worden niet goed opgeladen. Ik mijn auto kan het wel maar dat moet de oude capaciteit eruit en de nieuwe waarde worden vermeld in de software.

Het is een aftermarket radio, in de begin post staat ook dat hij er nu een jaar inzit.

Is de accu wel helemaal vol? Als je telkens korte stukjes rijd is hij dat niet altijd.

Arco

Special Member

Ik rijd tegenwoordig ook niet zoveel meer, heb daarom voor een zo groot mogelijke accu gekozen...
Da's 87Ah, groter past niet... ;) (standaard is 52Ah)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als hij genoeg laadtijd krijgt is dat prima. Dan kun je tussen de ritten door langer stil staan.

Rij je consequent te weinig en korte stukken gaat een 10000ah accu zelfs een keer leeg.

hoelang heb je het probleem al, want je hebt de auto al 4jaar, maar de radio zit er pas een jaar in.

ik vermoed ook dat de radio zelf uitschakelt doordat de geschakelde spanning van het contactslot wegvalt bij het starten. (misschien omdat je auto vroeger na 5sec al starte en nu pas na 7 ofzo?)
de constante en geschakelde spanning zitten toch niet verwisseld? autofabrikanten volgen NIET allemaal dezelfde combinatie waardoor je bij de radio voor bepaalde merken de 2 moet wisselen.

wat ook kan is dat je laadsysteem aan het falen is. als de accu niet telkens opgeladen wordt, zal de accu het moeilijker en moeilijker krijgen om te starten, het wegvallen van de radio zou hier dan al een waarschuwing kunnen zijn.
ik had ook te pas en on te pas startproblemen en heb de accu ook gewisseld, echter na 3maand weer een dode accu. bleek ook mijn dynamo niet eens te zijn, maar de laadkabel tussen dynamo en starter die rot was.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145925#highlight=volvo+v40

ga eens je spanningen meten van je accu:
1) als de auto nog niet gestart is maar voor je wil starten (zou rond 12,5V moeten zitten)
2) als de auto gestart is en de dynamo werkt (boven de 13,8V)
3) vlak voor je de auto gaat stil leggen nadat je een stuk hebt gereden (om de zien of het laadsysteem nog wel werkt als de auto goed warm staat)(nog steeds boven de 13,8V)

Op 4 november 2019 00:00:04 schreef maus0611:
Als hij genoeg laadtijd krijgt is dat prima. Dan kun je tussen de ritten door langer stil staan.

Rij je consequent te weinig en korte stukken gaat een 10000ah accu zelfs een keer leeg.

10000Ah zal wel heeel lang duren dan.
mijn oldtimer capri had origineel een 45Ah 360A accu zitten, die auto rijd heel weinig (meestal maar 1x per jaar naar een treffen omdat het de enige oldtimer met trekhaak was voor de caravan).
ik heb daar een grote diesel accu in gestoken van 76Ah 640A. die heeft meer capaciteit EN kan een hogere startstroom leveren. dus zelf met half lege accu heeft deze genoeg kracht om de motor nog te starten. dit was een accu van de sloop en heeft het meer dan 8jaar uitgehouden met telkens een jaar overbruggen ZONDER LADEN.

je hoeft niet ver te rijden om je accu weer bij te laden. zelf een volledige lege accu is geladen op een 30-45min. dus al zou de accu 25% leeglopen door lang stil te staan, is die op 5-10min al bijgeladen bij het rijden.
een grotere accu zal ook procentueel minder ontladen worden door het starten en daardoor ook veel langer meegaan. (stel dat je 3Ah nodig hebt om te starten, dan trek je een 30Ah accu telkens 10% leeg en een 90Ah accu slechts 3%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/accu/hyundai/i10-pa-bouw…

Wat zit er nu in ? Ik zie ze staan van 35 tot 60 AH

@FCapri
30-45 minuten lijkt me wat weinig
76AH accu met standaard dynamo 55A gaat richting 2 uur, ik reken dan 76AH/40A*1,15. Ik neem maar aan dat van de 55A ook nog een paar A voor de overige zaken in de auto worden gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 4 november 2019 08:24:33 (41%)

Dippen zal de spanning toch wel doen tijdens het starten. Als het "groene oog" op de accu nog aangeeft dat hij goed is, en je auto altijd prima start dan is vervangen eigenlijk gewoon zonde van geld en milieu.

Een goede radio kan tegen dit soort spanningsdips. Maar die Chinese aftermarket Android-dingen zijn nu juist op dit soort punten wat minder doordacht. Je bent ook niet de eerste op dit forum met juist dit probleem.

