Joulethief voor LED filaments (60-70v)

De dagen worden korter dus heb ik weer fatsoenlijke fietsverlichting nodig.
Nu is mijn voorlamp afgebroken en heb ik tijdelijk van die eenvoudige batterijenlampjes erop gestopt om geen boete te krijgen maar veel licht geven die niet.
Nu dacht ik, dit is een voorteken ;)
Nu is het de tijd om een fiets verlichting met joulethief te maken uit e-waste, een project wat ik al lang graag wil doen. En vanavond is het lab en heb ik hulp van technische vrienden bij het lab.
Kortom, het is het moment.
Ik zou graag een fietslamp maken met 1 (of meerdere) led filements uit oude led-lampen. Ik heb er voldoende van liggen. Maar een led filements heeft een hoge spanning, zo tussen 60 en 70 volt.
Nu vind ik veel voorbeelden van joulethiefs die werken van 12v naar 2230v Dat is niet precies wat ik zoek. Ik zou graag voeden uit "lege" batterijen bv een of meerdere aa-c-d cellen of 9v blok batterij
Het hele idee is dat het gemaakt is uit weggegooid (en hergebruikt) materiaal.
Ik vermoed dat het mogelijk moet zijn zo'n joulethief te bouwen. ik heb niet veel stroom nodig, alleen een hoge spanning. En hoge spanningen met een joulethief is geloof ik lastig.
Zijn er mensen die me verder op weg kunnen helpen met links, tips, eigen ervaringen etc?
Ik verwacht zeker geen kant en klare oplossing hoor. En wil ook graag ervan leren.
Ik denk dat ik alles wel kan vinden in de ewaste die ik heb liggen. Ik heb diverse defecte pc voedingen, spoeltjes en trafo's uit pc voedingen, diverse onderdelen van sloopprinten zoals stevigere transistors, diodes, spaarlamp PCB's, led-lampen, lege batterijen, div led-lamp behuizingen en wat dan al niet meer.

Update:
Beter Google gebruiken levert al iets meer op. Ik had gezocht op high voltage joulethief e.d. maar niet joulethief filement
https://www.instructables.com/id/Joule-Thief-Filament/
Geen idee of ik echter juiste spoeltje heb liggen, heb niet zoveel spoeltjes.
En kan ik elke transistor gebruiken die dezelfde minimale specs hebben als in het schema?
Als ik me niet vergis is dat een transistor bij een joulethief niet heel specifiek/nauwkeurig moet zijn mits maar de juiste specs gezien de schakeling. Ik heb denk ik nog wel wat "stevigere" transistors uit pc voedingen liggen, zouden die kans maken om te dienen in deze schakeling?
Anders' in wat voor apparaten zou ik dit soort transistors kunnen vinden?
Oude, elektrische of keramische fornuizen? (of is dat wel erg "overkill" ;) )

joule thief om voldoende fietslicht te genereren??? je gaat nogal 'lege' batterijen moet meezeulen.
ik zie ze weer elke dag rijden, fietsers met zo een kaars pitje die ik pas opmerk als ik ze voorbij rijd. monteer direct voldoende sterke lampen zodat je ZICHTBAAR ben voor de andere weggebruikers (wat de bedoeling ook is).
dit is mijn ligfiets op de aanhangwagen (ketting kapot) en met deze verlichting krijg ik nog de opmerking dat ze me niet gezien hebben (5Watt aan ledstrips achteraan, 14watt verlichting vooraan)
http://fcapri.ddns.net/fcapri/alleweder/640/DSCN2269.JPG

als je dan toch uit afval wil gaan werken, zoek gewoon een goeie 18650 cell uit een kapotte laptop accu, een accuhouder, wat draad en een zelfbouw led koplamp.
zo begon ik ook destijds en die 18650 zat onder het zadel.
kon een hele week rijden voor ik de accu eens moest opladen (vooraan een 1W led in een originele gloeilamp behuizing, achteraan 3 rode leds in een gloeilamp achterlicht behuizing)

