vaillant ecotec plus en termosstaat calormatic 350

Kilian,

Dit is een mooie tip, heb het telefoonnummer al genoteerd.
Heb zelf ook goede ervaring met warmte service

Gewoon even wat fantaserend: Het zou kunnen dat de ketel denkt dat de watertemperatuur te hoog is. Bijvoorbeeld door een defecte aanvoer/retour NTC sensor, of de temperatuur is echt te hoog, bijvoorbeeld door een kapotte of vastzittende pomp. Ik verzin maar wat.

te weinig gas lijkt me niet, dat levert een foutcode op, tevens werkt de tapwater functie wel zeg je, daar heb je het volle stookvermogen voor nodig doorgaans, dus dat kan niet. een flowprobleem in de CV leidingen lijkt me eerder. filter in de retour bijv, en check andere thermostaat kranen ook eens, die gaan wel vaker vastzitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kilian,
De pomp lijkt mij niet defect, wandt de afgaande leidingen van de vloer worden handwarm, (bij aangaan cv) en de meter van de ingang slaat eerst uit en daarna de retour.

In een vorige post heb ik algesproken over de ntc weerstands waarden.
Weet iemand de waarden.

Vaillant; geeft aan dat de aanvoer/retour ntc hier niets mee te maken heeft.
Zou een fout melding moeten geven

Testman,
te weinig gas??, de tegenhanger tapwater is goed. dus gasdruk is goed

Waar zou dat filter moeten zitten????

En als je nou de schoorsteenveger stand eens aanzet, plus en min tegelijk indrukken. De ketel zou nu meteen op volle kracht moeten gaan draaien. De leidingen en het gehele CV systeem moet snel naar de hoogste temperatuur gaan. Zet desnoods de vloerverwarming even uit.

Ik denk eerder aan een defecte branderautomaat, die valt uit bij laag vermogen en de ketel probeert het opnieuw na wachttijd.

Lukt het een filmpje te maken?

Maus0611,

De schoorsteenveger stand ga ik zeker proberen, ga eerst even op zoek naar dat menu, ben het namelijk niet tegen gekomen ik het bestand, het zal er zeker instaan.

Had ik dan geen fout melding moeten krijgen in het schermpje.

Als ik een defecte branderautomaat heb, dan ga ik ervan uit, dat het tapwater keuken-douche het ook niet goed doet.

Weet je toevallig de weerstandswaarden van de ntc,s

Nee, die weet ik niet. Ik heb wel eenzelfde ketel hangen dus als je er makkelijk bij kunt kan ik kijken, echter hele demontage is geen optie voor mij, kan er moeilijk bij.

Menu:
Bovenste 2 platte knoppen tegelijk indrukken, dan krijg je een menu. Ga naar beneden in de lijst en selecteer 'Installateursniveau'. Code is standaard 17.
Hier kun je de foutenlijst bekijken.
Ga dan naar 'testprogrammas', en daarna naar 'Functiemenu'. Hier kun je alle onderdelen per stuk testen. De driewegklep komt ook voorbij, je kunt kiezen uit verwarming of warm water. Je hoort hem 2 keer zoemen en daarna eenmalig knorren.

In 'testprogrammas' kun je nog eens naar 'testprogrammas' en daar kun je de ketel ook in vollast schakelen. Hij overbrugd je maximum temperatuur instelling volgens mij, dus let op je vloer.

maus0611,

Alvast bedankt voor de tips, in het ladder diagram (boekjes) zie ik op voorhand geen ladderprogramma, ga morgen verder zoeken.

- ladderprogramma
- foutenlijst bekijken
- rookgasafvoer pijpen controleren - nalopen

Heb net nog alle radiatoren open gezet, blijft pendelen daarna,
Vloerverwarming dicht gezet, blijft pendelen.

In de gasleiding zit een zeefje bij de inlaat van de ketel. Kan ook gasregelblok zijn maar waarom laat je niet een erkende Vaillant dealer komen voor diagnose??

Beste smd,
ga op zoek naar het zeefje.
Waarom ik niet een erkende Vaillant monteur laat komen is vanwege de hoge kosten.

Kan ik dan beter in een nieuwe ketel inversteren.
Ben nu al bijna 200 euro kwijt.

Foutcode lijst bekeken;
F22, 28.54.28.22.22.22.22.22
Meeste is dus F22; watergebrek staat op 1.5 bar, waterdruksensor, kabel naar de pomp.

Nu heb ik een reset gedaan op de F lijst, en naar 3 uur nog geen fout melding,
Ondanks dat de ketel de zelfde opstart problemen heeft in deze 3 uur.

