Verlichting afzuigkap Ikea werkt niet

Hoi allemaal,

Mijn eerste post hier :).
Zoals in de titel heb ik niet werkende verlichting in mijn afzuigkap. Ik denk dat moet een makkie zijn. Trafo en lampjes even doormeten, nieuwe er in en klaar is kees.

Helaas, het is me toch iets moeilijker dan dit. Op de foto is er te zien dat er 2 kastjes zijn. Een dimmer en een trafo. De verlichting is al enige tijd kapot en kan me niet herinneren dat ik ooit gedimd heb met de lampjes.

Op de dimmer komt continu 230v binnen. Ik ga even van het volgende uit.
Dat via de rood zwarte (+/-) draden een stuurstroom komt vanaf het bedieningspaneel(flat-cable in blauwe mantel). Deze stuurstroom de dimmer activeert als ik op het knopje van de verlichting druk en dan gedimde 230v stuurt naar de trafo links en die het omzet naar 12v. Nu zouden de lampjes aan moeten gaan.

De bekabeling heb ik nagekeken en dat is niet verrot, los of aangetast.
Als ik meet op de uitgaande kant van de dimmer meet ik belast 17v~ op de rode/bruine draden(er staat toch echt 230v~ OUT) en onbelast, dus zonder de lampen ingeplugd, meet ik 113v gelijkspanning (hier brak mijn klomp |:()

Ik twijfel of ik de 230v rechtstreeks op de trafo moet aansluiten om te testen of de verlichting het dan wel doet. Ben een beetje bang dat ik meer schade ga aanrichten en ik weet niet wat de dimmer moet doen met zijn + en -.

Ideeën zijn welkom!

Groet

Als ik de foto bekijk lijkt de blauwe draad van de dim-tronic niet onder de schroef geklemd te zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

heb je wel halogeen lampjes terug gezet? en hebben die lampjes bijelkaar niet meer vermogen als 105W?

als je meet op die rode en bruine draad op de trafo links, heb je dan 230V met het licht aan? zo niet, heb je wel 230V op bruin/blauw bij de dimunit bovenin?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als er op de trafo 230V staat als ingangsspanning, kan je gerust de dimmer er tussenuit halen...

Bedankt voor jullie reacties.
@testman Er zitten 2x 20w halogeen spotjes in en heb deze doorgemeten en zijn beide nog goed. Als ik meet op de dimmer krijg ik de volgende resultaten. Het maakt niet uit of ik de verlichting aan of uit zet(heb gemeten met een digitale Duspol spanningsmeter)

@Hunebedbouwer Ik heb alle bedrading nogmaals nagekeken en alle draden zitten vast op hun plek.

@smd Ik zat daar zelf ook aan te denken maar ik weet niet wat voor invloed de rood en zwarte draad voor invloed geven op de uitgaande 230v.

lijkt erop dat ofwel de dimmer niet werkt, of de aansturing ervan via rood/zwart op de grote print is afwezig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geen effect.Gewoon de dimmer er tussenuit en een kroonsteen tussen de in en uitgang en even voor de test kan geen kwaad. Kan ook gewoon eend defecte dimmer zijn

Sorry voor de late reactie.

Ben even bezig geweest maar het was inderdaad de Dim transformator. Heb de verbinding aangepast en een paneeltje met een handmatige schakelaar geplaatst om de verlichting aan/uit te schakelen.

Bedankt allemaal! :)

vergeten

Golden Member

Het lijkt mij geen goede combinatie een dimmer met elektronische trafo!
Dat Ikea dat zo doet verbaasd mij.
N.m.i geen wonder dat die dimmer de geest heeft gegeven.
Ik heb altijd begrepen dat een elektronische trafo niet gedimd mag worden, er staat niets op, wel of niet geschikt voor een dimmer.
Op de dimmer zelf staat ook niets daarover.

De dimmer vindt zulke belastingen vast niet fijn.

Begrijp ik nou goed dat het origineel zo aangesloten zit?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het is niet de electronische trafo, maar de dimmer er voor... Jazeekers zijn of waren EL trafo's dimbaar!

zekers, oa de osram mouse trafo's kun je met een gloeilamp dimmer prima dimmen.

het is meer de B keuze materieel bij ikea spul, Tci heb ik vaak zat op de werkbank liggen in kapotte modus..

er staat op die trafo overigens wel dat ie dimbaar is, dat volumebalkje icm C betekent dimbaar met een dimmer voor Capacitieve lasten..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 30 november 2019 19:55:53 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Het lijkt mij geen goede combinatie een dimmer met elektronische trafo!
Ik heb altijd begrepen dat een elektronische trafo niet gedimd mag worden,

Ter info
http://www.elpro.nl/faq/wat-is-het-verschil-tussen-fase-aansnij-en-fas…

vergeten

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 2 december 2019 13:02:48 (99%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 30 november 2019 18:51:16 schreef smd:
Het is niet de electronische trafo, maar de dimmer er voor... Jazeekers zijn of waren EL trafo's dimbaar!

De dimmer ervoor was stuk, maar dat zou kunnen zijn gebeurd door de elektronische trafo, was mijn gedachtegang.
Maar die was niet juist dus.

Op 30 november 2019 19:54:32 schreef testman:
dat volumebalkje icm C betekent dimbaar met een dimmer voor Capacitieve lasten..

Die had ik nou net gemist, heb nog zo goed gekeken!

Op 30 november 2019 21:31:04 schreef anoniem015:
[...]Ter info
http://www.elpro.nl/faq/wat-is-het-verschil-tussen-fase-aansnij-en-fas…

Goeie link! al die symbooltjes en letters op trafo's, E VSA's en dimmer(s), waren mij niet bekend!
En dan nog waar vind je de betekenis ervan, nu weer wat wijzer.! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.