Welke LED dimmer is geschikt voor de "R7S Dimmable 30W LED".

Ik heb voor mijn staande lamp met normaal een Halogeen 300W R7S erin vervangen door een "R7S Dimmable 30W LED".
www.banggood.com/R7S-Dimmable-30W-3000LM-118mm-64-SMD-5730-Warm-WhiteW….

De LED werkt prima als het rechtstreeks op 220V wordt aangesloten met zo een hulpstuk:
www.banggood.com/R7S-Base-Bulb-Socket-Lamp-Holder-210mm-for-R7S-Bulbs-…

Deze LED in de staande lamp laat het flikkeren dat in enkele topics hier besproken werd.
Welke vervangingsdimmer kan nu zonder flikkeren met deze "R7S Dimmable 30W LED" werken waarvan ik een aantal types heb gevonden.

In het frame zit onderstaande print met draaischakelaar:
https://www.uploadarchief.net/files/download/220v%20halogeen%20dimmer%20300w.jpg

All technology is alien for me!
Anoniem

Dimmers bedoeld voor halogeen en gloeilampen zijn ongeschikt voor LED.
En worden dus tegenwoordig goedkoop aangeboden omdat ze niet meer gebruikt worden voor nieuwplaatsing.
Om tebeginnen moet er dus opstaan dat het een LED dimmer is.
Verder moet je erop letten dat de dimmer werkt op faseafsnijding.
Doorgaans zijn deze dimmers fors aan de prijs omdat ze complexer en nieuwer zijn. Bij faseaansnijding heb je een minimum vermogen nodig om goed te werken, kun je op termijn je leds om zeep helpen door de
inschakelpieken en kun je niet tot nul regelen. En vaak zoemen ze hinderlijk.

Ik heb laatst een leddimmer gekocht bij BOL.com voor 52Eu.
Bij de Gammel stonden ze zelfs aan 64 EU.

Dus als je een op de kop kan tikken voor slechts 5Eu99 vrees ik dat er problemen kunnen opduiken of dat je toch een ouderwetse triacdimmer krijgt die ongeschikt is al staat er LED op.
Anderzijds, kun je het altijd proberen Voor 6Eu kun je nooit echt bedot zijn.
En niet onbelangrijk, niet alle LEDS kunnen gedimd worden. Staat vermeld op de verpakking.

een goede led dimmer heeft doorgaans ook de nul nodig, een dimmer in serie met de last is vaak alleen maar ellende. de last is dan erg bepalend of het gaat werken, oa gira en jung hebben al geen leddimmer meer die zonder nul werkt.

komt erop neer dat je beter geen ouwe uplights gaat reviseren naar led, tenzij alleen aan/uit gebruikt. een inbouw led dimmer gebruiken en deze op een wcd aansluiten waar de lamp in gestoken zit kan ook.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 5 november 2019 19:40:08 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de info.

* Een 220V dimmer bedoeld voor halogeen en gloeilampen is opgebouwd rond een triac.
* Een DC dimmer voor LEDs is opgebouwd uit een Current regulator of PWM Mosfet.
* Hoe moet dat zijn opgebouwd bij een 220V LED dimmer?

All technology is alien for me!

Een 230V led heeft een circuit wat de constant current voor de leds maakt.

Een dimmer moet de bronspanning aan en uit zetten.

Dat laten samenwerken is tricky. Wat ik terwijl ik dit schrijf heb bedacht is dat je de stroombron uitschakelt als de ingangsspanning onder de 30V is. Dan kan je dimmen met fase af- of aan-snijding, maar het dimmen doet altijd iets.

Ohhh!!! andere truuk bedacht! je neemt een PF chip, normaliter zit er een terugkoppeling op dat ie de tussenbus gemiddeld op een bepaalde spanning houdt. Maar nu stel je hem zo in dat ie maar een beperkt vermogen de DC bus in kan sturen, zodanig dat je leds netjes gaan branden.

Ik heb geen idee wat er in de praktijk gebruikt wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 november 2019 17:49:50 schreef testman:
een goede led dimmer heeft doorgaans ook de nul nodig, een dimmer in serie met de last is vaak alleen maar ellende. de last is dan erg bepalend of het gaat werken, oa gira en jung hebben al geen leddimmer meer die zonder nul werkt.

komt erop neer dat je beter geen ouwe uplights gaat reviseren naar led, tenzij alleen aan/uit gebruikt. een inbouw led dimmer gebruiken en deze op een wcd aansluiten waar de lamp in gestoken zit kan ook.

De nieuwe Jung/Gira dimmers hebben inderdaad een nul aansluiting waarvan geadviseerd wordt om deze altijd te gebruiken. Het is echter niet zo dat zonder nul deze dimmers niet werken, kan ik uit ervaring melden. ;)
In een bepaalde "huis uit 1900 met stalen pijp en trekdozen in de vloer" situatie kon de nul niet simpel bijgemaakt dus moesten we dit zonder doen en dat werkte met deze dimmers ook. (gelukkig)

Maar in alle andere situaties altijd de nul gebruiken. Zeker als je de Jung/Gira LED touch-dimmer versie gebruikt met daarop eNet tastafdekkers. Die werken niet stabiel zonder nul.

Na al jullie goed advies en Jung/Gira dimmers site online ervaring nagelezen te hebben ga ik deze dimbare LED-lamp gewoon m.b.v. een schakelaar bedienen.

