welke multimeter

Hallo iedereen,

Ben me aan het concentreren naar een multimeter die ook 20 Ampere gelijkstroom kan meten.
Ben niet te beroerd om een Fluke aan te schaffen maar ja...de meeste Fluke's meten 10 A. Ik ben niet op zoek naar een A-tang ;-)
Kan iemand mij een goed merk of eventueel type aanbevelen ? Op Ali staan er genoeg maar of dat goed is....

Jinny

Golden Member

Als je 20A DC wilt meten moet je voor een shunt gaan met een mV meter erover of een DC Ampèretang.
Op een DMM gaat dat niet worden.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje

Golden Member

Zulke grote stromen moet je niet meer meten met een multimeter. De meters die zijn daar op die range onbeveiligd en als de stroom even iets groter is dan is de meter ook gelijk defect.

Het is niet voor niets dat een fluke en andere goede meters tot 11A gaat. Daar zit een speciale supersnelle zekering van 1100mA in die boel heel houd.

Mijn advies is toch echt om voor die stromen naar een mulimeter/ ampere tang te gaan kijken die heb je ook voor DC stromen. En anders een goedkoop meter maar met grote kans dat het niet lang heel blijft op de 20A bereik.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 11 november 2019 18:55:51 schreef benleentje:...Daar zit een speciale supersnelle zekering van 1100mA in die boel heel houd...

Ik betwijfel of die daartoe in staat is. Ik denk dat die snelle zekering voorkomt dat er al te grote steekvlammen uitkomen als je er per ongeluk een 5000A doorheen jast. Een veiligheidsdingetje.

fred101

Golden Member

Ik sluit me aan bij de rest, dat soort stromen meet ik liever met een shunt of stroomtang. Maar als de TS dat wil, waarom niet, hij zal er vast een speciale reden voor hebben. Ik heb zelf een Fluke 8000 met 20A optie (maar die optie gebruik ik in geen 20 jaar :-) )

Belangrijker dan 20A opzich, wat zijn je eisen mbt resolutie, max meet duur, veiligheid eisen/CAT etc, nauwkeurigheid en meetsnelheid ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Wel met de fluke onbedoeld de startstroom van een startmotor laten zien en dat terwijl de kabel naar de startmotor los lag. Was een kortsluiting in het startrelais En daar kan het ding heel goed tegen alleen de zekering was defect. Geen idee wat het doet bij een 5kA stroom.
Maar een zekering in zo een meter is altijd beter is compleet zonder enige vorm van beveiliging zoals in een standaard 20A meetding.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dynatek 9020 (ik meen dat ik die heb) heeft een 20A zekering. Ooit moeten vervangen in mijn meter, geloof 20 gulden bij Display Elektronica.
Was ik niet zo blij mee...

Kan de plaatjes niet linken omdat ze te groot zijn, dus hier een teardown in het Engels. Ik heb een oudere, zonder transistor en capaciteittester erop.

Hier een rechtstreekse link naar de foto met de zekeringen (incl. 20A) erop.

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 11 november 2019 20:20:00 (19%)

De reden dat "10A max" wordt opgegeven is dat de meter te warm wordt van langere tijd 20A.

Ik heb nog een multimeter waar gewoon "20A" opstaat.
Ik heb nog een multimeter waar (als ik het goed heb) 10A opstaat, maar in de handleiding: "20A is toegestaan mits niet langer dan 10s".

Grotere stroomen meet ik zelf ook altijd door een shunt te gebruiken. Allerlei dingen zoals kabels worden vanzelf "shunt" als je het over stromen > 10A hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

had vroeger een oude beckmann meter die ook 20a aankon, ongezekerd ook nog. die eens een duurtest laten doen bij een voeding, sindsdien zat er een lichtbruine plek langs de 20A meetbus, daar zat de meetshunt dus onder.

tegenwoordig gebruik ik voor dergelijke stromen nooit een serie meting meer voor, heb er DC ampere tangen voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 11 november 2019 18:55:51 schreef benleentje:
Het is niet voor niets dat een fluke en andere goede meters tot 11A gaat. Daar zit een speciale supersnelle zekering van 1100mA in die boel heel houd.

