Groep laadpaal schakelt af en toe uit

Ik heb een 3 fase laadpaal welke aangesloten is op een 3 fase 11kw krachtgroep. Soms schakelt de eerste groep zomaar uit. De andere 2 blijven aan. Het is ook altijd dezelfde die uitschakelt. Soms gaat het dagen goed maar zoal vanavond toen het laden van de auto starten schakelde de groep gelijk uit. In huis stond verder niks aan. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Wat zou ik kunnen controleren? Ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen. Ik heb de groep net weer ingeschakeld en de auto is nu aan het laden zonder problemen.

Is het een aardlekautomaat 16A 30mA?
Staan er nog meer verbruikers achter?

Altijd tijdens het laden? En als hij in de auto zit maar je zet het laden uit?

Vocht en wind buiten?

Een andere auto proberen te laden?

klinkt als een aard sluiting. wrs water ergens in de grondkabel, laadpaal of laadkabel..

foto van groep in de kast helpt wel, een gewone automaat die tript duidt op een groter probleem, iets bakt weg.

tijd terug nog gehad bij een kantoor, boel ging steeds plat daar, aardlek steeds eruit. bleek het wcd waar men de auto's mee deed laden half was gesmolten.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 8 november 2019 20:52:40 (61%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor jullie reacties.

De aardlek is een ABB 4-P FH 204 A 40/0,03. Achter deze aardlek zit alleen de laadpaal. De aardlek schakelt niet uit maar 1 van de 3 groepen.

Altijd met laden inderdaad maar ook heel vaak niet. Vocht heb ik ook aan gedacht maar vandaag was het droog en zonnig. Tijdens de regenbuien van de week ging het prima.

Ik heb al een andere laadkabel geprobeerd maar ook daar heb ik het probleem mee ondervonden. Laadpaal heb ik open gehad maar is droog van binnen. De grondkabel heb ik ook gebruikt met een vorige laadpaal en daar had ik het probleem niet.

Welke 3 groepen?
Je hoort een automaat te hebben die alle 3 de fases en de nul tegelijk afschakelt.

Zoals ik het lees heeft TS een krachtgroep die beveiligd is met drie 1P automaten. In? Karakteristiek? Een van deze automaten schakelt af en toe uit. Lijkt mij geen aardlek maar eerder overbelasting of eventueel sluiting (naar N?) Op die fase.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

ik lees dat ts 3x 25A hoofdvoeding heeft waarvan 1 fase uitvalt zo nu en dan. als de laadpaal op dat moment geen auto eraan heeft hangen denk ik dat je verdeling slecht is, er zit teveel vermogen op L1. vaatwas, droger, jacuzzi, oven, fornuis, wat heb je aanstaan op het moment van uitvallen?

en is die automaat dan ook warm?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het gaat om een krachtgroep welke bestaat uit 3 automaten. Deze zit achter een aardlek.

Op het moment van uitvallen zoals vanavond stond er niks anders aan. Overbelasting zal het niet zijn. De automaat schakelde nu gelijk uit zodra de auto begon te laden. Vervolgens heb ik de automaat weer ingeschakeld en de auto is nu volledig opgeladen zonder problemen.

De oorzaak blijft voor mij een raadsel omdat het soms gebeurt.

Twee automaten verwisselen?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Zat ik ook al te bedenken? Mss deugt er een niet meer?
Een foto van de betreffende groep zou ook leuk zijn.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Als je een krachtgroep hebt samengesteld uit 3 éénfasige automaten vraag ik me hoe de nul dan aangesloten is.

Is het een paal met 3 aparte laadunits?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik zal morgen eens de automaten omwisselen.

Zijn er verschillende manieren om de nul aan te sluiten dan?

Het is een 3 fase laadpaal met 1 laadunit.

in geval van losse automaten zou ik de nul niet schakelen, of juist elke automaat de nul laten schakelen, zodat deze nooit uitvalt door 1 missende fase.

nu heb je zo te horen een busboard kast van abb, zou me niet verbazen dat die automaat niet goed in t busboard zit, verbrand of automaat lam. fase/fase of fase/nul sluiting kan ook, maar dan maakt ie een flinke klap met uitvallen...

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 8 november 2019 22:44:18 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 november 2019 22:05:43 schreef robbertos:
Zijn er verschillende manieren om de nul aan te sluiten dan?

Bij 3 éénfasige automaten zijn er verschillende manieren , maar niet één daarvan is correct. Bij een driefasige groep hoor je een driefasige automaat te hebben die bij een kortsluiting of overbelasting alles uitschakelt, dus de 3 fasen en de nul gelijktijdig.

Ik zou het geheel vervangen door een 16A 30 mA ALA. En niet klooien met 3 automaten, en als je dan toch 3 automaten gebruikt, dan alleen de fase daarmee schakelen. Het is logisch dat altijd dezelfde uitschakelt, die zal het snelst warm worden door de positie, of gewoon net even eerder trippen dan de anderen.
voorheen werd eek kracht groep natuurlijk ook wel door 3 smeltpatronen beveiligd.
oit bij een werkgever hadden we een compressor, en als daarvan een zekering door ging dan moest je hollen, anders probeerde ie op 2 poten te gaan draaien tegen de druk in, en dan gingen de andere 2 zekeringen ook, en daarmee de hele boven etage op zwart.

Dat die andere groepen aan blijven is niet zo raar, zodra er een fase weg valt zal de lader dat zien en stoppen met laden, en is dus de stroom die door de andere fasen loopt ook minimaal.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zaterdag 9 november 2019 00:47:15 (13%)

zit sinds 2009 in de PV.