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 5 november 2019 14:19:07 (32%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Ik zie enkele probleempjes... ;)

- Iets onnodig complex maken is meestal geen goed idee...
- Fietsverlichting lijkt me geen goed project om met lege batterijen te doen. (of je moet een emmer batterijen mee rond zeulen)
- Een filamentlamp is helemaal niet geschikt als fietslamp. Het lichtbeeld voldoet niet aan de eisen. (of je moet een speciale reflector hebben)

(daarbij is de hoge spanning ook lastig: heb je een step-up nodig waar ook wwer het nodige in verloren gaat)

Een joule-thief is bedoeld voor kleine belastingen, niet voor een enorme filament lamp...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. 20mA bij 70V lijkt weinig, maar bij 1V is dat al 1,4A. Een volle batterij gaat dat al niet leuk vinden en een lege legt het bijltje er meteen bij neer.

Ik zou eerder aan gerecyclede laptopcellen denken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Let op dat LED filament eigenlijk totaal ongeschikt is als fietslicht. Ik fiets regelmatig in het donker, soms op onverlichte paden, en als er dan weer een of andere lamzak met rond/rechuit stralende LED van een paar watt me tegemoet komt, zie ik even helemaal niets meer.
Ik zie ze dan nog liever met een 'boetepreventielampje' rondfietsen. Dan kan ik de fietser zelf teminste nog zien.

Zelf heb ik ook zo'n onding, dat een conusvormig lichtbeeld geeft. Die moet ik sterk omlaag richten om m'n tegenliggers niet te verblinden, maar het is wel ideaal op onverlichte bos/polderwegen zonder tegenliggers omdat je dan de hele omgeving ziet.

Je zult, voordat je met al de elektronica aan de slag gaat, dus eerst een geschikte reflector moeten maken die een punt of balk van 10m lang op de weg projecteert, en slechts weinig licht omhoog of recht vooruit straalt.

Maargoed. Wat je kan proberen, is om een achtergelaten fiets met naafdynamo te vinden, en het wiel daarvan in je eigen fiets te zetten. De naafdynamo-spanning kan je gemakkelijk optransformeren naar je gewenste spanning.
Technisch gezien is het diefstal, maar ik juich het hergebruik van met mos overgroeide fietsen met anderhalf lekke band die al een jaar in een stalling staan, alleen maar toe.

Qua omvormers voor 12v->70v kan ik je niet echt helpen, helaas. Dat ligt helemaal buiten mijn kennisgebied. Als ik zoiets nodig heb, dan pak ik een tda2003, stuur ik er een toontje in en koppel ik er een trafo aan :+
Lomp en inefficient, maar wel radiostoringsvrij.

EDIT:
Probeer het filament anders eens te modificeren. Knip er eentje in een paar stukken en schraap de laatste paar ledjes van het filament weg, en soldeer of krimp er een aansluiting aan. Zo kan je op lagere spanningen werken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Kwestie van de zoekfunctie van CO gebruiken...

Schakeling voor testen zenerdiodes

https://www.circuitsonline.net/forum/view/138264?query=roland+van+leus…

Met een LiPo cel van 4.2V gaat dit wel werken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Shiptronic

Overleden

Je hebt gewoon vermogen nodig, en dat voor een langere tijd, WH dus. en dat moet uit de baterij komen, lage stroom hoge spanning, of hoge stroom lage spanning, resultaat is hetzelfde ,vermogen. ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ik begrijp nog steeds niet waarom je een bijna lege batterij zou combineren met een veel te veel stroom trekkende lamp om een onbruikbaar lichtbeeld te creeren... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jep! Je kan een 1W led kopen en die gewoon achter een reflector monteren. Als je dan een joulethief achtige constructie gebruikt maar zorgt dat je de stroom in kan stellen, dan kan je "max licht" (maar veel stroom) kiezen of "minimaal licht" maar gaat de batterij lang mee! Bij 20mA heb je al redelijk licht en slechts 60mW....