11A = natuurlijk 11000mA, dat zit er in die Fluke :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Kun je voor de ampere meting niet gewoon zo'n auto dashboardmeter gebruiken?

Ze zijn er ook met een kleinere schaal en ook digitaal. Dan kan je verder concentreren op je multimeter.

Jacques van Montfort

Op 11 november 2019 19:24:30 schreef fred101:
Ik sluit me aan bij de rest, dat soort stromen meet ik liever met een shunt of stroomtang. Maar als de TS dat wil, waarom niet, hij zal er vast een speciale reden voor hebben. Ik heb zelf een Fluke 8000 met 20A optie (maar die optie gebruik ik in geen 20 jaar :-) )

Belangrijker dan 20A opzich, wat zijn je eisen mbt resolutie, max meet duur, veiligheid eisen/CAT etc, nauwkeurigheid en meetsnelheid ?

Het is voor een stroommeting die tussen de 15-20 A ligt maar voor een paar seconden.Soms heb ik het ook nodig om te meten tussen 0-3 A maar dat is een wat meer safe gebied maar daar meet ik wel een stuk langer.
In ieder geval bedankt voor de info allemaal , hier kan ik zeker wat mee.

vergeten

Golden Member

Op 11 november 2019 22:32:31 schreef ballo:
[...]

Het is voor een stroommeting die tussen de 15-20 A ligt maar voor een paar seconden.Soms heb ik het ook nodig om te meten tussen 0-3 A maar dat is een wat meer safe gebied maar daar meet ik wel een stuk langer.
In ieder geval bedankt voor de info allemaal , hier kan ik zeker wat mee.

Ook niet onbelangrijk voor alle adviezen, bij welke spanning wil je de genoemde stromen gaan meten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

Er zijn zat weekijzermeters, die je voor die 20A kunt gebruiken. Ook zijn er stroomtangen die je met je multimeter kunt gebruiken.
Ik heb hier zelf een 20A Fluke AC/DC-stroomtang, die ik ooit voor een prikkie op en radiomarkt kocht. Prima ding :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 11 november 2019 22:48:51 schreef vergeten:
[...]
Ook niet onbelangrijk voor alle adviezen, bij welke spanning wil je de genoemde stromen gaan meten?

Tuurlijk een hele goede vraag ! 12 volt....

Ik ben blij met m'n VC17B+. Op de behuizing staat "10A", maar in de handleiding staat 20A. Die is trouwens gezekerd! (iemand had m'n 200mA zekering doorgeblazen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik heb een goedkope multimeter zien "exploderen" toen een monteur de lekstroom van mijn motor wilde meten. De sukkel draaide daarna de contactsleutel om (zonder zijn meter te verwijderen) en dan gaat gelijk de hele feestverlichting aan (Goldwing 1800)

Voor 12V automotive zou ik zeker voor een externe shunt gaan. Als je daar een foutje maakt redt je het niet met 20A

Een voordeel van een stroomtang is het gebrek aan spanningsval ! (burden voltage)

Denk ook even aan je meetsnoeren. Daar moet die 20A ook doorheen. Als die 0,1 ohm zijn ben je bij 20A al 2V kwijt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 12 november 2019 09:18:47 (22%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

voor die hoge stromen heb ik zelf meetkabels gemaakt, van 1mm2 tot 6mm2 hangt hier. echter zijn de meetbussen in de meter zelf doorgaans te gammel, en het ingevallen vuil wat in de A bussen zit helpt ook niet bepaald mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Ook maar voor max 30 sec, wat voor de meeste meters geldt ook bij Fluke!

Deze meter kan het wel, is ook voor AC beschikbaar binnenkort
(nee geen aandelen!)

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 15 november 2019 23:52:20 (22%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.