slechte power quality

goedenavond,
ik heb thuis wat metingen uitgevoerd, en hieruit kwamen resultaten waar ik van schrok. nu is mijn vraag , is dit normaal voor een woonhuis ? of is er iets wat de boel flink vervuilt of in de war schopt
het betreft een 1x 35 ampere aansluiting
een pf van 0.2 lijkt mij heel slecht , en tevens ook de Total harmonic distortion met pieken van 60%.
ik hoop dat jullie hier een verklaring voor kunnen geven

Sine

Moderator

Meten is weten ... als je weet wat je meet.

Een pf van .2 kan eigenlijk bijna niet in een normale thuis situatie. Zeker niet met dat soort slingeringen er in.

Op 6 november 2019 21:07:37 schreef Sine:
Meten is weten ... als je weet wat je meet.

Een pf van .2 kan eigenlijk bijna niet in een normale thuis situatie. Zeker niet met dat soort slingeringen er in.

daarom stel ik de vraag hier , ik vond het zelf namelijk ook onwerkelijk dat hij zo laag is

Arco

Special Member

Heb je al eens met 'bekende' apparaten getest of de meting wel klopt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik had ook al direct mijn vragen bij de meting, en de apparatuur waarmee.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ik heb het gemeten met een LEM memobox 800 , lem is nu overgenomen door fluke dus ik verwacht toch dat het een kwalitatieve meter is . hij is best oud maar in 2015 nog gekalibreerd. andere meters die de pf kunnen meten heb ik niet.
hier een link van het apparaat in de fluke stijl https://meetmiddelen.eu/product/power-quality-analysers/fluke-1745/

bijgevoegd een afbeelding van het model dat ik heb

Het is een meter voor 3fasen en jij hebt maar 1 fase, kan het zijn dat daar iets mis gaat?
Bijvoorbeeld de spanningsmeting op fase 1 en de stroommeting op fase 2 van de meter gebruikt?
Tevens staat er in je grafiek powerfactor totaal, dus ook van de 2 ongebruikte fasen? Je hebt immers maar 1 fase.

Of die PF van 0,2 normaal is of niet hangt af van wat er op dat moment allemaal draait. Zijn dat enkel toestellen in stand-by dan is die 0,2 zelfs hoog. Is jouw boiler op dat moment aan het verwarmen dan is 0,2 idd onmogelijk.

als de pc hier draait schommelt die PF ook rond de 0,75-0,82, maar staat de droger of oven aan dan is de PF bijna 1, dat geld voor veel toestellen met elementen erin. als alles uitstaat en er amper nog stroom liep was een PF van 0,5 wel vaker haalbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Op 6 november 2019 21:39:57 schreef Jorn:
Het is een meter voor 3fasen en jij hebt maar 1 fase, kan het zijn dat daar iets mis gaat?
Bijvoorbeeld de spanningsmeting op fase 1 en de stroommeting op fase 2 van de meter gebruikt?
Tevens staat er in je grafiek powerfactor totaal, dus ook van de 2 ongebruikte fasen? Je hebt immers maar 1 fase.

Ik denk dat dat het is.

Je kunt het ook controleren door spanning en stroom afzonderlijk te meten en te verminigvuldigen, dan heb je schijnbaar vermogen S. Vervolgens meet je met een wattmeter het werkelijke vermogen P. (of met je kwh meter, enige tijd wachten, en omrekenen. Of pulsen tellen van je kwh-meter, oid). En kun je de powerfactor pf dus uitrekenen: P=S*pf

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Een smartphone adapter zonder belasting of TV in stand-by heeft een PF dicht tegen 0.
Als ik die grafiek correct interpreteer is dit een periode van 17 uur beginnend bij 19u. Na een 4-tal uur gaat de boel daar in stand-by en zakt de PF van 1 naar 0,2. Perfect realistisch.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eigenlijk zou je inderdaad niet naar de PF moeten kijken, maar rechtstreeks naar het blindvermogen.

(Is het enige verbruik dat van een telefoonlader, dan is de PF schrikbarend laag, maar het blindvermogen is bijna niets.
Zet je nu een waterkoker aan, dan is de PF plotseling praktisch ideaal, terwijl aan het blindvermogen - nog steeds die telefoonlader - niets veranderd is.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Even een vraagje aan allen. Wat betekend PH?
Douwe
Foutje,
Ik bedoel eigenlijk PF

[Bericht gewijzigd door douwebakker op donderdag 7 november 2019 11:24:05 (28%)

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Dat is het callsign voor vliegtuigen die in NL geregistreerd zijn. :D

De powerfactor is het grootste deel van de tijd negatief. Dat duidt op apparaten met een voeding met seriecondensator. Of het zou moeten zijn dat je de stroom verkeerdom hebt aangesloten.

