Chinese accutester advies

Eerder ooit genoemd dat ik wellicht af en toe een afgedankte accu mee mag nemen voor mijn te maken 24V en 12V solar systeem in mijn stroomloze garage. (Ik heb nu 2x100Ah 12V voor de 24V, de accu's die ik misschien mee mag nemen lopen op tot misschien wel 220Ah).

Ik wil graag vooraf een beetje een idee hebben of een accu interessant genoeg is om mee te nemen.

Deze tester is volgende week onder de 22 euro (dus geen BTW e.d. bij routinecontrole douane in Nederland).
Je kunt hier inzetten dat de accu niet is opgeladen, dat zal vaak het geval zijn.

Of kan ik beter zoiets nemen dat de laatste 50 jaar niet is gewijzigd in de bouwwijze?

Arco

Special Member

Gewoon een belasting (bijv een 60w koplamp) erop en kijken of de spanning niet te ver inkakt...
(als 'ie te leeg is moet je hem eerst opladen. Van een lege accu valt niks te zeggen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Tenzij je erg vaak met accu's te maken krijgt, lijkt me de aanschaf van zo'n tester niet erg zinvol.

Een accutester is vooral interessant voor startaccus.
Het kan voorkomen dat een accu de grote startstroom niet meer kan leveren door sulfatatie of een breuk in een plaat. Daarom hebben garagisten zo'n tester met een dikke weerstand om de accu kort te belasten met 100A.
De conditie van stationaire accu ter plekke vaststellen is minder eenvoudig.
Ik zou eerst even de accu voelen. Of er nergens verdikkingen zitten die op een slechte cel zouden kunnen wijzen.
Dan zou je de onbelaste spanning kunnen meten op de klemmen.
Als dat 12V of meer is, is er een redelijke kans dat de accu nog bruikbaar is. Is de spanning onder de 11V mag je ervan uitgaan dat de accu langere tijd ongeladen is geweest en vermoedelijk daardoor niet goed bruikbaar meer is. Zo maak je een eerste selectie.
Thuis heb je wat meer mogelijkheden, eerst volledig opladen en dan ontladen met een 60W koplamp waarbij je de klemspanning meet. Zo kun je een idee krijgen van de resterende capaciteit.

Nadat je de lader verwijderd hebt, moet na een halfuurtje rusten de klemspanning met een belasting van 60W bij aanvang niet minder zijn dan zo'n 12,5V.

Ik heb toevallig een week of 2 die accu tester ook binnen gekregen was iets van 16 dollar toen. Mijn auto had kon niet starten als de auto 2 weken stil stond en soms ging de auto radio niet aan. Toch de accu maar vervangen omdat deze 10 jaar oud bleek te zijn. En toen ik de tester binnen had heb ik die accu getest en inderdaad gaf die tester aan dat de accu niet meer goed was. Op YouTube staan filmpjes die die tester uitleggen, je kunt zowel als de de motor draait en als de motor stil staat de accu testen. Zo kun je bepalen of de accu goed is en of de dynamo wel goed is.

Ik vindt het best handig een handig ding en het is ook niet zo groot. Dus als je snel een auto accu wilt checken dan geeft dit een redelijke indicatie. Maar of dit 100% betrouwbaar dat is de vraag, maar dat is denk ik ook het geval met die andere tester.

verwijderd

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op dinsdag 5 november 2019 14:21:30 (95%)

Jacques van Montfort

ik heb die 2de tester ook al jaren, maar wel een digitale variant.
https://www.lemato.nl/wp-content/uploads/2019/09/HBM-125-AMP-Professio…

hier kan je dan stroom instellen en zie je op het display hoeveel de accu inzakt. aangezien het voor jou in de garage is en niet om op te starten, kan je met de laagste stroom beginnen.
oja, het mijne was geen chinees, komt niet zoveel, de moeite niet om 3weken op te wachten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Op 5 november 2019 10:54:00 schreef #jeffrey#:
Ik heb toevallig een week of 2 die accu tester ook binnen gekregen was iets van 16 dollar toen. Mijn auto had kon niet starten als de auto 2 weken stil stond en soms ging de auto radio niet aan. Toch de accu maar vervangen omdat deze 10 jaar oud bleek te zijn. En toen ik de tester binnen had heb ik die accu getest en inderdaad gaf die tester aan dat de accu niet meer goed was. Op YouTube staan filmpjes die die tester uitleggen, je kunt zowel als de de motor draait en als de motor stil staat de accu testen. Zo kun je bepalen of de accu goed is en of de dynamo wel goed is.

Ik vindt het best handig een handig ding en het is ook niet zo groot. Dus als je snel een auto accu wilt checken dan geeft dit een redelijke indicatie. Maar of dit 100% betrouwbaar dat is de vraag, maar dat is denk ik ook het geval met die andere tester.

