Draairichting pomp op draaistroom verandert niet na wisselen fases

Hallo forumleden,
Ik ben nieuw op dit forum, heb ervaring met aansluiten van verschillende typen motoren, maar ik heb er niet voor geleerd en als het te ingewikkeld wordt schakel ik iemand in die er echt verstand van heeft...
Mijn mysterie is het volgende: ik heb een 3 fase zwembadpomp (sterschakeling) aangesloten zoals ik dat altijd doe. Draairichting getest en helaas, de verkeerde kant op. Niks aan de hand, twee fasen wisselen en klaar is Kees. Maar nee, pomp blijft verkeerde kant op draaien!
Tegen beter weten in alle mogelijke volgordes geprobeerd, maar pomp blijft verkeerd om draaien!!
Wat is hier aan de hand en, nog belangrijker, wat kan ik doen om dit op te lossen?
Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je ons een klein beetje wilt helpen om een oplossing te vinden voor dit mysterie dan hadden we graag wat informatie over de pomp.
Merk, type etc. Zit er nog wat bij de pomp, iets van besturingskastje?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als het echt alleen een 3-fase asynchrone motor is, kan dat eigenlijk alleen als je één fase mist, in de aanvoer of in de motor zelf. Met een missende fase zou hij wel moeilijker dan normaal starten (of vaak helemaal niet), en in willekeurige richting starten, maar dat laatste kan mechanisch beïnvloed worden, als de pomp achteruit veel gemakkelijker draait, of er bij voorbaat al een beetje druk aan de aangaande kant is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat is ook wat ik dacht, maar op alle drie de fasen staat gewoon spanning... bovendien start de pomp heel makkelijk op.
Voor de volledigheid, het is een Kripsol KS 300 3pk, aangesloten met een thermische schakeling en een analoge tijdklok.

mvdk

Golden Member

Op 7 november 2019 14:51:50 schreef Ew0ud:
Dat is ook wat ik dacht, maar op alle drie de fasen staat gewoon spanning...

Fasespanningen, maar ook de spanningen tussen de fasen gemeten?

Het enige wat zou kunnen is als er in de motor een draad los zit en op twee fasen draait...?

Hensz

Golden Member

Don't Panic!

Is dit geen gewone 230 V motor? Wat staat er op het typeplaatje? En als het toch een 3-fasen motor is, heeft ie dan niet op een Steinmetz schakeling gezeten?

Ja inderdaad, ik had de post van SparkyGSX iets te snel gelezen... morgen maar eens openmaken

Op 7 november 2019 15:08:45 schreef herbert116:
Is dit geen gewone 230 V motor? Wat staat er op het typeplaatje? En als het toch een 3-fasen motor is, heeft ie dan niet op een Steinmetz schakeling gezeten?

Nee, is echt 3 fase met ster aansluiting

Op 7 november 2019 15:10:54 schreef Ew0ud:
[...]
Nee, is echt 3 fase met ster aansluiting

En pomp is gloednieuw...

Op 7 november 2019 15:10:54 schreef Ew0ud:
[...]
Nee, is echt 3 fase met ster aansluiting

Ben je ook in staat om weerstand te meten tussen de 3 fasen in de motor? Moeilijk te vatten als het zo is zoals je het omschrijft. Wanneer ik google op "Kripsol KS 300 3pk" dan zie ik 230 V staan. Ik zou even contact opnemen met de leverancier.

GJ_

Moderator

Op 7 november 2019 14:57:48 schreef Ew0ud:
Ja, 380...

Gemeten of aangenomen? Je zou toch echt 400Vac moeten meten. Een gewone KA motor draait altijd om bij het wisselen van fasen. Zit er geen ingebouwde inverter op of zo? Dan kun je draaien wat je wil :-)

Heb je een foto van het typeplaatje en van de binnenkant van het aansluithuis?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 7 november 2019 15:35:40 (11%)

Een heel eenvoudige test bij twijfel, meet het sterpunt ten opzichte van aarde, is alles OK dan moet dit praktisch 0 volt zijn, is dat veel hoger dan is de aanvoer niet gelijk.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik zal morgen als ik weer bij mijn klant ben een foto maken van het plaatje.
Alle overige suggesties zal ik ook testen.
Bedankt alvast voor al het meedenken!

