Bootloop samsung ue40D5720

Hallo,
HEB OOK SAMSUNG met het bootloop syndroom.Heb na lang resetten op het mainbord,het herstarten kunnen stoppen en ben in het hoofdmenu geraakt-option- en resetten. Heb terug alles ingesteld zenders zoeken enz.. en dacht alles ok?Klank en beeld maar welk beeld?(zie foto)Dacht aan T-con heb zo van een vriend kunnen testen maar alles blijft!Zal een nieuwe Nandchip worden?Iemand een andere oplossing?

Vgr

maartenbakker

Golden Member

Dat ziet eruit als TCON, maar omdat het na een reset komt, zou ik eerder denken dat de beeldschermoptie opnieuw moet worden ingesteld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok Maarten dat is eens Te proberen. Groetjes

Een nieuwe nand zal waarschijnlijk niet helpen, het lijkt erop dat er 1 of meerdere instellingen niet goed staan. Hoe heb je het toestel aan de gang gekregen?

Waarschijnlijk eeprom clear William...

dutn

Golden Member

Vroeg of laat gaan die NAND chips van dit type helaas defect (sommige houden het lang uit, helaas heb ik er al heel veel gezien welke vervangen moesten worden). Dit lijkt inderdaad een geval te zijn dat de eeprom (ic901) leeggemaakt is waardoor de TV weer wil starten. Heb je deze chip handmatig gereset?

De oplossing is nu om via het servicemenu het goede scherm/type in te stellen. Daarna is het hopen dat het goed blijft gaan, echter verwacht ik dat deze bootloop problemen wel door het NAND (IC1302) gekomen zijn. Wanneer de bootloop terug komt, dan moet deze NAND chip alsnog vervangen worden voor een blijvende oplossing.

Dunt ik heb die gereset op het mainbord door de verbinding te maken in de voorziene gaatjes,(een 5tal),ik heb verschillende keren na elkaar geprobeerd, tot op het moment dat ik juist een verlicht scherm had,en dan ben ik op de manier info-menu-mute-power.En dan option-
en dan Factori reset en dan verder gewoon verder pincode enz en
Zenders zoeken,en dan kreeg ik zo een beeld.ik moet er bij vermelden dat de verbinding voor de reset er was blijven zitten die gansetijd!,

Vgr

Maarten heb goed nieuws,heb in de factoren reset alles doorgenomen,heb enkele veranderingen,zoals EU,type toestel van 46naar40inch,inde kleuren ook,en het resultaat is prima.Of het zo zal blijven is af te wachten? Duimen.Moest er verandering optreden laat ik iets weten.de verbinding v/d reset op het mainbord heb ik weg genomen en alles blijft zoals het is goed,bij het proberen de eerste maalalles ok,maar bij wegnemen v/d verbinding was alles weg en kon ik herbeginnen.Maarnu OK.ZIE FOTO

vgr

maartenbakker

Golden Member

Ziet er netjes uit :)

Wat had je precies verbonden voor de reset? Ik ben daar al eens zonder succes mee aan het klooien geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja maarten normaal 1 en 5(van links naar rechts gezien,en ik moet bekennen enkele keren verschoven op ?3 en4 gekend dat hè! Ik heb dat zeker een 10 tal keren herhaald,en dan stopte die logo van Samsung en had ik een leeg opgelicht scherm,en dan zo in het hoofdmenu geraakt en zo verder.

Vgr

Op 6 november 2019 17:28:51 schreef STEFF:
Ja maarten normaal 1 en 5(van links naar rechts gezien,en ik moet bekennen enkele keren verschoven op ?3 en4 gekend dat hè! Ik heb dat zeker een 10 tal keren herhaald,en dan stopte die logo van Samsung en had ik een leeg opgelicht scherm,en dan zo in het hoofdmenu geraakt en zo verder.op het mainbord hè.

Vgr

Euvel komt niet voor bij TVs die niet aan het internet hebben gehangen....

Op 6 november 2019 17:28:51 schreef STEFF:
Ja maarten normaal 1 en 5(van links naar rechts gezien,en ik moet bekennen enkele keren verschoven op ?3 en4 gekend dat hè! Ik heb dat zeker een 10 tal keren herhaald,en dan stopte die logo van Samsung en had ik een leeg opgelicht scherm,en dan zo in het hoofdmenu geraakt en zo verder.op het mainbord hè.