Heel slim om eerst je accu te vervangen en daarna een tester te kopen :-)En nu ligt die accutester voor 6 a 8 jaar in je kast stof te verzamelen . Lijkt me enkel interessant als je garagist bent.
Bovendien gaat het hier niet om startaccu's uit een auto.
Ik vind het beter om bij afgedankte batterijen een eerste selectie te maken op basis van de resterende klemspanning. En dan de conditie te bepalen door een laad/ontlaadcyclus.

flash2b

Special Member

@fcapri

Die HBM versie is zeker "Made in China" zoals bijna alle spullen bij HBM. Wel "Bought in NL"

Op 5 november 2019 14:14:13 schreef flash2b:
@fcapri

Die HBM versie is zeker "Made in China" zoals bijna alle spullen bij HBM. Wel "Bought in NL"

was gewoon een internet foto, de mijne is niet blauw maar metaalkleur en heb die al zolang ik oldtimers rijd (dus dik tegen de 20jaar)
zo eentje. merknaam weet ik niet of het voltcraft was. komt nog uit de tijd dat bestellen in china niet gedaan werd:
https://static.rapidonline.com/catalogueimages/product/s51-5913p01wl.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 5 november 2019 14:11:50 schreef grotedikken:
[...]
Heel slim om eerst je accu te vervangen en daarna een tester te kopen :-)En nu ligt die accutester voor 6 a 8 jaar in je kast stof te verzamelen . Lijkt me enkel interessant als je garagist bent.
Bovendien gaat het hier niet om startaccu's uit een auto.
Ik vind het beter om bij afgedankte batterijen een eerste selectie te maken op basis van de resterende klemspanning. En dan de conditie te bepalen door een laad/ontlaadcyclus.

Mijn auto accu was 10 jaar oud terwijl ze iets van 3 tot 5 jaar mee gaan. Daarnaast had meerder problemen, dus het vervangen is sowieso verstandig geweest.

Ik meerder loodaccu's verzameld de afgelopen paar jaar die niet nieuw waren en daarvoor heb ik de tester ook gekocht. Als die accu's niet meer goed genoeg zijn, dan worden ze gerecycled. De tester koste maar 16 dollar dus zoveel geld is het ook niet.

mijn golfke destijds gekocht toen die 22jaar oud was, zat al een oude start accu in.
is begin dit jaar verkocht toen die 32jaar oud was met nog dezelfde accu erin.
heeft MEERMAALS putje winter 30dagen lang aan het station gestaan als we op reis waren. die auto starte altijd.
onze benz op de oprit stond na 3weken met een lege accu.

het hangt er dus ook vanaf hoeveel stroom je auto er ook uithaalt. hoe meer de accu ontladen wordt, hoe sneller ze slijt. dus crappy radios, clockjes of usb laders in de sigaretteplug nekken je accu veel sneller.
ook een domme led die 20mA trekt uit de accu zorgt voor een ontlading van 240mAh over een nacht en kan een 40Ah accu half leegtrekken in 80uur.
op 160uur is je accu eraan en dit is maar een kleine 6dagen hoor

ook een domme led die 20mA trekt uit de accu zorgt voor een ontlading van 240mAh over een nacht en kan een 40Ah accu half leegtrekken in 1000uur (iets meer dan een maand).
op 2000uur is je accu eraan en dit is maar een 2.5maand

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Misschien een stap te ver voor de TS (ivm de benodigde LCR meter of brug) maar er is een vrij eenvoudige methode om wat over de staat van een accu te weten komen door de complexe impedantie te meten.

Dat kan mbv een LCR meter die capaciteit en Rs kan meten.
Een goede accu, ongeacht of hij vol of leeg is, is zo goed als ohms. De reactantie is grof weg nul.
Als hij capacitief meet (grofweg in de nF) is het foute boel.

Je moet een LCR meter hebben die een DC signaal op de aansluitingen mag hebben, met bv 1 kHz meet en Cs weergeeft met daarbij DF(of een equivalent als tan d, D, Rs, Q of ESR). Het gaat niet om de ESR maar om C. Meters die C niet uitsplitsen in Cs en D meten vaak niet de pure reactantie (capaciteit) maar impedantie. Ook meters die met DC meten zijn hier nutteloos (en niet alleen hier >:-) )
Veel LCR bruggen kunnen dat maar ik heb ook een paar LCR meters die dat kunnen. (of een impedantie meetbrug natuurlijk :-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

op 160uur is je accu eraan en dit is maar een kleine 6 dagen hoor

Zijn de batterijen van je zakjapanner (of tegenwoordig misschien zakchinees?) ook leeg? ;) (ik kom op 83 dagen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 november 2019 14:53:48 schreef Arco:
[...]
Zijn de batterijen van je zakjapanner (of tegenwoordig misschien zakchinees?) ook leeg? ;) (ik kom op 83 dagen...)

