Electronica en andere Youtube filmpjes.

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Ik heb een klein stukje bekeken maar ik vond het erg schreeuwerig. Bij boeken is er vaak specifieke info. Zoals hierboven in dat Philips boek lees je over de problemen die Philips had met het overschakelen van Ge naar Si, zij liepen achter op de ontwikkelingen in de USA en Japan. Ik moet het boek maar scannen en uploaden...

Nog een zeer interessant filmpje met K2-W buizen op-amp!

https://www.youtube.com/watch?v=mEFdADrU9MA

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Tidak Ada

Golden Member

Als je daar meer over wil weten, moet je deze site bekijken:

http://philbrickarchive.org/

De eigenaar van de site, Joe Sousa, is een onderzoeker/docent op het MIT.
Ik heb een tijdje met hem gecorrespondeerd, als lid van de TCA.
Een briljante vent!
Hij heeft ooit een stukje geschreven het over het Barkaussen effect in verband met oscillaties in zo'n nostalgische metaaldraadlamp (Zo'n lamp, die tegenwoordig met LED-filamenten wordt nagemaakt).
Die oscilleert rond 95MHz en is middels spoeltjes te moduleren.
Is te vinden op de site van Radiomuseum.org (Duits).

Bovendien heb ik hier zo'n K2-W liggen. Daar wil ik ooit nog eens wat mee knoeien....

Hij zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden als verschilversterker in een gestabiliseerde buizen voeding.
Eigenlijk zijn de units onder meer ontwikkeld voor analoge computers! De buizen, die er in zitten zijn 'special quality' ECC83's. Moeilijk te verkrijgen vanwege de 'audiofools', voor wie ze 'hun gewicht in platina waard' zijn, omdat ze zo mooi klinken door de manier waarop die buisjes de lektronen temmen.... >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik kan liefhebbers eventueel nog aan K2-XA's helpen, beperkt voorradig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een mooi filmpje welke niet zozeer met elektronica heeft te maken maar meer met het werken op een miniatuur draaibank, voor het maken van een solenoid motor.

Making a Solenoid Boxer 4 Engine

Telefunken Sender Systeme Berlin

Een soldeerfilmpje waar ik helemaal nerveus van wordt:

Hand soldering a WLCSP package

Overigens heeft 'ie nog wel meer indrukwekkende "projectjes" op z'n kanaal staan.

Een mooi inkijkje bij een buizenverzamelaar, vanaf 21:15:
TV West Weekoverzicht

Een opbergsysteem voor SMD.
https://youtu.be/XrnoqusTrHg

Shut up and take my money!
Ik hoop dat er een Chinees is dit dit snel oppakt voor massa productie.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Hoeft geen Chinees te zijn natuurlijk. Ik krijg er ook wel een ideetje over, maar ik heb nog geen werkplaats (inmiddels wel steeds meer werkplaatsinrichting, spullen heb ik wel maar tijd en geld?)

En als de nood aan de man komt, kun je het ook zelf printen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 8 november 2019 23:54:01 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb geen 3D printer en dat opzetten is een hobby op zich (die ik er persoonlijk niet bij hoef). En dan zit je nog met nabewerking. Tijd is kostbaar.

Ik wil het gewoon kopen, net als dat je gereedschap koopt. Maar het moet dan niet zo duur zijn als dat je het nu via shapeways oid zou bestellen, want dan is de lol er snel af als je 50 van die doosjes wilt. Vandaar dat ik het over een Chinees heb. Het mag ook gerust in Nederland, maar ik heb ooit prijzen voor injection molding opgevraagd ivm een custom behuizing en als je de prijsverschillen ziet dan laat je het al snel uit je hoofd om dat binnen Europa te doen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 8 november 2019 23:37:56 schreef Jochem:
Een opbergsysteem voor SMD.
https://youtu.be/XrnoqusTrHg
Ik hoop dat er een Chinees is dit dit snel oppakt voor massa productie.

