Welke 12 volt accu?

hallo mensen,
ik maak een portable luchtcompressor om "draadloos"autobanden op spanning te brengen op een buiten terrein.
de 12 volt compressor trekt 15A tijdens het draaien uit een startaccu die ik er even bij heb gezet.
om 1 band te pompen heb ik max 10 minuten pompen nodig, ( 5 bar bij aanhangerwielen) meestal minder.
nu wil ik een veel lichtere accu aan de compressor monteren ivm het gewicht laag te houden, want ik moet er een eind mee lopen.
dan zou ik ongeveer een accu cap. moeten hebben van 10aH, dan heb ik nog wat over, en kan ik 2 banden oppompen, das genoeg.
die accu moet te laden zijn met de aanwezige voertuig lader, CTEK mxs 5.0
in de gewone startaccu stand.
welk accutje zou daarvoor geschikt zijn?
alvast bedankt!

Een motor accu. Daar kun je gemakkelijk wat vinden in het bereik van bijv. 10 - 15 Ah.

Tidak Ada

Golden Member

Ik Heb ooit een compressortje gekocht bij de Kijkshop (omdat zij de enigen waren, die het verkochten!). Daarin zit een 12V 7Ah gelaccu (type als in alarm of UPS) Daarmee pomp ik mijn Karstenstent mee op, dat gaat prima. Banggood, AliExpress en ik dacht ook HBM verkopen die dingen.
DeWalt biedt er ook een aan.

Let er wel op wat voor een accu je gebruikt! Het moet een type zijn dat diep ontladen kan worden, zoals een (semi)tractie accu.
Een (motorfiets/scooter) startaccu is niet echt blij met deze vorm van (mis)gebruik.

Overigens "Karstens Tenten" probeerde mij indertijd een ding aante bieden voor zo'n 300 gulden, terwijl ik bij de Kijkshop maar 70 gulden hoefde neer te tellen.. De tent is in 10-15 min opgepompt op 5 bar. Dat zijn twee 6cm Ø slangen van c.a. 5 meter...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik had over het hoofd gezien dat je hem moest kunnen laden in de "gewone startaccu stand". Nu is het wel zo dat voor jouw toepassing - de accu bijna geheel ontladen - een typische start accu zoals die op motorfietsen zit en wat ik voorstelde, niet het meest geschikte type is. Je komt dan al gauw zoals Tidak Ada reeds zei, bij een semi-tractie accu terecht. Of je moet de capaciteit van een typische start accu dusdanig hoog kiezen dat deze niet meer dan max. 80 % ontladen wordt na iedere gebruiksbeurt. Maar of deze dan net zo klein wordt zoals jij hem misschien wel graag zou willen hebben, betwijfel ik.

Misschien is een steekwagentje een goed alternatief,
De accu onderop met een beugel vastzetten en daarboven de compressor op een extra blad. Je kunt dan een behoorlijke accu gebruiken en het transport is relatief gemakkelijk. Die opvouwbare steekwagentjes van de bouwmarkt etc. moet je vergeten. Er staat wel 200Kg, maar die K is een drukfout.

steekwagen is niet handig, want ik moet ermee door ruw terrein.
is een AGM accueen semi tractie accu?
op onze lader zit een stand voor agm.....

Tidak Ada

Golden Member

Misschien is dit iets:

AEG via Amazon

Dit is de mijne:

Doet het al 10 jaar. Gebruik alleen in vakanties en voor fietsbanden.
Heb gisteren een band van de kruiwagen er mee 'opgeblazen', die was verteerd :(.

AGM is géén semitractie accu. Een gelaccu voor alarm en UPS systemen is beter. Die compressor van mij draait op één 12V 7Ah accu en is oplaadbaar vanuit de autoaccu of uit het lichtnet (adapter).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 november 2019 16:42:47 schreef suburban:
is een AGM accueen semi tractie accu?
op onze lader zit een stand voor agm.....

