digitaal tv signaal converteren naar coax analoog, kan het?

Hallo Allen,

Het probleem: ik heb op m'n werkkamer een wat oudere tv die in principe is gemaakt voor een analoog coax signaal (wat hier inmiddels niet meer bestaat). Op dit moment heb ik een kastje dat via hdmi of scart naar de tv gaat (met een eigen afstandsbediening) om dit op te lossen.

Maar daarvoor moet ik dus de tv aanzetten, een hdmi/scart kanaal kiezen, daarna de andere afstandsbediening pakken en het kastje booten (kost zo'n 10/20 sec.) en kan dan pas tv kijken.

Na zat ik te denken; is het mogelijk om digitale tv zenders (deels) terug te converteren naar coax vorm (daarna eenmalig alles vastleggen) en zo weer gewoon via een tv aan en zap systeem te kijken zonder iets nieuws te kopen?

Toen ik het bij de mediamarkt vroeg keken ze me aan alsof ik heel raar was, dus ik weet dat het een merkwaardige vraag is. Maar het lijkt me technisch best mogelijk dus wie weet zijn er wel dingen te krijgen die zo iets standaard kunnen, al kon ik ze op internet zo snel niet vinden (ook niet als optie bij bestaande dtv boxen).

MvG,
Rick

Arco

Special Member

Vaak kun je bij een TV instellen waarvan 'ie moet opstarten. (tv, scart,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, dat kan. Alleen niet echt betaalbaar voor thuisgebruik.

Je kan een DVB-C signaal omzetten naar een RF signaal. Dat wordt ook gedaan in een headend (om zo het analoge pakket te maken, meestal met IP als bron)

Alleen... dat kost je richting de 10k.. :)

Makkelijker is gewoon een Humax ofzo te kopen op Marktplaats en die via scart aan je TV te hangen. Dmv (dacht ik) 12V op een pin van de scart schakelt de TV automatisch naar die ingang.

De AB van een Humax kun je ook programmeren als universele TV, volume en power bedient dan de TV.

Alle andere oplossingen zijn duurder dan een simpel tvjte met dvb-c

maartenbakker

Golden Member

Hoeft helemaal geen 10K te kosten.

Gewoon een Humax+modulator voor elke zender die je analoog wilt kunnen zappen en dat geheel telkens inschakelen voordat je naar je werkkamer gaat (dan is het geboot tegen de tijd dat je gaat zitten).

Meer tussenstappen kun je niet echt weglaten uit het conversieproces.

Als het puur om de bootsnelheid van de Humax gaat, kun je die ook aan laten staan (preventief nieuwe elco's monteren) voor een paar euro per jaar aan stroom. Ik zou die afweging toch echt laten uitvallen in de richting van "uitschakelen", maar ieder zijn ding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Feit is wel dat je tegenwoordig voor €119 een nieuwe 32“ met DVB-C tuner hebt.. Hoeveel Humax kastjes en modulators koop je daarvoor?

Edit @ hieronder:
Dus zegmaar €30 per kastje?
Redeneer ik even verder: als TS z'n oude TV voor €25 verkoopt op marktplaats (er vanuitgaande dat het een LCD is, is dat wel reëel denk ik) dan kost inruilen voor een nieuwe onder de streep dus €95. Daar kun je 3 Humax kastjes voor kopen met als resultaat een houtje-touwtje oplossing en zappen tussen 3 kanalen.
Of een gloednieuwe TV met garantie en alle kanalen digitaal en zonder externe kastjes.
Ik zou 't wel weten...

[Bericht gewijzigd door Jochem op maandag 4 november 2019 19:31:56 (63%)

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Als je tweedehands koopt een stuk of 4.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als je 8-12V op pen 8 van de scart zet, gaat de tv vanzelf om. maar ik zou ook zeggen, kijk voor iets nieuws.

toestellen die niet onthouden waarop ( ingang, tuner enz ) ze uitgezet werden zijn er overigens ook, die moet je steeds met de hand op een input zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 november 2019 14:18:37 schreef DJSmiley:
Alleen... dat kost je richting de 10k.. :)

***Per zender***

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Op 4 november 2019 13:09:34 schreef RickD007:
Maar daarvoor moet ik dus de tv aanzetten, een hdmi/scart kanaal kiezen, daarna de andere afstandsbediening pakken en het kastje booten (kost zo'n 10/20 sec.) en kan dan pas tv kijken.