Als je een 3 fase laadpaal hebt en in je auto zit een 1fase lader kan dit het trippen van de automaat verklaren

.https://www.automotivate.nl/elektrische-auto/het-laden-van-elektrische…

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Ik weet niet waar TS woont en wie dat in elkaar gefrut heeft, maar... In Duitsland is het gebruikelijk om de nul niet te schakelen (niet bij enkel fase en niet bij 3 fase) en om een 3 fasen aansluiting op te bouwen uit 3 losse automaten.
Een 1-fase automaat kost daar ook niks: paar weken terug wat 1-polis Siemens spul daar vandaan gehaald. Nog geen €2,50 per stuk. (overigens gebruik ik ze voor DC, dat kunnen deze automaten volgens datasheet ook).

Bij onze zuiderburen is het niet ongebruikelijk om daadwerkelijk een 2-polige automaat te hebben. Die dus ook beide kanten zekert in tegenstelling tot de 1P+N die we in Nederland vaak zien.

Overigens zijn (of waren) in Nederland voor zover ik weer enkel polige automaten ook gewoon toegestaan. Mits er een inrichting is om de hele groep spanningsloos te maken. Daar komt die 1P+N automaat dan ook vandaan - dan zit dat in 1 'doosje'. En omdat de rest van de wereld die niet gebruikt, zijn die duur.
Als er specifiek voor die groep een 4-polige ALS zit, dan is daarmee ook de mogelijkheid daar om 'alles' af te schakelen en als zodanig voldoet dat.
In de oude tijd was het ook niet ongebruikelijk om een 3-fase aansluiting met 3 smeltpatronen uit te rusten - men had niet zoveel keus.

Waarom steeds die ene automaat eruit gaat... Daar kom je waarschijnlijk alleen achter door te meten. Het zou mij niet verbazen als het ding op z'n magnetische deel wat trigger-happy is. Als de betreffende auto dan ook nog een mooie piek veroorzaakt, dan lukt dat wel ja.

Of de lader op 1 ontbrekende fase stopt, hangt van de lader af. Ik had laatst aan boord een 3-fase 200A lader voor een (lood)accupackje waarbij de klacht was dat het ding zo weinig laadstroom had - bij 100A hield het wel op. In eerste instantie werd het accupack verdacht - immers, die laders beginnen met een constante stroom en als de gasspanning bereikt is, dan blijven ze daarop hangen tot naar hun maning het pack 'vol' is. Enig meten leerde dat dat niet het probleem was. Nou ja, dan de lader maar eens open... Ook niks te zien. Dan zal er wel wat stuk zijn, dus dan moet-ie maar weg ter reparatie. Dan blijkt bij het demonteren dat bij 1 fase de schroeven van de (forse) printkroonsteen los zitten. Aangedraaid. Opeens doen het ding 180A...

Voorlopig houd ik het op een trigger-happy automaat en wellicht een auto die een forse inschakelpiek veroorzaakt.

Dag EricP, in BE worden idd standaard tweepolige automaten gebruikt.
Vroeger werden 1P beveiligingen hier ook veelal geplaatst.
Als ik het zo lees denk ik dat de regels in NL en BE niet zo veel verschillen maar dat er gewoon voor een andere aanpak gekozen is.
Zie bijlage. (Excuses voor de kwaliteit).

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mel

Golden Member

In Belgie worden 2 polige automaten gebruikt, omdat daar nog vaak 220 volt TUSSEN 2 FASEN staat..
Dus iedere fase voert spanning..
Dat was vroeguh in Rotterdam en Delft ook...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Specifiek een 2-polige en niet 2 eenpolige is eerder logica denk ik. Is eenvoudiger, minder verwarrend en misschien zelfs goedkoper.

Op 9 november 2019 10:28:45 schreef mel:
In Belgie worden 2 polige automaten gebruikt, omdat daar nog vaak 220 volt TUSSEN 2 FASEN staat..
Dus iedere fase voert spanning..
Dat was vroeguh in Rotterdam en Delft ook...

Dit is, meen ik, de situatie die in art 129 van m'n bijlage beschreven wordt. (Niet verdeeld nulpunt?)

Op 9 november 2019 10:39:55 schreef New Beetle:
Specifiek een 2-polige en niet 2 eenpolige is eerder logica denk ik. Is eenvoudiger, minder verwarrend en misschien zelfs goedkoper.

Volledig mee eens, het is veel overzichtelijker om automaten te gebruiken die alle actieve geleiders van de betreffende kring onderbreken. (2P of 4P dus).

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Tidak Ada

Golden Member

Wat zijn de consequenties als in een 3P circuit niet alle drie de fasen uitvallen?
En is er in deze nog verschil tussen ster en driehoek?

Kan er iets defect raken, met name in 3P gevoede elektronica, zoals bijv. inductieverwarming.

Met dat in het achterhoofd lijkt het mij ALTIJD noodzakelijk om alle aders tegelijk te onderbreken, dus altijd een 4-polige automaat.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat staat in art 127 van m'n bijlage. (Indien de onderbreking van één enkele fase gevaar kan opleveren, bvb in geval van driefasige motoren, moeten gepaste maatregelen genomen worden) in mijn opzicht alle fasen uitschakelen dus.

In het geval van TS zou het fijn zijn om wat meer info te krijgen betreffende de groep, kabel, laadstation... Een foto, merk en type lader?

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)