AGM is niet per definitie een semi-tractie accu maar is wel in die uitvoering beschikbaar. (zelf zoeken misschien?)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Persluchtfles op 200 of 300 bar. Met een 15 liter fles (3000 liter of 4500 liter lucht. Daar pomp je al wat banden mee op. Als we offroad gaan rijden hebben we die altijd bij.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In zo'n jumpstarter zit gewoon een 17Ah bmw motorfiets AGM accu (type 51213)

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op donderdag 7 november 2019 18:37:28 (23%)

Jacques van Montfort

Tja, die is dan ook bedoeld om mee te starten, dus dat is niet zo raar. Dat is een kortdurende piekbelasting (als het goed is).
'Duurgebruik' zoals een band oppompen is toch wat anders.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op die gele sticker staat nochtans de gebruiksaanwijzing van de compressor uitgelegd.
(En op de rode de voorzorgsmaatregelen betreffende de accu)

[Bericht gewijzigd door 60204 op donderdag 7 november 2019 19:14:55 (26%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Shiptronic

Overleden

Op 7 november 2019 18:08:59 schreef buckfast_beekeeper:
Persluchtfles op 200 of 300 bar. Met een 15 liter fles (3000 liter of 4500 liter lucht. Daar pomp je al wat banden mee op. Als we offroad gaan rijden hebben we die altijd bij.

Dat was ook mijn gedachte lekker licht en compakct, ik weet niet hoeveel bar er in een brand blussertje mag, maar daar kan al flink wat in , lekker licht en compact. tegenwoordig zijn er ook hogedruk polyester flesse/tanks.

(edit) In het verleden heb ik wel banden opgepompt vanuit mijn (airco) stikstoffles.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Drukflessen zijn idd een mooi alternatief maar dan zal TS ook een manier moeten hebben om deze te vullen. Ik denk dat hij iets simpel wil bouwen dat bruikbaar is met de bestaande voorzieningen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Shiptronic

Overleden

IK begrijp met name;

1) Bij kunnen laden onderweg in de cabine.
2) Op locatie een flink eind sjouwen naar de bewuste banden.
3) Ligtgewicht iets wat in een rugtasje past :)

2 banden word dan 20 minuten x 15 A = 5AH , idd houd je 1 band over , ik zou wel een AGM oid nemen en geen start accu, die kunnen niet tegen diep ontladen, en gaan stuk. Voor echt gebruik heb je een ander soort accu nodig, zelf zou ik denk iets in de LIPO hoek zoeken :)

BV zoiets: https://www.ganymedes.nl/product/tracer-lipo-pack-12v-10ah/ , Alibaba zal ze wel goedkoper hebben ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 7 november 2019 19:58:31 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

een brandblusser kan niet veel druk aan, en zo een klein flesje is ook niks.
ik heb een oude CO2 blusser (zo een grote alu fles die lijkt op een duikfles formaat) omgebouwd op de compressor, en zelf met 8bar erin kan je een band al aardig opblazen.
met 30bar erin (koelkast compressor) kan je al meer oppompen, 200bar zou helemaal leuk zijn maar waar haal je zulke drukken?

als het gewoon met een loodaccu oplader moet opgeladen worden, moet je dus naar loodaccu's gaan.
TENZIJ je een li-ion maakt met ingebouwde lader waar je dan direct 12V mag op zetten.
ik heb zo een aantal batterijen waar je gewoon een 16V adapter instopt en het laadcircuit zit in de batterij met 1 led.
voordeel van li-ion is dat je alle capaciteit eruit mag trekken. 10min lang 15A is een goeie 2Ah. dus een 14,4V 3Ah accu is al voldoende

dat type batterijen met adapter
https://images.folders.eu/image/upload/h_9999,w_350,fl_lossy,q_auto,f_auto,c_limit/aws/live/promobutler/articles/2012/05/09/12867/makro1620n0000118.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 7 november 2019 20:30:26 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

lion is inderdaad heel leuk, maar erg duur, en lastiger te laden.
fles is niks. kan niet vullen.

en waar vindt ik zo,n lion met ingbouwde lader?

Brandblusserflessen mogen somsvolgens mij maar een bar of 10 hebben. Die conclusie heb ik ooit getrokken toen zo'n 1 liter ding ooit was leeggeraakt achter in de auto en ik nog iets wilde doen met de fles.

Als je inderdaad een 1 liter fles parallel aan je compressortje zet en die al vult terwijl het geheel aan de stopcontact lader hangt, kom je een heel eind verder met je accu'tje.

Dat was in ieder geval destijds mijn idee, maar nooit uitgewerkt.

