12V SMPS opvooeren naar 16V

Ik heb een vrij oude stekervoeding met een smps voeding erin.

Deze is 12V 2A en ik wil hier graag een 16V 1,5A voeding van maken* als dat simpel te doen is.
Ik heb geen schema en de twee chips die gebruikt worden is een LM258N (dubbele opamp) en een TH2028.5A. Die laatste kan ik niet zo veel informatie over vinden.

De uitgangscondensaator is alvast 25V...

Schema is wel uit te tekenen, maar is erg veel werk als het waarschijnlijk toch een redelijk standaard schema is.

Is er iets zinnigs te zeggen over de haalbaarheid? Of toon ik met mijn vragen al aan dat dit te hoog gegrepen is?

NEC K2480 mosfet:

Verder alleen nog een D5LC20U op de koelvin (dubbele 200V 5A diode)

* dit is voor een Harman Kardon Soundsticks II. Ik heb hiervoor al een 16V 4A IBM voeding omgebouwd, maar standaard hebben die dingen een 16V 1,5A voeding dus is het een beetje overkill en zou ik die prima voor andere dingen kunnen gebruiken.

Sine

Moderator

Dan verwacht je dat die trafo nogal wat ruimte over heeft om zijn ding te doen.

En hoewel dit een verbazend goed gebouwde adapter is verwacht ik stiekem niet.

Wat is de TO-92 naast de LM258?

Als dat een LM/KA/TL431 is, dan heb je een spanningsreferentie.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

D'r zitten twee TO-92's tegen over elkaar. Zal kijken of ik daar tussen kan kijken.

EDIT: inderdaad een KA431 LZ !
(en een C546B maar die valt net buiten de foto)

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 8 november 2019 22:45:17 (18%)

Lucky Luke

Golden Member

volg de spoortjes vanaf de opto, aan de secundaire kant. Daar ergens zou ik een spanningsreferentie verwachten, maar het spoortje dat ik aan de onderkant kan zien gaat rechtstreeks naar de uitgang. Is dat de min? De andere kant zou wel eens naar iets TL431-igs kunnen gaan (of desnoods een zener). Daar in de buurt zit dan een weerstandsdelertje dat je wellicht kunt aanpassen.

(Dat die trafo nog ruimte heeft ben ik niet zo bang voor, hij moet ook 12V kunnen maken met 100VAC input. Dus op 200VAC input zou je er dan 24V uit moeten kunnen krijgen, toch? En laten we nu 240VAC netspanning hebben... Dus 16V moet lukken. Maar het vermogen zal niet stijgen, dus 12V*2A = 24VA wordt op zijn hoogst 16V/1.5A.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

doorgaans is de spanningsdeler 1 of 2 weerstanden van een heel specifieke waarde, doorgaans zet ik er een potmeter overheen en kijk of de uitgang verandert als ik daar aan draai. parallel zetten om lager te gaan en potmeter in serie om hoger te gaan doorgaans. 4V vanuit 12V hoger gaan gaat wrs wel, als er geen zener crowbar inzit iig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Het concept bij dit soort voedingen berust vaak op een opto coupler die 'aan' gaat als de spanning secundair 'hoog genoeg' is.
Als referentie zie je inderdaad vaak een 'instelbare zener' als een 431. Zodra die stroom gaat trekken, gaat de LED in de opto aan. Pas die aan en je bent er.
De headroom voor een paar volt is er meestal wel.

Let wel op de bedrijfsspanning van de secundaire elco's.
Is die te laag dan kan je de secundaire elco's vervangen door exemplaren met een hogere spanning.

Had ie al gecontroleerd. D'r zitten 25V elcos secondair.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier een poging tot samenvoeging onder en bovenzijde van de print. Ik ga hier een en ander even van uittekenen en met jullie advies samenvoegen. Dan kan ik hopelijk beredeneren wat de spanningsdeler is.
De KA431 is rechts, de (B)C546B zit links daarvan.

