Electrolux TF 1040 (vrieskast van 1978) kan niet doorstarten.

Electrolux TF 1040 (vrieskast)
product nummer 9222511
serienummer 809-0162
Nieuw gekocht: 1978

Is er iemand die raad weet met het niet kunnen doorstarten van de vrieskast?
De vriezer wil aanslaan maar start niet door.
Datzelfde gebeurde een jaar of 20 geleden ook en de Electrolux monteur verving een onderdeeltje, relais denk ik. Nu hetzelfde probleem, maar Electrolux wil geen service meer geven.

Het is dus een oud model, maar ik wil deze gerepareerd.
Wie kan mij helpen bij het zoeken naar een onderdeel?
Of een monteur die dit kan oplossen?

De vrieskast probeerde elke 6 minuten te starten, dus heb ik de elektra verbinding maar uitgeschakeld.

mvdk

Golden Member

Dit topic ligt blijkbaar in een donker gat.
Ik maak het maar even zichtbaar...

Sine

Moderator

Normaal had ik de berichten uit het andere topic deze kant op verplaatst ... maar dat werkt om de een of andere reden even niet op dit moment.

Mijn eerste ingeving is overigens:
1978 !? Ay caramba!
Heel mooi dat het ding het tot nu uitgehouden heeft, maar als het niet wat heel simpels is zou ik daar niet te veel tijd meer in steken.

Condensator; startrelais en of hulpwikkeling stuk.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Bedankt voor de hulp, sterredag en testman, het is me inderdaad al gelukt een topic te openen op de manier die sterredag beschrijft. Ik hoop dat testman dit topic weet te vinden.

Testman,
ik heb een koelkast uit de zelfde serie waarvan de compressor nog wel start, maar die niet koelt. Dat lijkt me een kapotte compressor of een lek koelsysteem. Die gebruik ik niet als koelkast maar als kast en die kan dus probleemloos een paar onderdelen missen.

Als inderdaad dat relais van de vriezer het probleem is, en het relais van de koelkast in orde zou zijn, zou ik dan het relais van een koelkast kunnen overzetten? Of is zo een relais voor koelkast en vrieskast verschillend?

Dat zou voor mij de snelste oplossing zijn.

Hunebedbouwer, soms heeft een hunebed meer waarde dan een moderne grafsteen. Maar ik besef ook wel dat 41 jaren dienst recht zou moeten geven op pensioen.

Op 2 november 2019 10:50:15 schreef Hunebedbouwer:
Condensator; startrelais en of hulpwikkeling stuk.

startrelais zit bij de compressor?
condensator, achter het temperatuur instel knopje?
hulpwikkeling, waar kan ik die zoeken?

Op 2 november 2019 10:38:42 schreef Sine:
Normaal had ik de berichten uit het andere topic deze kant op verplaatst ... maar dat werkt om de een of andere reden even niet op dit moment.

Sine, bedankt.
Ik hoop dat ook Testman dit onderwerp weer weet te vinden.

Op 2 november 2019 10:38:42 schreef Sine:
Mijn eerste ingeving is overigens:
1978 !? Ay caramba!
Heel mooi dat het ding het tot nu uitgehouden heeft, maar als het niet wat heel simpels is zou ik daar niet te veel tijd meer in steken.

De inhoud van de vriezer heeft nog waarde, als er een snelle oplossing is. Een relais vervangen is sneller dan een nieuwe vriezer laten bezorgen. Vooral als ik het onderdeel al in huis heb omdat een defecte koelkast het zelfde onderdeel gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 2 november 2019 17:57:45 (40%)

Zoals testman in het andere topic al schreef, de PTC zal wel stuk zijn.
Hier https://www.patreon.com/posts/ptc-compressor-25587081 kun je zien wat het is en waar hij zit. Op het filmpje op tijdstip 1:00 zie je dat de man in zijn linkerhand een bruin dingetje in zijn hand heeft en in dat dingetje zit een grijs (grijs/wit) rond schijfje. Dat is de PTC. Zo'n schijfje zal waarschijnlijk ook in jouw vriezer bij de compressor zitten. Deze zou in jouw geval in stukken zijn gebroken.

Deze kast draait nog met een start relais ( Dus geen PTC!!!)en gaan wel eens na zo'n tijd kapot. Plaats eens een foto van het relais en wie weet heb ik er nog 1 vervangende

Bedankt voor het meedenken.
De foto´s volgen later. Dat lukt me nu nog niet.
Wel heb ik een technische vraag:

Zijn de startrelais voor koelkasten en vriezers heel verschillend?
Ik heb een koelkast uit de zelfde 1978 side-by-side serie gekregen waarvan het relais waarschijnlijk nog wel in orde is.