Huidige situatie is dat je verschillende versies moet printen voor verschillende diktes van de tapes.

Ik ben hem eerst aan het na-tekenen en ga daarna kijken of ik dat instelbaar kan krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ah, ik had begrepen dat het gewoon een universele maat was (dus smalle tape heeft wat speling in de breedte) en dat het onderscheid voor bijv. ICs versus weerstanden alleen uit praktische overwegingen door kleurverschil aangegeven werd.

Als je 'm toch natekent... zou je 'm niet op standaard DIN-rail kunnen zetten? Die klemmechanismes hoef je niet meer zelf te bedenken, en een standaardje hoef je dan niet te printen (gewoon een TH35 railtje van gewenste lengte op een stuk hout ofzo).

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Op 9 november 2019 11:37:36 schreef Jochem:

Als je 'm toch natekent... zou je 'm niet op standaard DIN-rail kunnen zetten? Die klemmechanismes hoef je niet meer zelf te bedenken, en een standaardje hoef je dan niet te printen (gewoon een TH35 railtje van gewenste lengte op een stuk hout ofzo).

Daar ging mijn gedachte ook naar toe, pak een standaard rail.Maar dat is voor een ander nieuw topic

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk ik zit veilig hier op CO (geen NSFW* filmpjes en zo), dus klik het filmpje aan terwijl mijn dochter naast me zit.

Die denkt nu meteen dat ik een vieze vent ben :)

* NSFW is een term die vaak aan een link vooraf gaat zodat je weet dat je die soms beter niet kunt klikken. Het staat voor Not Safe For Work, oftewel niet geschikt om op je werk te bekijken...

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 28 december 2019 19:45:01 (33%)

maartenbakker

Golden Member

Ik heb het filmpje nog niet bekeken, maar zoveel meer "silicon" zit er toch niet in Wu dan in een nasa supercomputer? Klinkt volkomen on-topic >:)

En geloof het of niet, het zou zomaar ook haar doel kunnen zijn om meer vrouwen de techniek in te krijgen. Ik hoop dat ze jouw dochter niet heeft weggejaagd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die gaat al de techniek in ;) (1e jaars technische geneeskunde)

Ik heb nog ergens een oude robotarm liggen , deze was voor de commodore 64 uit de 80s die kon ongeveer het zelfde als in het filmpje..

De presentatie van deze dame was wel beter/anders dan toen in het c64 tijdperk.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shock6805

Golden Member

Op 9 november 2019 17:31:06 schreef Shiptronic:
[...]

Daar ging mijn gedachte ook naar toe, pak een standaard rail.Maar dat is voor een ander nieuw topic

Ik kwam vandaag dit tegen op hackaday. Heeft er iemand hetzelfde lumineuze idee gehad, of zit er hier iemand stiekem ook daar? :+

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Er zijn sowiso vrij veel hobby-bestukkingsmachines tegenwoordig, als je zoekt op “liteplacer” of “openpnp” staat er allerlei moois op YouTube. Met toolchange en alles.

https://www.youtube.com/watch?v=U1FCAFfndcw Bijvoorbeeld laat liteplacer mooi zien.
De constructie met de fet voor de vacuümpompmotor vind ik “vreemd”. De standaard in de kit meegeleverde smd fets wordt je geacht achterop de motors te deadbuggen. Ja, het kan, maar zet dat dan gewoon op het controllerbordje...

Then again, ik moet niet zeuren, een pick en place machine bedenken en maken is een krachttoer waarbij veel meer veel misser kan gaan dan een deadbug geplaatst fetje... (ik ben er ooit eens vies lelijk op onderuitgegaan anyway... en dan had ik niet eens de machine bedacht, alleen een volstrekt onhandig tape-pel mechaniek... ik moet gewoon geen mechanica doen... en toch blijf ik het mooie machines vinden)

Deze heeft zelfs feeders: https://www.youtube.com/watch?v=0t2hQxZ6_u4

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit topic is gesloten