Oscillators in 16F1769

Arco

Special Member

Een enkele keer kom je een chip tegen waarvan je denkt 'hoe hebben ze dat zo kunnen doen???'

De PIC16F1769 is op zich een fijne chip, tot ik voor een applicatie beide oscillatoren nodig had. (pri en sec)
De primary voor normaal gebruik en de secondary voor idle en klok bijhouden.

Tot mijn grote verbazing zitten beide oscillatoren aan dezelfde pinnen!

SOSCO zit intern aan OSC2, en SOSCI aan OSC1...
De datasheet zegt zelfs dat je kunt omschakelen tussen beiden... (zonder soldeerbout zou ik niet weten hoe... ;) )
Wat voor droeftoeter bedenkt er nou zoiets mafs?...
(zo te zien bij alle 20 pins in de 16F17xx reeks. Oudere als de 16F1827 en 16F628A zijn wel 'normaal')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco

Je hebt gelijk. De primaire en secundaire oscillator zijn externe oscillatoren, die dezelfde ingang hebben. Dat zou beter aangegeven kunnen worden in het figuur dat jij laat zien.
Schakelen tussen die twee, zal je dus ook extern moeten regelen.

Maar je kan wel schakelen met één externe oscillator en een interne oscillator, zie datasheet hoofdstuk 5.3.

Groetjes

Jan

Arco

Special Member

Het nut van de secondaire oscillator is zo wel zeer gering.
(de primary oscillator kan ook op een 32kHz kristal werken en gebruikt dan maar marginaal meer stroom)
Interne oscillator is te onnauwkeurig voor veel toepassingen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco

Je kan de inwendige oscillator tunen. Kijk maar onder "OSCTUNE" in de datasheet.

Mijn ervaring is dat je ongeveer +/- 10% kan variëren met 6 bits.

Groetjes

Jan

[Bericht gewijzigd door Jan Lichtenbelt op zaterdag 9 november 2019 12:19:02 (23%)

Arco

Special Member

Dat is in stappen van 0.4%. Dat noem ik geen tunen, maar met een bijl stukken eraf hakken... :)
(officiele opgave is 64 stappen voor +/- 12%)

Internal Oscillator Frequency Adjustment

The OSCTUNE register can alter the frequency of the HFINTOSC and MFINTOSC through minor adjustments.
The OSCTUNE contains a 6-bit value that can adjust the frequency within a range of +/-12 % of the selected frequency.

The upper range of tuning in the OSCTUNE register are values; 01h - 1Fh.
The lower range of tuning in the OSCTUNE register are the values; 20h - 3Fh.
With the OSCTUNE set to 00h, the internal oscillator frequency will not be affected.

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 9 november 2019 12:49:12 (65%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com