Van die kast werd ooit het freon gas vervangen door ander gas en dat bleek geen gelukkige ingreep, waarna de kast bij mij kwam om als niet koelende kast te gebruiken. Die kast kan wel starten maar koelt vervolgens niet, dus ik denk dat dat gas het enige manko is en dat mag niet meer verholpen.

Op 4 november 2019 15:43:18 schreef electrolux 1978:
Bedankt voor het meedenken.
De foto´s volgen later. Dat lukt me nu nog niet.
Wel heb ik een technische vraag:

Zijn de startrelais voor koelkasten en vriezers heel verschillend?
Ik heb een koelkast uit de zelfde 1978 side-by-side serie gekregen waarvan het relais waarschijnlijk nog wel in orde is.

Van die kast werd ooit het freon gas vervangen door ander gas en dat bleek geen gelukkige ingreep, waarna de kast bij mij kwam om als niet koelende kast te gebruiken. Die kast kan wel starten maar koelt vervolgens niet, dus ik denk dat dat gas het enige manko is en dat mag niet meer verholpen.

De startrelais is dat plastiek stukje op de compressor, bij onduidelijkheid startrelais koelkast - goole afbeeldingen.
Als de relais van de andere kast erop past mag je die gebruiken ja...
Bestaan verschillende modellen dus als het niet past niet nee

Bij kasten tot de jaren 90 werden relais gebruikt, daarna werden meestal start PTCs gebruikt, dus ja, is verschillend. Let op PKs van compressor, je kan niet zomaar een relais uitwisselen, nl of schakelt te vroeg af en compressor is nog niet op toeren of schakelt te laat af en hulpwikkeling raakt overbelast

Onder dat kapje op de compressor zit dit Danfoss startrelais met Kylix

Dit is het startrelais zoals ik uit de Electrolux koelkast haalde;

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/omdPq8PWExA?start=923" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Het startrelais van de Electrolux vriezer moet in er nog uit monteren.
Dan kan ik ze vergelijken, want ik weet dus niet of ze uitwisselbaar zijn.

Een nog nieuw exemplaar is natuurlijk heel erg welkom, maar dan zal ik eerst de oude eruit moeten hebben om de eigenschappen te weten.

Dat is een echte oldie!! Oef, word zoeken geblazen voor me..

Maar ik weet nog niet of die van de vrieskast het zelfde is. Uitbouwen van de kasten was nog wel even werk, ondanks dat het geen inbouwkasten zijn. De kast staat nu vrij en leeg. Morgen moet ik iemand naar het ziekenhuis brengen en weer terug. Ik probeer om daarna het relais er uit te halen.

Ze worden in China nog wel gemaakt die oude relais. Ik zag het op Alibaba.com maar ik ken de waarden nog niet die ik nodig heb. Bovendien kan een bestelling in China heel lang gaan duren.

De meeste vriezer inhoud is nu nog steeds bevroren, dus ik hoop dat een snelle reparatie mogelijk is. Ijsjes heb ik alvast opgegeten. Was best lekker. :)

OK, de vriezer doet het dus wel?? Laat je hem op invriezen staan als kast gestart is?? Ik heb wel een universele nog zo liggen,andere ga ik zoeken.

De vriezer doet het niet, maar ik heb het advies dat Electrolux ooit gaf opgevolgd: Bij storing alles in de vriezer laten en de deur dichthouden. Alles was nog bevroren.

Inmiddels heb ik de vriezer toch leeg om bij de achterkant te kunnen. Daar blijkt wel een PTC STARTER te zijn gemonteerd.

20 Jaar geleden gaf Electrolux nog wel service en stuurden ze een monteur, die het originele onderdeel niet bij zich had en een universeel onderdeel plaatste, waarmee de vriezer inmiddels opnieuw 20 jaar heeft gewerkt. De PTC heb ik uitgemonteerd en het is een

Danfoss 103N0011
32
220V

Op het internet kon ik niet vinden wat die 32 betekent, maar ik kwam wel dit tegen:
Danfoss 103N0011 PTC STARTER 220V 25ohm type S-III 6,3mm

https://store.danfoss.com/nl/nl/Koeling/Compressoren/Compressoren-voor-koeling/Reserveonderdelen-en-accessoires-voor-licht-commerci%C3%ABle-compressoren-%28koeling%29/PTC-STARTER-220V-25ohm-type-S-III-6%2C3mm/p/103N0011

Het onderdeel dat ik uit de vriezer haalde is zwart, de Danfoss 103N0011 die ik op internet an vinden is wit. Verder lijken beide gelijk. Een foto zal ik straks plaatsen.

