Luchtinlaattemperatuursensor Peugeot 205

Voor een Peugeot 205 ben ik op zoek naar een vervangende luchtinlaattemperatuursensor, aangezien de huidige sensor defect is (meet oneindig en de ECU geeft de bijbehorende foutcode 13). Tevens is deze sensor niet meer origineel verkrijgbaar.

Onderstaande grafiek geeft een schatting weer van de waarden die de NTC sensor moet doorgeven:
https://i.imgur.com/nRQy6ea.png

De sensor die bij Reichelt dicht in de buurt komt is de EPCOS B57871S0212 NTC-weerstand 60 mW 2.1 kOhm.

Echter ben ik bang dat deze niet bestand is tegen de benzine dampen. De sensor is namelijk in het gasklephuis gemonteerd, naast de injector. Deze wordt dus blootgesteld aan benzinedampen, iets olie en trillingen. De datasheet vergroot het vertrouwen ook niet echt:

- Environmental conditions must not harm the thermistors. Use thermistors only in normal atmospheric conditions.
- Contact of NTC thermistors with any liquids and solvents should be prevented. It must be
ensured that no water enters the NTC thermistor (e.g. through plug terminals).
- Avoid dewing and condensation.

Ik zou de sensor eventueel aan de buitenkant van het gasklephuis kunnen monteren, maar dan geeft de sensor niet de juiste waarde.

Kan iemand mij helpen met het vinden van de juiste sensor?
Bij voorbaat dank!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Type en jaartal kan helpen. Foto is te slecht om iets zinvols op te zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Bedankt. Nee, het ziet er zo uit

Slecht te zien op de foto's maar het lijkt me meer een soort bakelieten behuizing met daarin een kleine sensor gefroebelt. Kun je dat ding niet vervangen ?
Of op de sloop ?

Overigens lees ik ook iets over slechte contacten :
https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=53901

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 11 november 2019 13:21:03 (20%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Renault clio en 19 (F7P) en megane (2.0 16v F7R) hebben ongeveer dezelfde temp/weerstand curve. Ik heb hem tussen de gasklep en het luchtfilter geplaatst
20 graden 3060 4045 ohm
40 graden 1315 1600 ohm
80 graden 300 370 ohm

Jacques van Montfort

Op 11 november 2019 13:18:00 schreef bprosman:
[...]
Slecht te zien op de foto's maar het lijkt me meer een soort bakelieten behuizing met daarin een kleine sensor gefroebelt. Kun je dat ding niet vervangen ?
Of op de sloop ?

Bedankt voor de tip. Heb zes slopen gebeld, slechts een heeft een Peugeot 205 staan. Ik zal daar eens kijken.

Er zit inderdaad een kleine sensor op. Een soort druppel als het ware.

Overigens lees ik ook iets over slechte contacten :
https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=53901

Mijn foto heb ik van dat topic, ik had dat inderdaad al gelezen. De sensor meet oneindig op de stekker, ben ervan overtuigd dat deze defect is.

bprosman

Golden Member

De sensor meet oneindig op de stekker,

Dat hadden ze in dat topic ook begrijp ik maar als ik het artikel (vluchtig) lees lag dat aan die (ronde) contacten die contact maken als je de sensor er op schroeft.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zie hier een PDF met Bosch luchttemp sensors de open of de plastic insteek versie lijken bijna dezelfde curve. Iets afwijking zal niet zo'n heel groot probleem zijn.

Edit: Die ronde contacten zijn van de injector volgens mij.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op maandag 11 november 2019 16:54:55 (16%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

@bprosman Bedankt voor je hulp. Die ronde contacten zijn van de injector, ik heb het al los gehad. Als ik het goed snap, staan die er los van (4 draden: 2 voor injector, 2 voor tempsensor), maar misschien is het niet onafhankelijk geschakeld.

Ik heb zojuist geluk gehad en heb er eentje op de sloop gevonden! Deze gaf een goede meetwaarde aan. Binnenkort zal ik kijken of het past, maar op het oog is het hetzelfde.

@Paul hartelijk dank! Ik hoop het niet meer nodig te hebben, ik zal het iig opslaan.

Jacques1956 ook bedankt overigens.

Ik heb de inlaattemperatuursensor vervangen met eentje van de sloop. Tevens defecte injectorweerstand vervangen. De auto start weer en loopt beter dan deze in de 10+ jaar heeft gelopen. Toentertijd van alles gezocht en geprobeerd maar nooit gelukt om relatief hoge verbruik te verhelpen. Was dus defecte inlaattemperatuursensor. Bedankt voor jullie hulp!