Bestellingen uit China duren (momenteel) lang ?

Offtopic maar past bij niet aangekomen pakketjes: akkefietje met UPS gehad. Eind van het verhaal is dat het na 14 dagen werd teruggestuurd. Dat het ook 14 dagen heeft geduurd voordat het op het correcte afhaalpunt lag schijnt er niet toe te doen.

Link naar het hele verhaal op klachtkompas.
Pakketje van België naar Nederland.

Op 6 november 2019 22:59:32 schreef r-p:
Offtopic maar past bij niet aangekomen pakketjes: akkefietje met UPS gehad. Eind van het verhaal is dat het na 14 dagen werd teruggestuurd. Dat het ook 14 dagen heeft geduurd voordat het op het correcte afhaalpunt lag schijnt er niet toe te doen.

Link naar het hele verhaal op klachtkompas.
Pakketje van België naar Nederland.

r-p, ik had een soortgelijke ervaring met UPS. Pakje met monster van TI uit USA. Lakse bezorger die aangebeld zou hebben (ik was thuis, maar heb er niets van gemerkt). Pakketje verdween spoorloos in de molen.
Uiteindelijk kwam het weer boven water, maar 'tkoste een hoop moeite van mijn kant. Ik denk dat er daar veel spullen in de afvalbak terecht komen van klanten die die moeite niet nemen.

Heb hier zo`n 8 pakketjes onderweg, deze zijn 8 weken en meer onderweg, er is duidelijk iets structureels aan de hand...
Frappant detail, ik dacht zo, als er ergens melding zou worden gemaakt van dit verschijnsel, zou ik dat op CO zien en ziedaar...

Ja... en toen ?

Op 6 november 2019 19:12:22 schreef ritmeester:
Sinds afgelopen maand is onder andere het volgende aan de hand bij PostNL.

-knip-

P.s Ik heb het hier dus over bezorgers die per stuk betaald worden en niet in loondienst zijn bij PostNL. Dit zijn de meesten !

De tijd die voor een postbezorger hiermee gemoeid is erg veel en krijgt hier dus niet voor betaald.

Ik mag het niet zeggen maar het zou mij niet verbazen dat vele van deze postbezorgers de boel ergens dumpen wat zij over hebben en niet naar een afhaalpunt brengen.

-knip-

De meeste gewone postbezorgers hebben volgens mij ook al zo'n strakke tijd-deadline per wijk dat naar een postnl punt gaan in de eigen tijd moet en ze dan dus effectief onder hun uurloon werken (daarom haten ze de grote china pakketjes die niet in de bus passen). Maar toch doen ze hier hun werk behoorlijks secuur (volgens mij deels nog uit een soort beroepseer uit vervlogen tijden). Zodra deze mensen de handdoek in de ring gooien en ze nog slechter betaalde mensen aannemen die het echt niet boeit en/of niet kunnen lezen/tellen wordt het pas echt ellende.

Dan moeten we terug naar ophaalpunten met een voorraad waar je tegen betaling spullen kan kopen. Laten we zo iets een winkel noemen .. :-D

Mijn ervaring het hangt erg af van de door de verzender gekozen bezorgmethode hoe lang het duurt.
Nu net ook een pakketje binnen die er 8 weken over heeft gedaan. Waarbij deze minimaal 1 week in Nederland heeft gelegen voordat ik hem in huis had.

Maar met de blackfriday op komst zal het allemaal wel weer langer gaan duren.
Zeker nu de Sint en Kerstman ook China hebben ontdekt om te shoppen.

Bij één keer aanbellen bij het bezorgadres en waarbij de bewoners niet thuis zijn gaat het pakketje linea direct naar het afhaalpunt. (Bruna, Gamma of wat dan ook.)

Behalve als je in een appartement woont, dan ligt het bij een van je 41 buren in mijn geval. Bij aflevering aan de buren krijgt de bezorger wel betaald namelijk. Buren die relatief veel thuis zijn overdag worden zo tot afhaalpunt gebombardeerd...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ben net even langs het plaatselijke postagentschap gelopen en even gevraagd of daar meer klachten binnenkomen over pakketjes uit china die niet aankomen.
Ik kreeg daar een uitgebreid verhaal, volgens de betreffende dame wordt een goed deel van de pakketjes rechtstreeks naar het het afhaalpunt gebracht, mensen krijgen dus geen briefje in de deur en weten niet dat er iets ligt. Zendingen die langer dan een week liggen, worden teruggestuurd. Zelfs pakketten voor mensen die een zending op afspraak kregen en er thuis op zaten te wachten worden regelmatig rechtstreeks naar het afhaalpunt gebracht. De bezorgers gaan voor veel pakketten helemaal niet meer de deuren langs. Dit ging over PostNL en is sinds een aantal maanden zo. Overigens is het voor een deel van de pakketten die ik mis zo dat ik bijna zeker weet dat ze echt wel door de brievenbus passen.
Dit is dus een bevestiging van de mensen met een soortgelijk verhaal.
Ik vind dit zeer kwalijk, PostNL komt zijn bezorgplicht gewoon niet na. De Chinezen waar ik gereclameerd heb waren erg makkelijk, maar dat kan niet zo blijven natuurlijk. Als dit niet snel verandert gaat het betekenen dat er of niets meer naar nederland gaat worden verzonden, of voor veel meer geld alleen verzekerd verzenden nog mogelijk is. Zeer kwalijk.

