PCB ontwerp

Wie wil mij helpen met het tekenen van een printplaat layout voor een servo- met anti jitterschakeling voor de bediening van de wissels van mijn modelspoorbaan.
Van de servoschakeling heb ik een schema en van de antiejitter alleen nog een foto en een print de rest is verwoest doorbrand.
Ik ben bezig geweest mer KiCad e Eagle maar kom er niet uit.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst

Thevel

Golden Member

Kun je de foto en het schema posten?
Als ik voldoende gegevens heb wil ik wel een PCB voor je maken.

Edit/
Ik zie dat je ook vlak bij mij in de buurt woont :)

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 9 november 2019 12:37:24 (23%)

Hierbij de gegevens die ik nog heb kunnen vinden van de servoprint.

de bijlage bestaan uit
- het schema van de schakeling zonder antijitter gedeelte
- schema bistabiel relais
- componente opstelling
- printlayout
- onderdelen lijst excl. antijitter
- voorzijde antijitter print
- achterzijde antijitterprint

van de antijitterschakeling heb ik het schema niet meer kunnen achterhalen,
de onderdelen bestaan uit
- transistor BC547
- PIC 12F629
- weerstand 1x 33K
- weerstand 1x 10K

Wat ik nodig heb is een print ontwerp met gerberfile van de servoschakeling met de antijitterschakeling op 1 printplaat.
De schakeling wordt aan gestuurd door de dec63 kaart van Kees Moerman, met de pulsen van deze kaart wordt het bistabielen relais aangestuurd.

Ik hoop dat je wijs kan worden uit deze gegevens.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst

Thevel

Hierbij de 2 foto's van de antijitterschakeling.

Als we inderdaad dicht bij elkaar wonen kan ik ook bij je langs komen dan is het misschien duidelijker.
Als je dat wil stuur dan maar een e-mail

Groeten
Piet Rehorst

Zo'n eenvoudig schakelingetje kun je toch net zo goed even op gaatjesprint bouwen! Tenzij je er meerdere van nodig hebt is dat veel sneller en kun je het gewoon zelf.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Met een PIC in de schakeling is de software ook nodig. Is die wel in uw bezit? Anders wordt het een zinloze operatie.

Eerlijk gezegd vraag ik me wel af of een PIC (een microcontroller) niet een tikje overdreven is tegen stotteren van servo's. Het lijkt me ook een beetje gevolg- in plaats van oorzaak-bestrijding.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

weardguy

De servo's worden debruikt om de wissels op mijn modelspoorbaan om te zetten.
Om te zorgen dat de wisseltongen goed aangesloten blijven staat de veer tussen de servo en de wissel altijd onder spanning waardoor de servo gaat jitteren.
Dit jitteren wordt voorkomen door de betreffende schakeling die het signaal naar de servo na 1 sec uitschakelt.
De pic's worden geprogrameert met de wisp648

Thevel

Golden Member

Hallo Piet,

De printjes wil ik wel tekenen, aan de foto's heb ik genoeg.

Thevel

Vast bedankt dat je mee wilt helpen.
Is mijn bedoeling duidelijk dat ik de twee schakelingen op 1 printplaat wil hebben en de servo schakeling met de antijitterschakeling dmv printbanen met elkaar gekoppeld wil hebben zodat ik maar 1 servo aansluiting krijg.

Groeten
Piet

Thevel

Golden Member

Piet,

Je bedoeling is duidelijk, ik maak eerst een schema van het geheel, ik laat eerst zien voordat ik de PCB ga maken (morgen of maandag)

Thevel

Golden Member

Ik ben een schema aan het maken van het antijitter-printje en zie dat pen8 (VSS) op de PIC12F629 niet is aangesloten, kan dat kloppen?

Edit/

Ik heb een schema getekend van het printje, kun je controleren of dit goed is?
Welke type transistor zit er op het antijitter-printje?

fatbeard

Honourable Member

Hmmm... Ik kom op een iets ander schema uit (C, B en E staan op de print):

Ik heb aangenomen dat pinnen 5-6-7-8 allemaal zijn doorverbonden, al zal het door de interne beveiligingsdiodes ook wel werken als alleen pen 5 is aangesloten; netjes is anders...