Wat je kunt doen is een schottky-diode in serie met je constante voedingslijn, en daar een dikke buffer-elco achter. Dimensionering is natuurlijk afhankelijk van het verbruik van de radio.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 4 november 2019 08:17:05 schreef Peter112:
https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/accu/hyundai/i10-pa-bouw…

@FCapri
30-45 minuten lijkt me wat weinig
76AH accu met standaard dynamo 55A gaat richting 2 uur, ik reken dan 76AH/40A*1,15. Ik neem maar aan dat van de 55A ook nog een paar A voor de overige zaken in de auto worden gebruikt.

hoe kom je aan die 55A dynamo? mijn volvo v40 uit 1998 heeft minimaal 80A dynamo (ook 100 en 120A zijn beschikbaar). ik vind er GEEN lager dan 80A voor mijn auto. mijn accu is een 60Ah. die is binnen het uur opgeladen.

zelf voor mijn antiek golf dieseltje uit 1988 is er keuze uit een 65 of 90A dynamo. dus zelf daar was er geen 'standaard 55Ah dynamo" waar jij over spreekt.
de enigste auto waar enkel 55Ah dynamo beschikbaar voor zijn is mijn ford capri uit 1978. en die zijn accu is maar 44Ah dus ook binnen het uur opgeladen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Op 4 november 2019 09:14:46 schreef Jochem:
Dippen zal de spanning toch wel doen tijdens het starten. Als het "groene oog" op de accu nog aangeeft dat hij goed is, en je auto altijd prima start dan is vervangen eigenlijk gewoon zonde van geld en milieu.

Een goede radio kan tegen dit soort spanningsdips. Maar die Chinese aftermarket Android-dingen zijn nu juist op dit soort punten wat minder doordacht. Je bent ook niet de eerste op dit forum met juist dit probleem.

Wat je kunt doen is een schottky-diode in serie met je constante voedingslijn, en daar een dikke buffer-elco achter. Dimensionering is natuurlijk afhankelijk van het verbruik van de radio.

Niet mee eens, mijn auto starte nog prima, maar gaf wel fout meldingen na een koude start. bleek toch de inwendige weerstand te laag geworden te zijn.

Als bij mij de spanning tijdens het starten onder de 9V komt is het bingo, het regent dan foutcodes over automaatbak, multimedia systeem e.d. module fouten.. Als ik dan na +/- 5 KM rijden de auto aan de kant zet, en hem opnieuw start is alles ok. nar een paar dagen analyseren en meten bleek de fout naar voren te komen als de spanning onder de 9V duikt 9aan het starteen was verder niets te hoeren en sloeg ook gelijk aan) Na het vervangen van de accu nooi meer een foutmelding gezien. Dus grote kans dat je accu op zijn eind loopt.

[EDIT] meten van de spanning heb ik gedaan met een Bluetooth OBD tester en een App op de telefoon, die maakt een mooi grafiekje van de accu spanning.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

idd, mijn LPG injector lekt een beetje, en als de auto een nacht heel stilgestaan moet ik wel 5-8sec doorstarten voor die aanslaat (hele inlaat vol LPG en de benzineinjectoren spuiten ook bij).

mijn goedkope aliexpress android radio doet het gewoon goed en valt niet uit

een gemiddelde auto accu gaat tussen de 5 en 8jaar mee afhankelijk hoe je ermee rijd (korte ritten, lange ritten) en hoeveel dagen die na elkaar stilstaat. de auto is 4jaar oud, hier versta ik dus ook uit dat die richting 5jaar gaat en dan kan een kleine accu wel ver op zijn einde lopen. zeker doordat het wat kouder wordt. veel kans dat bij de eerste vorstnacht de auto het niet doet de ochtend erna.

ik zou de accu op zen minst al eens laten testen met zo een zware accutester. doet een garage meestal gratis

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 4 november 2019 17:13:31 (49%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

als je een vrij nieuwe auto hebt, is de cylindercompressie wel hoger, dat is het punt waar de startstroom hoog is. bij een motor die 4,5 ton op de klok heeft is die compressie ook minder, dus lagere startstroom.

oude blokken hebben ook meer ruimte tussen de onderdelen, de olielaag is dikker. nieuwe wagens hebben 5W30 oid olie, met koude dagen is het starten dan zwaarder, er is minder speling over en de olie is meer stroop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@fcapri: Een verzopen (of vergaste) motor kun je korter starten als je het gaspedaal bij het starten op de vloer houdt, maar neem aan dat je dat al wist.

@testman: meestal wel, maar je kan zo nu en dan eens een turbomotortje tegenkomen waarvan de compressie alsnog relatief laag is.

Ik ben sowieso nog wel blij met een oud 1,2 liter viercylindertje; makkelijk aan te duwen bij accu- of startmotorpanne.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 4 november 2019 17:45:39 schreef testman:...nieuwe wagens hebben 5W30 oid olie, met koude dagen is het starten dan zwaarder, er is minder speling over en de olie is meer stroop..

Die olie is juist waterdun, zeker de nog modernere 0W20.