met PIC via triac en met Hall sensor AC motortoeren regelen.

Volgens mij is er iets grondig mis als de wachttijd nog 30sec is zonder condensator.
Die 5min kunnen ook niet, een ADC ingang heeft geen invloed de 555 schakeling dus klopt er iets niet.

Je zult hoedanook met een gemiddelde waarde moeten rekenen als je de rimpel wilt nivelleren.
Maar of dat laatste nodig is bij een AC motor betwijfel ik, je regelt de slip en die motoren reageren niet snel genoeg.

LDmicro user.

Op 9 november 2019 15:31:33 schreef Arco:
[...]
10k is veel te hoog, A/D ingang mag max. 2k5 zijn...

In het schema van Lambiek staat neem ik aan niet voor niets 100k, hoe kom jij aan 2k5?

Arco

Special Member

De ingangsimpedantie van de AD converter mag niet hoger als 2k5 zijn. Datasheet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je de sample rate binnen de perken houdt dan kan dat voor deze toepassing geen probleem zijn, 10k is prima.

LDmicro user.

Op 9 november 2019 21:24:34 schreef Arco:
De ingangsimpedantie van de AD converter mag niet hoger als 2k5 zijn. Datasheet.

:?

The maximum recommended impedance for analog sources is 10 k?. This is required to meet the pin leakage specification.

Lambiek

Special Member

Op 9 november 2019 15:19:20 schreef stortbak:
Los werkt het inderdaad.
Totdat je het aan de analoge ingang knoopt van de 16F88.....

Je zou er een rail to rail opamp achter kunnen zetten en als spanningsvolger schakelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek dat is zelfs niet nodig want de ADC ingang ligt aan de elco en ingangsimpedantie kan niet lager omdat er geen weerstand tussen zit.
Of die weerstand aan pin3 van de 555 nu 100k is of 10k dat speelt hier geen rol voor de meting, enkel de rimpel zal veranderen.

Er is iets anders mis, programma ?

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 9 november 2019 22:08:54 schreef MGP:
Er is iets anders mis, programma ?

ik zou het niet weten, programma is niet bekend. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@TS als de lm555 schakeling werkt wanneer je er een gewone voltmeter aanhangt moet het werken met een 16F88 ADC ingang.

Is de uitgangsspanning te laag bij 45HZ experimenteer dan met de 100nF condensator aan pin 2 en 7.
Maak de C nu ook niet te groot anders krijg je rare waarden omdat de ingangsfrequentie hoger wordt dan de timerfrequentie.

Met de scoop kun je dat goed volgen en moet over het ganse bereik van 6 - 45Hz(2700tr/m) vloeiend verlopen.

edit: en nu maar hopen dat die Hall sensor geen open collector (OC) output heeft.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 10 november 2019 08:46:38 schreef MGP:
edit: en nu maar hopen dat die Hall sensor geen open collector (OC) output heeft.

Dat kan zomaar een dingetje zijn ja. :) Maar dan kan het ook, met een pull-up weerstand erbij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 november 2019 08:46:38 schreef MGP:

edit: en nu maar hopen dat die Hall sensor geen open collector (OC) output heeft.

Ja duhhh
Jij denkt dat ik daar geen rekening mee heb gehouden?
Jammer joh, zit een opto coupler tussen.

Opmerkelijk dat er niemand heeft voorgesteld: "gebruik eens een andere pic".

:)

Toch weer niet gestoord hoop ik :p
Wij denken maar luidop omdat er anders niks is, geen schema.. geen programma (onderdelen)... niks!

LDmicro user.

Op 10 november 2019 12:01:51 schreef MGP:
geen schema.. !

Is het schema van Lambiek: van frequentie naar spanning.
En de uitgang daarvan gaat naar PORTA.1

Je verwijst altijd naar het schema of programma van Lambiek, iets van uzelf heb ik hier nog niet gezien.
Hoe kunnen wij weten dat je rekening hebt gehouden met een open collector, ook een optocoupler heeft een open collector (meestal).

Je ziet een forum alsof aan de andere kant de gebruikers gedachten kunnen lezen.
Toon ons iets zodat we ons kunnen inleven in wat je aan het maken bent.

Ik heb waarschijnlijk meer vragen dan jij over uw project en de slaagkansen ervan.

LDmicro user.