Ja... en toen ?

miss dat die bezorgers nu ook betaald krijgen voor een pakket als het op het afhaalpunt wordt afgegeven. dat is dan makkelijk voor ze, niet overal aanbellen en niemand thuis op moeten schrijven en dan s avonds toch dumpen bij het afhaalpunt.

daar gaat het toch heen denk ik, zoveel mogelijk bij afhaalpunten afgeven, of webshops die thuis bezorgen duurder gaan maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kreeg in de PostNL app een foto van een pakketje uit China, net als de andere post die ik die dag zou krijgen.
Onder de foto stond een standaard bericht dat je soms wel een foto ziet, maar dat het nog niet geleverd kan worden.
Dat is inmiddels 1,5 maand geleden, en contact met PostNL levert niets op.
De Chinese verzender laat vandaag weten dat als ik over 15 dagen het pakketje nog niet heb, ze een oplossing aanbieden.
Pakketje is 23 augustus verzonden.

mel

Golden Member

Dus dan schaffen we gewoon de brievenbussen af..
Of je gaat het pakket zelf halen....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat verhaal van gradtje komt bekend voor. Heb ik ook eens gehad. Een pakketje kwam maar niet aan en uiteindelijk toch maar eens gevraagd bij de postagentschap of het er lag. Ja dus. Ook al eens een bericht gestuurd naar een afzender waar het bleef. Kreeg ik een foto terug van het pakketje waarop een sticker zat van de postagentschap. Nooit bericht van gehad dat het daar lag.

Bij eBay zie je bij verzenduitsluitingen al vaak naburige landen of andere landen in west-Europa vermeld. Waarschijnlijk hebben de verzenders al teveel claims gekregen door kopers doordat ze het pakketje nooit hebben gekregen door dit soort praktijken die mss in die landen al een stuk erger zijn. Straks staat Nederland ook bij de meeste verkopers in het lijstje waar niet meer naar verstuurd wordt.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

voor europese packetten werk ik zowieso al met afhaalpunten.
voor chinese nog altijd niet mogelijk.

wat ik wel merk is dat er meer en meer verkopers in china niet meer naar belgie versturen, of absurde prijzen hanteren .
als ik op mijn werk surf voor iets op aliexpress, en dan af en toe voeg ik iets toe aan het mandje, log dan in en krijg ineens te zien dat ze niet naar belgie verzenden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik kreeg in de PostNL app een foto van een pakketje uit China, net als de andere post die ik die dag zou krijgen.

Maar ongeveer 25% van al mijn post zie ik in de PostNl app... Een goede band met de bezorger levert meer op.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 11 november 2019 19:30:07 schreef gradtje:

Ik kreeg daar een uitgebreid verhaal, volgens de betreffende dame wordt een goed deel van de pakketjes rechtstreeks naar het het afhaalpunt gebracht, mensen krijgen dus geen briefje in de deur en weten niet dat er iets ligt.

Nee, een paar dagen na aankomst op het postagentschap wordt vanuit een centraal punt een: "je pakketje ligt bij dat-en-dat agentschap" verstuurd. Soms dus aan de late kant, dat briefje zal allicht zoek kunnen raken, maar in princiepe worden die dus wel aangemaakt. Dus niet door de pakketten-jongen bij jou gedumpt maar per "gewone brievenpost" naar je huisadres.

Zendingen die langer dan een week liggen, worden teruggestuurd.

Als het goed is duurt dat minstens twee weken. Mijn agentschap beweerde trouwens: "Dat doen we NOOIT!". Maar dat die gast een leugenaar is, dat wist ik al veel langer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Maar ongeveer 25% van al mijn post zie ik in de PostNl app... Een goede band met de bezorger levert meer op.

