Gisteren een buurman geholpen met testen van zijn (lege) accu met mijn Chinese tester:
Op zich ben ik niet ontevreden, het weegt geen drol en geeft een indicatie van de kwaliteit. En een dikke Victron AGM die ik er mee uit een berg accu's heb gehaald heeft de kosten ervoor al gerechtvaardigd.
Maar gisteren gaf hij wat vreemde waardes. Je moet in het menu een aantal keuzes maken voordat hij een oordeel velt over de accu: of de accu is opgeladen of niet, wat de Ah waarde is, of hij gemonteerd is of los staat, etc. Daarna toont hij spanning (hij draait op spanning van de accu, dus lege accu kan niet getest worden), startstroom (de dikke kabels zijn in werkelijkheid een dubbele 0,2mm^2 per accu-klem), SOH/SOC (State Of Health en Charge) e.d.
Voor laden (in de auto):
SOH 14%, SOC 0%, 10,69V
Na opladen: SOH 100% (!!!), SOC 0%, 11,98V. Oordeel "Good- Recharge"
(Ik had net even de lampen aangehad om 'surface charge' weg te halen, hierna heb ik nog wat water toegevoegd totdat de platen weer onder water stonden.)
Auto start weer prima, maar heb gezegd dat hij voor de winter of wanneer betrouwbaarheid weer hoog moet zijn (ze hebben 2 auto's), hij hem moet vervangen. En als de accu na een week al leeg is, ik best even naar sluipverbruik wil zoeken.
Overigens heeft hij vorig jaar nog een accu gekocht bij de ANWB (andere auto).
Lang verhaal kort: kan een accu met een kapotte cel een auto zonder problemen starten? Ik mocht de accu hebben maar ANWB'er beweerde dat één cel stuk was. Hij gaf ook aan dat buurman ermee door kon rijden maar dat hij 'm op korte termijn moest vervangen. Ga uit van de ervaring van de ANWB, maar sommige van deze uitspraken leken me tegenstrijdig.