vaillant ecotec plus en termosstaat calormatic 350

Goede avond,
onze cv installatie heeft kuren (is uit 2013)
- cv start goed op maar regeld direct terug naar 30 graden.
- ongeveer 5 minuten lang blijft de cv proberen optestarten (hoorbaar schakelen in de omkasting cv)
- als alles goed gaat start de ketel dan door na 50 graden,
- na de wachttijd (zandloper) weer opstart hoog en dan terug naar 30 graden weer hoorbaar schakelen in de ketel

- kraanwater temperatuur is goed 60 graden
- Ketel cv staat op 50 graden ivm de vloerverwarming verdeler die naast de cv ketelstaat

- display geeft geen fout melding

Voor de test heb ik even de termosstaat vervangen voor een aan-uit termosstaat,
digitale termometer losgehaald en de aan-uit aangesloten op24v=rt

Wie herkend dit probleem, of heeft een tip

Alex P

Golden Member

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Dat kun je bij de meeste modellen testen via het menu op de ketel.

Staan de radiatoren wel open? Kan zijn dat ze dicht staan, pomp stuk van vloerverwarming etc, of er zit ergens lucht waardoor er geen circulatie is, ketel gaat pendelen.

Ik zie nu Ecotec plus. driewegklep kun je testen in het menu.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 5 november 2019 23:35:45 (12%)

Is er wel ten alle tijden doorstroming mogelijk in het cv circuit?

door stroming in de cv is aanwezig; tijdens het zoeken naar het probleem heb ik alle radiator kranen open gezet.
En dan hoor je ook de water stroming.

Heeft er iemand het type of weerstandswaarde van de 4 NTC weerstanden in de ketel

Ze zijn op kleur aangegeven;
- oranje
- violet
- rood en
- blauw

Dan kan ik dit ook testen en eventueel uitsluiten.

Je hebt vloerverwarming zeg je en ik neem aan nog een aantal radiatoren?
Zitten er thermostaat knoppen op alle radiatoren, zo ja, heb je dan een advo in je systeem?
Of staat er altijd een radiator met normale kraan helemaal open?
Het is altijd moeilijk te zeggen vanaf de bank maar zoals hierboven beschreven kom ik in de praktijk vaak tegen.

bij te weinig doorvoer krijg je vaak ook een error melding, 1 kleine radiator open zetten is niet genoeg doorgaans, er moet minimaal 1 grote open staan. als de ketel overi8gens terugregelt als de retour nog koud is, dan is het zeker apart.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de ketel is van 2013 dus ongeveer 6 jaar oud, en heeft altijd goed gedraaid

Waarbij 1 grote radiator vol open staat. dit voor de rest warmte uit de cv.
Als dan de cv draaid voel ik meteen dat deze warm wordt.

Ja wij hebben vloerverwarming met een paar radiator op de bovenverdieping
1 ervan heeft geen knop en de andere met een temperatuur draai instelling.

het gekke is dat ik op de display geen fout melding krijg??

Ga vande week de drie wegklep eruit halen en controleren.

Heeft er iemand de weerstands waarde van de 4 stuks ntc,s wwerstanden.

Van de 3 weg klep krijg je nooit een foutmelding alleen vreemde storingen.Kan actuator OF cartridge zijn Die is makkelijk testen door pen in te drukken en kijken of deze terugkomt.

Trouwens goede voorbode! Volgende week wordt hier de oude trouwe AWB (25 Jaar, Kiddy binnenwerk) vervangen door een zelfde ketel/thermostaat hmmmm....

beste smd,
wat bedoel je met actuater of cartrdge (merknamen???)

wat moet ik nu indrukken voor de test of heb ik het verkeerd begrepen

Wij zijn zeker tevreden over deze ketel hij heeft al die jaren goed gewerkt

awb, dat wil je tegenwoordig niet meer, woningbouw renovatie keteltje. hoewel een itho ketel ook niet best is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wij hebben maar besloten om een nieuwe driewegklep met bypass te kopen.

Als alles goed gaat komt dit morgen binnen.

Zijn er nog aanvullende tips, zijn zeker welkom.

Actuator is het electrisch mechanische deel , deze kan je er zo vanaf draaien na borging los te nemen. Daarachter zit een cardridge welke je met een speciale sleutel er zo uit de messing deel draait.

Jammer testman, je zit er nu naast AWB is een Vaillant tegenwoordig en is ook overgenomen door Vaillant. Maar prijstechnisch niet OK.

Wel gelijk heb je met itho, rommel. Net zoals Intergas, Coevordense shit alu rommel.