Bij mij is het echt 100%, uiteraard alleen PostNL post , niet van SANDD.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@rew:
Ik heb het al meegemaakt dat ze vergaten 'het niet thuis kaartje' in de bus te doen. Zelf bij anderen in mijn buurt. Dus dan heb je niet door dat er een pakketje op je ligt te wachten op het agentschap.
En zelfs meegemaakt dat ik geen melding heb gekregen dat het pakketje klaarlag om afgehaald te worden van een pakketje dat ik meteen bij orderbevestiging via pakjegemak naar de postagentschap heb laten versturen. Ben er na enkele dagen maar heengegaan om er naar te vragen. Bleek er dus wel te liggen.
Hiervan krijg je normaal een melding via email. En de track&trace code van postnl bleef ook aangeven dat het pakketje "ergens" was. Het systeem heeft in dit geval niet goed gewerkt.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 11 november 2019 22:05:41 schreef Nightwalker:
@rew:
Ik heb het al meegemaakt dat ze vergaten 'het niet thuis kaartje' in de bus te doen.

Ja, dat gebeurt veel. En vergissignen met: in de bus doen bij de buren die ook niet thuis waren of opschrijven: jou pakketje is bij de buren op nr 11 afgegeven terwijl je op nr 11 woont.

Maar we hadden het over de "direct naar afhaalpunt" zendingen. Dan weet POSTNL hoofdkantoor dat zelfs nog VOORDAT ie bij ze binnen is. Hmmm. Bij degene waarbij ik dacht dat gezien te hebben spreken de logs mij tegen. 1 nov nog niets in de tracking bij postnl, 2 nov om 10:24 in 1x "bij postnl" en "gaat naar ophaalpunt". (dus om 9:54 nog niets).

Trouwens, daarna op donderdag 7 heb ik hem daar opgehaald, maar NOG een paar dagen later krijg ik pas die "je kunt hem ophalen" kaart. Zo kan er wel makkelijk 1 van de 2 weken verstrijken.

En de track&trace code van postnl bleef ook aangeven dat het pakketje "ergens" was. Het systeem heeft in dit geval niet goed gewerkt.

Ze hadden in het begin eerst dat een pakket als "afgeleverd" werd gemarkeerd als ie bij het agentschap blijft. Nu staat ie op "stap 3/5". Bij mij geeft ie dan wel als gedetailleerde status iets van "ready for collection".

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 11 november 2019 23:52:59 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 11 november 2019 21:17:02 schreef bprosman:
[...]
Bij mij is het echt 100%, uiteraard alleen PostNL post , niet van SANDD.

Hier ook iets van 25 a 50% gok ik.

De "uw pakketje ligt bij afhaalpunt X" briefjes heb ik overigens al een tijd niet meer gehad. Experiment gefaald? Zou men toch maar weer direct aan het bezorgen zijn?

Die briefjes krijg ik af en toe bij pakketjes die niet door de brievenbus passen. Vorige week nog een pakketje dat naar het afhaalpunt moest bleef maar status onderweg met de bezorger houden. Ook de klantenservice van PostNl kon er niets mee. Uiteindelijk lag het dus bij de buren...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb iedere keer dat het gebeurde bij de chinees geklaagd dat ik voor aflevering thuis had gekozen. Het standpunt van POSTNL is steeds dat /ik/ die verzendmethode heb gekozen, dus dat koppel ik dan terug naar de chinezen. Als iedereen dat doet dan moeten ze op een gegeven moment toch echt in China een andere verzendsoort nemen. Maar ik deel je ervaring dat het de laatste tijd minder is. Maar ik had het zojuist over deze die dus redelijk recent nog direct-naar-ophaalpunt is gegaan. De service bestaat nog steeds maar de chinezen hebben geleerd dat ze klachten krijgen van de nederlanders die ze via deze "service" hun pakketjes sturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij mij staan de pakjes ook regelmatig gewoon tegen de deur als ik thuiskom. Ben er het laatste jaar 1 kwijtgeraakt (geen idee hoe of waar, maar ik verdenk NL). En als ik hier ga navragen bij het postnl punt zonder bezorgbriefje zijn ze meestal niet echt blij met me, en ik vraag me af of ik het dan überhaupt meekrijg als het er nog zou zijn.

Er zit bij mij nog 1 pakje in de pipeline dit jaar, en als ik die ga mislopen overweeg ik te stoppen met china bestellingen (2 missen per jaar is mijn grens). Niet zozeer vanwege het geld, maar meer omdat je soms 6+ weken lang totaal niet weet waar je aan toe bent (en na 6 plus weken werkt de reclaim/feedback bij ebay volgens mij ook sowieso niet meer).

Nog even afwachten dus, maar ik denk wel dat het nog zal opduiken al duurt het deze keer misschien wat langer ..

Meestal als ik iets vanuit China verwacht dan zet ik de tracking code in 17track. Wanneer ik dan daar zie dat het pakket in Nederland is aangekomen zet ik hem zelf in de PostNL app omdat PostNL dat vaak zelf niet doet.