Wat ik van de standaard joule-thief begrepen heb zit daar niet een "deze stelt de stroom in" component in. De resulterende stroom is een ingewikkelde combinatie van allerlei parasitaire componentwaardes. Die is dan niet geschikt.

Edit: Ik heb de filament joulethief bekeken en daar zegt ie toch dat je door de componenten te tunen meer vermogen kan trekken. Maar omdat je ze allemaal moet tunen kan je dus niet met 1 potmeter de stroom instellen wat je zou willen....

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 6 november 2019 07:25:44 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Tegenwoordig stel ik me steeds meer vragen bij het nut van zelfbouw, behalve als bezigheidstherapie, vanwege het overaanbod van alles wat je maar denkt nodig te hebben..
Zeker bij fietslampen is zelfbouw not done.

Er is een haast onbeperkt aanbod van fietslampen .
In alle kwaliteiten en prijsklassen. Al vanaf 4eu in de Action tot 25Eu bij de fietshandel.

Als zelfbouw ergens zinloos is ,,is het hier wel.
Je gaat met afval van lampen die helemaal niet geschikt zijn als fietslamp zelf iets proberen te bouwen.

1)filamentleds stralen rondom, dus moet je een parabolische reflector hebben die je moeilijk zelf kunt maken.

2)Filamentleds branden op een hogere spanning zodat je een omvormer moet fabrieken.

3) De behuizing, alle fietslampen zitten in een esthetische behuizing die speciaal gemaakt is om op een fiets te monteren.
Wat ga jij doen. Je misbaksel in een vierkant plastiek doosje of een botervlootje inbouwen en met een spanbandje aan je fiets hangen?
4) Hoe ga je je filamentlampen richten zodat de tegenliggers niet verblind worden. 5mm leds die naar voor stralen hebben van zich al een bepaalde openingshoek.

5)Ik betwijfel ook of die dunne filamentleds mechanisch stevig genoeg zijn om de schokken te weerstaan die een fiets ondervindt als hij over kasseien rijdt.

Tot slot: Wat is je motivatie om als omvormer te kiezen voor een Joulethief?
Dat is een gadget, destijds ontworpen door Elektuur en consoorten. Ze moesten hun blad toch ergens mee vullen?
Het idee er achter is dat een batterij op het eind van zn levensduur
een lagere klemspanning heeft. Door deze schakeling kun je die op peil houden en zo de batterij compleet leegzuigen.
De energie die je zo extra uit een bijna lege batterij nog kunt zuigen is echter zeer beperkt en loont nauwelijks.
En een volledig platte batterij begint vaak te lekken. Dus moet je erom denken hem tijdig te verwijderen.

En al die moeite om een aankoop van 4-10 Eu te vermijden?
Een Nederlandse vader en een Schotse moeder? :-)

Ik zou zeggen vergeet het , en begin een projectje waar je wel eer kunt van halen.

benleentje

Golden Member

De energie die je zo extra uit een bijna lege batterij nog kunt zuigen is echter zeer beperkt en loont nauwelijks.

De batterijen zijn niet voor niets leeg dit is omdat er geen nuttige energie meer inzit. De joule thief is een leuke gadget om een ledje te laten branden maar veel licht (veel minder dan 1 watt) zal je er niet uit krijgen en ook nog met een redelijk tijd en wordt het al snel zoiets wat je al had.