Overigens steekt RAAF12 hier de loftrompet over deze specifieke voeding... Gevonden toen ik op zoek was naar een schema van deze voeding (zij het de 15V/2A versie: ik heb de FW7301/12, hij/zij de FW7301/15).

aan de uitgangsspanning zal je ergens 2 heel specifieke weerstanden vinden, meestal met 4 digits erop. dit zijn precisie weerstanden en dienen om de uitgang heel fijn te recuderen naar je referentiespanning.

het aanpassen van 1 van die 2 weerstanden zal uitgangsspanning beïnvloeden.
ik heb al tal van laptopvoedingen (16-19,5V) omgebouwd naar lagere spanning (13,8-14,4V) en ging tot nu toe altijd al goed.

omhoog brengen van de uitgang heb ik al BEPERKT kunnen doen. van 12 naar 13V ging wel, de meeste zelf tot 13,5V. maar telkens ik naar 14V ging sprong de voeding in veiligheid. ergens zit er nog een veiligheidscircuit die ook ingrijpt als de uitgang te hoog wordt.

ik zou dus zeggen, zoek die 2 weerstanden en hang er iets paralel over één van de 2 en meet de uitgangsverandering.
met potmeters heb ik slechte ervaring omdat daar meestal storing van komt en de voeding afslaat als ik nog maar in de buurt kom van de potmeter

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

6490 en 2491 staan tussen de PLUS en de MASSA. de MASSA en de PLUS.
Uitgaande van 649 ohm en 2490ohm en een 2,5V spannings referentie:
(2,5V / 649ohm) X 2490ohm = 9.59V
9,59V+2,50V=12,09V.

Zal daar eens mee spelen. (en kijken of de middenaftakking inderdaad op de KA431 uitkomt.

Het idee van een laptopvoeding omlaagbrengen is ook een goed plan: 19V voedingen heb ik nog wel een paar maar mijn B6 LiIon laders kunnen maar 18V hebben (de 80W versies beweren in de specs tot 20V maar de Chinezen hebben niet de moeite genomen de tekst op de aluminium behuizing van het ding zelf aan te passen, dus daar staat nog steeds max 18V... dus hou ik me daar liever maar aan).

Sine

Moderator

Je hebt er nu al een lapdoos voeding aan hangen, wat ga je er op vooruit door er eentje te vernaggelen om die te laten doen wat een voeding die je nu al hebt al doet?

KGE

Golden Member

Op 10 november 2019 06:10:15 schreef fcapri:

omhoog brengen van de uitgang heb ik al BEPERKT kunnen doen. van 12 naar 13V ging wel, de meeste zelf tot 13,5V. maar telkens ik naar 14V ging sprong de voeding in veiligheid. ergens zit er nog een veiligheidscircuit die ook ingrijpt als de uitgang te hoog wordt.

Soms zit er een zgn. "crowbar" schakeling in, een thyristor met kathode aan GND, anode aan de plus uitgang van de voeding en een zener aan de gate (ook weer naar de plus van de uitgang) die bij te hoog voltage simpelweg de uitgang kortsluit. Door de zener aan te passen kun je dat circuit ook geschikt maken voor een hogere spanning.

Op 10 november 2019 14:56:39 schreef r-p:
6490 en 2491 staan tussen de PLUS en de MASSA. de MASSA en de PLUS.
Uitgaande van 649 ohm en 2490ohm en een 2,5V spannings referentie:
(2,5V / 649ohm) X 2490ohm = 9.59V
9,59V+2,50V=12,09V.

Zal daar eens mee spelen. (en kijken of de middenaftakking inderdaad op de KA431 uitkomt.[bijlage]

Het idee van een laptopvoeding omlaagbrengen is ook een goed plan: 19V voedingen heb ik nog wel een paar maar mijn B6 LiIon laders kunnen maar 18V hebben (de 80W versies beweren in de specs tot 20V maar de Chinezen hebben niet de moeite genomen de tekst op de aluminium behuizing van het ding zelf aan te passen, dus daar staat nog steeds max 18V... dus hou ik me daar liever maar aan).

2 dikke diodes in serie? ga je van 19V naar iets van 17,5V

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Netter als dit gewoon ergens in de behuizing kan, maar kan ook. Desnoods in de B6 zelf ;)

@sine: het heeft een poos geduurd eer ik een 16V voeding vond en deze is een factor 3 zwaarder (4,5A, niet 4 zoals eerder uit mijn hoofd gemeld) dan de meegeleverde (maar zoek geraakte) fabrieksvoeding. Daardoor is deze bijvoorbeeld voor de B6 te gebruiken.

De hier genoemde eventueel om te bouwen 12V voeding is nogal fors en heb ik recent teruggekregen (van uitgeleend zijn), dus is 'over' en veel makkelijker open te maken (schroeven ipv breken) dan allerlei 2 en 3A 12V voedinkjes die ik ook rond heb slingeren.

Lucky Luke

Golden Member

Op 10 november 2019 14:56:39 schreef r-p:
6490 en 2491 staan tussen de PLUS en de MASSA. de MASSA en de PLUS.
Uitgaande van 649 ohm en 2490ohm en een 2,5V spannings referentie:
(2,5V / 649ohm) X 2490ohm = 9.59V
9,59V+2,50V=12,09V.