Het uitgemonteerde deel rammelt als ik het schud. Volgens de Youtube filmpjes is het dan kapot. Het lijkt me dus waarschijnlijk dat het probleem in dit onderdeel zit.

Die heb ik liggen voor je, geen probleem. was echt een van de eerste maar wel van 78 dan?? In 1978 was relais echt een standaard. Kan je een foto van typeplaatje sturen??

Danfoss 103N0011
32
220V

Is 20 jaar geleden in de vriezer gezet door de Electrolux monteur. Die had het originele relais niet bij zich en vroeg of er ook een universeel onderdeel in mocht. De vriezer was op dat moment al 20 jaar oud. Dat vond ik prima en daarmee heeft de vriezer het opnieuw 20 jaar gedaan.

Van mij hoeft het allemaal niet origineel te zijn, als het maar werkt.

Op 7 november 2019 19:09:14 schreef smd:
Die heb ik liggen voor je, geen probleem. was echt een van de eerste maar wel van 78 dan?? In 1978 was relais echt een standaard. Kan je een foto van typeplaatje sturen??

Electrolux TF1040, in 1978 nieuw gekocht. Het model was toen al een paar jaar eerder op de markt. Die van mij was niet één van de eerste. En het relais is 20 jaar geleden (na 20 jaar gebruik) al door de Electrolux monteur vervangen voor een universeel onderdeel.

[Bericht gewijzigd door electrolux 1978 op vrijdag 8 november 2019 16:00:29 (32%)

Dit is het relais Danfoss 103N0011 dat de monteur plaatste.

Ik vermoed dat origineel een startrelais opgezeten heeft en deze is geplaatst als vervanger destijds. Heb nog wel liggen.

Op 9 november 2019 19:02:13 schreef smd:
Ik vermoed dat origineel een startrelais opgezeten heeft en deze is geplaatst als vervanger destijds. Heb nog wel liggen.

Klopt, dat heeft de Electrolux monteur 20 jaar geleden geplaatst omdat hij het originele onderdeel niet meer had.

Het uitgemonteerde relais is getest en geeft nog weerstand. Een nieuw relais gaf een iets hogere waarde. Beide starten de compressor, maar daarna stopt die alweer snel. Ik vrees dat er een ander mankement is, dat niet makkelijk te verhelpen is.

compressor start dus en valt weer af? of is het meer start, klik en 3 min wachten, weer klik en 3 min niks? dat is compressor vast of startwikkeling onderbroken.

gezien het ding 41 jaar oud is, lekker richting witgoedbak op de stort, en een een nieuwe halen. isolatie is niet best meer van zo'n oude kast dus energieverbruik kan wel beter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 november 2019 23:21:22 schreef testman:
compressor start dus en valt weer af? of is het meer start, klik en 3 min wachten, weer klik en 3 min niks? dat is compressor vast of startwikkeling onderbroken.

Het relais vervangen was niet de oplossing. Als ik de vrieskast met het nieuwe relais aanzet start de compressor, maar gaat na korte tijd weer uit. Zonder klik overigens.

Waar duidt dit op?

Op 9 november 2019 23:21:22 schreef testman:
gezien het ding 41 jaar oud is, lekker richting witgoedbak op de stort, en een een nieuwe halen. isolatie is niet best meer van zo'n oude kast dus energieverbruik kan wel beter.

Helaas is het energieverbruik van de nieuwe vrieskasten - volgens opgave van de fabrikanten - hoger dan van deze oude.

Het lawaai van nieuwe vrieskasten is aanzienlijk hoger. De oude kast gaf 20dB af, gemeten vlak vóór de kast. De nieuwe vrieskasten geven volgens fabrieksopgave 38 tot 42 dB geluid.

Een nieuwe is beslist geen verbetering ten opzichte van wat deze oude presteerde.

Maar als het niet meer repareerbaar is, dan zal ik noodgedwongen genoegen moeten nemen met de kwaliteitsvermindering die de industrie heeft ingezet. Een fabrikant verdient helaas meer aan slechte apparatuur die snel kapot is en dan niet meer gerepareerd kan worden.

Ik kijk niet met verlangen uit naar de herrie die de nieuwe vriezers maken.

[Bericht gewijzigd door electrolux 1978 op zondag 10 november 2019 10:32:46 (33%)

Overigens rammelt het nieuwe onderdeel nog meer dan het oude exemplaar van de

Danfoss 103N0011
32
220V

Is het waar, wat ik op youtube zag, dat een defect exemplaar meer rammelt bij schudden? Dan zou het nieuwe ding al bij aanschaf kapot zijn en dat lijkt me toch vreemd.