Nog bedankt.

All technology is alien for me!

Op 6 november 2019 12:50:11 schreef T-sec:
[...]

De nieuwe Jung/Gira dimmers hebben inderdaad een nul aansluiting waarvan geadviseerd wordt om deze altijd te gebruiken. Het is echter niet zo dat zonder nul deze dimmers niet werken, kan ik uit ervaring melden. ;)
In een bepaalde "huis uit 1900 met stalen pijp en trekdozen in de vloer" situatie kon de nul niet simpel bijgemaakt dus moesten we dit zonder doen en dat werkte met deze dimmers ook. (gelukkig)

Maar in alle andere situaties altijd de nul gebruiken. Zeker als je de Jung/Gira LED touch-dimmer versie gebruikt met daarop eNet tastafdekkers. Die werken niet stabiel zonder nul.

klopt, die tastdimmers heb ik ook gehad, zonder 0 werken die niet fatsoenlijk, tevens werkt het laatste stand geheugen dan ook.

de 6523u 102 dimmer van busch heeft ook een soort last instelling erop zitten, die dimmer heeft geen nul nodig. echter heb ik ook daarmee wel gevallen met led gehad waar dimmen niet te doen was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 november 2019 10:38:15 schreef testman:
[...]

klopt, die tastdimmers heb ik ook gehad, zonder 0 werken die niet fatsoenlijk, tevens werkt het laatste stand geheugen dan ook.

de 6523u 102 dimmer van busch heeft ook een soort last instelling erop zitten, die dimmer heeft geen nul nodig. echter heb ik ook daarmee wel gevallen met led gehad waar dimmen niet te doen was..

Het huwelijk ledverlichting-leddimmer is al nooit veel soeps geweest dus als je dan ook nog geadviseerde nul bedrading weglaat kan het inderdaad voor veel gedoe zorgen.

Heb nu ook weer een probleem met zoemende leddrivers van dure Modular stucbak inbouw spots, aangesloten op de bekende universele leddimmer van Jung. Bij oplevering niets aan de hand en alles werkte prima en ineens beginnen alle drivers te zoekem. Mij een raadsel. De dimmer al op RCL/LED Fase Afsnijden/LED Fase Aansnijden gezet maar dit maakt niets uit.
Een zelfde opstelling met inbouw ledspots van SG Lighting geeft een perfect resultaat. Dus we hebben hier wederom een slecht led-dimmer huwelijk en Modular mag de oplossin gaan geven. Maar ik ben er nu al bang voor...

die gipsbak wand inbouw spots heb ik ook al gezien bij de duurdere huizen, kriem om netjes weg te smeren en uit te lijnen, en zit het eenmaal ingesmeerd dan kan de led er nooit meer uit. ook spotjes die gelijk met het plafond zitten gesmeerd, die kunnen er nog uit maar je kunt dan de borgring vervangen, die houd je niet heel..

op t werk probeert men de drivers van led armaturen op moeilijke plaatsen zoveel mogelijk bereikbaar te houden, dan kun je in de helft van de gevallen nog iets.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 7 november 2019 21:30:08 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Achteraf denk ik dat ik een stugge denkfout heb gemaakt.
Ik ging ervan uit dat ik een R7S halogeen lamp moest vervangen door dezelfde lamp als dimbare led uitgevoerd en dimmers daarvoor al goed waren ontwikkeld.

Beter zou zijn geweest...
* de triac PCB te vervangen door een DC dimmer voor LEDs opgebouwd uit een Current regulator of PWM Mosfet dat zich al goed bewezen heeft.
* een oude laptop powersupply ervoor,
* de LEDlamp obv 12V al dan niet DIY opgebouwd.

Dat is goedkoper, veiliger, duurzamer en ook nog eens met kleurenLEDs te doen.

All technology is alien for me!

je kunt er ook een tussenstekker van klikaanuit tussen steken en met ab dimmen. de ACC 250-LD en de AYCT-202 ab bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 november 2019 21:28:10 schreef testman:
die gipsbak wand inbouw spots heb ik ook al gezien bij de duurdere huizen, kriem om netjes weg te smeren en uit te lijnen, en zit het eenmaal ingesmeerd dan kan de led er nooit meer uit. ook spotjes die gelijk met het plafond zitten gesmeerd, die kunnen er nog uit maar je kunt dan de borgring vervangen, die houd je niet heel..

op t werk probeert men de drivers van led armaturen op moeilijke plaatsen zoveel mogelijk bereikbaar te houden, dan kun je in de helft van de gevallen nog iets.

Nee testman, niet die gipsen (#*%$^&*@!) wandarmaturen maar de inbouwspots met stucbak bedoelde ik. Het blikken frame wat je eerst in het gipsplafond moet klemmen waarna het hele plafond kan afgestuct. In dit frame klik je nadien de inbouwspots.

ah ja die dingen, metalen gaasplaatje wat ingesmeerd wordt. heb ook al plafondspots led voorbij zien komen die met de kop van 3cm door het gips steken, bovenop koelblok van 15x15cm, kan er nooit meer uit..

de ellende met dimactoren en ledspots is er ook 1 van vrijwel altijd aanwezig. wil je geen knipperen, dan leg 24VDC led verlichting aan.

bij een klant al gehad dat 3 knx dimactoren uitgefikt waren op uitgangen, later ander merk erin en werken nog steeds..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 8 november 2019 18:55:14 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer