Electrolux TF 1040 (vrieskast van 1978) kan niet doorstarten.

lawaai van nieuwe kasten? dat is het wisselende gepruttel net nadat de compressor is gestart. daarna hoor je zo'n ding amper nog. de jouwe was miss ooit 20db, maar na 40 jaar draaien ook niet meer.

nu is het rendement van R12 dan wel beter, maar de isolatie van oude kasten is niet best, daar ga je wel mee vooruit. tevens zijn veelal de bakjes en rekken al gescheurd en gebroken na zoveel jaren, deurrubbers gescheurd of uitgehard.

het nieuwe onderdeel kan ook best eens stuk zijn, retour gestuurd door iemand, maar men heeft niet gecontroleerd of het onderdeel wel goed was nog. heb ik al vaak zat bij diverse winkels gehad.

ik zou het allang geprobeerd hebben, met een momentdrukker de startwikkeling sturen en blijft het ding dan lopen is de compressor goed. seconde of 2-3 ingedrukt houden, meteen als de stroom op de compressor komt.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 10 november 2019 11:39:07 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 november 2019 11:33:23 schreef testman:
lawaai van nieuwe kasten? dat is het wisselende gepruttel net nadat de compressor is gestart. daarna hoor je zo'n ding amper nog. de jouwe was miss ooit 20db, maar na 40 jaar draaien ook niet meer.

De fabrieksopgave van mijn oude vrieskast en koelkast ken ik niet. Ik ken de waarde van mijn meting een jaar geleden, toen de kasten nog maar 40 jaren jong waren. Gemeten vlak vóór die kasten staande, met draaiende compressor, gaf de meter maximaal 20 dB aan.

nu is het rendement van R12 dan wel beter, maar de isolatie van oude kasten is niet best, daar ga je wel mee vooruit. tevens zijn veelal de bakjes en rekken al gescheurd en gebroken na zoveel jaren, deurrubbers gescheurd of uitgehard.

Gescheurde bakjes en rekken? Kapotte en hardgeworden rubbers? Niet in mijn kasten. Het was een dure set, voor die tijd extreem zuinig, goed geisoleerd, stil, en solide uitgevoerd. De gangbare koelsystemen uit die tijd ken ik ook. Die zullen inmiddels gedumpt zijn. Maar dit was kwaliteit, zoals helaas nu ook voor veel geld niet meer te koop is. Met een nieuwe aanschaf ga ik niet vooruit ten opzichte van wat de oude een paar dagen geleden nog kon. Maar wat moet dat moet.

het nieuwe onderdeel kan ook best eens stuk zijn, retour gestuurd door iemand, maar men heeft niet gecontroleerd of het onderdeel wel goed was nog. heb ik al vaak zat bij diverse winkels gehad.

Dat zou kunnen. Maar is het waar dat het rammelen van een Danfoss 103N0011 iets zegt over het al dan niet kapot zijn?

ik zou het allang geprobeerd hebben, met een momentdrukker de startwikkeling sturen en blijft het ding dan lopen is de compressor goed. seconde of 2-3 ingedrukt houden, meteen als de stroom op de compressor komt.

Voor een harde start heb ik de spullen niet. Een compressor vervangen mag in Nederland niet. En dat betekent dan einde verhaal voor deze vrieskast.

Van de nieuwe vrieskasten is volgens fabrieksopgave veel lawaai te verwachten, maar beter wordt niet gemaakt. Vernieuwen betekent niet langer verbeteren.

Gelukkig heeft de koelkast in 41 jaren nog geen enkel mankement gehad. Die mag dus blijven om fluisterstil zijn werk te blijven doen. Bij een nieuwe meting komt die met een werkende compressor nog steeds niet boven de 20dB die ik eerder mat. Als je moeite doet en je adem inhoudt kun je ook het koelsysteem horen.

Electrolux had indertijd een ander koelsysteem dan de meeste koelkasten. Waarschijnlijk wordt dat niet meer in nieuwe kasten toegepast.

Is er nog iemand die dat koelsysteem heeft gekend?

de reden dat je compressor niet meer vervangen wordt is omdat er nog R12 inzit, dat is 1 der chloorgashoudende koudemiddelen die niet meer mogen. R12 ging het eerste in de ban, daarna kwam R22a en de rest volgt nog, ook R410 en R407c gaan er uit op den duur.

evengoed zou een nieuwe compressor al zou het mogelijk zijn niet meer rendabel zijn, vervangen is veel duurder als wat die kast nog waard is.

zijn dit overigens inbouw kasten of vrijstaande kasten?

leg maar eens een thermometer in de koelkast, en zie hoe deze de 4 graden nog haalt. vaak zat gezien dat die oude koelkasten nog wel draaien, maar compressor is dermate versleten dat de inhoud met 23 graden omgeving geen 9 graden in de koelkast meer haalde. daar vielen ook al meerdere zieken door, vlees in de zomer wordt er niet beter op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Harde start kan met een draadje of als je avontuurlijk bent zelfs met een schroevendraaier.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een snoer met twee losse kroonstenen en de pinnen s en r even kortsluiten zou moeten kunnen.Als compressor niet al te veel stroom trekt en niet erg heet word in korte tijd is alles OK. Een start PTC mag niet rammelen. Misschien is deze gevallen en ook defect. Zou best een poging voor deze kast willen wagen. R12 opvangen en een andere compressor plaatsen kan. Evt afvullen met R600a kan ook wel iets minder vullen

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 10 november 2019 18:52:44 (15%)

Op 10 november 2019 17:11:15 schreef maartenbakker:
Harde start kan met een draadje of als je avontuurlijk bent zelfs met een schroevendraaier.

en

Op 10 november 2019 18:51:20 schreef smd:
Een snoer met twee losse kroonstenen en de pinnen s en r even kortsluiten zou moeten kunnen.Als compressor niet al te veel stroom trekt en niet erg heet word in korte tijd is alles OK.

Ga ik proberen. Beide bedankt voor de tip.

Een start PTC mag niet rammelen. Misschien is deze gevallen en ook defect.

Dan ga ik die terug sturen.
Hopelijk krijg ik dan een goed exemplaar geleverd.

Zou best een poging voor deze kast willen wagen. R12 opvangen en een andere compressor plaatsen kan. Evt afvullen met R600a kan ook wel iets minder vullen

Ik hoop dat dit na een harde start niet meer nodig is, want ik weet niet of ik iets met compressor en gas aandurf.
Eerst maar eens een flinke opdonder geven. :)

Het zijn overigens losstaande kasten.
De koelkast haalt nog steeds met gemak 4°C als de omgevingstemperatuur zomers boven de 35° komt.

Nog een vraag uit nieuwsgierigheid:

Electrolux maakte indertijd koel en vrieskasten die een afwijkend koelsysteem hadden. Ze maakten ook koelkastjes voor campers, die op elektra en op gas konden lopen, met het zelfde koelsysteem.

Ergens ver weg zit in mijn geheugen dat dit "perculatie" werd genoemd. Maar waarschijnlijk is het een woord dat er alleen maar een beetje op lijkt.

Weet iemand nog hoe dat oude Eletrolux koelsysteem werkelijk heette?

maartenbakker

Golden Member

Absorptiekasten, met Ammoniak waarschijnlijk. Daar heb je geen compressor bij nodig dus inderdaad stil. Hier niet van toepassing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt, Maarten Bakker. Weer wat wijzer geworden.

maartenbakker

Golden Member

Trouwens niet exclusief voor Electrolux. Veel camping- en hotelkoelkastjes werken nog steeds zo. In Hongarije staat of stond een grote fabriek, ben de naam even kwijt.

@smd: Ik geloof dat die Hongaarse fabriek waar ik aan dacht, van Dometic is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 11 november 2019 18:56:41 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Electrolux maakt geen adsorbtie kasten meer, al jaren niet meer. Nu Dometic.

Als je de snoer test doet moet je ene draad op de C aansluiten , andere op R. S laat je open en sluit je heel even kort met de R. Als compressor start laat gewoon maar draaien en temperatuur in de gaten houden. Eventueel een verbruiksmeter er tussen hoeveel vermogen kast trekt.

Als je in de buurt woont kan ik je best helpen, ook met compressor eventueel. Hier een Philips uit 1978, draait ook nog!

Op 11 november 2019 18:52:58 schreef smd:
Hier een Philips uit 1978, draait ook nog!

Kijk, dat kan dus echt wel en ik ben niet de enige van wie de spullen het heel lang blijven doen.

Ondertussen blijkt aan de voorkant van de vrieskast een fout. Achter de schakelknoppen zit dit printje met een onderbroken verbinding.

Op dat printje zit een dode weerstand:

[Bericht gewijzigd door electrolux 1978 op maandag 11 november 2019 21:44:00 (86%)

Een brugje solderen en een weerstand vervangen zou de oplossing kunnen zijn.

maartenbakker

Golden Member

Die weggebrande verbinding loopt naar een RIFA papiercondensator. Zoeken op RIFA zegt voldoende, al ziet deze er nog wel ongebruikelijk mooi uit. Soms barsten ze op de plank in het magazijn al. Daar zou ik een fatsoenlijke MKP van dezelfde capaciteit in werkspanning in plaatsen.

Toch vraag ik me af of dit printje wel te maken heeft met het starten van de compressor.

De weerstandswaarde vind ik erg vreemd, maar ik kan er zo snel ook even niets anders van maken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 11 november 2019 23:00:30 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De compressor start wel, maar heel even en schakelt dan weer uit.

De compressor start wel, maar heel even en schakelt dan weer uit.

Welke waarden zou de RIFA moeten meten?

Wat is een MKP?

die print heeft niks te doen met starten, 40 jaar lang 20x daags op een rifa geloof je het zelf. wrs ontstoring, meer niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 november 2019 21:37:31 schreef electrolux 1978:
Op dat printje zit een dode weerstand:

Weerstand is gewoon goed.
Waarde is 1.500.000 Ω = 1,5 MΩ en past in de E12-reeks

code:

1e ring bruin = 1
2e ring groen = 5
3e ring groen = 5 nullen
4e ring zilver = 10% tolerantie
dus 1.500.000 ohm

De waarden die ik meldde, zijn de waarden die ik heb opgezocht aan de hand van de kleuren. https://www.weerstandcalculator.nl/

Als ik de weerstand meet krijg ik geen waarde.
-LO op de meter.

[Bericht gewijzigd door electrolux 1978 op dinsdag 12 november 2019 00:23:35 (10%)

maartenbakker

Golden Member

Op 11 november 2019 23:07:51 schreef testman:
die print heeft niks te doen met starten, 40 jaar lang 20x daags op een rifa geloof je het zelf. wrs ontstoring, meer niet..

Ik zie 250VDC op dat ding staan, dus het is geen ontstoring. Wat het wel is???? Iets met het alarm ofzo?

Op 11 november 2019 23:05:21 schreef electrolux 1978:
De compressor start wel, maar heel even en schakelt dan weer uit.

Welke waarden zou de RIFA moeten meten?

Wat is een MKP?

De RIFA moet op de ohmstand oneindig meten en op de capaciteitsstand 1uF. Gezien de leeftijd en aangezien het printspoor ernaartoe is doorgefikt, kun je hem ook ongezien vervangen. Als hij nu nog steeds niet stuk is, gaat hij wel stuk als je de vrieskist weer in gebruik neemt. Ik zou hem nog niet vervangen voordat je zeker bent van het defect, anders is het misschien geldverspilling.

De RIFA is een papiercondensator, generiek ook wel MP genoemd. De generieke naam KP of MKP staat voor een polypropyleencondensator. De meer hoogwaardige opvolger, beschikbaar sinds eind jaren '70 / begin jaren '80. Hier kun je een WIMA MKP of FKP type voor nemen, maar ook Vishay en Epcos hebben prima MKP types. De waarde moet ook 1uF zijn, 250VDC of 400VDC is prima.

Bruin-groen-groen is inderdaad 1M5, ik was net als jij even in de war met het aantal ringen. Als jouw meter maar tot 1M gaat ofzo, dan klopt het dat 1M5 als onderbroken doormeet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die rifa staat in serie met die grote weerstand, er is vocht over die print gelopen, daarom is dat spoor weggefikt..

kan al 35 jaar geleden zijn gebeurd. die rifa heeft ofwel overleefd omdat die weerstand ermee in serie zit, ofwel omdat die print al heel lang dood is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een echt alarm heeft deze kast niet.

Er is een schakelaar voor snel invriezen en een controle lampje, dat alleen aan gaat als je die schakelaar omzet.

Een aan/uit schakelaar voor de vriezer is gekoppeld aan een eigen lampje, dat alleen aan gaat als de knop voor temperatuur instelling op de laagste stand gezet wordt terwijl de vriesfunctie aan staat.

Een eigen temperatuur weergave heeft deze kast niet. Ik gebruikte een losse vriezer thermometer in de kast. Mogelijk gaat 1 van de lampjes knipperen als de binnen temperatuur te hoog wordt.

Een deurschakelaar doet de binnen verlichting aan en uit, maar een deur alarm is er niet.

[Bericht gewijzigd door electrolux 1978 op dinsdag 12 november 2019 10:06:06 (10%)

maartenbakker

Golden Member

Een neonlampje kun je inderdaad wel laten knipperen met de onderdelen op dat printje, dus als dat zo hoort en het al jaren stuk is, zou het zomaar kunnen dat dat printje daar iets mee te maken heeft. Qua defect zou ik eerder de twee composietweerstanden verdenken dan het kleine weerstandje, maar dat hangt van je meter af, ook dat kan onderbroken geraakt zijn.

Maar toch eerst kijken of de compressor nog aan de praat te krijgen is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 12 november 2019 12:17:10 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als de start PTC is gemonteerd en ik zet de vriezer aan, dan hoor ik de compressor lopen. Na een paar seconden staat die weer stil.

Ik hoor dan geen klik.

Is het mogelijk dat het defecte printje een signaal door moet geven, dat nu de PTC en de compressor niet bereikt, waardoor deze stopt?