Op 10 november 2019 12:33:31 schreef MGP:
Je verwijst altijd naar het schema of programma van Lambiek,.

O je hebt liever copy en paste?

Weeral een uitvlucht!

Nee iets wat jij gedaan of gemaakt hebt en ik vraag mij ook af hoe oud je eigenlijk bent |:(

edit: laat maar ik weet genoeg.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 10 november 2019 12:42:56 (12%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Het is toch lovenswaardig dat na ruim een maand en bijna 200 posts nog steeds niet iedereen het opgegeven heeft... :)
@MGP: Dit noemen we een 'pain in the ass'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco idd en ik ga mijn dag niet laten verknallen en ga iets anders doen ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 10 november 2019 12:01:51 schreef MGP:
Toch weer niet gestoord hoop ik :p

:) :)

Wij denken maar luidop omdat er anders niks is, geen schema.. geen programma (onderdelen)... niks!

Precies. :)

Op 10 november 2019 12:58:35 schreef MGP:
@Arco idd en ik ga mijn dag niet laten verknallen en ga iets anders doen ;)

Hier nog een. :Z

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat geweldig om te lezen dat iedereen het weer eens is met elkaar.
Maar lees eens goed wat ik vanmorgen schreef.
Dat was geen vraag om hulp, dat was een mededeling.
Dat men hier meteen van de gelegenheid gebruik maakt om zijn berichtenteller weer wat te verhogen, kwam wel goed uit zeker. ;)

Wel bedankt voor de interesse.

Op 10 november 2019 12:33:31 schreef MGP:
1, iets van uzelf heb ik hier nog niet gezien.
2,Hoe kunnen wij weten dat je rekening hebt gehouden met een open collector, ook een optocoupler heeft een open collector (meestal).

1, zie hier onder
2, Misschien omdat ik mogelijke problemen daarmee al had voorzien, want ik ben nu eenmaal niet dom op dat gebied.
[

Let op: Dit zijn oude instructies. Ze zijn nog steeds bruikbaar, maar met de nieuwe functie "Bijlages" kun je tegenwoordig direct op Circuits Online je plaatjes bijvoegen.
Onder het tekstvak waar je je bericht typt, vind je tegenwoordig de "Upload" knop voor bijlages.

Dat was leerzaam, het resultaat valt hier echter tegen.
edit, klik er op en je hebt wel beeld. wow....

Op 9 november 2019 15:19:20 schreef stortbak:
Heeft er nog iemand een idee om dit anders te doen?

Als dat geen vraag is, dan hebben we een communicatie probleem....

Op 10 november 2019 14:26:34 schreef stortbak:
Dat was geen vraag om hulp, dat was een mededeling.

Dus we hebben een communciatieprobleem (iets wat m.i. duidelijk een vraag is, is dat even later toch niet).. Dus ook als het er op lijkt dat het een vraag is moeten we niet helpen en jou mededelingen aanhoren... Prima, kan geregeld worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

O, dat..
Ja dat is al verleden tijd, dat staat al niet eens meer op deze blz en was vanmorgen al opgelost, doordat ik een andere pic geprobeerd heb en zag dat de pic alles in de war stuurde. :)

Wat een rare gang van zaken hier op dit forum.

Men vraagt om code.
Je geeft ze code, daar gaan ze niet op in.
Je herhaalt de vraag en plaatst een deel van de code waar het precies om gaat.
Men zegt dat de code niet compleet is.
Je geeft aan dat de hele code reeds geplaatst is en dat die werd genegeerd.
Men vraagt om je eigen code.
Je vraagt wat ze er mee moeten, want het origineel is al eerder geplaatst.
Men moet er niets mee want men kan het toch niet lezen.
Er komt geen antwoord.

Men vraagt om een schema.
Je zegt dat alles gebruikt is van eerder door anderen geplaatste schema's.
Je plaatst schema's van jezelf en je hoort er niemand meer over.

Verder gaat alles goed, zolang je co niet echt nodig hebt.
Morgen de ventilator en tacho uit de kachel koppelen aan de pic.

Op 11 november 2019 20:40:27 schreef stortbak:
Wat een rare gang van zaken hier op dit forum.

Dat is nou internet. Alleen maar bagger en rommel.
Ik snap niet dat je op internet post. Ik post daarom nooit iets op internet en ik vraag sowieso niks aan internet. Dat zou jij ook moeten doen.