Ik weet niet waar TS woont en wie dat in elkaar gefrut heeft, maar... In Duitsland is het gebruikelijk om de nul niet te schakelen (niet bij enkel fase en niet bij 3 fase) en om een 3 fasen aansluiting op te bouwen uit 3 losse automaten.
Een 1-fase automaat kost daar ook niks: paar weken terug wat 1-polis Siemens spul daar vandaan gehaald. Nog geen €2,50 per stuk. (overigens gebruik ik ze voor DC, dat kunnen deze automaten volgens datasheet ook).
Bij onze zuiderburen is het niet ongebruikelijk om daadwerkelijk een 2-polige automaat te hebben. Die dus ook beide kanten zekert in tegenstelling tot de 1P+N die we in Nederland vaak zien.
Overigens zijn (of waren) in Nederland voor zover ik weer enkel polige automaten ook gewoon toegestaan. Mits er een inrichting is om de hele groep spanningsloos te maken. Daar komt die 1P+N automaat dan ook vandaan - dan zit dat in 1 'doosje'. En omdat de rest van de wereld die niet gebruikt, zijn die duur.
Als er specifiek voor die groep een 4-polige ALS zit, dan is daarmee ook de mogelijkheid daar om 'alles' af te schakelen en als zodanig voldoet dat.
In de oude tijd was het ook niet ongebruikelijk om een 3-fase aansluiting met 3 smeltpatronen uit te rusten - men had niet zoveel keus.
Waarom steeds die ene automaat eruit gaat... Daar kom je waarschijnlijk alleen achter door te meten. Het zou mij niet verbazen als het ding op z'n magnetische deel wat trigger-happy is. Als de betreffende auto dan ook nog een mooie piek veroorzaakt, dan lukt dat wel ja.
Of de lader op 1 ontbrekende fase stopt, hangt van de lader af. Ik had laatst aan boord een 3-fase 200A lader voor een (lood)accupackje waarbij de klacht was dat het ding zo weinig laadstroom had - bij 100A hield het wel op. In eerste instantie werd het accupack verdacht - immers, die laders beginnen met een constante stroom en als de gasspanning bereikt is, dan blijven ze daarop hangen tot naar hun maning het pack 'vol' is. Enig meten leerde dat dat niet het probleem was. Nou ja, dan de lader maar eens open... Ook niks te zien. Dan zal er wel wat stuk zijn, dus dan moet-ie maar weg ter reparatie. Dan blijkt bij het demonteren dat bij 1 fase de schroeven van de (forse) printkroonsteen los zitten. Aangedraaid. Opeens doen het ding 180A...
Voorlopig houd ik het op een trigger-happy automaat en wellicht een auto die een forse inschakelpiek veroorzaakt.