Philips P2000T kenner gezocht

Op 8 november 2019 19:45:26 schreef bprosman:
Heb er zelf nog niet uitgebreid naar gekeken maar als je (toch) een nieuwe versie maakt zou je kunnen overwegen om een iets modernere versie (a la Frits' 64-in-1) te maken.

Was dat die ROM cardridge waar zo'n DIL rotary switch op zat van 0-7 (of 0-15) waarmee je verschillende images kon selecteren?

Ben me niet bewust van een nog in leven zijnde gebruikersgroep.

De oude HCC P2000 GG is al heel lang geleden opgeheven, ik zat er toen ook bij en heb de laatste vergadering meegemaakt waar de GG offciëel is opgedoekt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Was dat die ROM cardridge waar zo'n DIL rotary switch op zat van 0-7 (of 0-15) waarmee je verschillende images kon selecteren?

Deze heeft zelfs 2 BCD "Thumbwheel" switches waar je tot 64 images kunt kiezen. Vind ze persoonlijk wat lomp. Doc staat op mijn website.
https://www.retrocomputing.nl/wp-content/uploads/64_in_1.pdf

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 9 november 2019 09:33:52 (10%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ah, inderdaad duimwiel schakelaars dus.
Ik dacht dat ik ook ooit eens een ontwerp heb gezien met die andere waar je een fittingschroevendraaier in kon zetten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bprosman Geweldig Bram, ik ga er serieus naar kijken. Genoeg mogelijkheden, hoewel... Wel eens gedacht aan een RAM cartridge die via WiFi te uploaden is? Of klinkt dat te "PIC"-achtig? ;) Verder moeten we misschien op zeer kleine schaal een nieuwe P2000-GG oprichten.

Een slimme designer is een luie designer.

BTW, niemand toevallig een beeldbuis voor de P2000M liggen?

Een slimme designer is een luie designer.

Even een snelle opzet in Eagle. Voordeel van de huidige PCB technieken is dat je makkelijk tussen de pootjes kunt bedraden. Dat maakte de Philips versie complex. Of moet het echt retro zijn? Nog ideeen?

Een slimme designer is een luie designer.
bprosman

Golden Member

Of moet het echt retro zijn? Nog ideeen?

Als je het Philips design 1:1 overneemt zou ik "Retro" doen ook de PCB. Ga je iets maken gebaseerd op Frits' ontwerp of van de P2000gg dan zou ik "mijn eigen weg" gaan en inderdaad moderner gaan layouten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mmmm... OK. Moet eerst even de Library aanvullen met die maffe Philips card edge connector. Ik heb al gezien dat Philips van rechts naar links nummeren van 1 naar 15. Nu de vraag: wat is A en wat is B? A de componenten kant???

Een slimme designer is een luie designer.

Met de zaklamp in de slots gekeken bij de T zit A voor en B achter, Bij de M zit A achter. Rara??? Pluis het wel even mbv het schema uit. Maar... iemand die over mijn schouders mee kijkt is wel handig.

Een slimme designer is een luie designer.
maartenbakker

Golden Member

Op 9 november 2019 10:53:08 schreef WijnandJan:
BTW, niemand toevallig een beeldbuis voor de P2000M liggen?

Welk type zit daarin?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oeps, moet ik naar de zolder (6 trappen op en neer met die zware kast, maar dat ga ik zeker doen). Hoezo, heb jij een vooraad beeldbuizen liggen?? ;)

Een slimme designer is een luie designer.
Arco

Special Member

Als je een beeldbuis zoekt, is het vermelden van het type natuurlijk wel handig... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 9 november 2019 16:53:21 schreef WijnandJan:
Oeps, moet ik naar de zolder (6 trappen op en neer met die zware kast, maar dat ga ik zeker doen). Hoezo, heb jij een vooraad beeldbuizen liggen?? ;)

Nee, helaas niet. Misschien nog wel ergens een monitor waar zoiets inzit al vrees ik dat die groter zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Ik vond hier in de la nog een "Miniware cartridge" die qua opzet al een stuk moderner is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Volgens mij moet jij een grote la hebben... :) Mooi die hele verzameling van cartridges te zien. Staat deze ook al op je site?

Een slimme designer is een luie designer.

Het zou mooi zijn wanneer iemand de cartridge behuizing in 3D zou uitwerken, dan kunnen we die ook 3D uitprinten. Of zou daar al iemand mee bezig zijn geweest. Bestaat er ergens een inventarisatie van wat er alzo aan cartridges uitgegeven/gemaakt is?

Een slimme designer is een luie designer.
bprosman

Golden Member

Nadeel van deze is dat hij een vrij obsolete chip gebruikt, de 82S123 PROM. Die zou je eventueel kunnen vervangen door een GAL16V8 of zo , die worden nog steeds gemaakt.
Deze staat nog niet op mijn site.
Wat betreft die cartridge behuizing. Ik heb wel een lege waar ik de afmetingen van zou kunnen plukken maar ik ben geen ster in Autodesk inventor oid.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 10 november 2019 11:18:22 (27%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Of een 22V10, die heb ik nog een hele berg liggen en die zijn nog redelijk verkrijgbaar. Probleem is wel dat je er een programmer voor moet hebben. Ik ga eens bij mijn oude werkgever (Fontys) vragen.

Een slimme designer is een luie designer.
bprosman

Golden Member

Of een 22V10

En dat ze niet her-programmeerbaar zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoe bedoel je? Er bestaan ook UV wisbare.

Een slimme designer is een luie designer.

Ik heb zelf een stuk of 12 cardridges:

P2304 Familiegeheugen (Philips, voor Maarten even de type sticker erbij gedaan :) )
P019 Text 2 (Philips, met type sticker)
P2319 (Part 1) CP/M 2.2 (Philips, met type sticker)
P2301-2 Textverwerker (Philips, met type sticker)
P2305 BIS EDITOR / Viditel? (Philips, met type sticker)
P2314 BIS EDITOR (Philips, maar niet origineel denk ik)
M2004 Mediamatic-1 (Miniware)
M2002 Viewdata module (Miniware)
M2002 zonder opdruk, Waarschijnlijk een copy van de originele Miniware

DAG-Markt:Info & communicatie

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Omdat de foto's niet alle uploaded konden worden, ik heb er ook nog een met 4 roms + rotary switch.
De adres decodering is met conventioneel LS TTL gedaan, geen prom dus. (Die LS138 heb ik er even ingezet met paint in de foto omdat het type net niet te lezen is)

Deze behuizing past prima (is een paar tiende mm dunner) en is gewoon "recht". De originele modules zijn bovenaan schuin aflopend.

+ even een foto van alle bovenstaande modules.

Uiteraard heb ik ook nog de bekende standaard basic module. Maar die zit in de P2000T zelf en staat niet op de foto.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Past dat ? Eproms met een voetje ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja perfect, in deze zitten goede gedraaide voetjes. Je ziet wel waarom ik de bandjes net voor je neus weggekaapt had in Deurne. :)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.