Zal daar eens mee spelen. (en kijken of de middenaftakking inderdaad op de KA431 uitkomt.[bijlage]

Het idee van een laptopvoeding omlaagbrengen is ook een goed plan: 19V voedingen heb ik nog wel een paar maar mijn B6 LiIon laders kunnen maar 18V hebben (de 80W versies beweren in de specs tot 20V maar de Chinezen hebben niet de moeite genomen de tekst op de aluminium behuizing van het ding zelf aan te passen, dus daar staat nog steeds max 18V... dus hou ik me daar liever maar aan).

Die 2 blauwe weerstanden zien er ook interessant uit (Niet alleen door de afwijkende kleur, maar omdat ze aan die driepoter ernaast zitten. Alleen hebben ze precies dezelfde waarde, dus het is niet je 12V naar 2.5V deler die je naast de 341 verwacht...).

Er zitten nog een paar blauwe weerstanden op die ik niet verder bekeken heb, in de buurt van de opto.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Da's bij de BC546B. Van boven naar beneden CBE en het is een NPN.

Hoewel de waardes niet relevant leken voor de weerstandsdeler, had ik ze inderdaad vanwege hun uiterlijk toch op laten staan bij de vergroting.

Morgen ga ik nakijken of ik e.e.a. wel goed uitgezocht heb want ik snap er nog niet heel veel van...

Er zit (helemaal rechts in het schema) een 15V zener in die vast via één van de twee optocouplers de spanning beperkt. Maar in serie met de LED van de optocoupler en de weerstand zal dit toch ruim boven de 16V liggen. Kan altijd naar een 20V versie zoeken als ik 'm ooit ombouw.

De twee mooie blauwe weerstanden (helemaal links, 4k75) hebben geen middenaftakking (dwz die zitten alleen aan elkaar, geen spoorbaantje ergens andeers naar toe, dus had ook een 10k weerstand kunnen zijn). Deze lijken de basisstroom voor de BC546 te leveren (en te limiteren).
Stuurt die gewoon standaard vol open wanneer er een spanning wordt gemaakt door de voeding? Want ook de voeding van de dual opamp wordt hierdoor geleverd. Zitten twee diodes bij waar ik geen diodesymbool voor gebruikt heb...oeps...

En als één van de twee uitgangen van de opamps laag worden, gaat de tweede optocoupler geleiden. Hier zit een A1t (Hoofdletter a, één, kleine letter t voor zover leesbaar, volgens Google waarschijnlijk een dubbele diode in een SOT23 behuizing).

Maar de instelling en het gebruik van de KA431 snap ik niet helemaal. Maar zoals gezegd morgen met een frisse blik nog eens kijken of ik wat gemist heb.

Overigens heb ik wel wat weggelaten: het hele hoogspanningsgedeelte uiteraard maar ook het feit dat er een aparte wikkeling op de trafo zit die een eigen SMD gelijkricht diode heeft. Deze hangt aan de gelijkgerichte secundaire spanning door een 2W 33 ohm weerstand.

Ook is er een ~5W weerstand met maar 3 kleurringen: ik neem aan dat dit een spoel is of zo, weerstand is nagenoeg nul en hangt tussen twee gedeeltes van de schakeling die ik allebei als massa zie.

En de koelvin hangt aan de PLUS, terwijl de diode die erop gemonteerd zit zelf volgens mij geïsoleerd is. Zal wel... niet zo interessant.

(Dat die trafo nog ruimte heeft ben ik niet zo bang voor, hij moet ook 12V kunnen maken met 100VAC input. Dus op 200VAC input zou je er dan 24V uit moeten kunnen krijgen, toch? En laten we nu 240VAC netspanning hebben... Dus 16V moet lukken. Maar het vermogen zal niet stijgen, dus 12V*2A = 24VA wordt op zijn hoogst 16V/1.5A.)

Mis poes, een schakelende voeding geeft geen spanning af welke afhankelijk is van de aangeboden ingangsspanning. De voeding is daarom zeer flexibel en werkt meestal tussen 90 en 250 volt.
De enige manier om de uitgang te beïnvloeden is het wijzigen van de spanning op het referentiepunt. Wel voorzichtig zijn, anders stijgt de hele boel op en ontstaat er veel technische rook!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Ja en nee. De grote ingangsrange is een indicatie dat de regulatie een breed bereik heeft. Een voeding 200-240V -> 12V zal doorgaans niet op 24V af te stellen zijn door de referentie te veranderen, maar een voeding 100-240V -> 12V heeft op 230V ingangsspanning waarschijnlijk wel voldoende bereik om hem op 24V af te stellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

enige jaren terug weleens een philips smps aangepast va 24V naar 12V, maar dat ging niet zonder de HF trafo secundair half af te wikkelen, op die manier kon de switcher het nog aan. alleen de terugkoppeling aanpassen ging niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Op 13 november 2019 21:46:12 schreef Zoef de Haas.:
De enige manier om de uitgang te beïnvloeden is het wijzigen van de spanning op het referentiepunt. Wel voorzichtig zijn, anders stijgt de hele boel op en ontstaat er veel technische rook!