van die eenvoudige batterijenlampjes erop gestopt om geen boete te krijgen maar veel licht geven die niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Beste mensen,
Sorry dat ik pas zo laat reageer. Het is een erg chaotische tijd en elke dag veranderd mijn planning weer |:(
ik vind het interessant om altijd weer bij te leren maar ook te experimenteren. Daarom ben ik altijd blij dat je feedback kan vragen op het forum over van alles en nog wat. Merci voor al jullie input, ik heb het gelezen en het was weer erg leerzaam. ik ga niet in op elk indivudueel punt want dat zou veel tekst zijn.
Het blijkt maar weer dat mijn kennis van elektronica regelmatig te kort schiet maar het blijft leuk om er mee te knutselen, experimenteren en te leren.
Ik had aan een hele hoop dingen niet gedacht toen ik dit projectje bedacht om te bouwen.
Ik denk dat ik dit project moet aanpassen en opsplitsen in 2 projectjes.
De reden dat ik voor een joule thief koos was omdat ik graag een ecologisch projectje wilde doen. We gooien gruwelijk veel weg en ik heb zoveel onderdelen en "e-waste" liggen dat ik daar iets mee wil doen, iets creëren.
En er word dus ook veel energie weggegooid in vorm van batterijen die nog lang niet leeg zijn.
Maar over de nadelen van bv gewicht mee zeulen en het lichtbeeld van een filamentlamp had ik niet nagedacht.
Ik zat te denken om het project op te splitsen in 2 projecten.
1 een fietslamp maken met afval en 2 "spelen" met filamenten maar dan in de vorm van leuke, eenvoudig verlichting voor de donkere dagen.

voor de fietslamp zou ik inderdaad 18650 of platte li-ion cellen kunnen gebruiken, die heb ik ook voldoende liggen. Maar het leek me erg tof om oude batterijen te gebruiken die anders waren weggegooid. Misschien zou ik wel een joulethief li-ion batterijen lader kunnen maken (meen daar ooit een project van gezien te hebben) om zo mijn li-ion batterij op te laden.
Ik heb nog ergens defecte fietslampen liggen die ik als behuizing kan gebruiken met de juiste reflector. Ik moet ook nog ergens enkele defecte standaard el chaepo china ledlampen met van die klassieke 1 watt leds hebben liggen, ooit uit een ledlamp bak gevist. Daar zitten ook lenzen in en vast nog wel een of meerdere werkende leds om te hergebruiken.
Zou een 1w led wel te combineren zijn met een joule thief? 9niet de schakeling van de link, een andere van bv bigclive.com)
Ik fiets niet veel in het donker dus als de batterij maar even mee gaat (bv 15-10m min) is dat prima. En zorgen voor een goede fietslamp als backup.

Voor project 2 zat ik te denken om de schakeling wat ik als voorbeeld gaf te bouwen/als basis te gebruiken. Ik ga wel op zoek moeten gaan naar de juiste transistors die zouden kunnen werken (type in het schema heb ik niet liggen) maar volgens mij heb ik wel iets liggen wat zou kunnen werken.
Volgens mij waren de transistors in de joule thief schakelingen niet heel kieskeurig mits ze maar de juiste voltage aankunnen.
voor de spoel word het misschien wat lastiger maar ik heb een 94um gekregen van een vriend. Zou die ook kunnen werken ipv 100uh?
Ik ga de schakeling extern bouwen en niet voeden met aaa maar met c of d cellen. maar het lijkt me wel mooi en ook veilig om de filament in een glazen buis of klein glazen potje te bouwen zoals in het voorbeeld.

@grotedikke
Jij bent vaak toch wel onze "huis mopperkont" hier O-)
Waarom zitten we hier op het forum? Heel vaak juist omdat we graag dingen zelfbouwen, creeren, knutselen, frutselen, tegen problemen aanlopen die we weer willen oplossen. daarom zijn we techneuten, eigewijze donders. Dat is juist ook een stukje van de charme ervan. We weten dat er vaak goedkopere, minder tijd kostende oplossingen zijn maar daar gaat het vaak niet om.
Ik kan natuurlijk voor een paar euro iets kopen in een discounter als de action maar wil ik dat wel? Het gaat niet lang mee en we dragen daardoor juist bij aan onze wegwerpcultuur, e-waste berg vergroten, klimaat opwarming.
Je hebt zeker goede punten op technische vlak waar ik niet aan gedacht heb. Maar over de reden van zelfbouw ben ik het absoluut niet met je eens.

benleentje

Golden Member

Zou een 1w led wel te combineren zijn met een joule thief?

Voor een bijna lege baterij is dt echt al te veel. Een 1W LED vraagt bij 3V 300mA. Dat gaat een lege batterij niet lukken.

