Atag oven probleem: actuator of module?

Mmmm, ik ben nog niet helemaal uit de brand.

Vandaag heb ik de nieuwe triac's erin gezet. Als ik met een koude oven de pyrolyse stand kies, dan begint hij met opwarmen, vergrendelt de deur, maar na een kwartier houdt hij ermee op en geeft op display aan "Er:U". Zet ik de oven op stand 0 dan wordt na een tijdje de deur ontgrendeld.

Als de oven weer kouder is geweest is fout melding weer weg en kun je weer van voren af beginnen.

De hete lucht stand gaat tot max 235 graden en dan ontstaan er geen problemen, maar bij andere ovenstanden en als de temp rond 250-270 graden komt dan springt hij terug naar de begin instelling....

voor de pyrolysestand is een aparte thermostaat, die schakelt af als de max temperatuur is bereikt. hoewel een schakelaar op de klep van de actuator ook de oorzaak kan zijn, die schakelt niet en dus valt de boel na na de max tijd weer uit.

in 15min is er geen 500 graden bereikt, dus op de maximale opwarmtijd schakelt ie nog niet af. doen alle elementen het wel?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Misschien ben ik heel dom, maar wat is "pyrolyse"?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Van de grill en de hete lucht weet ik dat ze het doen. Het element onder de bodem is niet alleen aan te sturen. Maar bij doormeten zag ik hier geen probleem en wel bij het hete lucht element (die was defect en heb ik vervangen).

Op 5 november 2019 20:10:09 schreef mel:
Misschien ben ik heel dom, maar wat is "pyrolyse"?

Quote:
" Een pyrolyse oven is een oven die voorzien is van een speciale functie waardoor je ‘m nooit meer hoeft schoon te maken. De oven heeft z’n gewone functies waarmee je je gerechten kunt bereiden. Die gerechten kunnen gaan spetteren, waardoor de wanden van de oven vol vlekken, spatten en aangekoekte etensresten raken. Nu kun je natuurlijk regelmatig zelf je oven schoonmaken om onfrisse geuren en onsmakelijke gerechten te voorkomen. Met de pyrolyse functie is dat echter verleden tijd. Wanneer je de pyrolysefunctie inschakelt, zal de oven opwarmen tot zo’n 500 °C. Die temperatuur is hoog genoeg om alle etensresten te verbranden. Nadat het pyrolyseproces is afgerond, ligt er alleen nog wat as in je oven. Dit as kun je gewoon even opvegen. Daarna is de oven weer brandschoon."

Als de oven weer helemaal koud is, ga ik de conventionele stand wel even aanzetten, weet ik het zeker of de onderste ook meedoet.

Alle drie de elementen worden warm.

Is er ook een manier om de pyrolyse thermostaat te testen? En waar zit die thermostaat ergens...

[Bericht gewijzigd door TSB op woensdag 6 november 2019 10:50:07 (25%)

Neen, Pirolyse is niet zomaar te testen. Err U zegt me zo niets, maar eerder had je deze error niet?? Het kan wezen dat de temp sensor defect is en wegvalt. Vraag deze error eens op bij Atag of een complete error lijst.

PS:

Als het achterste van de actuator niet bruin/zwart verkleurd (brandplek) is hij nog ok

Bullshit Multivibbbrator! heb er al aardig wat vervangen, uiterlijk mankeert niets, van binnen kachelzwart! BSH vaatwassers ( Met de witte modules) waren er een kei in!Bij defecte tryac of printsporen gewoon vervangen! Kosten vallen mee TOV een echt defecte print

Een 'Er U' kennen ze bij Atag ook niet...

Ze kennen 'Er V' wel. Probleem met de vergrendeling. Misschien is dit de digitale V van dit display.

Dus vergrendelings detectie werkt niet...

De fout code Er U krijg ik niet meer...maar..