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 7 november 2019 19:14:28 (12%)

Mijn oude AWB Thermomaster HR ketel heeft een Honeywell driewegklep en daar werkt het inderdaad zo. Als je de cartridge eruit hebt kun je die voor een €40 vervangen door een nieuwe, maar je kunt de oude kunststof cartridge ook demonteren, schoonmaken, ontkalken en met geschikt vet smeren. Dat ding gaat zwaar lopen en blijft hangen door vervuiling. Ik moet wel zeggen dat als bij mij de driewegklep blijft hangen ik dat herken aan het feit dat de radiatoren warm worden terwijl er geen warmtevraag vanuit de kamerthermostaat is. Symptoom zoals TS beschrijft heb ik nooit gehad, maar het is dan ook een andere ketel.

PE9SMS

Special Member

Op 7 november 2019 19:13:23 schreef smd:
Net zoals Intergas, Coevordense shit alu rommel.

Zit geen driewegklep in, scheelt weer ;)

This signature is intentionally left blank.

Wij hebbeb een vaillant etotec plus en een termosstaat calormatic 350

Vanwege het pendelen van de cv installatie is mij aanbevolen deze schoon te maken, maar omdat dit niet mijn dagelijkswerk is hebben wij besloten maar een nieuwe te kopen. En deze gewoon uit te wisselen.

Warm water doet het normaal goed.

Ga natuurlijk wel kijken of de driewegklep kan testen cq schoonmaken.

Vandaar was mijn vraag zijn er nog tips in deze

als je handmatig de 3weg klep op CV zet moet hij volle bak gaan stoken, zo niet is er meer gaande. ketel als eens laten reinigen? de oxidatie afzet in de warmtewisselaar komt niet meer los als je er te lang mee wacht.

heb hier ook een vaillant ketel, daar zit de 3e klep al in. het interne deel is pas 1x vervangen. hoewel je maar een vage klacht hoeft te hebben als het 2 jaarlijkse onderhoud komt, komt vrijwel mee een nieuwe klep in dan. sinds de laatste keer de motor en het interne deel zijn vervangen is dat gebonk met omschakelen vrijwel afwezig nu.

AWB werd vroeger door mensen in een sociale werkplaats geassembleerd, dat was ook wel te merken soms. je kunt de kwaliteit van een ketel al merken als je na een jaar of 8 nog een monteur wilt vinden voor onderhoud. oa bij radson ketels was dat niet makkelijk.

itho is met hun spul te goedkoop van bouw, de ventilatie is ook niks. de wasemkap divisie is al van naam veranderd, miss overgenomen..

nefit zijn ook goede ketels, en remeha.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

beste testman,
Onze driewegklep is met een bypass.

Ben verbaasd dat jullie al 3x driewegklep hebben vervangen.
Kon ook niets vinden hierover op het internet

zover ik kan zien hebben wij nog geen overtollig oxidatie in de warmte wisselaar.

Op 7 november 2019 21:08:42 schreef fred-loes:
beste testman,
Onze driewegklep is met een bypass.

Ben verbaasd dat jullie al 3x driewegklep hebben vervangen.
Kon ook niets vinden hierover op het internet

zover ik kan zien hebben wij nog geen overtollig oxidatie in de warmte wisselaar.

3x vervangen, maar keteltje is al 16+ jaren oud intussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

16 jaar halen wij niet
Onze ketel is van 2013 dus ca 6 jaar oud

Op 7 november 2019 20:41:09 schreef testman:
als je handmatig de 3weg klep op CV zet moet hij volle bak gaan stoken,

Alleen als je ook volle bak warmtevraag hebt, en die heb je niet want de combi thermostaat zegt gewoon 'ik doe rustig aan'. De Ecotec heeft wel een schoorsteenveger functie, dan gaat hij vol open meteen naar de 90 graden. Knoppencombi voorop het display, met het laddertje erbij getekend.

ts had er ook al een aan/uit thermostaat aangehangen, die zorgt wel dat de ketel volle bak stookt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even een tussen stand.

Vandaag de driewegklep met bypass vervangen, lastig klusje.
cv ketel doet nog het zelfde, maar komt wel sneller op vermogen.
Pendelen in de ketel is nog waarneembaar.
De oude driewegklep had toch wat kalk aanslag bij de openingen.

Na wat zoekwerk in het cv leidingnet bleek de maximaal termosstaat (vloerverwarming) vast te zitten kon het niet meer indrukken (gangbaar gemaakt) stond wel gewoon open hoor.

Vaillant technische ondersteuning;
- probleem zoals in de openingspost verteld
- heetwater; keuken-douche werkt goed, en blijft op 60 graden
- de cv geeft geen foutcode,

hun advies is vrijsnel; installateur bellen.
Kan mij haast niet voor stellen dat ik de enige ben met dit probleem

Zou het mogelijk zijn dat de gasdruk te laag is,

Zitten er in de cv ketel nog verborgen zeefjes??

Ik ben geen cv-monteur en ken ook de ketel als gebruiker niet, maar ik was hier al een beetje bang voor. Misschien een long shot, maar je zou er eens een telefoontje aan kunnen wagen naar een vestiging van Warmteservice. Ik weet dat bij de vestiging Helmond twee broers achter de toonbank staan met erg veel kennis. Ge wit ooit nooit nie.