Om een seconde te besparen zou ik het andersom doen. Kastje aanzetten en terwijl dat boot, de TV aanzetten en een kanaal kiezen.
Sommige afstandbedieningen van die kastjes hebben de mogelijkheid om ook de TV mee te laten bedienen. Iets wat je eenmalig moet instellen, daarna kun je de AB van de TV permanent wegleggen.

Don't Panic!

Ik ga hier eens doordrammen op een iets ouder topic...

Deze week een mail gehad van Telenet dat de afschakeling van analoog nu toch wel heel kortbij is.
Voor het dagelijks tv kijken geen probleem, alle flatscreens staan hier in huis digitaal; niks aan de hand.

Ik ben ook buizentv hobbyist en heb toch een heel regiment buizentv's staan.
Ik weet het: je kan met patroongeneratoren werken, allerlei convertoren van HDMI tot scart naar RF enzoverder. heb ik allemaal. Nadeel: één bron binnen en één analoog kanaal buiten.

Bestaat er nu geen apparaat waar je een DVB-C signaal instopt en waar aan de uitgang de hele boel (desnoods beperkte zenders, vooral ergens vanaf kanaal 2 tot en met 12) analoog weer uitkomt?
Om mijn buizentv's in de retrokamer gangbaar te houden en meer nog om pré-DVB-C toestellen te herstellen zou het leuk zijn dergelijk instrument te bezitten.

Concreet: ik zou graag na de afschakeling van analoog hier in huis een analoog kabelnetje willen opzetten zodat ik terug analoog kan "zappen".

Op 4 november 2019 14:36:28 schreef maartenbakker:
Hoeft helemaal geen 10K te kosten.

Gewoon een Humax+modulator voor elke zender die je analoog wilt kunnen zappen en dat geheel telkens inschakelen voordat je naar je werkkamer gaat (dan is het geboot tegen de tijd dat je gaat zitten).

Meer tussenstappen kun je niet echt weglaten uit het conversieproces.

Als het puur om de bootsnelheid van de Humax gaat, kun je die ook aan laten staan (preventief nieuwe elco's monteren) voor een paar euro per jaar aan stroom. Ik zou die afweging toch echt laten uitvallen in de richting van "uitschakelen", maar ieder zijn ding.

Dit is voor zover ik kan overzien de meest simpele oplossing. Wil je 25 zenders zien, dan heb je 25 Humax kastjes nodig. De 1e stem je af op Ned 1, de 2e op Ned 2, de 3e op Ned 3, de 4e op RTL4 enz. Dan heb je tegelijk 25 analoge signalen. Dan neem je 25 HF-modulatoren. Ned 1 moduleer je op kanaal 4 op de 1e modulator, Ned 2 op kanaal 39 op de 2e modulator, Ned 3 op kanaal 45 op de 3e modulator enz. De 25 HF-signalen voeg je weer samen en zet het op een coaxkabel.

Op 24 januari 2020 21:13:34 schreef ohm pi:
[...]Dit is voor zover ik kan overzien de meest simpele oplossing. Wil je 25 zenders zien, dan heb je 25 Humax kastjes nodig. De 1e stem je af op Ned 1, de 2e op Ned 2, de 3e op Ned 3, de 4e op RTL4 enz. Dan heb je tegelijk 25 analoge signalen. Dan neem je 25 HF-modulatoren. Ned 1 moduleer je op kanaal 4 op de 1e modulator, Ned 2 op kanaal 39 op de 2e modulator, Ned 3 op kanaal 45 op de 3e modulator enz. De 25 HF-signalen voeg je weer samen en zet het op een coaxkabel.

Zoiets is plan B maar natuurlijk niet wenselijk. Ik vraag me af hoe dit dan bij de kabelmaatschappij gebeurt...

Die jongens hebben geld zat.
Uit de telefonie (50 jaar terug) weet ik dat de centrales het 1e gesprek zette op 300-3000Hz, Het 2e gesprek werd gezet op 3300-6000 Hz het 3e gesprek op 6300-9000Hz enz. Zo kon je 25 telefoongesprekken op een aderpaar zetten zonder dat ze elkaar storen. Aan de andere kant moest je ze weer ontrafelen en allemaal weer terugzetten op de frequentieband 300-3000 Hz. Dat kostte de nodige oscillatoren, spoelen, modulatoren en demodulatoren. PTI is er rijk van geworden. (Frequenties zijn niet goed, maar is meer voor het idee hoe je veel gesprekken over twee draadjes kunt sturen zonder dat ze elkaar storen). 25 is ook weing, want deze modulatietechniek werd gebruikt als voorbereiding van telefoniesignalen om die geschikt te maken voor de straalzenders.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 24 januari 2020 21:45:25 (10%)

maartenbakker

Golden Member

De kabelmaatschappij doet het precies zo. Alleen dan met wat duurdere spulletjes.

