aansluiten voeding voor motor

Beste allemaal,

Vraagje,
Ik heb twee motoren (enkele fase, zie typeplaatje) die bij een zaagmachine/vandikte bank horen.
Vanwege een verhuizing heeft mijn neef (eigenaar) de bedrading van de voeding en condensatoren losgemaakt.
Nu vroeg hij mij onlangs hoe het e.a. aangesloten moest worden want dat had hij niet genoteerd....Na zelf wat geprobeerd te hebben is een condensator gesneuveld.
Nu heb ik even wat info verzameld en ben een eind gekomen.
Voor de zekerheid wilde ik hier vragen of er iemand is met kennis van dergelijke motoren en aansluitingen.

Per motor zitten er twee condensatoren op. Ik heb een schema gevonden wat hier op lijkt. Een startcondensator en een bedrijfscondensator. Gezien de waarden zou dat kunnen volgens mij.
In het schema heb ik de afgeknipte condensatoren even erbij getekend. Bovenaan zat de bedrijfscondensator (8uF 320V) met de grijze bedrading.
Aan de zwarte draden zat waarschijnlijk de start condensator. De waarde is nauwelijks af te lezen maar ik denk 125 uF 220/275V. Met mijn capaciteitsmeter meet ik 132 uF.

Vraag is nu waar wordt de 230V voeding aangesloten?
Is dat de bruine draad (L) en rechtsonder de blauwe (N)?
Uiteraard moet ik een nieuwe condensator kopen.

Alvast dank,

John

Is er iemand die iets van enkelfasige motoren weet??

Alvast dank!

John

pamwikkeling

Special Member

Beste John,

ik denk dat je dit probleem niet kan oplossen.

Je stelt een schema voor, wat correct is voor een éénfazige motor met bedrijfscondensator en een centrifugaal schakelaar/startcondensator voor een hoog aanloopkoppel.

In het door jou voorgestelde schema moet de voeding (L1 en N) verbonden worden met de aansluitpunten waar de U1 en U2 naar toe gaan.
Je zou dus kunnen besluiten dat in het verbindingspunt waar de twee condensatoren aan elkaar gemaakt werden (dus het verbindingsbruggetje, de blauwe kabel en de grijs en zwarte stukjes) de voeding dan ook moet komen.

Op zich is dit correct.

Maar wie zegt dat je schema overeenkomt met de aansluitingen zoals die op je foto voorkomen.
Het is best mogelijk dat de serie kring S1-CA (centrifugaal schakelaar S1 en startcondensator CA) omgekeerd aangesloten zit (dus Ca zit met één kabel aan Z2 en S1 zit met één kabel aan CB).
De motor zal dan evengoed werken.
Maar je voeding mag dan NIET MEER op het verbindingspunt waar de twee condensatoren aan elkaar komen.

Trouwens in je motor zit ook nog een themische beveiliging (het rode knopje) meestal komen de aansluitdraden hiervan ook naar het klemmenbord toe.

De hoofdvraag is dus, klopt je voorgestelde schema met de werkelijkheid.

Om dit op te controleren is er maar één oplossing.
Alle draden los doen en met een ohm meter (die voldoende nauwkeurig meet in het bereik 0.1 tot 20 ohm) de afzonderlijke componenten (hoofdwikkeling, hulpwikkeling, centrifugaal schakelaar, thermische beveiliging) uitmeten en dan het schema terug opbouwen.

Je mag ervan uitgaan dat (indien de motorwikkeling correct is) :
- de laagste weerstand afkomstig is van de centrifugaal schakelaar of het thermisch contact.
- de hoogste weerstand afkomstig is van de hulpwikkeling.
- de middelste weerstand afkomstig is van de hoofdwikkeling.

Zonder deze meetgegevens blijft het gissen.

Ok, helder.
Ik zal in elk geval de condensatoren alvast bestellen.
Die 8uF 320V (spanning mag wat hoger zijn) en de aanloop/start condensator van 132uF 220/270. (spanning mag waarschijnlijk wat hoger zijn)
Op de stikker lees ik wel 125...….F maar dat is niet goed meer te lezen.
De multimeter geeft 132uF aan.
Wat is hiervoor verstandig? Ergens ertussen in?

Ik ga komende week mijn neef bezoeken en probeer alles te meten.

Alvast dank!

John

pamwikkeling

Special Member

Eerst meten, dan pas condensatoren bestellen.

In het slechtste geval is je motorwikkeling of centrifugaal schakelaar slecht en dan heb je de condensatoren voor niets besteld.

Trouwens, het kenplaatje op een van de foto's, is dat origineel van deze motor geweest ?
Het lijkt van een andere motor afkomstig te zijn...

Bij het meten de losgehaalde draden goed merken waar ze gezeten hebben. Als er niets aan de aansluitingen veranderd is moet de voeding waarschijnlijk op wit linksonder en op blauw rechtsonder.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

Als er 125 op staat en je meet 132, is het waarschijnlijk een 125u condensator die een klein beetje afwijkt. Afhankelijk van de verkrijgbaarheid is elke waarde die in de buurt komt, zeg 20% afwijking, goed genoeg.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit soort condensatoren hebben (bijna allemaal standaard) een tolerantie van + en - 10 %. Dan ligt, bij de opgegeven waarde van 125 uF, een gemeten waarde van 132 nog ruimschoots daarbinnen.

Beste hunebedbouwer.....

De motor draait weer als een zonnetje met de voorgestelde bedrading.
Fase rechtsonder en de nul linksonder.

De condensatoren die nog wel werkte hebben we aangesloten.
Ik bestel nu de twee nieuwe voor de andere motor.

In elk geval iedereen dank voor het meedenken!

John