tig lasapparaat printplaat defect

hallo mede leden

ik heb laatst een keer 2 tig lasapparaten gekocht. aleen 1 werkt er niet, het zijn 2 identieke lasapparaten. nu heb ik de printplaat waar im het vermoeden van had die stuk is uitgewisseld van apparaat. het resultaat was dat nu het andere apparaat werkte. nu ben heb ik niet extreem veel verstand van printplaten, ik hoopndat iemand hirr mij kan helpen om dit printje weer aan de praat te krijgen. in de bijlage staat een foto van bijde printjes rechts werkend links defect.

alvast bedankt!

High met Henk

Special Member

Merk
Type

Wat werkt wel en wat niet?

Is het een combi ding met bijv plasma en of mma (elektroden)?
Zo ja, doet een andere instelling het wel??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

het is een 250a tig apparaat met de kapotte print gaat aleen de ventilator draaien verder niks. ik heb het idee dat deze print de voeding is voor de print van de knoppen. als ik de printhes uitwissel werkt het hele apparaat.

mvg rinse

Hallo,
Ik denk dat de rechter print stuk, klop dat.

Daarop zit een BuZ308 als ik het goed zie.

Deze ziet er niet fris uit.

Kijk ook de zekeringen S 01, S 02 en S 03 na, bedenk wel dat het Net gebonden is.

Dus kijk goed uit.

Op de rechter print zie ik sporen van vocht, (of een lekke Elco)

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

hallo bedankt voor de reactie!

de zekeringen heb ik al na gekeken die zijn nog heel. die Buz308 hoe kan ik die controleren? wat betreft de spanning die er op komt let ik goed op.

Op 8 november 2019 20:06:19 schreef ACDCV1:
Hallo,
Ik denk dat de rechter print stuk, klop dat.

Op de rechter print zie ik sporen van vocht, (of een lekke Elco)

Ik zie meer waterschade op de linker, eigenlijk.
Op de rechter print zie ik wel wat twijfelachtige solderingen, onder andere de weerstanden links naast 'R15', en hoger.

het is toch de linker die kapot is deze heb ik al voorzichtig schoon gemaakt, op de linker zat witte aanslag de rechter is functioneel.

Electronica is niet echt mijn sterkste punt, (ik ken iets van de elementaire componenten), maar dit lijkt mee een printje waar je met wat basiskennis enige metingen op kan uitvoeren.
Je hebt in feite een ideale situatie gezien je een defect en een werkend toestel hebt.
Je hebt het over de voeding naar de bediening (knoppen). Ik zou eens vergelijkend terug meten op beide toestellen. Mss lukt het je zo om eventuele defecten op te sporen.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Edit

[Bericht gewijzigd door 60204 op zaterdag 9 november 2019 12:25:54 (99%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Sorry, grote vingers, kleine knopjes...

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Mss kan een mod m'n gerommel opruimen aub? Excuses.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)