Samsung UE40D5720 - moederbord

Ik heb een Samsung UE40D5720 in mijn bezit die in de bootloop zit. Nu heb ik al verschillende fora bekeken om deze hieruit te krijgen ik zit echter vast. Ik heb twee vragen. Men zegt steeds dat het aan de NAND flash ligt en deze een reset zou moeten krijgen of vervangen moet worden.

Vraag 1: Hoe kan ik controleren of het wel degelijk aan deze chip ligt?

Ik zou het moederbord anders volledig vervangen maar kan nergens een moederbord vinden voor de Samsung UE40D5720. Als ik er al ééntje kan vinden kan ik voor die prijs evengoed een ander toestel halen :-).

Vraag 2: Kan ik een moederbord plaatsen van de UE40D5000? Kan ik het moederbord vervangen door een andere uit dezelfde reeks (5720 => 5000)? Of werkt dit niet zoals bij andere toestellen dat de laatste cijfers enkel een kleine variatie zijn op het model?

Greetz

maartenbakker

Golden Member

Om te beginnen moet je om een mainboard te vinden, weten welk mainboard bij je toestel hoort. Het volledige typenummer en versienummer van het toestel en het BN94xxxx nummer op de sticker van het mainboard zijn dan nodig. Vaak staat er op diezelfde sticker ook een basistypenummer. Dat kan al een aanwijzing zijn van welke toestelreeks de borden ook passen. Soms gaat dat nog iets verder maar lang niet altijd en je moet geluk hebben dat de toestellen hetzelfde LCD-paneel gebruiken.

Als ik zo'n geval voorheb, begin ik meestal het BN94-nummer in te voeren in de Aswo shop en/of op Samsungonderdelen om te zien of er directe vervangende types voor zijn. Verder is er altijd een kleine kans dat borden waarvan alleen de laatste letter verschilt, uitwisselbaar zijn. Maar zeker niet altijd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 oktober 2019 16:30:33 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 oktober 2019 16:25:15 schreef maartenbakker:
Om te beginnen moet je om een mainboard te vinden, weten welk mainboard bij je toestel hoort. Het volledige typenummer en versienummer van het toestel en het BN94xxxx nummer op de sticker van het mainboard zijn dan nodig. Vaak staat er op diezelfde sticker ook een basistypenummer. Dat kan al een aanwijzing zijn van welke toestelreeks de borden ook passen. Soms gaat dat nog iets verder maar lang niet altijd en je moet geluk hebben dat de toestellen hetzelfde LCD-paneel gebruiken.

Ik ben al zoveel nummers tegengekomen dat ik door het bos de bomen niet meer zie. Misschien als ik daar wat wijzer uit geraak dat ik al een eind verder geraak. Mijn gevonden nummers zijn:

Op het moederbord in de print:
- CODE: BN41-01660B
- MODEL: BN41-01660

Op de sticker bij het moederbord:
- UE40[5700]6708A MAIN-1019.0 SUB 1003 09.01.2012
SK10BN9405069FD2U4C191276

Sticker op de alu plaat waar het moederbord en het power-board op zit:
- LTJ400HM03-J
SK09BN9106708ALM08C140904

maartenbakker

Golden Member

BN94-05069F is het mainboard
LTJ400HM03-J is het LCD-panel

De rest van de nummertjes zijn niet zo belangrijk.

Het volledige typenummer + versienummer staat op de typesticker op de achterwand of op een kleine sticker aan de zijkant van de achterwand.

Aswo kent helaas geen vervanger voor dit mainboardtype en geen enkel mainboard dat met BN94-05069 is nog leverbaar. Het basismodel dat zij opgeven is UE40D5700RSXXN.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zou print naar een reparateur opsturen. OA UK en Duitsand zit er 1. Of anders zelf de chip vervangen en klaar!