Dat klopt. Echter, er zit nog steeds een transformator* in met een bepaalde wikkelverhouding. De uitgangsspanning is niet onbeperkt aan te passen.

Simpel gezegd doen die dingen pulsbreedtemodulatie (Om de schakelfet die de primaire schakelt aan te sturen), en hoe breder de puls hoe hoger de (seccundaire) uitgangsspanning. Maar er is een maximum pulsbreedte (Anders is het geen puls meer, maar DC), en een minimum (anders is het geen puls meer, maar niks). Vaak is de maximum pulsbreedte zelfs onder de 50%. (Maar het is een tijdje terug dat ik ermee speelde, en ik heb eigenlijk nooit goed uitgezocht of begrepen waarom. Ik vermoed dat het iets met het magnetische veld in de luchtspleet te maken heeft, dat ook weer moet kunnen afnemen).

Door die minmale pulsbreedte kan de spanning op een gegeven moment niet meer verder omlaag door de pulsbreedte aan te passen, en heb je een andere transformator nodig.

Door de maximale pulsbreedte is er ook een maximum aan de uitgangsspanning, wat alleen aangepast kan worden door een andere transformator toe te passen.

Om tijdens gebruik bij een lagere ingansspanning of hogere uitgangsstroom de uitgangsspanning constant te houden zal de regeling de pulsbreedte aanpassen. Daar moet dus nog marge voor zijn, als het onbelast lukt een (flink) hogere uitgangsspanning te maken, hoeft dat niet altijd onder belasting ook goed te gaan.

Het leuke zij-effect hiervan is, dat als je zo' n voeding flink minder belast dan gespecificeerd, je ' m ook op kunt starten met veel lagere primaire spanningen. Dus onbelast b.v. zelfs met 30V primair. Dat maakt het stukken makkelijker een gerepareerde (of zelfbouw) smps te testen...

*)Bij een flyback een transformator met luchtspleet, waarin energie wordt opgeslagen in het magnetisch veld, maar nog steeds heeft het ding een wikkelverhouding.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Klopt helemaal, maar van 12 volt 16 volt maken lijkt mij niet een erg ingewikkelde ingreep. Zo'n voeding kan behoorlijk oplopen, want behalve de pulsbreedte doet ook de frequentie mee. Ik heb eens een Blaupunkt televisie in reparatie gehad met een defecte vert. eindtrap. Ik had nog een nieuwe vert. eindmodule liggen, losse eindchip was even tijdelijk niet leverbaar, dus module er in en gaan met die banaan. Gelijk een heleboel technische rook en adios nieuwe module. Even de spanning gemeten en die was 75 volt terwijl de werkspanning van de eindtrap 30 volt behoorde te zijn. duidelijk een geval van op hol geslagen voeding!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Lucky Luke

Golden Member

Bij mij ontsnapte de technische rook bij een poging een computervoeding om te katten tot stroombron. Daar zal ook wel een spanning opgestegen zijn tot 'ie niet meer in de voeding paste... (onbelaste stroombron).

Verder een keertje leuk gespeeld met uc3842-achtige (Maar dan een zuiniger variant van ONsemiconductor, typenr weet ik niet meer) in mijn studietijd. Heb nog een paar trafotjes, mèt datablad. Waren toen lastig te vinden... Farnell had er slechts een klein aantal. (wie bouwt er dan ook zijn eigen smps... Veel goedkoper als OTS module...)

De slimme moderne varianten doen extra dingen, ook om met een hoger startweerstand weg te komen (zuiniger). En wellicht pulsen weglaten bij onbelaste uitgang (zuiniger). 't is even geleden. Variabele frequentie dacht ik niet bij dàt specifieke type (Al verranderd de frequentie natuurlijk wel als je pulsen weglaat... Hmm...).

Van 12 naar 16V zal inderdaad wel kunnen. Mocht er een crowbar ingrijpen kom je die vanzelf ook tegen...

Schakelende voedingen zijn best leuk, en met een beetje kennis en moeite best aardig te verbouwen voor een andere uitgangsspanning.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)