Vgr

Op 5 november 2019 21:57:18 schreef dutn:
Vroeg of laat gaan die NAND chips van dit type helaas defect (sommige houden het lang uit, helaas heb ik er al heel veel gezien welke vervangen moesten worden). Dit lijkt inderdaad een geval te zijn dat de eeprom (ic901) leeggemaakt is waardoor de TV weer wil starten. Heb je deze chip handmatig gereset?

De oplossing is nu om via het servicemenu het goede scherm/type in te stellen. Daarna is het hopen dat het goed blijft gaan, echter verwacht ik dat deze bootloop problemen wel door het NAND (IC1302) gekomen zijn. Wanneer de bootloop terug komt, dan moet deze NAND chip alsnog vervangen worden voor een blijvende oplossing.

De NAND gaat niet defect maar is meestal al defect a fabriek, er komen bad blocks voor die in de fabriek worden omzeilt maar na een (auto-)update worden beschreven en dan kun je al raden wat er gaat gebeuren. Vervangen is niet eens nodig, op de juiste manier programmeren en klaar, niet vergeten om in het menu/systeem de auto-update uit te zetten want anders komt het zeer snel terug.

@STEFF, het resetten wil wel eens helpen maar mijn ervaring is dat de fout weer snel terug komt, oorzaak is de NAND met de bad blocks.

Dag William ik heb die met de hand gereset op het mainbord.Daarna in het service menu terug het juiste type en van55 naar40" enz.maarik zal wel nog eens nagaan of die auto update uit staat.bedankt

Vgr

dutn

Golden Member

Op 6 november 2019 22:31:04 schreef william1967:
[...]

De NAND gaat niet defect maar is meestal al defect a fabriek, er komen bad blocks voor die in de fabriek worden omzeilt maar na een (auto-)update worden beschreven en dan kun je al raden wat er gaat gebeuren. Vervangen is niet eens nodig, op de juiste manier programmeren en klaar, niet vergeten om in het menu/systeem de auto-update uit te zetten want anders komt het zeer snel terug.

Dank voor de toevoeging, echter heb ik een iets andere ervaring. Het klopt dat deze mogelijk uit de fabriek al bad-blocks hebben. Echter wordt dit over tijd steeds meer. Meerdere van deze TV's gehad welke ik opnieuw beschreven had en na verloop van tijd (zonder update, laatste versie) alsnog weer in een bootloop gaan. De bad-blocks waren enorm toegenomen. Met een nieuwe NAND (en update uit) heb ik nog geen TV terug gehad met een bootloop.

Heb de automatisch update uit veiligheid toch uitgezet.

Goed gedaan STEFF en idd maar beter om auto update uit te zetten. Ik vermoed halve of slecht updaten van TV.

Mijn ervaring is dat reset tijdelijk is. Soms gaat het een dag goed, soms een maand.

Heb er meerdere hersteld door de NAND flash opnieuw te programmeren, en nog geen enkele terug gehad. Gaat dus al meer dan maand of 6 goed.

EgbertG

Golden Member

Kun je dat eenvoudig met USB kabel aan laptop en een programmaatje opnieuw programmeren?

Programmeren via een programmer met de juiste software. Dat kan door de enkele aansluitpunten op het mainboard te gebruiken of door de nand in een programmer te plaatsen, het laatste geniet mijn persoonlijke voorkeur omdat ik dan ook kan nagaan hoeveel bad blocks er zijn, bij teveel gaat er een nieuwe op.

Ik had onlangs een Samsung met bootloop.
Wat ik heb gedaan is de eeprom bevroren waarna de tv wel opstarte.
Daarna in het service menu de whatsdog uitgezet en de laatste software versie geïnstalleerd.
Tv werkt weer perfect maar geen idee hoelang hij het vol gaat houden.
Het was al wel een oudere tv van een jaar of 8 oud.

Zelfs Watchdog uitzetten helpt niet altijd... bevriezen Nand ook niet.. jij wel geluk gehad!

EgbertG

Golden Member

Voor 20 euro heb je op ebay zo'n NAND, maar tis wel een kreng dat enige ervaring vereist met solderen....

Een NAND die je koopt via Ebay etc moet nog afgeregeld worden. Local, displaycode etc.

Watchdog uitzetten is zinloos in dit geval want het probleem is de beschadigde software door de bad block(s).