ledverlichting voor naaimachine

Bapaktus

Special Member

De website is www.gloeilampgoedkoop.nl, het bedrijf heet Lampgoedkoop.nl B.V. te Nijmegen. ruud
De naaimachine zit nu weer bijna inelkaar en zo te zien hou ik geen onderdelen over. :)
ruud

Op 10 november 2019 10:30:31 schreef Arco:
Bij de ledlamp uit mijn link staat dat 'ie speciaal voor deze machine geschikt is; ik neem aan dat die dan wel werkt.

Je kan het beste deze kopen. Ben je af van het gepruts. Volgens mij moet je juist een dimbare ledlamp kopen. Die doet tenminste niet zijn best om de lichtopbrengst constant te houden bij verlaagde spanning.

Op 10 november 2019 10:22:42 schreef Bapaktus:
@Ohm Pi,
Vanochtend gemeten.
De spanning op de lamp connector :
alleen gloeilamp 15 Watt 205 Volt gelijk

alleen led 2,5 W 307 Volt gelijk
Bij het aansluiten van de spanning gaat hij heel even helder
branden en dimt dan.

beide lampjes parallel 205 Volt gelijk
Waarbij opgemerkt moet worden dat dan de licht opbrengst van de ledlamp meer is dan bij de enkele aansluiting maar minder dan direct op het lichtnet.

zonder lampjes 213 Volt gelijk.

Bij aansluiting van het LED lampje direct op het lichtnet (230 Volt wissel) geeft hij een flinke hoeveelheid licht.

205V is de gemiddelde spanning van een dubbel gelijkgerichte netspanning. Beetje vreemd dat de lamp minder licht geeft dan bij 230V wisselspanning. Kan je daarmee leven dan kan je kijken of je ledlamp werkt als je parallel aan de ledlamp een weerstand van 22 kΩ, 3 Watt monteert. Als het werkt, dan moet je die weerstand veilig en netjes in de naaimachine wegwerken. Tenslotte staat het lampje en weerstand gewoon onder netspanning.