Op 20 oktober 2019 18:52:23 schreef smd:
Ik zou print naar een reparateur opsturen. OA UK en Duitsand zit er 1. Of anders zelf de chip vervangen en klaar!

daar heb ik ook al aan gedacht maar ik lees op verschillende fora dat ik de NAND chip moet programmeren. Daar heb ik helaas geen kaas van gegeten. Er een nieuwe op solderen lukt me nog wel maar dan moet deze wel in orde zijn. Waar vind ik deze dan?

Met voorgeprogrammeerde NAND's heb ik niet echt een goede ervaring, van de 5 die ik kocht waren er 4 na een paar dagen alweer "defect" , dus zelf maar een programmer gekocht en ben er zelf mee aan de slag gegaan. Als je dat wil gaan doen dan moet je ook beschikken over de software die geprogrammeerd moet worden waar geen fouten in zitten anders is het probleem binnen een paar minuten weer terug.

Ik koop de lege via Aswo en programmeer ze zelf met een programmer op advies van Wlliam (waarvoor nogmaals dank :)).

Het vinden van de juiste software voor in de NAND is wel ff een klus. Er staan een aantal op het web die niet werken. Werkende software kan ik je eventueel wel mailen.

De eerste die ik gerepareerd heb met die software staat inmiddels al een half jaartje dag in dag uit te spelen bij een vriend van me.

Na uren surfen en diverse fora af te schuimen zie => vertalen uit alle talen (lang leve google translate :p). Heb ik beslist het er op te wagen en een mobo te bestellen op AliExpress. De tv is als extra en niet voor alledaags gebruik.

Vandaag kreeg ik deze toegestuurd en heb ik het er in gemonteerd en het werkt. Me happy! (al zal de tijd moeten uitwijzen dat hij even blijft werken).

En wat waren de kosten + verzending als ik vragen mag? Vgr

Op 8 november 2019 20:05:25 schreef STEFF:
En wat waren de kosten + verzending als ik vragen mag? Vgr

Dit heeft mij € 18,28 gekost...

MAAR....

Het mobo werd goed ingepakt voor de transport om breuken te voorkomen. Het was echter niet luchtdicht waardoor condens zich wel op het mobo kon zetten. Dit heeft er voor gezorgd dat er lichte corrosie was op bepaalde stukken. electro reiniger zorgt ervoor dat alles terug (zo goed) als nieuw is. Tijdens de eerste test werkten niet alle HDMI poorten. Na mijn "onderzoekje" stelde ik vast dat dit te wijten was aan de corrosie. De contactjes vrijmaken zorgde ervoor dat hij het helemaal goed deed.

[Bericht gewijzigd door Maestro_kv op zondag 10 november 2019 12:44:09 (58%)

Ok dank u,dat valt dan nog mee!hoop dat hij het nu een tijdje volhoud.vgr

We zijn nu bijna een jaar verder en de TV doet het nog steeds perfect. Is dagelijks in gebruik via de HDMI poorten. Heeft nog nooit raar gedaan.

Dit gewoon even ter info mochten er zijn die twijfelen of de goedkope oplossing ook wel een degelijke oplossing is.

[Bericht gewijzigd door Maestro_kv op zaterdag 17 oktober 2020 19:57:06 (29%)

Soms heb je geluk, soms niet... maar hier wel! :)

hallo iedereen
ik ben hier nieuw en misschien zit ik wel verkeerd
kunnen jullie me een beetje helpen aub
ik heb een samsung tv LE40A656A1FXXC
die niet meer opstart
had al wat info gevonden dat het de elco zouden zijn op de
voeding BN44_00197A
Deze heeft een collega al vervangen
omdfat ik leesde en het is ook zo dat je met een haardroger de tv kon opstarten
ik start mijn tv zo al 2 maand op
spijtig genoeg is er geen verandering in gekomen bij het vervangen van de elco 's
ik ken er te weinig van om zelf verder te zoeken
misschien waren de elco niet goed ?
alvast bedankt
mvg
frank

Hoi, advies om een eigen topic hier over te starten, totaal ander probleem...