Ga morgen nog eens kijken in de foutcode lijst, of er iets instaat

Het onderhoud aan die ketel, heb je dat nooit gedaan, zelf gedaan, of laten doen, en wanneer was de laatste keer?

Op 9 november 2019 19:33:42 schreef fred-loes:
Beste smd,
ga op zoek naar het zeefje.
Waarom ik niet een erkende Vaillant monteur laat komen is vanwege de hoge kosten.

Kan ik dan beter in een nieuwe ketel inversteren.
Ben nu al bijna 200 euro kwijt.

Zonder juiste kennis van zaken aan een gasinstallatie werken is behalve gevaarlijk ook gewoon niet handig, je hebt 200 euro uitgegeven aan de klep terwijl de CV monteur je de juiste diagnose had kunnen geven voor dat geld.

Heb je ditzelfde front? Hier zie je het laddertje onder plus en min. Die bedoelde ik..

maus0611,

Totaal over het hoofd gezien,

Maus0611,

Ketel komt direct volledig in, en gaat naar de warmte vraag,
code inscherm S04; cv functie brander aan.

heb je wel de modulerende functie uitgezet toen je de aan/uit thermostaat eraan had hangen? dat moest ik hier ook, een aan/uit thermostaat in t ketelmenu selecteren en moduleren uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman,

Nee had ik niet gedaan.
Heb nu de normale thermostaat weer aangesloten,
Ofwel Vaillant calormatic 350 vrt 350

Vreemd. Als ik de monteur laat komen kost het me 35 Euro half uurtje voor diagnose. Tsja, soms ontkom je er niet aan. 200 Euro wat een oplichter!! Dus laten schoonmaken,controleren doe je ook niet in max 2 jaar?? Besef je wel dat je iets aan de verzekering heb uit te leggen als er iets fout gegaan is en dat evt niet uitkeert??En geroyeerd bent??

als de ketel niet is schoongemaakt na 2 jaar? dat valt wel mee, kan me bij meer jaren geen onderhoud nog wel indenken dat ze daar over beginnen, heb al wat gare installaties gezien met stickers voor onderhoud minstens 5 jaar oud. waakvlam erin waar je een flinke pan soep op kon koken, kappen missend.

ken er ook 1 waar standaard een gaslucht hangt als je binnenkomt. cv boer zegt dat dat normaal is. wel een HR ketel dus geen waakvlam, niet normaal dus. zodra de ketel ontsteekt is dat lekken weg, gasklep dicht gewoon niet af..

of hele berg ouwe vloerbedekking die over de ketel en cv ruimte ligt. daar let geen hond op, ook hoofdverdeelruimten die je eerst van 2m2 zooi kunt ontdoen zijn leuk als er een smeulbrandje ontstaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 november 2019 19:00:01 schreef smd:
Vreemd. Als ik de monteur laat komen kost het me 35 Euro half uurtje voor diagnose. Tsja, soms ontkom je er niet aan. 200 Euro wat een oplichter!!

Volgens mij begrijp ik het anders, namelijk dat hij zonder monteur 'blind' de 3weg klep heeft vervangen en zo 200 euro verder is.

Wat is nu precies het probleem, word het niet warm in huis?

Misschien pendelt de ketel wel terecht, omdat er via een korte weg direct warm water terug de ketel in loopt en deze dus uitschakelt.

een ketel van 2013 al afschrijven omdat een monteur erbij halen niet meer rendabel is? lijkt me wel iets veel te vlug al. ding kan nog 10 jaar mee, en defecten krijg je toch wel een keer aan een ketel.

gezien het ding wel stookt op de veger stand is het probleem dus minder groot. filter in de retour vraag ik me af, gezien de radiatoren wel warm worden op die veger stand?

werkt de extra pomp op de vloer verwarming verdeler wel? die kan haperen waardoor er te weinig afname is, op 2 kleine radiatoren kan de ketel miss zijn vermogen niet kwijt. vaak zit er een dop op de kern van de pomp met sleuf erin, die dop eruit draaien en checken of de as eronder wel draait. dergelijke pompen gaan vaker vastzitten als deze in de zomer uitgezet worden. daar kan een gietijzer pomp niet tegen, roest vast..

standaard staat het max brandervermogen op 80% ingesteld, iig dat was hier zo. voor het tapwater heb je het volle vermogen wel beschikbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 november 2019 00:11:13 schreef maus0611:
[...]

Volgens mij begrijp ik het anders, namelijk dat hij zonder monteur 'blind' de 3weg klep heeft vervangen en zo 200 euro verder is.

Wat is nu precies het probleem, word het niet warm in huis?

ja dit dus :)

Sine

Moderator

Er zit elektronica in een CV ketel ... dat wel.

Maar echt een onderwerp voor CO is het niet.