Anoniem

Op 7 november 2019 09:48:58 schreef douwebakker:
Even een vraagje aan allen. Wat betekend PH?
Douwe

Dat is de Pondus Hydrogenii of zuurgraad. De maat voor het aantal vrije waterstofionen in een vloeistof. :-)

De powerfactor is de verhouding tussen het nuttige vermogen en het geleverde vermogen.
Vaak ook als cosphi aangeduid.
Dat is de cosinus van de fasehoek tussen spanning en stroom.
Inductieve verbruikers als motoren en tl ballasten doen de stroom wat achterlopen in de tijd. Hierdoor moet de energieleverancier meer vermogen leveren dan wat er werkelijk verbruikt wordt en dus zwaardere transfo's plaatsen.
Bij bedrijven waar veel dergelijke apparaten werken, moet dan ook een compensatie gebeuren door het plaatsen van condensatoren.

Doordat veel huidige apparaten werken met geschakelde voedingen krijg je bijkomend nog eens vervorming van je stroom.
Ook dit beinvloedt de verhouding tussen nuttig en geleverd vermogen.
Vandaar dat de term powerfactor net iets meer inhoudt dan cosphi.

Voor een gewoon huishouden is deze factor totaal irrelevant.
De meeste verbruikers hebben namelijk een goede powerfactor.
Apparaatjes op stand-by hebben vaak een erg slechte,maar dan gaat het over dergelijke kleine vermogens dat dit ook geen belang heeft.
En je betaalt er geen cent meer voor als die factor toch minder goed zou zijn. Bedrijven krijgen daarvoor wel een extra kost aangerekend.

De mooie wattmetertjes die tegenwoordig te koop zijn voor controlefreaks hebben vaak zo'n PF functie als extraatje.
Dit werpt natuurlijk vragen op, maar eigenlijk is dit een totaal
irrelevante meting voor een huishouden.
Meten kan erg nuttig zijn, maar enkel als je met de resultaten iets kunt aanvangen. Anders is het beuzelarij.

Op 7 november 2019 11:43:24 schreef grotedikken:
[...]
De powerfactor is de verhouding tussen het nuttige vermogen en het geleverde vermogen.
Vaak ook als cosphi aangeduid.
......Hierdoor moet de energieleverancier meer vermogen leveren dan wat er werkelijk verbruikt wordt en dus zwaardere transfo's plaatsen.
Ook dit beinvloedt de verhouding tussen nuttig en geleverd vermogen.

Cos phi is precies hetzelfde als Power Factor. Dat is de verhouding tussen het werkelijke vermogen en het schijnbare vermogen. Is geen kwestie van "vaak" gebruiken maar hangt ervan af in welk deel van de wereld men zich bevindt. Het is ook geen kwestie van "geleverd" vermogen - omdat dit in KW wordt gemeten en berekend - maar van relatief veel stroom leveren in verhouding tot het werkelijke vermogen. En daar is dan weer 'extra koper' voor nodig, wat men uiteraard zo gering mogelijk wil houden.

de meter heb ik ingesteld op een 1 fase meting , ook de stroomtangen zitten goed. de meter meet ook vermogen en blindvermogen, bijgevoegd de grafieken daarvan. dit is allemaal als uit de zelfde meting

Op 7 november 2019 12:30:19 schreef herbert116:
Cos phi is precies hetzelfde als Power Factor.

Dat is zo als spanning en stroom beide zuiver sinusvormig zijn. Maar bij de hedendaagse schakelende voedingen met pulsgewijze stroomafname gaat deze gelijkstelling niet meer op.

@grote dikken, ik begrijp het, maar bij een cos phi van 0,2 heb je een bijna 80 graden fase verschuiving. Vroeger tijdens mijn opleiding mocht de waarde van de fasehoek maximaal 45 graden zijn, dus cos phi 0,7
Ik herrinner me dat je destijds tl armaturen had die beurtelings inductief en capacitief gebruikte. De vervorming door geschakelde voedingen laat zich niet als faseverschuiving uitdrukken. Hierbij gaan volgens mij zaken als looptijd en kabel lengte een rol spelen. De power factor houd dan meer in dan de cos phi waarde.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 7 november 2019 13:16:55 schreef KlaasZ:
[...]Dat is zo als spanning en stroom beide zuiver sinusvormig zijn. Maar bij de hedendaagse schakelende voedingen met pulsgewijze stroomafname gaat deze gelijkstelling niet meer op.

Bij het definiëren van bepaalde grootheden gebruikte men de aantekening van "zuivere" sinusvorm ook al in de tijd van ver vóór de schakelende voedingen.

maartenbakker

Golden Member

Ik dacht eigenlijk dat je met een zuivere sinus al tot een cos phi van 0,5 kon komen, maar goniometrie was niet mijn allersterkste vak.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten, de cos is de aanliggende rechthoekzijde gedeeld door de schuine zijde. De waarde ligt dus tussen 1 en 0.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.