Op 10 november 2019 20:14:00 schreef testman:
de maximale stroom welke de auto mag opnemen wordt met een spanningsdeler van weerstanden gemaakt dacht ik. die dunne extra draad doet dat. de herkenning dat de stekker nog in de auto zit gaat met nog een draad via aarde.
De weerstanden (in de kabel!) bepalen alleen wat de kabel mag hebben (auto kan bijv. 32A laden maar iemand heeft de kabel van de buurman gebruikt die maar 16A aankan) , daarnaast is er een pulsbreedte protocol, vanuit het laadpunt, wat aangeeft wat het laadpunt kan leveren. De communicatie van start en stop laden e.d. gaat met weerstanden in de auto.
Het laadpunt moet dus met beide rekening houden (niet meer dan wat de kabel aan kan aanbieden en de maximale stroom welke hij kan leveren daarop aanpassen).
Aan de auto de taak om niet meer stroom af te nemen dan het laadpunt aanbiedt.
Door tijdens het laden de pulsbreedte aan te passen kan het laadpunt de auto opdracht geven minder hard te laden, bijvoorbeeld omdat de oven/boiler/kookplaat thuis aangezet wordt, of juist een tandje bij mag zetten omdat de zonnepanelen genoeg extra energie leveren.
Dit alles kan zowel met 1 als met 3 fase, maar bij 3 fases geldt de stroom voor alle fases, dus geen verschillende stromen per fase .
In het laadpunt zit altijd een relais wat alle fases en de nul(!) tegelijk in- of uitschakelt
De Type 2 stekker is een uitbreiding op de SAE J1772 (1 fase) stekker/protocol. (o.a. herkenning van de kabel i.v.m. stroomsterkte)
Daarnaast hebben we CCS2 gekregen wat ook DC laden mogelijk maakt...