Als je toch wel veel bijna lege batterijen hebt is het denk ik zin voller om deze leeg te trekken door er een andere batterij of accu mee op te laden dan heb je er indirect toch nog wat aan. Maar om er een batterij mee op te laden zou ik met een joule thief wel uitkijken omdat daar en geen stroom begrenzing en geen spannings gestuurde uitgang opzit. Er zit wel een soort van stroom begrenzing op in de zin dat de batterij toch niet veel wilt leveren.

Ik hen op ebay wel eens een keer een chinees product gezien met een chip erop die minimaal 330mV nodig had op te starten en dan blijft werken tot ca 100mV. Hier toch nog gevonden.

https://www.ebay.com/itm/BQ25570-Energy-Harvester-Module-Boost-Charge-…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Op 9 november 2019 21:31:23 schreef brains:
Beste mensen,
Sorry dat ik pas zo laat reageer.
@grotedikke
Jij bent vaak toch wel onze "huis mopperkont" hier O-)
Waarom zitten we hier op het forum? Heel vaak juist omdat we graag dingen zelfbouwen, creeren, knutselen, frutselen, tegen problemen aanlopen die we weer willen oplossen. daarom zijn we techneuten, eigewijze donders. Dat is juist ook een stukje van de charme ervan. We weten dat er vaak goedkopere, minder tijd kostende oplossingen zijn maar daar gaat het vaak niet om.
Ik kan natuurlijk voor een paar euro iets kopen in een discounter als de action maar wil ik dat wel? Het gaat niet lang mee en we dragen daardoor juist bij aan onze wegwerpcultuur, e-waste berg vergroten, klimaat opwarming.
Je hebt zeker goede punten op technische vlak waar ik niet aan gedacht heb. Maar over de reden van zelfbouw ben ik het absoluut niet met je eens.

Ik lijk alleen maar een mopperpot omdat ik terecht vind dat je project onzinnnig is en dat zint jou niet. Je bent gewoon verkeerd gestart met die filamenten.
Na 45 jaar ervaring in diverse takken van elektronica en radio kan ik wel de haalbaarheid van een projectje inschatten.
De problemen die je met een joulethief en een ledfilament zult hebben om iets bruikbaars en toonbaars temaken zijn zo groot dat ik je kansen op succes ongeveer op nul schat.

Zelf ben ik een groot voorstander van zaken die milieusparend zijn, maar ook daar moet het zinvol zijn. Enkele mAh uit een lege batterij zuigen en denken dat je de klimaatverandering helpt stoppen is meer iets voor heel naieve mensen die absoluut met de hype willen meedoen.

Als je echt iets voor het milieu wil doen ga dan zaterdag lege blikjes sigarettenpeuken en hondendrollen rapen op het strand. Dat is 1000 x zinvoller.
Maar net als alle beterweters die mij maar een ouwe zeur vinden ga je natuurlijk verbeten met je project doorgaan.

Wel, laten we afspreken dat je over pakweg een maand de resultaten van je project hier uitgebreid en met foto's publiceert.
Misschien moet ik me dan wel uitgebreid verontschuldigen. :-)
Ik ben benieuwd.

Sine

Moderator

Wat de TS had gevonden werkt op zich prima, zelfs met volle batterijen ;)
Maar verwacht er niet heel veel meer van dan van een kaarsje.

Een lege AA of AAA is natuurlijk waanzin, daar zit amper energie meer in.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 10 november 2019 14:51:27 (12%)

Hensz

Golden Member

Op 10 november 2019 14:50:27 schreef Sine:
Een lege AA of AAA is natuurlijk waanzin, daar zit amper energie meer in.

Probleem is: definieer 'leeg'. Vanuit de batterij gezien is het simpel, maar het ene apparaat denkt daar totaal anders over dan het andere. Sommigen kappen al bij 1,3-1,4V, andere pas als de batterij inderdaad onder de 1,0-0,9V komt. Of je nog de helft van de capaciteit tot je beschikking hebt of helemaal niks maakt wel wat uit.

Don't Panic!