Ik heb zelf nog een dergelijke installatie (alleen modulatoren en kanaalomzetters) uit een flat of verpeeghuis of iets dergelijks. Daar wil ik een keer wat mee gaan bouwen in een 19" kast voor m'n verzameling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dergelijk spul heb ik ook gehad, een stereo FM modulator en video modulator. van een studio binnen een eigen cai net geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 november 2019 13:09:34 schreef RickD007:
Hallo Allen,

Het probleem: ik heb op m'n werkkamer een wat oudere tv die in principe is gemaakt voor een analoog coax signaal (wat hier inmiddels niet meer bestaat). Op dit moment heb ik een kastje dat via hdmi of scart naar de tv gaat (met een eigen afstandsbediening) om dit op te lossen.

Maar daarvoor moet ik dus de tv aanzetten, een hdmi/scart kanaal kiezen, daarna de andere afstandsbediening pakken en het kastje booten (kost zo'n 10/20 sec.) en kan dan pas tv kijken.

Rick

Dat begrijp ik niet.
Als je de TV en het kastje tegelijk aan zet, gaat de TV vanzelf naar de juiste ingang, Scart of HDMI.
De TV afstand bediening is alleen nodig om de TV aan te zetten.

Dus zet met de AB van de tuner deze aan, en onmiddelijk daarna de TV, dan hoef je alleen te wachten op de tuner, dis is inderdaad wat traag.
Je hebt verder allen de AMB van dde tuner nodig.

Analoog RF is eigenlijk niet meer om aan te zien.

Jammer, dus eigenlijk is dergelijk spul niet particulier te koop begrijp ik?

bprosman

Golden Member

Op 26 januari 2020 09:15:42 schreef Beeldbuisje:
Jammer, dus eigenlijk is dergelijk spul niet particulier te koop begrijp ik?

Dat is het wel maar voor 1 huis vrijwel onbetaalbaar. Bombeeck in Eindhoven heeft eea. Die leveren ook de spullen voor de camping waar mijn ouders wonen waar ze een KPN Digitenne signaal op de kabel prikken, alsook een paar camera's en wat Duitse zenders die via een schotel binnenkomen.

Analoog RF is eigenlijk niet meer om aan te zien.

Dat is inderdaad wel een nadeel, ik zou mijn geld dan ook stoppen in een TV met een DVB-C tuner.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 26 januari 2020 09:50:12 (15%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

mooi, als ik in de buurt ben ga ik even kijken daar.

Tidak Ada

Golden Member

Veel groter is het probleem bij audio.

Veel dure tuners zijn nu onbruikbaar en alleen te vervangen DAB+, vaak met bedroevende kwaliteit en alleen lokale zenders.
Alle interessante buitenlandse zenders zijn onbereikbaar geworden :(

"Iemand nog interesse in een QUAD FM3 tuner?"

@bprosman:
Dat geldt alleen als je zo'n TV-scherm hebt, 'waarin je huiskamer verdwijnt' :
Ik zie met ons 35" scherm geen opvallend verschil.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 26 januari 2020 11:41:21 (99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Ik zie met ons 35" scherm geen opvallend verschil.

Hans Anders ? :+

Bij mij (Ziggo) is het verschil vanaf 19" al duidelijk te zien.

DAB+, vaak met bedroevende kwaliteit

Moet zeggen dat ik helemaal happy ben met mijn buiten antenne.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 26 januari 2020 13:10:09 (28%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Nee, Melles hoornvlieskliniek ;(

Maar we hadden een goeie analoge verbinding.

Wat DAB+ betreft had ik het niet over de ontvangstkwaliteit, maar over de audiokwaliteit en vooral over het aanbod van het aantal en soort zenders :(
Radio is voor de muziek en niet voor de voetbaluitslagen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

maar over de audiokwaliteit en vooral over het aanbod van het aantal en soort zenders

Daarvoor ben ik nu juist overgestapt naar DAB+ omdat ik daar de grootste collectie "Music only" zenders heb die ik op de FM band niet kan vinden. Ik luister graag naar de muziek en niet naar het ego van de DJ.

Anders is spotify (de niet gratis versie) misschien een optie voor je.
QMusic DAB+ zit op 80kbps (wat volgens mij niet eens zo heel beroerd is). Spotify op mijn telefoon (die via een kabeltje aan de versterker hangt) zit op 320kbps.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.