20mA verkeerderlijk als 0.2 ingetikt ipv 0.02.
maar dan nog opmerkelijk, na 2maand een domme led voeden is je accu waarschijnlijk al beschadigd

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 5 november 2019 15:02:27 (16%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Fred, als je accu zo hoogohmig is geworden dat de capaciteit overweegt, heb je niet eens een LRC meter meer nodig im dat vast te stellen.
Met een testlamp zal de spanning dan ook wel op zn gat vallen.

fred101

Golden Member

GD, Als de ESR te hoog is hoef je idd niet verder te kijken, dan is hij echt rot maar die testers moeten daarvoor een volle accu hebben. Wat ik doe kan ook bij een lege accu.

Ik meet de (AC) weerstand als een bijproduct. Ik moet de reactantie hebben. De reden dat ik over Rs begon is omdat LCR meters die dat kunnen bijna altijd zowel Rs als Cs tegelijk weergeven

Ik heb dat een paar jaar terug ontdekt en er toen over gecommuniceerd met iemand die daar niks in zag, maar veel later bleek dat hij voor een firma van accu analysers en laders werkt en nu gebruikt hun topmodel deze methode.

Ik heb een video over een ESI LCR brug waar ik als demonstratie een batterij zo doormeet. Ik heb het bij nicads, niMH, lipos en loodaccus geprobeerd. En bij volle en lege en alle slechte cellen waren capacitief.

Het enige verschil tussen dit en de klassieke inwendige (DC) R meting mbv een forse belasting test is dat de accu voor mijn manier niet vol hoeft te zijn en dat kan soms best handig zijn. Je kunt het ook met een impedantie analyser doen. Die firma heeft er een heel grafisch interface bij maar het is eigenlijk niet meer dan een vaste frequentie impedantie analyser.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dus zo testen zou vaak voldoende moeten zijn?

https://i.imgur.com/uJwRn0ql.jpg?1

Gloedjenieuwe 12V AGM 55Ah accu (vaak gebruikt in scootmobiels, dus geen startaccu). Ik meteen boos en verdrietig dat ik een stuk rommel gekocht had.

Onbelast gaf hij dit uit de doos:

https://i.imgur.com/Po0iLFtl.jpg

Duurde eventjes totdat ik door had dat het de Chinese banaan naar krokodil kabeltjes waren... wat een fluttroep... 8)7

Accu was prima, gekocht om de auto waarin hij zit te overleven (Prius die nooit op de 12V accu start, heeft meteen na montage 10 weken stil gestaan en we zijn inmiddels 3 jaar verder).

Gisteren een buurman geholpen met testen van zijn (lege) accu met mijn Chinese tester:
https://gloimg.gbtcdn.com/soa/gb/pdm-product-pic/Electronic/2018/06/29/goods_img-v1/20180629161631_77961.jpg

Op zich ben ik niet ontevreden, het weegt geen drol en geeft een indicatie van de kwaliteit. En een dikke Victron AGM die ik er mee uit een berg accu's heb gehaald heeft de kosten ervoor al gerechtvaardigd.

Maar gisteren gaf hij wat vreemde waardes. Je moet in het menu een aantal keuzes maken voordat hij een oordeel velt over de accu: of de accu is opgeladen of niet, wat de Ah waarde is, of hij gemonteerd is of los staat, etc. Daarna toont hij spanning (hij draait op spanning van de accu, dus lege accu kan niet getest worden), startstroom (de dikke kabels zijn in werkelijkheid een dubbele 0,2mm^2 per accu-klem), SOH/SOC (State Of Health en Charge) e.d.

Voor laden (in de auto):
SOH 14%, SOC 0%, 10,69V
Na opladen: SOH 100% (!!!), SOC 0%, 11,98V. Oordeel "Good- Recharge"
(Ik had net even de lampen aangehad om 'surface charge' weg te halen, hierna heb ik nog wat water toegevoegd totdat de platen weer onder water stonden.)
Auto start weer prima, maar heb gezegd dat hij voor de winter of wanneer betrouwbaarheid weer hoog moet zijn (ze hebben 2 auto's), hij hem moet vervangen. En als de accu na een week al leeg is, ik best even naar sluipverbruik wil zoeken.

Overigens heeft hij vorig jaar nog een accu gekocht bij de ANWB (andere auto).
Lang verhaal kort: kan een accu met een kapotte cel een auto zonder problemen starten? Ik mocht de accu hebben maar ANWB'er beweerde dat één cel stuk was. Hij gaf ook aan dat buurman ermee door kon rijden maar dat hij 'm op korte termijn moest vervangen. Ga uit van de ervaring van de ANWB, maar sommige van deze uitspraken leken me tegenstrijdig.