Ik heb alle weerstanden en condensatoren gedesoldeerd, nagemeten. Alle verdachte solderingen opnieuw gesoldeerd. Eigenlijk heb ik geen fouten gevonden...

Als ik de PCB weer aansluit en de programma knop ronddraai heb ik in het begin alle functies, maar na een halve minuut of zoiets. Krijg ik plotseling andere functies op de programmaknop standen.... En ze blijven ook dezelfde zolang ik de PCB laat zitten..

Ik vermoed een kleine sluiting ergens dus bijv een stukje tin tussen twee contacten...

Ik ga op jacht met mijn loepbril!

Kan niet echt wat vinden. Voor zekerheid alles schoongemaakt met wat alcohol en een zachte tandenborstel. Toen ik de print weer aansloot had ik heel even het juiste programma bij de stand van de knop en toen schoot het weer weg net als eerder.

Verder zit er op de print (RG1) een onderdeel met nummer L7005CY SCCCW0412 (als ik het allemaal goed heb gelezen). Wat is dit en wat doet deze?

Zou het probleem ook in de microchip (D78F9177A) kunnen zitten?

[Bericht gewijzigd door TSB op woensdag 11 december 2019 10:24:14 (17%)

RG1 is een ReGulator oftewel spanningsregelaar 5V zo te zien. Word deze extreem heet???

even ter verduidelijking? werkt momenteel de ovenfuncties nog en zit het probleem enkel als je pyrolyse wil of komt de fout ook bij stand hetelucht/oven?

Snap wat je bedoelt... de klacht is nogal chaotisch, sorry...maar iedere keer als ik PCB eruit haalde en er iets aan deed, dan was de klacht weer anders...

Nu blijft de klacht wel tekens hetzelfde... dat dan wel.

Er zitten twee pyrolyse standen op, een gewone en een eco-pyrolyse stand. Als ik de programma knop bijv. op pyrolyse zet, staat er op display: PYR of PYR ECO met de tijd. Maar na paar seconden springt de PYR weg en staat er alleen nog een temperatuur (205 graden). En dan warmt hij op tot die temp, alleen heb ik dat niet meer geprobeerd. De eco pyrolyse stand is helemaal weg: display is zwart.

Draai ik de programma knop op andere standen dan mis ik er een paar en kloppen de standaard temperaturen niet en dat blijft zo (ook als hij een aantal dagen uit staat). Maar haal ik de PCB eruit dan is er een kans dat ik weer heel even de juiste programma's heb...

Tot nu toe heb ik uiteindelijk aan pcb gedaan:
- grote weerstanden gedesoldeerd en nagemeten (twee nieuwe weerstanden erin gezet, al waren ze niet kapot).

- Alle triacs gedesoldeerd en nagemeten (geen verschillen gemeten) en twee Triac's vervangen.

- elco's gedesoldeerd en nagemeten.

-regulator los en weer vast gezet.

- solderingen van PCB nagekeken en hier en daar opnieuw gedaan (al zag ik niets geks). Zoveel mogelijk sporen nagemeten, maar geen fouten kunnen vinden.

Verder heb ik alle draden naar de PCB toe gecontroleerd op breuken: geen fouten gevonden. En ik heb er een nieuw hete lucht element in gedaan.

Nog even getest:

De hete lucht stand zit wel op de juiste plek en de oven warmt gewoon op tot 235 graden (is de max).

Er zit ook nog een stand (op plek van pyrolyse) waar de temp tot max 275 graden ingesteld kan worden en dat bereikt de oven ook zonder fout meldingen.

Op 11 december 2019 19:09:33 schreef smd:
RG1 is een ReGulator oftewel spanningsregelaar 5V zo te zien. Word deze extreem heet???

Nee, hoger dan 30/35 graden heb ik niet gemeten.

Als print een fout heeft die even er is als print er net inzit of koud is zou er iets te warm worden of door breuk in component/printspoor in de fout raken?? Busje koudspray??