Alleen laatste een pakketje gemist omdat ik die vergeten was over te zetten in 17track. De tracking op Aliexpress zelf niet werkte voor het pakket. En de bezorger van DHL te lui was om een kaartje in de bus te doen dat hij mij had gemist. Ook de andere 2 bezorgpogingen was ik niet thuis en ook geen kaartje gehad. Dus bij de 4 poging ging het pakket retour en kreeg ik dus pas een kaartje dat ze mij gemist hadden met daarop de melding dat het pakket retour ging. Contact met DHL gezocht maar die kunnen dan ook niets meer voor je doen.

[Bericht gewijzigd door RazeR op dinsdag 12 november 2019 09:41:31 (52%)

Op 11 november 2019 21:02:39 schreef rew:

[...]Als het goed is duurt dat minstens twee weken. Mijn agentschap beweerde trouwens: "Dat doen we NOOIT!". Maar dat die gast een leugenaar is, dat wist ik al veel langer.

Ongeveer een maand geleden is de bewaartermijn van 14 dagen teruggebracht naar 7 dagen, omdat de agentschappen te grote hoeveelheden pakjes in hun (vaak toch al kleine) winkel kregen.

Op 11 november 2019 19:46:55 schreef testman:
miss dat die bezorgers nu ook betaald krijgen voor een pakket als het op het afhaalpunt wordt afgegeven.

De postbodes krijgen per uur betaald, niet per poststuk. Hoe meer moeite je doet om het bij de buren te geven als er niemand thuis is, hoe meer je krijgt betaald... Alle relatief kleine chinapakejes in die zachte verpakkingen, gaan met de 'brievenbuspostbode' mee, ook als ze absoluut niet passen.
Hoe het werkt met de grote pakketbezorgers weet ik niet.

Overigens weet ik wel van mijn ex collega's dat als iemand iedere week een china pakje heeft dat niet door de bus past, en iedere keer ook niet thuis is, dat het dan linea recta (wel met briefje en bewijs van afgifte!) naar het afhaalpunt gaat. De buren worden het na een tijdje zat, en de baas is niet blij dat je iedere keer weer extra overuren schrijft...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Bapaktus

Special Member

Bij Ali kopen we niets, slechte ervaring.
Wanneer mijn vrouw (kook of hobby) en ik (electronica/gereedschap) iets in China bestellen doen we dat via Ebay. En geven dan op:
Wereld wijd, Nu kopen en Gratis verzending. En betalalen via Paypal
Doen we al twee jaar en is tot nu toe zelden fout gegaan.
We kunnen zien bij PostNL of er een pakje/brief in de bezorging zit, wel je eigen dan voor die mogelijkheid aanmelden bij PostNL. Een foto van de voorzijde van het poststuk is dan op te vragen.
Soms een afbeelding van een pakje/brief maar die wordt dan 1 of 2 dagen later pas bezorgd.
En onze Postbezorgster is héél secuur. wanneer we een paar dagen weg zijn geef ik dat van te voren op, wanneer het bestelde niet in de brievenbus past houdt ze dat zelf even vast totdat we weer terug zijn. Twee keer is het fout gegaan.
1 keer kwam het bestelde gebroken aan, foto maken en naar de afzender toegestuurd. Een paar weken later nog eens het bestelde ontvangen en nu beter verpakt en heel.
1 keer heeft de verzender, nadat we niets ontvangen hadden, het door ons bestelde nogmaals naar ons toegestuurd, maar ook niet aangekomen.
Maar dat waren een aantal zeer sterke magneetjes, die zijn waarschijnlijk onderweg ergens tegen aan blijvenn kleven. :S
Schade €2, heb dit verlies dus maar genomen.
ruud
ruud

Op 12 november 2019 09:02:06 schreef RickD007:
(en na 6 plus weken werkt de reclaim/feedback bij ebay volgens mij ook sowieso niet meer).

Klopt. 45 dagen. Ik vertelde toch dat ik na 46 dagen het verkeerde product had ontvangen? Dus niet meer via Ebay klagen. Dan maar via paypal.

Paypal heeft beslist. Ik moet "met tracking" de items terugsturen om 2.20 terug te krijgen. Zucht.

Op 12 november 2019 10:28:52 schreef Bapaktus:
1 keer heeft de verzender, nadat we niets ontvangen hadden, het door ons bestelde nogmaals naar ons toegestuurd, maar ook niet aangekomen.

Dat "nogmaals opsturen" heeft tot nog toe bij mij ZELDEN resultaat gehad. Jij kennelijk 50/50 resultaat. Ik zit nu ook nog steeds met een "ok, dan stuur ik het overnieuw" geval en eigenlijk begin ik me voor m'n hoofd te slaan dat ik WEER accoord ben gegaan met "nog een keer sturen".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/