Het nut van twee weerstanden ontgaat mij, één zou moeten volstaan.
Met een MOSFETje in plaats van een transistor is er zelfs helemaal geen weerstand nodig, en als je het ingangssignaal kopiëert naar een GPIO pin zelfs geen externe componenten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Ik heb aangenomen dat pinnen 5-6-7-8 allemaal zijn doorverbonden

Op de foto lijkt dat niet zo.

C, B en E staan op de print

C en E staan op de print, was me niet eens opgevallen en daarom vroeg ik ook om het type transistor.

Thevel

Voor zover ik nu kan zien moet R2 tussen pin 1 en 4 zitten van de pic.
En pin 6, 7 en zijn inderdaad loos.
Maar ik kijk het morgen nog een keer na en dan hoor je van me.
Als je het makkelijker vind om zelf een print te hebben doe ik er een op de post voor je.
Moet je alleen je adres even via een PB doorgeven.

Groeten
Piet

Thevel

Na enig speurwerk ik de restanten ben ik de volgende documenten tegen gekomen
- schema antiejitterschakeling
- print layout

Ik denk zomaar dat je hier goed mee aan de gang kan

Groeten
Piet

Thevel

Golden Member

Zoals je ziet komt het schema en de print layout niet overeen, in het schema zit pen8 aan massa en op de print op pen5.
De print is blijkbaar verkeerd getekend maar dat wil nog niet zeggen dat het niet kan werken, mogelijk krijgt de PIC12F629 gewoon massa via pen5.

Ik kan nu de PCB maken, ik hou het originele schema van de antiejitterschakeling aan.

Toch nog een paar vraagjes:
- Moet de PCB een bepaalde afmeting hebben.
- Moeten er bevestigingsgaten in (lijkt me wel handig)
- De aansluitingen, zijn dat printkroonstenen.

Er zitten nu staande weerstanden en diodes op de print, die maak ik liggend (makkelijker te plaatsen lijkt me)

Thevel

De afmeting van de pcb is niet belangrijk
2 bevestigings aan de zijde van de staande potmeters is wel handig
De aansluitingen gaat via opsteekpennen rond 1 mm.

Groeten
Piet

Thevel

Golden Member

Toch nog een klein vraagje:
De PCB is geschikt voor een enkel of dubbelspoel decoder, wil je dat zo houden of de PCB geschikt maken voor een van beide (scheelt draadbruggen en eventueel diodes).

fatbeard

Honourable Member

Op 12 november 2019 11:53:13 schreef Rehorst:
Thevel

Na enig speurwerk ik de restanten ben ik de volgende documenten tegen gekomen
- schema antiejitterschakeling
- print layout

Ik denk zomaar dat je hier goed mee aan de gang kan

Groeten
Piet

Thevel heeft gelijk, de PCB niet in overeenstemming is met het schema: pin 8 van de PIC zit op het schema aan GND maar op de PCB zit pen 8 nergens aan vast; op het schema is pen 5 niet aangesloten, op de PCB zit-ie aan GND. Ík zou gewoon pen 5 t/m pen 8 allemaal aan GND leggen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Thevel

Op de print wordt alleen maar een bipolair relais gebruikt.
Deze wordt namelijk aangestuurd door pulsen van de dec63 kaart van Kees Moerman.

Groeten piet

Als die software voor de PIC toch opnieuw moet worden geschreven dan zou ik gelijk de hele functionaliteit van de 555 en het relais in software zetten. Zoals het nu is is het een erg omslachtig geval aan het worden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Jochem

Alle software en de hex files zijn nog aanwezig dus die ga ik gebruiken.

Groeten
Piet

Thevel

Golden Member

Op 12 november 2019 16:10:14 schreef Rehorst:
Op de print wordt alleen maar een bipolair relais gebruikt.
Deze wordt namelijk aangestuurd door pulsen van de dec63 kaart van Kees Moerman.

Die dec63 kaart zegt me niets.
Of bedoel je dat het voldoende is om beide spoelaansluitingen naar buiten te brengen?

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 12 november 2019 19:40:21 (14%)

Thevel

Inderdaad voor het relais is een gezamenlijke nul en voor iedere spoel een plus nodig om ze te schakelen dmv een puls spanning.

Groeten
Piet