AEG Lavatherm 55840 condensdroogkast draait niet meer - Condensator al vervangen

Goedemorgen,

Als eerste: Top forum, al heel wat tips kunnen vinden!

Ik heb een AEG Lavatherm 55840 condensdroogkast van inmiddels een 9-tal jaar oud. Machine heeft eigenlijk altijd erg goed gewerkt tot onlangs de trommel erg veel moeite kreeg met ronddraaien. Gelukkig was hier heel wat info over te vinden dat de condensators vervangen moesten worden.

Ik heb de startcondensator van 5µF vervangen met een generisch model en toen deed hij het weer zoals voorheen. Aangezien dezelfde problemen terug optraden na een maandje heb ik gisteren dan toch maar beide condensators vervangen met identieke (en heel wat duurdere) condensators 1 op 1 met merk/type zoals het originele model.

Gisteren opnieuw de droogkast aangezet en deze heeft welgeteld 2 keer deftig rondgedraaid en lijkt nu helemaal de geest te hebben gegeven. Mijn controlepaneel werkt nogal zoals het hoort (lampjes enzo branden nog) en ik hoor de relais die het ronddraaien zou moeten activeren ook gewoon schakelen maar de trommel draait niet rond en de motor doet ook geen moeite om rond te draaien. Ook wanneer ik de trommel handmatig ronddraait start hij niet. Ik heb wat dingen nagemeten (condensators, oude teruggeplaatst, ...) en het lijkt er zelfs op dat ik gewoon geen stroom/spanning kan waarnemen in de buurt van de motor, wat dus een logische oorzaak zou zijn waarom de motor niets meer doet.

Het lijkt er dus op dat er op het systeembordje toch iets mis zou zijn, hoewel ik geen losse kabels kan waarnemen en op het eerste zicht ook geen doorgebrande componenten. Ook geen verbrandde geur. Zit er ergens een zekering in het motorcircuit die ik gemist heb? Of iemand nog andere ideeën wat ik eens na kan kijken? Gezien de leeftijd van het toestel wil er sowieso niet te veel meer in investeren. Anderzijds zou het wel fijn zijn als mijn splinternieuwe condensatorset van 37 euro toch nog een jaartje van betekenis kan zijn ;)

Groetjes,
Jeff

maar er is geen beweging meer te krijgen in de motor. Ook niet met het handmatig bijduwen van de trommel.

Vastgelopen lagers in de motor ? Met de hand moet je de trommel soepel kunnen rond krijgen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 7 november 2019 13:19:02 schreef Roland van Leusden:
[...]

Vastgelopen lagers in de motor ? Met de hand moet je de trommel soepel kunnen rond krijgen.

De motor zit niet echt vast. Ik kan hem wel ronddraaien maar hij 'schiet niet in gang'. Ik heb ook het originele bericht kort gewijzigd want dit kwam inderdaad dubbelzinnig over..

Komt er spanning op de motor toe?
Beschik je over een multimeter

Op 7 november 2019 17:58:32 schreef Multivibbbbrator:
Komt er spanning op de motor toe?
Beschik je over een multimeter

Ik heb gemeten en lijkt geen spanning op de motor te komen. Vandaar mijn vraag voor zekeringen ofzo maar ik kan niets vinden.

Controleer de smd weerstand van 47 Ohm midden op de printplaat op losse soldeerverbindingen. Bij slechte soldeerverbindingen draait de motor soms wel als je met de geïsoleerde kant van een schroevendraaier een beetje druk op de printplaat uit oefent.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Weerstandje (SMD) midden op print met markering 470 opnieuw vastsolderen en dan doet hij het weer

Er zit weer leven in!
Het was moeilijk te zien maar de 470 weerstand was inderdaad los. Spot on! _/-\o_

Hartelijk dank!!

Super dat het gelukt is jeff! al zoow vaak gehad...

ik ben zo blij te lezen dat hier mensen met ervaring en kennis zijn, top