hoelang heb je het probleem al, want je hebt de auto al 4jaar, maar de radio zit er pas een jaar in.
ik vermoed ook dat de radio zelf uitschakelt doordat de geschakelde spanning van het contactslot wegvalt bij het starten. (misschien omdat je auto vroeger na 5sec al starte en nu pas na 7 ofzo?)
de constante en geschakelde spanning zitten toch niet verwisseld? autofabrikanten volgen NIET allemaal dezelfde combinatie waardoor je bij de radio voor bepaalde merken de 2 moet wisselen.
wat ook kan is dat je laadsysteem aan het falen is. als de accu niet telkens opgeladen wordt, zal de accu het moeilijker en moeilijker krijgen om te starten, het wegvallen van de radio zou hier dan al een waarschuwing kunnen zijn.
ik had ook te pas en on te pas startproblemen en heb de accu ook gewisseld, echter na 3maand weer een dode accu. bleek ook mijn dynamo niet eens te zijn, maar de laadkabel tussen dynamo en starter die rot was.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145925#highlight=volvo+v40
ga eens je spanningen meten van je accu:
1) als de auto nog niet gestart is maar voor je wil starten (zou rond 12,5V moeten zitten)
2) als de auto gestart is en de dynamo werkt (boven de 13,8V)
3) vlak voor je de auto gaat stil leggen nadat je een stuk hebt gereden (om de zien of het laadsysteem nog wel werkt als de auto goed warm staat)(nog steeds boven de 13,8V)
Op 4 november 2019 00:00:04 schreef maus0611:
Als hij genoeg laadtijd krijgt is dat prima. Dan kun je tussen de ritten door langer stil staan.
Rij je consequent te weinig en korte stukken gaat een 10000ah accu zelfs een keer leeg.
10000Ah zal wel heeel lang duren dan.
mijn oldtimer capri had origineel een 45Ah 360A accu zitten, die auto rijd heel weinig (meestal maar 1x per jaar naar een treffen omdat het de enige oldtimer met trekhaak was voor de caravan).
ik heb daar een grote diesel accu in gestoken van 76Ah 640A. die heeft meer capaciteit EN kan een hogere startstroom leveren. dus zelf met half lege accu heeft deze genoeg kracht om de motor nog te starten. dit was een accu van de sloop en heeft het meer dan 8jaar uitgehouden met telkens een jaar overbruggen ZONDER LADEN.
je hoeft niet ver te rijden om je accu weer bij te laden. zelf een volledige lege accu is geladen op een 30-45min. dus al zou de accu 25% leeglopen door lang stil te staan, is die op 5-10min al bijgeladen bij het rijden.
een grotere accu zal ook procentueel minder ontladen worden door het starten en daardoor ook veel langer meegaan. (stel dat je 3Ah nodig hebt om te starten, dan trek je een 30Ah accu telkens 10% leeg en een 90Ah accu slechts 3%)