Dit soort dingen pompt bij Tell Sell altijd sneller een band op dan mijn 1500W compressor dat doet. Verkopen ze ook bij de Aldi. Voor hun eigen 20V/40V accusysteem (bandencompressor en luchtbed compressor wordt geloof ik per set verkocht).

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 november 2019 19:58:26 schreef fcapri:
een brandblusser kan niet veel druk aan, en zo een klein flesje is ook niks.
ik heb een oude CO2 blusser (zo een grote alu fles die lijkt op een duikfles formaat) omgebouwd op de compressor, en zelf met 8bar erin kan je een band al aardig opblazen.
met 30bar erin (koelkast compressor) kan je al meer oppompen, 200bar zou helemaal leuk zijn maar waar haal je zulke drukken?

[...]

Ik heb lang zelf 200 bar gevuld maar het 4-traps compressortje is verkocht aan een schrijnwerker. Die ging een 10 liter fles meenemen ipv een compressor.

In bijna elke duikwinkel vullen ze. Rond de Oosterschelde en de Grevelingen zijn er meerdere vulstations. Er was ook 1 waar je via een automaat per m³ kon gaan vullen. Kijk ik naar de huidige prijs dan is dat ongeveer 4€ om een 15 liter naar 200 bar te vullen. Ik kan hier gewoon in het dorp gaan vullen. Via het werk heb ik ook contacten met professionele onderwaterwerkers. Dat is ook een mogelijkheid.

In het verleden kon je bij de brandweer vullen maar dat lukt volgens mij niet meer.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

zo,n portable ding heb ik geprobeerd, maar die krijgt een band waar 5 bar in moet pas vol na 1/2 uur.....

Op 7 november 2019 22:16:18 schreef r-p:
Dit soort dingen pompt bij Tell Sell altijd sneller een band op dan mijn 1500W compressor dat doet.

Op 8 november 2019 08:39:47 schreef suburban:
zo,n portable ding heb ik geprobeerd, maar die krijgt een band waar 5 bar in moet pas vol na 1/2 uur.....

Ga je me nu vertellen dat TellSell een loopje neemt met de waarheid??? 8)7

Eerste 5 seconden zijn eigenlijk al lachwekkend...
Overigens vandeweek een luchtbed opgepompt met mijn 1500W compressor, en dat is ook een crime... Hoge druk klein debiet is niet gelijk aan lage druk groot debiet.

Deze doet dat in 2 minuten maar is uitgeleend.
https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1420/1420666.jpg

En deze had ik nog liggen maar de roterende snoerschakelaar ging na één keer al stuk (het ding kwam nieuw uit de gesealde verpakking).
https://carfantasy.nl/media/image/46/9a/00/0S0623222_600x600.jpg

Op 8 november 2019 12:30:07 schreef r-p:
Eerste 5 seconden zijn eigenlijk al lachwekkend...

Zeker, je ziet de versnelde weergave van video 2, waarbij de band van een offroad (Quad?) word opgepompt. Let even op de ademsnelheid van de persoon. Staat echt op 8x speelsnelheid ofzo.

@ TS.
Wat is het budget, hoe lang moet het mee gaan, hoe vaak etc?

Zo'n 7ah loodaccu voldoet prima maar zal niet erg lang mee gaan. Een dure lipo met laadregeling en dergelijke, is dan leuk maar wel veel duurder.
Een starthulp kan ook prima, genoegen mee nemen dat de accu minder lang mee gaat. Maar als je hem direct oplaad na gebruik is er niet veel aan de hand. Geen dagen leeg laten staan.

Heeft het voertuig wat je wilt oppompen geen spanning aan boord?

ik wil er niet meer dan 60 euro voor uitgeven.
de voertuigen hebben wel spanning, maar dan moet de kap open, geklungle met kabels, wil ik niet.
en de aanhangers die ik op wil pompen hebben geen accu.

ik heb wel een goed accutje ontdekt: een vrla accu zou geschikt zijn, kost rond 40 euro
nou nog een ladertje, ik denk aan een wandcontactdoos adaptertje die 1 a 2 a kan leveren, of een drupplelader van de aldi van 15 euro

Arco

Special Member

Ik denk dat een iets zwaardere (bijv. 18Ah) wat beter werkt. Daar zou je iets meer als een half uurtje mee kunnen werken bij 15A...
https://www.allekabels.nl/loodaccu/1061/1040076/loodzuur-accu-12-volt.…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com