Shiptronic

Overleden

@GJ, een Inverter/FD was ook het eerste wat bij mij op kwam, en idd. dan kan je wisselen wat je wil. Een paar foto's doe hier denk ik wonderen.

Op 7 november 2019 15:25:49 schreef herbert116:
[...]
..... Wanneer ik google op "Kripsol KS 300 3pk" dan zie ik 230 V staan.

Das toch ook juist, de spoel spanning, en daarom zal hij ook in ster staan ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Doe eens een linkje naar je pomp.
Als ik zoek krijg ik alleen maar 1 fase 230V pompen te zien.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Hmmm, erg verraderlijk , pas bij een kennis ook "even" een pomp aan sluiten. Ook de verkeerde versie 3F geleverd ipv 1F, maar dat was ook even puzelen;)

Op 7 november 2019 20:03:18 schreef Toeternietoe:
Doe eens een linkje naar je pomp.
Als ik zoek krijg ik alleen maar 1 fase 230V pompen te zien.....

Mijn DS zegt alleen maar 3F? link: http://www.kinpompentechniek.nl/Portals/kinpompen/4-3.1kripsol.pdf

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 7 november 2019 20:26:25 (51%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 7 november 2019 20:03:18 schreef Toeternietoe:
Doe eens een linkje naar je pomp.
Als ik zoek krijg ik alleen maar 1 fase 230V pompen te zien.....

http://www.kinpompentechniek.nl/Portals/kinpompen/FTP-kin/Images/krips…
Op pagina 14 van deze pdf staat dit type pomp onderaan. Verder niet erg veel relevante Info te vinden online.
Ik heb voor mijn eigen zwembad de ks 200T en plaats regelmatig Kripsol 3 fase pompen... nooit problemen.

Enige wat ik mij kan bedenken is dat er een kleine FO in zit waarmee w.s. slowup en slowdown bereikt wordt. Lijkt me niet logisch, maar bij aanwezigheid alle 3 fasen en dan ook nog een 3 fase motor levert het wisselen van 2 vd 3 draden altijd een andere andere draairichting op.

[Bericht gewijzigd door shue op donderdag 7 november 2019 20:28:33 (16%)

Sommige van die zwembadpompen hebben inderdaad een geïntegreerde FO om de pomp op verschillende debieten te laten werken. Ompolen helpt dan niet. Wel draait die pomp altijd in de juiste richting. Dat type pomp heeft vaak een display, je merkt dus snel dat die FO in die pomp zit.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 7 november 2019 20:24:48 schreef Ew0ud:
[...]
http://www.kinpompentechniek.nl/Portals/kinpompen/FTP-kin/Images/krips…
Op pagina 14 van deze pdf staat dit type pomp onderaan. Verder niet erg veel relevante Info te vinden online.
Ik heb voor mijn eigen zwembad de ks 200T en plaats regelmatig Kripsol 3 fase pompen... nooit problemen.

Ik vind wel de KS 300 T, maar niet de KS 300.

Plaats eens een foto van het typeplaatje van de motor.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 november 2019 19:32:22 schreef Shiptronic:
Das toch ook juist, de spoel spanning, en daarom zal hij ook in ster staan ;)

Wanneer dat juist zou zijn geweest dan had er 230/400 V moeten staan. Terwijl bij het type dat ik onder ogen kreeg, alleen maar 230 V stond vermeld, als aansluitspanning derhalve van een 1-fase motor.

Ik vind deze foto (gecropt naar het typeplaatje van de motor) onder de titel "KS 300 38m3"

Hier staat duidelijk 230V (en geen 230V/400V) en zie je twee aansluitdraden.

D'r zijn verschillende mogelijkheden. Ofwel ik heb een andere "KS300" gevonden, ofwel TS heeft hem "raar" aangesloten. Denk ik dan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/